اجرای احکام

نیم عشر دولتی

این مقاله بر اساس نیازمندی‌های مردم نگارش شده و به طور خلاصه در خصوص نیم عشر دولتی مطالبی اعلام می‌ شود.

ما در ادامه به کمک وکیل دادگستری به سوالات زیر پاسخ خواهیم داد.

  • امکان بازداشت من به علت نپرداختن نیم عشر دولتی برای مهریه، وجود دارد؟
  • چگونه نیم عشر ثبت اسناد را اقساطی پرداخت کنم؟
  • نیم عشر دولتی را چه کسی باید پرداخت کند؟
  • نیم عشر مهریه در چه صورتی باید پرداخت شود؟
  • نیم عشر مهریه به کل مهریه تعلق می گیرد یا به نصف مهریه تعیین شده؟
  • تفاوت نیم عشر و هزینه دادرسی چیست؟

نیم عشر دولتی چیست؟

در دعاوی حقوقی مبلغی اضافه تر بر مبلغ محکوم بها (خواسته شما) است که توسط دادگاه ها بری اجرای حکم و صدور اجراییه گرفته می شود که در اصطلاح حقوقی به آن نیم عشر گویند.

نیم عشر با هزینه دادرسی که ابتدا توسط دادگاه ها گرفته می شود فرق دارد زیرا هزینه دادرسی هزینه رسیدگی به پرونده است نه اجرای حکم. مثلا اگر مبلغ خواسته صد میلیون تومان حساب کنیم نیم عشر دولتی “پنج میلیون تومان” می شود.

نیم عشر دولتی

نیم عشر دولتی چه زمانی و توسط چه کسی پرداخت می شود؟

نیم عشر به ۲ دسته اجرایی و دولتی تقسیم می شود:

نیم عشر اجرایی

در نیم عشر اجرایی محکوم علیه (کسی که محکوم می شود) باید نیم عشر یا هزینه حق الاجرا را پرداخت کند که البته در دو صورت از پرداخت نیم عشر معاف است.

تا ده روز بعد از صدور ابلاغ اجرایی بدهی خود یا مبلغ محکوم به را پرداخت کند یا با طرف دیگر دعوی ظرف ده روز توافق یا سازش کنند یا ترتیبی برای اجرای حکم قرار دهند که در این صورت از پرداخت نیم عشر معاف است.

اگر تا قبل از ده روز بخشی از مبلغ محکوم به (مبلغ محکوم شده ) را پرداخت کند به همان میزان از حق الاجرا دریافت نخواهد شد و اگر بعد از ده روز با محکوم له توافق یا سازش کنند یا ترتیبی برای اجرای حکم قرار دهند نصف حق الاجرا یا نیم عشر را باید پرداخت کند با توجه به ماده ۱۶۰ قانون اجرای احکام مدنی.

برای دریافت نکات بیشتر با مشاوره حقوقی آنلاین بنیاد وکلا رزرو وقت نمایید.

نیم عشر دولتی

اما در نیم عشر دولتی که معمولا مربوط به مهریه است ابتدا زن باید یک بیستم مبلغ مهریه یا همان نیم عشر را برای اجرای حکم و صدور اجراییه به حساب دولت واریز کند.

البته این مبلغ در نهایت از اموال داماد برداشته خواهد شد و به زن پس داده خواهد شد ولی چون ممکن است تهیه این مبلغ مخصوصا در خصوص مهریه های سنگین همان ابتدای کار هم برای زن سخت باشد که دراین صورت می تواند دادخواست اعسار دهد.

داماد هم تا ده روز بعد از صدور ابلاغ اجرایی مهلت دارد که مهریه را پرداخت کند یا شیوه ای برای تهیه مهریه به دادگاه نشان دهد یا با همسرش بین خودشان توافق یا سازش کنند که دراین صورت نصف نیم عشر را باید پرداخت کند درغیر این صورت کل مبلغ نیم عشر را باید پرداخت کند.

پرداخت نیم عشر دولتی

دادخواست اعسار نیم عشر

در این حال شما عدم توانایی مالی خود را در پرداخت نیم عشر دولتی به قاضی اجرای احکام مدنی می گویید و دو شاهد به آن واحد ارائه می کنید. یعنی شما به کمک راهنمایی وکیل تلفنی درخواست حکم اعسار از پرداخت نیم عشر دولتی از مبلغ محکوم به را به دادگاه ارائه می کنید.

شهود در نزد قاضی اجرای احکام مدنی با ارائه کارت ملی یا شناسنامه شهادت می دهند که دارایی فلان خانم حدود فلان مبلغ است و در باب معیشت خود از فلان منبع امرار معاش می کند و توانایی پرداخت مبلغ نیم عشر دولتی را ندارد. تشخیص اعسار با دادگاه است.

قاعدتا قاضی اجرای احکام مدنی حکم اعسار شما از پرداخت مبلغ نیم عشر دولتی را صادر می کند. دادگاه این امکان را فراهم کرده تا زنان با معرفی ۲ شاهد به دادگاه ، این مبلغ را به حساب دولت واریز نکنند و پس از قطعی شدن حکم و دریافت مهریه از مرد، دادگاه خود این مبلغ را از مرد دریافت خواهد کرد.

در آن مرحله، نیم عشر بر اساس قیمت روز سکه محاسبه می شود. دقت داشته باشید که حکم بازداشت به علت نپرداختن نیم عشر صادر نمی شود.

در این راستا اگر نیاز به راهنمایی فوری دارید از مشاوره حقوقی بنیاد وکلا استفاده نمایید.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا