کیفری (جرائم)

استعلام ممنوع الخروجی و اطلاع از شرایط ممنوع الخروجی

نمونهای از مشکلات مردم در خصوص ممنوع الخروجی

  1. سال ۹۳ طلاق گرفته ایم، زوج مرا ممنوع الخروج کرده و تا به الان ممنوع الخروج هستم، چطور ممکن است؟
  2. نحوه ی استعلام ممنوع الخروج بودن به چه صورت است؟
  3. آیا زوجه ای که اقامت کشور خارجی را دارد،برای خروج از کشور نیاز به اجازه همسر خواهد داشت و اینکه زوج میتواند زوجه را ممنوع الخروج کند؟
  4. آیا میتوانم از طریق اجرای مهریه،همسرم را ممنوع الخروج کنم یا نه؟
  5. آیا تقاضای رفع ممنوع الخروجی شخص مورد قبول قرار میگیرد؟

معنای ممنوع الخروجی

 

ممنوع الخروج به معنا و مفهوم این است که شخص قادر نیست از کشور خود خارج شود، البته ممنوعیت خروج از کشور امری نیست که افراد نسبت بدان آگاهی داشته باشند و هنگامیکه قصد سفر به یک کشور خارجی را دارند متوجه این قضیه میشوند

 

شما میتوانید به وب سایت exitban.ssaa.ir مراجعه کرده و با تنها با وارد کردن کد ملی خود از وضعیت سفر به خارج از کشور و ممنوع الخروج بودن خود مطلع شوید. سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از تیرماه ۹۷ این وب سایت را در جهت این هدف راه اندازی کرده است.

 

چه زمان هایی شخصی ممنوع الخروج می شود

 

اصولا ۵ گروه از مردم هرگز نمیتوانند از مرزهای کشور خارج شوند که بدین شرح تقسیم بندی میشوند:

 

  • اشخاصی که نمیتوانند به طور مستقل پاسپورت دریافت کنند و باید شخص دیگری مانند پدر یا شوهر برای آنها پاسپورت اخذ کند. در واقع این افراد همواره نیازمند اجازه برای مثال پدر یا شوهر خود می باشند.
  • اشخاصی که بنا به دلیل مغایرت سفر خارجی آنان با مصالح جمهوری اسلامی، از سفر آنان به خارج از کشور ممانعت میشود. به طور معمول مقامات قضایی به این اشخاص در این زمینه یک ابلاغیه کتبی را ارسال میکنند.
  • اشخاصی که به دلیل سوء شهرت در زمینه کلاهبرداری، سرقت، تکدی گری، ایجاد مزاحمت برای افراد دیگر در خارج از کشور نمیتوانند از مرزهای کشور خارج شوند.
  • اشخاصی که توسط رای دادگاه بدهکار شناخته شده یا بخاطر صدور اجراییه در اجرای ثبت اسناد و املاک کشور، از طرف دولت بدهکار شناخته میشوند.
  • تمامیبدهکارانی که از پرداخت مالیات فرار کرده اند.

چه راهی برای رفع ممنوع الخروجی وجود دارد

در واقع هرشخصی به هر دلیلی که ممنوع الخروج شده باشد باید از همان ارگان اجازه رفع ممنوع الخروجی خود را دریافت کند و در مورد بدهکاران نیز یا باید بدهی خود را به صورت کامل پرداخت کنند و اجازه نهاد مربوطه را دریافت کنند و یا رضایت طلبکار را به نحوی جلب کنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا