عمومی

اعتراض به نظریه کارشناس

پیش از ورود به بحث اعتراض به نظریه کارشناس در پاسخ به این پرسش که کارشناس چه شخصی است باید گفت کارشناس به فردی اطلاق می‌شود که دارای مهارت لازم فنی و تخصصی در رشته‌های مختلف است.

این زمینه‌ها نظیر: تصادفات، سلاح و مهمات، تشخیص جعل و اثر انگشت، عمران و ساختمان، معماری، منابع طبیعی، کشاورزی، محیط زیست، امور ثبتی، نفقه و باغبانی و غیره هستند.

نوشته های مشابه

کارشناس دادگستری و انواع آن

کارشناسان دادگستری شامل:

کارشناسان رسمی و کارشناسان خبره هستند.

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناسی است که دارای پروانه رسمی از مرکز محترم کارشناسان رسمی قوه قضاییه و کانون محترم کارشناسان رسمی دادگستری می‌باشد.

کارشناس خبره دادگستری

به افرادی اطلاق می‌شود که دارای مهارت لازم در خصوص موارد فنی و تخصصی بوده ولیکن دارای پروانه کارشناسی رسمی نیستند.

نکته مهم: مراجع محترم قضایی‌، در درجه اول از کارشناسان رسمی استفاده می‌کنند، ولیکن در مناطقی که کارشناس رسمی وجود ندارد، یا دسترسی به کارشناس رسمی مقدور نیست، از کارشناسان خبره استفاده می‌کنند،

مراجع کارشناسی

در حال حاضر دو مرکز تحت عنوان کانون کارشناسان رسمی دادگستری و مرکز کارشناسان رسمی قوه قضاییه فعالیت دارند و همه ساله از طریق آزمون، اقدام به پذیرش کارشناس رسمی می‌کنند.

کارشناسان رسمی ابتدا به عنوان کارآموز فعالیت می‌کنند و سپس پس از طی دوره مربوطه به عنوان کارشناس رسمی مشغول به کار می‌شوند.

مراسمی تحت عنوان مراسم تحلیف که دران کارشناسان سوگند می‌خورند که تابع حق و عدالت باشند و در مسیر راستی و حقیقت قدم بردارند و اظهارنظر برخلاف واقع اجتناب نمایند، انجام می‌گردد و کارشناسان پس از مراسم تحلیف، رسما کار خود را به عنوان کارشناس رسمی آغاز می‌کنند.

کارشناس خبره دادگستری

حق الزحمه کارشناسی

پرداخت حق الزحمه کارشناسی، برعهده متقاضی می‌باشد و تعیین میزان هزینه برعهده مرجع محترم قضایی است.

اعتراض به نظریه کارشناسی

بعد از صدور قرار کارشناسی و تعیین کارشناس و تودیع هزینه کارشناسی و انجام کارشناسی و تقدیم نظریه کارشناسی به مرجع محترم قضایی، نظریه مذکور به اصحاب نزاع و وکیل هر یک ابلاغ می‌گردد، تا ظرف یک هفته اگر چنانچه اعتراضی به نظریه کارشناسی دارند، کتبا به مرجع محترم قضایی اعلام نمایند.

اگر معترض ظرف یک هفته اعتراض نمود، دادگاه محترم در صورت صلاحدید، قرار ارجاع امر به هیات کارشناسان سه نفره را اعلام می‌نماید.

پرداخت هزینه یا همان حق الزحمه کارشناسان سه نفره، برعهده معترض و متقاضی هیات سه نفره کارشناسی خواهد بود که اگر هزینه پرداخت نشود،درخواست هیات سه نفره کارشناسی بی اثر می‌شود‌.

ملاک، نظریه کارشناس بدوی خواهد بود که دادگاه محترم با استناد به نظریه کارشناس بدوی، مبادرت به صدور رای می‌نماید.

ضمنا تقاضای کارشناسی در قالب هیات سه نفر، هیات پنج نفر، هیات هفت نفر، هیات نه نفر، هیات یازده نفر هم گاها اتفاق می‌افتد ولیکن تشخیص اینکه تا چه مرحله‌ای، به هیات کارشناسی ارجاع شود با مرجع محترم قضایی است.

پرسش‌های متداول

آیا کارشناسان رسمی دادگستری، حقوق بگیر دولت محسوب می‌شوند؟

خیر، کارشناسان رسمی دادگستری، حقوق بگیر دولت محسوب نمی‌شوند ولیکن کلیه مراحل گزینش نظیر آزمون و مصاحبه و کار تحقیقاتی و استعلامات برای آنان انجام می‌شود.

آیا کارشناسان رسمی دادگستری ضابط قضایی محسوب می‌شوند؟

ضابطین شامل ضابطین عام که شامل، پرسنل نیروی انتظامی است که دارای کارت مخصوص ضابط بوده و دوره مخصوص ضابطین را زیر نظر دادستانی گذرانده باشند و ضابطین خاص که در نبودن ضابطین عام و در هنگام جرایم مشهود و زمانی که به ضابط عام دسترسی نباشد، انجام وظیفه می‌کنند. ضابطین خاص مثل نیروی مقاومت بسیج و غیره.

کانون کارشناسان رسمی دادگستری مهم‌تر است یا مرکز کارشناسان رسمی قوه قضاییه؟

هر دو مرکز وظیفه جذب کارشناسان رسمی دادگستری را عهده‌دار بوده و هر دو دارای ارزش و اهمیت هستند و قرار بود ادغام شوند ولیکن بحث ادغام تاکنون تحقق نیوفتاده است.

تشکیلات کانون و مرکز کارشناسان رسمی چگونه است؟

کانون کارشناسان رسمی دادگستری و مرکز کارشناسان رسمی قوه قضاییه در مرکز استان تشکیل می‌شود و شامل هیات مدیره و رئیس هیات مدیره بوده و کانون و مرکز زیرمجموعه شورای عالی کارشناسان رسمی دادگستری بوده و شورا هم زیر مجموعه سازمان مرکزی شامل کانون کارشناسان رسمی دادگستری کل کشور مستقر در تهران و مرکز محترم کارشناسان رسمی قوه قضاییه مستقر در تهران می‌باشند. و البته در مراکز استانی دادسرای انتظامی جهت رسیدگی به تخلفات تشکیل شده که شامل دادسرا و دادگاه می‌باشد و دارای دادستان می‌باشد.

نحوه انتخاب هیات مدیران و رییس چگونه است؟

هیات مدیره توسط انتخابات که سالی یک بار برقرار می‌شود، انتخاب هیات مدیران صورت می‌گیرد و اعضای هیأت مدیران از بین خودشان، یک نفر را به عنوان رییس و یک نفر را به عنوان جانشین  و یک نفر به عنوان دبیر و خزانه‌دار و دو نفر بازرس را انتخاب می‌کنند.

حق الزحمه کارشناسی

نظامیان جهت کارشناس شدن باید استعفا بدهند؟

خیر، نظامیان در رشته تصادفات که شامل افسران پلیس راهور هستند و رشته تشخیص جعل که عمدتا افسران آگاهی داوطلب هستند و رشته اسلحه و سلاح و مهمات که شامل افسران تسلیحات داوطلب هستند، در صورت تخلف، درحیطه کارشناسی، تخلفات در کانون و مرکز رسیدگی می‌شود و دادسرای محترم نظام به تخلفات نظامی رسیدگی می‌کند و تخلفات کارشناسی ارتباطی به دادسرای نظام ندارد. 

در صورت اعتراض به نظریه کارشناس بدوی چه عملی باید انجام داد؟

اعتراض به کارشناس بدوی، ظرف مهلت یک هفته صورت می‌گیرد و متقاضی باید هزینه هیات کارشناسی سه نفره را پرداخت نماید، اگر ظرف مهلت مقرر هزینه پرداخت نشود، تقاضای معترض بی‌اثر می‌شود.

هزینه ایاب و ذهاب کارشناس به چه صورت می‌باشد؟

هزینه ایاب و ذهاب کارشناس برعهده متقاضی کارشناسی است، وظیفه متقاضی فراهم نمودن وسیله نقلیه مناسب جهت عزیمت کارشناس به منطقه می‌باشد و اگر پس از پرداخت هزینه کارشناسی، متقاضی از فراهم نمودن وسیله نقلیه خودداری نماید، کارشناسی از اعداد دلایل ایشان خارج می‌گردد.

اهانت به کارشناس چه عواقبی دارد؟

توهین و اهانت به کارشناس در حین انجام وظیفه قابلیت پیگیری دارد و جرم کیفری محسوب می‌گردد.

آیا کارشناس رسمی می‌تواند در رشته غیرمرتبط مبادرت به تقدیم نظریه کارشناسی نماید؟ در صورت انتخاب به عنوان کارشناس بدوی یا در قالب هیات کارشناسان توسط مرجع محترم قضایی، تکلیف کارشناس فاقد صلاحیت چیست؟

انجام کارشناسی، می‌بایست الزاما در حیطه تخصص و صلاحیت باشد‌. در غیر این صورت به دلیل انجام کارشناسی برخلاف صلاحیت، مراتب قابلیت پیگیری در کانون کارشناسان را خواهد داشت‌. ولیکن اگر قاضی محترم، کارشناس رسمی را در جهت موضوعی که کارشناس در آن رشته صلاحیت ندارد دعوت نماید و یا اینکه از کارشناس در قالب هیات کارشناسان سه نفره دعوت به عمل آید، وظیفه کارشناس چه در مرحله بدوی وچه در مرحله تجدیدنظر این است که: طی لایحه خطاب به مرجع محترم قضایی‌، اعلام نماید که فاقد صلاحیت از نظر تخصص در رشته مورد ارجاع می‌باشد، ولیکن اگر همچنان مرجع محترم قضایی اصرار داشت که کارشناسی انجام شود، منعی نخواهد داشت زیرا تشخیص اینکه قاضی محترم از کارشناس رسمی استفاده نماید یا کارشناس خبره، با قاضی خواهد بود. در چنین وضعیتی کارشناس رسمی، همانند کارشناس خبره خواهد بود ولیکن نباید از مهر، کارشناس رسمی، استفاده نماید. فرضا کارشناس رسمی در رشته کشاورزی بوده ولیکن در رشته امور ثبتی اظهارنظر می‌نماید، در چنین وضعیتی ایشان خبره ثبتی محسوب می‌شود و نباید از مهر رسمی و حتی سربرگ کارشناس رسمی استفاده نماید.

آیا کارشناس همزمان می‌تواند در دو رشته دارای مجوز باشد؟

رشته‌های کارشناسی مشخص بوده و جهت مجوز باید در هر رشته آزمون داد، مثلا کارشناس رشته نفقه باید در رشته نفقه آزمون دهد که عمدتا افراد دارای مدرک تحصیلی حقوق یا فقه و مبانی حقوق داوطلب رشته کارشناس در رشته حقوق هستند. ولیکن اگر کارشناس رشته نفقه بخواهد، فرضا در رشته امور ثبتی مجوز بگیرد، باید در رشته امور ثبتی‌، آزمون دهد. در خصوص امور ثبتی، افراددارای مدرک لیسانس در رشته حقوق‌، هم می‌توانند داوطلب آزمون شوند، ولیکن با توجه به اینکه در حال حاضر دو مرکز جهت صدور مجوز کارشناس رسمی وجود دارد، که شامل کانون کارشناسان رسمی دادگستری و مرکز کارشناسان رسمی قوه قضاییه، لذا پیشنهاد می‌شود اطلاعات لازم و کامل از طریق مراجعه حضوری به این مراکز کسب گردد، ولیکن معمولا، یک فرد نمی‌تواند همزمان در دو رشته دارای مجوز کارشناس رسمی باشد، مگر اینکه از یکی از آن‌ها استفاده دهد، ولیکن با این وجود جهت اطلاعات تکمیلی حتما از کانون کارشناسان یا مرکز کارشناسان کسب اطلاع صورت بگیرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا