خیانت در امانت

مجازات جرم خیانت در امانت

از بین جرایم متعدد و مختلفی که وجود دارد، برخی از آن­‌ها به گوش اکثریت آشناتر هستند، من­ جمله موارد می­‌توان به سرقت، کلاهبرداری و خیانت در امانت اشاره کرد. در این مقاله قصد داریم با جرم خیانت در امانت و مجازات آن آشنا شویم.

لازم به ذکر آن که برای برخی از جرایم علاوه بر مجازات اصلی، مجازات­‌های فرعی و تکمیلی نیز قانون­گذار تعیین کرده است که این موضوعات را نیز در مقاله حاضر پوشش خواهیم داد.

نوشته های مشابه

ضمن آن که شما می‌توانید همین حالا و به صورت برخط با وکیل آنلاین بنیاد وکلا گفتگو نمایید.

معرفی جرم خیانت در امانت

فصل بیست و سوم از کتاب تعزیرات قانون مجازات اسلامی در دو ماده به تعریف جرم خیانت در امانت و مجازات اصلی آن پرداخته است.

مطابق با اولین ماده از این فصل، خیانت در امانت به حالتی گفته می‌­شود که شخص از سند سفید مهر یا سفید امضایی که در اختیار دارد و یا هر نوع مال منقول یا غیرمنقولی که به وی سپرده شده است، بر خلاف توافق فی‌­مابین و مصلحت مالک حقیقی سند یا مال استفاده نماید.

با وجود تعریف مواد قانونی باید به خاطر داشت که یک جرم تنها در حالتی محقق می­‌شود که عناصر سه‌­گانه آن در حین ارتکاب جرم وجود داشته باشند و متقابلا چنانچه حتی یک عنصر و یا یکی از ارکان یکی از عناصر در حین ارتکاب جرم مفقود باشد، جرم محقق نشده و مجازاتی قابل اعمال نخواهد بود. در ادامه به بررسی عناصر سه­‌گانه قانونی، مادی و معنوی در جرم خیانت در امانت خواهیم پرداخت.

مجازات جرم خیانت در امانت

عناصر جرم

همان­طور که بیان شد برای تحقق هر جرم ضروری است که سه عنصر قانونی، مادی و معنوی گرد هم جمع آیند، با وجودی که تعریف عناصر در تمامی جرایم یکسان هستند، اما مصادیق و ارکان هر کدام از جرمی به جرم دیگر متفاوت است که منجر به ایجاد عناوین مجرمانه متفاوت نیز می­‌گردد، در اینجا به عناصر سه­‌گانه جرم خیانت در امانت خواهیم پرداخت.

عنصر قانونی

عنصر قانونی بدین معناست که در متون قانونی جاری کشور که توسط مقام صلاحیت­دار تصویب و لازم­الاجرا شده است، رفتاری به عنوان جرم شناسایی و معرفی شده باشد. عنصر قانونی شرط اول از مجرمانه قلمداد شدن یک رفتار و منبع تشخیص احکام حاکم بر آن است.

قابل توجه آن که وجود عنصر قانونی در زمان ارتکاب جرم شرط است، در نتیجه اگر رفتاری در بازنگری قانون وصف مجرمانه دریافت کرده باشد، نمی‌­توان حکم قانون را به قبل از آن سرایت داده و رفتارهایی که پیش از اصلاح قانون صورت گرفته بوده را به عنوان جرم شناسایی کرد.

اصل یاد شده که به عنوان غیرقابل سرایت بودن قانون به پیش از تصویب خود شناخته می­‌شود، استثنائاتی دارد که در زمان خود بدان‌­ها پرداخته خواهد و در اینجا تنها باید به خاطر سپرد که مطابق با فصل بیست سوم از کتاب تعزیرات قانون مجازات اسلامی، که به تصویب مجلس قانون­گذاری و تایید شورای نگهبان رسیده است، خیانت در امانت وصف مجرمانه داشته و با فراهم بودن ارکان و شرایط خاص خود، با مجازات همراه خواهد بود.

عنصر مادی

عنصر مادی هر جرم را باید از تعریف قانونی آن جرم استخراج کرد. عنصر مادی که معمولا متشکل از تعدادی ارکان رفتاری است وجه تمایز اصلی جرایم مختلف از یکدیگر می‌­باشد. عنصر مادی است که یک رفتاری را مصداق خیانت در امانت قرار می­‌دهد و رفتاری دیگر را وصف کلاهبرداری می‌­بخشد.

با وجودی که احراز عنوان صحیح وظیفه مرجع رسیدگی کننده یعنی دادگاه صالح است، اما شناخت حدودی از وصف مجرمانه رفتارها می‌­تواند در مواقع مختلفی مفید واقع شود.

در اینجا باید خاطر نشان ساخت که اصل بر آن است که تمامی اشخاص جامعه از اوصاف مجرمانه آگاه هستند و یک شخصی که مرتکب جرم خیانت در امانت شده است نمی‌­تواند با استناد به اینکه نمی‌­دانستم مرتکب جرم می­‌شوم از مجازات نجات پیدا کند.

در خصوص خیانت در امانت مطابق با مواد مربوط ضروری است که چند رکن در کنار هم جمع شده باشد:

  • نخست آن که باید مالی متعلق به غیر وجود داشته باشد، پس یک شخص نمی­‌تواند نسبت به اموال خود مرتکب خیانت در امانت شود؛
  • شرط دوم آن که مال غیر باید به شخص مرتکب سپرده شده باشد، به عبارت ساده‌­تر تحصیل قهری همچون سرقت یک مال­، نمی­‌تواند آن را موضوع جرم خیانت در امانت قرار دهد و ضروری است که مال توسط مالک اصلی آن به وی سپرده شده باشد.

رکن پایانی آن که مرتکب باید رفتاری را در مقابل مال سپرده شده انجام دهد که یا بر خلاف توافق طرفین بوده، برای مثال بر خلاف محلی که مالک گفته بوده آن را خرج نماید، یا آن که دخل و تصرفی در مال کرده باشد که بر خلاف مصلحت مالک باشد، و حالت پایانی وضعیتی است که مالک مال را مطالبه کند اما مرتکب از ارائه آن سر باز زند.

هرگاه ارکان سه­‌گانه فوق در یک زمان در یک رفتار موجود باشد، می‌­توانیم فرض را بر آن بگذاریم که جرم خیانت در امانت اتفاق افتاده است.

اجرای مجازات جرم خیانت در امانت

عنصر معنوی

عنصر معنوی جرایم را از حیث عمدی، شبه عمدی و خطای محض تفکیک می­‌سازند، عنصر معنوی نیز با توجه به محتوای عنصر قانونی به دست می‌­آید زیرا اصولا بر میزان مجازات قابل اجرا موثر است.

در خصوص جرم خیانت در امانت مواد مربوطه حکم خاصی را برای عنثر معنوی قید نکرده‌­اند به همین سبب به نظر می­‌رسد که با توجه به نوع جرم نمی‌­توان احتمال خطای محض را در آن داد و نیز تنها کافیست که رفتار مربوطه یعنی سواستفاده از مال سپرده شده و یا عدم تحویل آن تحقق یافته باشد، و نیت و خواست مرتکب در تعیین میزان مجازات موثر نخواهد بود.

مجازات خیانت در امانت

در بند قبلی با تعریف جرم خیانت در امانت و عناصر سه‌­گانه آن آشنا شدیم، همچنین دیدم که باید ارکان چندگانه­‌ای گرد آمده باشد تا جرم را محقق بدانیم، در این بند قصد داریم به مجازات­‌های اصلی و تبعی جرم خیانت در امانت بپردازیم.

اما پیش از ورود به بحث ضروری است که یاداوری شود بر خلاف مجازات‌­های اصلی که همواره قابل اجرا هستند، مجازات­‌های تبعی و تکمیلی تنها به دسته­ خاصی از جرایم متعلق می­‌شود، برای درک بهتر این موضوع نخست انواع جرائم به کمک مشاوره حقوقی معرفی خواهند شد.

انواع جرائم

جرائم در متون حقوق کیفری ما به ۴ دسته جرائم موجب مجازات تعزیر یا تعزیرات، جرائم موجب مجازات قصاص، جرائم موجب مجازات حد یا جرایم حدی و جرائم موجب مجازات دیه تقسیم می‌­گردد. با اینکه کلیه انواع جرایم از عناصر سه‌­گانه تشکیل شده‌­اند، اما تعیین نوع جرم بر احکام جاری و مجازات­‌های قابل اعمال تاثیر موثر دارد.

  • جرائم حدی: جرائم حدی به آن دسته از جرائمی گفته می­‌شود که اوصاف و ویژگی­‌های رفتار واجد وصف مجرمانه به همراه مجازات، نحوه و میزان اجرای مجازات کاملا در شرع مقدس اسلام بیان شده است.
  • جرائم موجب قصاص: جرائم موجب قصاص به آن دسته از جرائمی گفته می­‌شود که مجازات اصلی آن­‌ها قصاص نفس، عضو یا منفعت خواهد بود.
  • جرائم موجب دیه: دقیقا نقطه مقابل جرائم موجب قصاص را تشکیل می‌­دهند، یعنی کلیه جرائم یاد شده در بند قبلی را در فرضی در نظر بگیرید که مرتکب عمدی در انجام رفتار ارتکابی نداشته است، از آن جا که عنصر معنوی عمد مفقود است، نمی­‌توان وی را قصاص کرد اما نمی­‌توان مجنی­ علیه را نیز بدون حمایت و جبران باقی گذاشت، به همین سبب پرداخت وجه نقد در قالب دیه و در مواردی حبس تعزیری مرتکب به عنوان مجازات این قسم از جرائم تعیین شده است.

مجازات جرم خیانت در امانت اینترنتی

جرائم تعزیری

جرائم تعزیری که موضوع اصلی این نگارش را نیز تشکیل می­‌دهند، به دسته‌­ای از جرائم گفته می­‌شود که رفتاری شنیع اجتماعی توسط قانون­گذار وصف مجرمانه دریافت کرده و برای آن مجازات تعیین شده است.

با توجه به اینکه جرائم تعزیری را می­‌توان جرائم اجتماعی دانست و نیز به لطف تغییر نگرش فلسفه حقوق کیفری به ویژه در ادوار گذشته، که اصلاح مجرم و بازگشت سالم وی به اجتماع مورد پسند و خواست قرار گرفته است، قانون­گذار در هر بار بازنگری قانون کیفری بیشترین تغییر را در بخش جرائم تعزیری اعمال می­‌نماید.

نتیجه حاصل شده در آخرین بازنگری که در سال ۱۳۹۲ صورت پذیرفت، افزوده شدن مواردی از مجازات‌­های تکمیلی و تبعی و نیز پیش ­بینی موارد متعددی است که مجازات مجرم به تاخیر می‌افتد و یا تخفیف داده می‌­شود.

از آن جا که خیانت در امانت یک جرم تعزیری است، علاوه بر دو ماده اصلی که اختصاص به این جرم دارند، احکام عمومی تعزیرات که در مواد ابتدایی قانون مجازات اسلامی آمده­‌اند نیز برای آن قابل اجرا هستند، که در ادامه به بررسی هر کدام خواهیم پرداخت.

مجازات اصلی

مجازات اصلی جرم خیانت در امانت را از دو ماده مربوطه در کتاب تعزیرات به دست می­‌آوریم. پیش از این عنصر مادی جرم مورد اشاره قرار گرفت، حال باید توجه داشت که با توجه به موضوع جرم میزان مجازات متفاوت خواهد بود، بدین صورت که:

چنانچه موضوع جرم سند سفید مهر یا سفید امضایی باشد، صرف نظر از نحوه تحصیل سند، هرگونه سواستفاده از سند مرتکب را با مجازات حبس به مدت یک تا سه سال روبه‌­رو می‌­سازد.

با وجودی که قانون­گذار مقصود خود را از سواستفاده بیان نکرده به نظر می­‌رسد که دامنه شمول این وصف می‌­تواند کاملا گسترده باشد، با این حال باید توجه داشت که رفتاری مدنظر است که در دید عرف و به طور عمومی به عنوان سواستفاده شناخته شود.

برای مثال درج مبلغی بر روی چک سفید امضا که به مرتکب سپرده شده و وصول آن قطعا مصداق سواستفاده خواهد بود، اما آیا اگر مرتکب صرفا اعلام کند که چنین سندی را در اختیار داشته و از طریق این امر بتواند امتیازاتی را به دست آورد بدون اینکه خدشه‌­ای به سند سفید امضا وارد آمده باشد، مصداق سواستفاده خواهد بود یا خیر؟ به نظر می­‌رسد حکم را باید در هر مورد و در نظر عرف جستجو کرد.

چنانچه مال مورد خیانت، هر مال منقول یا غیرمنقولی غیر از سفید مهر یا سفید امضا باشد، مرتکب جرم به حبس تعزیری به مدت شش ماه تا سه سال محکوم خواهد شد.

در اینجا باید خاطر نشان ساخت که تحقق این نوع از خیانت در امانت مشروط است به اینکه مال به مرتکب سپرده شده باشد و تحصیل آن به هر طریق دیگر، رفتار را از وصف خیانت در امانت خارج می­‌سازد، البته ممکن است جرم دیگری واقع شده باشد اما قطعا خیانت در امانت موضوعیت نخواهد داشت.

مجازات های تکمیلی خیانت در امانت

مجازات تکمیلی

در بند قبلی با مجازات اصلی خیانت در امانت آشنا شدیم، اما همان­طور که پیش از این بیان شد جرائم تعزیری می­‌توانند مجازات­‌های تکمیلی و تبعی نیز به همراه داشته باشند، برای تعیین این مجازات­‌ها ضروری است که درجه جرم تعزیری تعیین گردد.

توضیح آن که مطابق با ماده ۱۹ از قانون مجازات اسلامی، تعزیرات از حیث شدت و ضعف به هشت دسته تقسیم می­‌شوند، تعیین درجه جرم برای تعیین سایر احکام تکمیلی ضرورت دارد.

مطابق با ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی، چنانچه مجازات اصلی جرم حبس از ۹۱ روز تا ۶ ماه باشد جرم از نوع تعزیری درجه ۷ خواهد بود، اگر مجازات اصلی بین ۶ ماه تا ۲ سال حبس باشد، درجه جرم تعزیری ۶ خواهد بود و چنانچه حبس بیش از دو سال تا پنج سال باشد، جرم تعزیری درجه ۵ محقق شده است.

همان­گونه که مشاهده می­‌شود میزان مجازات مقرر برای خیانت در امانت هر سه دسته فوق را شامل می­‌شود، خوشبختانه تبصره ۲ از ماده ۱۹ تکلیف را در این موارد روشن کرده است، مطابق با حکم این تبصره چنانچه حداقل یک مجازات منطبق با یکی از درجات جرائم تعزیری بوده و حداکثر آن مطابق با درجه دیگری، درجه بالاتر ملاک عمل خواهد بود.

در نتیجه جرم خیانت در امانت را باید یک جرم تعزیری درجه ۵ قلمداد کنیم، حال که تکلیف این موضوع روشن شد می­‌توانیم با سیر در مواد قانونی سایر احکام جاری بر جرم خیانت در امانت را نیز به کمک وکیل کیفری به دست آوریم:

  1. مطابق با ماده ۲۳ از قانون مجازات اسلامی، جرائم موجب تعزیر درجه ۵ با مجازات تکمیلی همراه خواهند بود. جرائم تعزیری که مواردی همچون انفصال از خدمت، الزام به تحصیل، منع از اشتغال، منع از خروج از کشور و غیره است با توجه به نوع جرم و شرایط ارتکاب آن توسط مقام صادرکننده رای تعیین می­‌شود. لازم به ذکر آن که اولا قاضی صادرکننده رای می‌­تواند به بیش از یک مجازات تکمیلی رای دهد، و ثانیاً اصولا مدت مجازات تکمیلی بیشتر از دو سال نخواهد بود.
  2. مطابق با ماده ۲۵ از قانون مجازات اسلامی، محکومیت­‌های قطعی به جرائم تعزیری درجه ۵ شخص محکوم را به محرومیت از حقوق اجتماعی برای مدت ۲ سال مواجه می­‌سازد. حقوق اجتماعی موارد متعددی همچون امکان اشتغال به برخی از حرفه­‌های خاص، تاسیس شرکت و غیره هستند که در مقاله‌­ای جداگانه مورد بررسی قرار گرفته بودند.
  3. مطابق با ماده ۴۶ از قانون مجازات اسلامی، در جرائم تعزیری درجه ۵ امکان تعلیق اجرای مجازات وجود دارد. تعلیق اجرای مجازات بدین معناست که دادگاه وارد در رسیدگی می­‌شود، مجرمیت متهم را نیز شناسایی می­‌کند، همچنین رای خود را نیز صادر می­‌نماید، اما اجرای رای و مجازات متهم را برای مدت زمانی که نباید از ۵ سال بیشتر باشد به تعویق می‌­اندازد. البته تعویق اجرای مجازات نیازمند مهیا بودن شرایطی است اما به طور کلی در جرم خیانت در امانت این امکان و احتمال وجود دارد. نتیجه تعلیق مجازات آن است که چنانچه محکوم در مدت تعلیق اجرای مجازات مرتکب جرم دیگری نشود، مجازات اولیه نیز در حق وی اجرا نخواهد شد.
  4. مطابق با مواد ۵۶ و ۵۷ از قانون مجازات اسلامی، در محکومیت‌­های تعزیری درجه ۵ با جمع بودن شرایطی به همراه رضایت شخص مرتکب، احتمال دارد که وی را تحت شمول نظام نیمه آزادی قرار داد، نظام نیمه­ آزادی به وضعیتی گفته می‌­شود که محکوم در دوران محکومیت قادر به انجام فعالیت­‌های حرفه‌­ای خود باشد.
  5. مطابق با ماده ۶۲ از قانون مجازات اسلامی، برای جرائم تعزیری درجه ۵ این امکان وجود دارد که مرتکب در عوض حبس در زندان تحت مراقبت الکترونیکی در مکان­‌های مشخص قرار بگیرد.

مشاوره تخصصی مجازات جرم خیانت در امانت

مشاوره تخصصی مجازات جرم خیانت در امانت

در این نگارش با جرم خیانت در امانت و مجازات­‌های اصلی و تکمیلی آن آشنا شدیم، همچنین مشاهده کردیم که در حالت­‌هایی این امکان وجود دارد که شرایط سهل‌­تری برای مرتکبین اعمال شود.

همچنین بیان شد که تحقق جرم مشروط است به وجود عناصر سه‌­گانه علاوه بر اینکه اجرای احکام تکمیلی و تخفیفی نیاز به احراز شرایط متعددی دارد که نه تنها نمی‌­توان طی این مقاله بدان­‌ها پرداخت، بلکه استناد و دفاع از آن­‌ها نیاز به دخالت وکیل کیفری دارد.

با توجه به مطالب بیان شده پیشنهاد می­‌گردد چنانچه در یک طرف از اختلاف خیانت در امانت قرار دارید، نسبت به دریافت خدمات وکالت تخصصی اقدام نمایید، البته پیش از آن امکان دریافت مشاوره حقوقی تلفنی و حضوری از مشاوران بنیاد وکلا برای شما فراهم است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا