اجرت المثل و نحلهخانواده

اجرت المثل چیست؟

اجرت المثل در لغت به معنای دستمزد و مزد کار است و به اجرتی گفته می شود و در اصطلاح حقوقی عوض استفاده از مال یا عمل دیگری گفته می شود؛ یعنی مزدی است که در برابر انجام کاری به عامل پرداخت می شود و از قبل تعیین نشده است.

نقطه مقابل آن، اجرت المسمی است که به معنای اجرت تعیین شده می باشد. قانون مدنی در ماده ۳۳۶ در راستای محترم شمردن این عمل بیان نموده است:

هر کس بر حسب امر دیگری اقدام به عملی نماید که عرفا برای آن عمل، اجرتی بوده و یا آن شخص عادتا مهیای آن عمل باشد، عامل مستحق اجرت عمل خود خواهد بود مگر این که معلوم شود که قصد تبرع داشته است.

در خصوص تمامی این موارد می توان از وکیل خانواده برای پیگیری وصول مطالبات استفاده نمود.

اجرت المثل زن

اجرت المثل زن چیست؟

اجرت المثل در حقوق خانواده، به معنای استیفای منفعت زوج از عمل زوجه در ایام زوجیت می باشد؛ یعنی چنانچه زوجه کارهایی را که شرعا به عهده وی نبوده و عرفا برای آن کار اجرت المثل باشد، به دستور زوج و با عدم قصد تبرع انجام داده باشد و برای دادگاه نیز ثابت شود، دادگاه اجرت المثل کارهای انجام گرفته را محاسبه و به پرداخت آن حکم می نماید.

از فعالیت های خارج از وظایف زوجیت در منزل زوج وکیل تلفنی می گوید می توان به نظافت در منزل و لباس ها، شیر دادن به بچه در غیر موارد لزوم و غیره اشاره نمود.

باید توجه داشت که اموری مثل حضانت نگهداری و تربیت طفل نیز از زمره تکالیف ابوین است. بنابراین، اجرت المثل این امور قابل مطالبه نیست.

بر اساس ماده ۴ قانون حمایت خانواده (۱۳۹۱) رسیدگی به دعوای نفقه زوجه و اجرت المثل ایام زوجیت در صلاحیت دادگاه خانواده است.

پرداخت اجرت المثل

در مواد ۲۹ و ۳۰ این قانون به ترتیب مقرر شده است: دادگاه ضمن راى خود با توجه به شروط ضمن عقد و مندرجات سند ازدواج، تکلیف جهیزیه، مهریه و نفقه زوجه، اطفال و حمل را معین و همچنین اجرت المثل ایام زوجیت طرفین مطابق تبصره ماده (۳۳۶) قانون مدنی تعیین و در مورد چگونگی حضانت و نگهداری اطفال و نحوه پرداخت هزینه های حضانت و نگهداری تصمیم مقتضی اتخاذ می کند.

همچنین دادگاه باید با توجه به وابستگی عاطفی و مصلحت طفل، ترتیب، زمان و مکان ملاقات وی با پدر و مادر و سایر بستگان را تعیین کند. ثبت طلاق موکول به تأدیه حقوق مالی زوجه است.

طلاق در صورت رضایت زوجه با صدور حکم قطعی دایر بر اعسار زوج يا تقسيط محکوم به نیز ثبت می شود. در هر حال، هرگاه زن بدون دریافت حقوق مذکور به ثبت طلاق رضایت دهد می تواند پس از ثبت طلاق برای دریافت این حقوق از طریق اجرای احکام دادگستری مطابق مقررات مربوط اقدام کند.

در ماده ٣٠ مقرر شده در مواردی که زوجه در دادگاه ثابت کند به امر زوج یا اذن وی از مال خود برای مخارج متعارف زندگی مشترک که بر عهده زوج است هزینه کرده و زوج نتواند قصد تبرع زوجه را اثبات کند، می تواند معادل آن را از وی دریافت نماید.

برای دریافت اجرت المثل ایام زوجیت از شوهر می توانید به با مشاوره حقوقی خانواده صحبت کنید. مشاوره های بنیاد وکلا در غالب مراجعه حضوری، تماس تلفنی و وکیل آنلاین یا بر خط برای شما فراهم می باشد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا