کیفری (جرائم)

مخدوش و دستکاری نمودن پلاک خودرو؛ تخلف یا جرم؟

دستکاری در پلاک خودرو به بهانه‌های متفاوت توسط متخلف انجام می‌شود.

از جمله شایع‌ترین علت دستکاری پلاک خودرو ورود آسان به طرح زوج و فرد و جلوگیری از جریمه شدن است.

 اکثرا افرادی دست به مخدوش و دستکاری پلاک خودرو می‌زنند که به غیرقانونی بودن این فعل آگاهی و علم ندارند، اما باید گفت که این عمل تخلف نیست و جرم محسوب می‌شود و مجرم نیز به مجازات حبس محکوم خواهد شد.

با استناد به ماده ۷۲۰ قانون مجازات اسلامی:

«هر کس در ارقام و مشخصات پلاک وسایل نقلیه موتوری زمینی، آبی یا کشاورزی تغییر دهد، یا پلاک وسیله نقلیه موتوری دیگری را به آن نصب کند یا برای آن پلاک تقلبی بکار برد یا چنین وسایلی را با اعلام به تغییر و یا تعویض پلاک تقلبی مورد استفاده قرار دهد.
همچنین اگر شخصی به هر شکلی در شماره شاسی، پیشرانه یا پلاک وسیله نقلیه موتوری و یا پلاک‌های موتور و شاسی که از سوی کارخانه سازنده حک یا نصب شده بدون تحصیل مجوز از راهنمایی و رانندگی آن را تغییر دهد  به حبس از شش ماه تا یک سال محکوم خواهد شد.»

بطور قطع عمده پلاک‌های مخدوش شده، توسط پلیس قابل شناسایی بوده و اندک افرادی که اقدام به این عمل مجرمانه می‌کنند از رصد چشمان پلیس دور نخواهند ماند.

اگر متخلف با دستکاری در پلاک خودرو با کم یا زیاد کردن اعداد پلاک جدیدی برای خود بسازد علاوه بر فرار از قانون، جریمه اعمال غیرقانونی خود را به حساب شهروندان دیگر می‌گذارد، دستکاری و مخدوش کردن غیر قانونی پلاک خودرو در عین آن که جرم تلقی می‌شود مشکلاتی را نیز برای دیگران ایجاد می‌کند.

در این جرم، چون حقوق افراد دیگر ضایع می‌شودو اقدام مجرم موجب صدور قبض جریمه برای فرد دیگری می‌شود، فرد خاطی باید جریمه هر دو پلاک را پرداخت کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا