طلاق از طرف زنعمومیمهریه

اگر زن درخواست طلاق کند مهریه تعلق می گیرد؟

درخواست طلاق می‌تواند در شرایطی از طرف زوجه ارائه شود. خانم‌های متاهل می‌توانند تحت مواردی که در قانون به آن اشاره شده است، تقاضای طلاق بنمایند.

طلاق از طرف زوجه در اغلب مواقع همراه با دلیل است اما در مواردی نیز مانند وکالت در طلاق دیگر ارائه دلیل به منظور صدور حکم طلاق الزامی نمی‌باشد. علی رغم این که حق طلاق با شوهر است اما زوجه نیز می‌تواند از چنین حقی برخوردار شود و خود را مطلقه سازد.

نوشته های مشابه

دادگاه‌ها بنا هر شرایطی اقدام به صدور حکم طلاق طبق خواسته زوجه نمی‌کنند و لازم است که زوجه شرایط مندرج در قانون را برای دعاوی طلاق رعایت نماید.

زمانی که طلاق از طرف زن مطرح می‌شود، بدین معناست که زوجه تقاضای طلاق گرفتن از زوج را دارد اما شوهر راضی به طلاق دادن همسر خود نیست.

در صورتی که زوجه بخواهد از شوهر جدا شود، باید دلیل محکمه پسندی داشته باشد که به جز مواردی خاص، امکان طلاق از طرف زن بدون دلیل وجود ندارد.

ارائه درخواست طلاق از طرف زن اگر زوجه دلیل قانونی داشته باشد، مانند عسر و حرج می‌توانند با تنظیم دادخواست طلاق و ثبت آن اقدامات لازم را برای طرح دعوا طلاق انجام دهد.

عسر و حرج دلیل موجهی جهت ارائه درخواست طلاق است که در صورت اثبات آن نزد دادگاه، حکم طلاق بدون رضایت شوهر صادر می‌شود. زوجه اگر دلیل محکمه پسند برای طلاق نداشته باشد، باید شوهر خود را راضی به طلاق کند که در این صورت طلاق گرفتن می‌تواند با بذل مهریه انجام شود.

حق و حقوق زوجه همواره در روابط زوجیت مورد تاکید قانونگذار بوده است و این قبیل مسائل در رابطه با دعاوی طلاق نیز مطرح می‌شود. با مطرح شدن طلاق از جانب زن همواره این سوال بیان می‌شود که آیا مهریه به زوجه تعلق می‌گیرد؟ در واقع اگر تقاضای طلاق از جانب زوجه ارائه شده است، آیا باز هم زن مستحق دریافت مهریه خواهد بود یا این که نمی‌تواند برای مطالبه مهریه اقدام نماید؟

در پاسخ به این سوالات باید گفت که ارائه درخواست طلاق از طرف زن، مانعی برای تعلق گرفتن مهریه به زوجه نیست و زن می‌تواند حتی در صورتی که تقاضای طلاق می‌کند، باز هم امکان مطالبه مهریه را دارد.

البته در طلاقی که از طریق وکالت در طلاق انجام می‌شود، دادگاه‌های خانواده زوجه را ملزم به بذل مقداری از مهریه می‌کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تقاضای طلاق از طرف زن و بحث مهریه در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

درباره طلاق از طرف زن و مهریه

در روابط زوجیت، ممکن است که زوجه بخواهد از شوهر جدا شود که در قانون موارد طلاق از طرف زن پیش بینی شده است. بر خلاف مرد که برای طلاق نیازی به ارائه دلیل ندارد، اما خانم‌های متاهل باید جهت دریافت حکم طلاق از دادگاه، دلیل بیاورند. البته در همه موارد طلاق از جانب زوجه، لزومی برای آن که زوجه دلایل محکمه پسندی داشته باشد، وجود ندارد.

در صورتی که زن تمایل به طلاق گرفتن از زوج داشته اما دلیل موجهی به منظور چنین درخواستی نداشته باشد، باید رضایت شوهر را برای طلاق جلب کند. حال اگر دلیلی برای طلاق وجود داشته باشد، دیگر لازم نیست که زوجه شوهر را راضی به طلاق نماید.

یکی از موضوعات مهمی که در دعاوی طلاق که از جانب زن ارائه می‌شود، مطرح می‌گردد، بحث مهریه است. با شروع رابطه زوجیت، زوجه مستحق دریافت یک سری حق و حقوق مشخصی است که مهریه یکی از آن‌ها است. مهریه حق شرعی و قانونی زوجه است که می‌تواند به محض جاری شدن عقد نکاح، آن را از شوهر مطالبه کند.

در اغلب مواقع اینگونه تصور می‌شود که اگر زوجه بخواهد درخواست طلاق بدهد، از حق مهریه محروم می‌ماند. در واقع زوجه بین طلاق و یا مهریه باید یکی را انتخاب کند. اما به لحاظ حقوقی، چنین فرضیه‌هایی کاملا اشتباه است و درخواست طلاق از طرف زن، مانعی برای دریافت مهریه نیست.

مهریه و طلاق دو موضوعی مجزا از هم هستند که زوجه می‌تواند با ارائه دلیل از همسر خود طلاق گرفته و همچنین طی درخواست جداگانه نیز مهریه خود را به اجرا بگذارد.

در قانون مواردی عنوان شده است که زوجه مستحق نصف مهریه بوده و یا این که مهریه به او تعلق پیدا نمی‌کند و این شرایط در رابطه با فسخ نکاح مطرح می‌شود. البته زوجه با اختیار خود می‌تواند مهریه اش را بذل نماید تا بتواند از این طریق حق طلاق برای خود ایجاد کند.

لازم به ذکر است که در رویه قضایی، طلاق از طریق وکالت نامه مستلزم بذل بخشی از مهریه است که البته شرایط خاصی نیز در این زمینه وجود دارد.

درخواست طلاق و تعلق مهریه زن

دلایل طلاق از طرف زن

دلایلی که منجر می‌شود تا زوجه درخواست طلاق نماید، متعدد است و در هر صورت زوجه دلایلی که به منظور طلاق ارائه می‌کند، بایستی منطبق با شرایط مندرج در قانون باشد. در واقع هر دلیلی برای دادگاه جهت صدور حکم طلاق پذیرفتنی نیست و دلایل مطرح شده باید قانونی باشد.

در مورد این موضوع که چرا زنان اقدام به طلاق گرفتن از همسر می‌کنند و در واقع چه عواملی در این زمینه دخیل است، باید گفت که بسیاری از عواملی که سبب می‌شود تا زوجه بخواهد درخواست طلاق بنماید، پیرامون شرایط عسر و حرج زوجه است.

به جهت آن که زندگی با شوهر برای زن سخت و غیر قابل تحمل می‌شود، او می‌تواند تقاضای طلاق را به دادگاه بدهد. در این شرایط طلاق به دلیل عسر و حرج زوجه مطرح است.

در برخی از موارد، مسائل عاطفی و احساسی مطرح است که زوجه به دنبال طلاق از شوهر است که چنین مسائلی از نظر دادگاه برای آن که اقدام به صدور حکم طلاق نماید، پذیرفتنی نیست. اما می‌توان از موارد زیر به عنوان مهم‌ترین دلایل طلاق از طرف زن یاد کرد:

  • عدم امکان نزدیکی با زوج
  • وجود بیماری جنسی در مرد
  • اعتیاد شدید مرد به مواد مخدر و مشروبات الکی
  • ضرب و شتم زوجه
  • بدرفتاری شوهر
  • عدم توجه به حقوق مالی زوجه
  • ترک زندگی از طرف شوهر بدون دلیل خاصی و برای مدت طولانی
  • ازدواج مجدد مرد بدون اخذ رضایت از زن

موارد فوق، تنها بخش مهمی از دلایلی هستند که زوجه می‌تواند تقاضای طلاق بنماید. دلایل مزبور از لحاظ قانونی موجه برای آن است که زوجه بتواند برای طلاق اقدامات قانونی را انجام دهد.

طبق بررسی‌های انجام شده، بیشتر دلایلی که سبب می‌شود تا زنان برای طلاق اقدام کنند، در رابطه با عسر و حرج و سخت بودن شرایط زندگی است.

موارد طلاق از طرف زوجه

از دیدگاه عرف رایج در جامعه، در نگاه اول اینطور به نظر می‌رسد که زوجه توانایی خاتمه دادن رابطه زوجیت را ندارد و تنها مرد می‌تواند درخواست طلاق بدهد. اما بررسی قانون می‌توان به وضوح پی برد که زوجه در شرایطی خاص می‌تواند خود را مطلقه کند.

آقایان برای طلاق دادن همسر خود تنها با پرداخت مهریه و سایر حقوق آن‌ها می‌توانند برای طلاق اقدام کنند. اما زوجه در صورتی امکان طلاق یک طرفه از شوهر را دارد که اولا برای دادگاه دلیل بیاورد و ثانیا دلیل او قانونی باشد.

در صورتی که زن دلایل موجه و قانونی برای طلاق نداشته باشد، حال باید رضایت شوهر را به دست آورد. در خصوص این که زوجه تحت چه مواردی امکان طلاق گرفتن را دارد، می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • حق طلاق از طریق وکالت در طلاق
  • شروط دوازده گانه طلاق
  • عسر و حرج
  • خودداری شوهر از پرداخت نفقه
  • غیبت شوهر از زندگی

از طریق موارد فوق، زوجه امکان طلاق گرفتن از شوهر را داشته و می‌تواند چنین مواردی را در دادخواست طلاق لحاظ کند. البته موضوعاتی مانند نپرداختن نفقه جز شروط دوازده‌گانه طلاق به شمار می‌روند که می‌توان این دلایل را به صورت مشترک مورد بررسی قرار داد.

در ادامه به بررسی هر یک از موارد طلاق از طرف زن به کمک وکیل آنلاین و متخصصین حضوری خود می‌پردازیم.

تعلق گرفتن مهریه به زن

طلاق از طریق وکالت در طلاق

یکی از مواردی که زوجه به استناد آن امکان طلاق گرفتن را دارد، وکالت در طلاق است. وکالت در طلاق که به آن حق طلاق نیز گفته می‌شود، زوجه از طریق آن امکان مطلقه ساختن خود را دارد. شوهر وکالت نامه طلاق که در محضر تنظیم می‌شود را به همسر خود داده که امکان طلاق گرفتن را به او می‌دهد.

بر طبق ماده ۱۱۱۹ قانون مدنی، طرفین عقد ازدواج می‌توانند هر شرطی که مخالف با مقتضای عقد مزبور نباشد، در ضمن عقد ازدواج یا عقد لازم دیگر بنمایند.

مثل اینکه شرط شود، هرگاه شوهر زن دیگر بگیرد یا درمدت معینی غایب شود یا ترک انفاق نماید یا بر علیه حیات زن سوء قصد کند یا سوء رفتاری نماید که‌ زندگانی آن‌ها با یکدیگر غیر قابل تحمل شود، زن وکیل و وکیل در توکیل باشد که از اثبات تحقق شرط در محکمه و صدور حکم نهایی خود را مطلقه‌ سازد.

ماده فوق ناظر به طلاق از طریق وکالت نامه طلاق است که زوجه بر اساس وکالت طلاقی که از زوج دارد، می‌تواند برای طلاق گرفتن اقدامات لازم را انجام دهد.

وکالت در طلاق این امکان را به زن می‌دهد تا بدون اذن شوهر مراحل طلاق را در دادگاه انجام دهد. زوجه با در دست داشتن وکالت نامه و با حضور وکیل، مقدامات طلاق را در دادگاه انجام می‌دهد.

در واقع شوهر با ارائه وکالت نامه طلاق، حق طلاق را برای زن به وجود می‌آورد که در این صورت زوجه با اختیاری که از همسرش دارد، امکان مطلقه کردن خود را خواهد داشت. ارائه وکالت نامه طلاق به صورت مشروط و یا مطلق انجام می‌شود.

در وکالت طلاق به صورت مشروط، زمانی زوجه می‌تواند طلاق بگیرد که شرایط مزبور در آن انجام شود. عمدتا چنین شرایطی در مورد مهریه است که زوج در قبال بذل مهریه حق طلاق را به زوجه می‌دهد.

لازم به ذکر است که وکالت نامه طلاق در صورتی می‌تواند حق طلاق را برای زن به وجود آورد که به صورت بلاعزل تنظیم شده باشد. در غیر این صورت وکالت نامه طلاق از لحاظ حقوقی اعتبار نداشته و شوهر می‌تواند هر زمان برای فسخ چنین وکالت نامه اقدام کند و به نحوی زوجه حق طلاق نخواهد داشت.

طلاق با رعایت شروط ضمن عقد نکاح

در زمان انعقد عقد نکاح، شروطی در عقدنامه عنوان می‌شود که به عنوان شروط ضمن عقد شهرت دارد. این شروط در ۱۲ بند تنظیم شده که البته تمامی این شروط در مورد شرایط طلاق گرفتن است.

در واقع شروط ضمن عقد همان شروط طلاق است که زوجه با اثبات آن می‌تواند به صورت یک طرفه دادخواست طلاق به دادگاه ارائه کند.

چنین شروطی در عقدنامه به امضا مرد در آمده و در طلاق از طرف زن کارآیی دارد. یکی از شروط در مورد نپرداختن نفقه است که منجر به این می‌شود تا زوجه بتواند تقاضای طلاق بنماید. در صورتی که شوهر از پرداخت نفقه زوجه خودداری به عمل آورد، زن می‌تواند درخواست طلاق به دادگاه بدهد.

البته در این بند عنوان شده است که عدم پرداخت نفقه به مدت شش ماه یا بیشتر باشد که در این صورت زوجه به استناد آن امکان طلاق دادن زوج را دارد.

از دیگر شروط مربوط به طلاق از طرف زن که در عقد نامه ذکر شده است، می‌توان به بدرفتاری شوهر، دچار شدن زوج به بیماری‌های سخت، مشکل نازایی مرد و عدم امکان بچه دار شدن شوهر به مدت حداقل ۵ سال، مجرم شناخته شدن شوهر و حبس او و دیگر شرایط، اشاره کرد.

طلاق با اثبات عسر و حرج زوجه

عسر و حرج از جمله دلایل شایع طلاق از طرف زن است. در صورتی که زوجه در شرایط عسر و حرج باشد، با اثبات شدن آن در دادگاه می‌تواند درخواست طلاق بدهد.

سخت و دشوار شدن زندگی برای زن بر اساس عوامل مختلفی انجام می‌شود، اما برخی از مصادیق آن طبق نظر مشاوره حقوقی طلاق از طرف زن به شرح زیر است:

  1. ترک زندگی خانوادگی توسط زوج حداقل به مدت شش ماه متوالی و یا نه ماه متناوب در مدت یک سال بدون عذر موجه.
  2. اعتیاد زوج به یکی از انواع مواد مخدر و یا ابتلا وی به مشروبات الکلی که به اساس زندگی خانوادگی خلل وارد آورد و امتناع یا عدم امکان الزام وی به ترک آن در مدتی که به تشخیص پزشک برای ترک اعتیاد لازم بوده است.
  3. محکومیت قطعی زوج به حبس پنج سال یا بیشتر.
  4. ضرب و شتم یا هرگونه سوء رفتار مستمر زوج که عرفا با توجه به وضعیت زوجه قابل تحمل نباشد.
  5. ابتلای زوج به بیماری‌های صعب‌‌العلاج روانی یا هر عارضه‌ صعب‌‌العلاج دیگری که زندگی مشترک را مختل نماید.

موضوعات دیگری می‌تواند مصداق عسر و حرج داشته باشد که در طلاق از طرف زن مطرح می‌شود و موارد مزبور تنها دلایلی نیستند که زن از طریق آن بتواند برای طلاق اقدام کند.

مواردی مانند نداشتن رابطه جنسی با شوهر و یا رابطه جنسی نامتعارف نیز می‌تواند در صورت اثبات آن به عنوان دلایل عسر و حرج برای طلاق به شمار روند.

تعلق مهریه

امکان تعلق گرفتن مهریه در طلاق از طرف زن وجود دارد؟

در طلاق از طرف زن، همواره این قبیل سوالات مطرح است که امکان تعلق گرفتن مهریه به زوجه در چنین شرایطی است یا خیر. در واقع زوجه اگر بخواهد از شوهر طلاق بگیرد، این امکان را دارد که مهریه خود را بگیرد یا درخواست طلاق مانعی برای دریافت مهریه است؟

مهریه حقی است که هم در شرع و هم در قانون برای زنان متاهل در نظر گرفته شده است و به موجب عقد نکاح به تملیک زوجه در می‌آید. با این اوصاف در دعاوی طلاق که از جانب زوجه اقامه می‌شود، زن مستحق دریافت مهریه است و طلاق مانعی برای دریافت مهریه خانم نیست.

در واقع زوجه این حق را دارد که علاوه بر درخواست طلاق، مهریه خود را نیز به اجرا بگذارد. البته در طلاقی که به واسطه وکالت در طلاق یا حق طلاق انجام می‌شود، در رویه دادگاه‌ها به منظور دریافت مهریه خانم شرایط متفاوت است. در صورتی که طلاق به واسطه وکالت در طلاق باشد، مطالبه مهریه بسته به شرایط مندرج در وکالت نامه دارد.

در اغلب مواقع، شوهر در قبال دادن وکالت طلاق به همسر، از او تقاضا دارد که مهریه خود را به صورت کامل یا بخشی از آن بذل نماید. به بیان دیگر وکالت در طلاق در گرو بخشش مهریه انجام می‌شود. در این صورت که وکالت نامه طلاق به نحو مشروط تنظیم شده است، لازمه طلاق گرفتن زوجه، این است که طبق حدود و اختیارات وکالت نامه، اقدام به بذل مهریه خود نماید.

در صورتی که طلاق از طرف زن به واسطه وکالت در طلاق باشد، دادگاه در مورد مهریه زوجه تعیین تکلیف می‌کنند. در واقع رویه قضایی به این صورت است که در این نوع طلاق، دادگاه زوجه را مکلف به بذل مهریه خود می‌کند.

البته بذل نمام مهریه مطرح نیست اما در هر صورت زن باید اقدام به بخشش مهریه خود به میزان مشخصی کند. زوجه می‌تواند تقاضای خود در رابطه با مهریه را مطرح کند، اما در نهایت دادگاه تعیین کننده موضوع مهریه در طلاق از طرف زن خواهد بود.

حال اگر زوجه درخواست طلاق را به استناد شروط ضمن عقد نکاح، ارائه کند، شخصا می‌تواند وضعیت مهریه را مشخص کند. با توجه به این که طلاق از طریق وکالت نامه یا حق طلاق تقاضا نشده است، دادگاه جهت تعیین تکلیف مهریه زوجه ورود پیدا نمی‌کند و زوجه می‌تواند تصمیم خود را برای مهریه اش اعلام کند. در این صورت زوجه می‌تواند در شرایط بهتری برای طلاق اقدام کند.

عدم تعلق مهریه در طلاق از طرف زن

مهریه به عنوان حق قانونی زوجه، به طور کلی در صورتی که طلاق از طرف زوجه مطرح شود، به زن تعلق می‌گیرد اما در مواردی نیز امکان عدم تعلق مهریه به زن در چنین شرایطی وجود دارد. در طلاق از طرف زوجه و مطرح شدن موضوع مهریه، باید موارد مربوط به عدم پرداخت مهریه در دادگاه به اثبات برسد.

همانطور که در بخش قبل اشاره شد، طلاق از طرف زن ممانعتی برای تعلق گرفتن مهریه به زن به وجود نمی‌آورد اما در شرایطی نیز این امکان وجود دارد که زوجه از دریافت مهریه محروم شود.

در صورتی که عقد از پایه و اساس باطل باشد و نتوان صحت قانونی و حقوقی برای آن در نظر گرفت و در این شرایط رابطه جنسی و نزدیکی بین زوجین صورت نگرفته باشد، مهریه به زن تعلق پیا نمی‌کند.

این موضوع در مورد فسخ نکاح نیز مطرح است که فسخ نکاح بدون داستن نزدیکی منجر به عدم تعلق مهریه به زوجه می‌شود. گفتنی است که اگر در شرایط فوق، زوج از بیماری جنسی مانند عنن برخوردار باشد، تنها نصف میزان مهریه تعیین شده به زن تعلق پبدا می‌کند.

در طلاق از طرف زن، با ارائه دلایلی که زوجه به دادگاه ارائه می‌کند، در صورت باکره بودن امکان تعلق گرفتن نصف مهریه به زن هست اما در صورت اثبات داشتن نزدیکی و باکره نبودن زوجه، تعلق گرفتن کل مهریه به زن امکان پذیر است.

لازم به ذکر است که در مواردی نیز زوجه به دلیل داشتن تنفر از شوهر اقدام به بخشیدن مهریه نموده که بحث طلاق بائن در این زمینه مطرح می‌شود.

طلاق گرفتن زن

طلاق از جانب زوجه در صورت بذل مهریه

طلاق از جانب زوجه می‌تواند به صورت بذل مهریه نیز انجام شود. در واقع زوجه با بخشیدن مهریه خود که می‌توان کل مهریه یا بخشی از آن باشد، بتواند طلاق خود را از شوهر بگیرد. طبق آن چه در بخش‌های قبل عنوان شد، یکی از راه‌هایی که زوجه می‌‎تواند برای طلاق اقدام کند، وکالت در طلاق است.

ارائه وکالت در طلاق به طور معمول همراه با بذل مهریه است که در این صورت زوجه با بخشیدن مهریه خود، حق طلاق را از شوهر گرفته و در این صورت می‌تواند برای طلاق اقدام کند.

گفتنی است که اجباری برای آن که زوجه در وکالت نامه طلاق صرفا مهریه‌اش را بذل کند بلکه می‌تواند با دادن حق حضانت فرزندان نیز وکالت نامه طلاق را از شوهر اخذ کند.

در این صورت، با درج این موضوع در وکالت نامه طلاق که خانم مقداری مشخصی از مهریه را بذل نموده، می‌تواند هر زمان که بخواهد تقاضای طلاق به دادگاه بدهد. این نوع عمل در روابط زوجیت نوعی معامله دو طرفه نیز محسوب می‌شود که شوهر در ازای دادن حق طلاق به زن، از او می‌خواهد که مهریه را بذل کند.

بذل مهریه در مواردی که زوجه کراهت از شوهر داشته و می‌خواهد تا از وی جدا شود نیز مطرح می‌شود. این نوع موضوعات در طلاق خلع و مبارات مطرح می‌شود که زوجه برای جلب رضایت شوهر اقدام به بذل مهریه خود نموده تا بتواند خود را مطلقه سازد.

در این صورت که زن مهریه را بذل نموده و این موضوع می‌تواند منجر به تحریک آقایان برای طلاق دادن همسران خود باشد و در نهایت شوهر رضایت خود برای طلاق را اعلام می‌کند.

گفتنی است که هر بذل و بخشش مهریه‌ای از طرف زوجه نمی‌تواند باعث شود تا زن بتواند برای طلاق اقدام کند. در واقع باید رضایت شوهر هم در این شرایط وجود داشته باشد تا در نهایت زوجه بتواند تقاضای طلاق کند.

در صورتی زوجه دلیل محکمه پسند برای طلاق ندارد و در این صورت باید رضایت شوهر را برای طلاق جلب کند، با بذل مهریه و به همراه اذن شوهر، امکان درخواست طلاق از طرف زن وجود دارد.

طلاق از طرف زوجه و بدون بذل مهریه

بذل مهریه در دعاوی طلاق بیشتر جنبه اختیاردی و الزامی برای آن که زن مهریه‌اش را ببخشد، وجود ندارد. در بسیاری از طلاق‌هایی که از طرف زوجه تقاضا می‌شود، زوجه بدون آن که از مطالبه حق مهریه خود خودداری کند، برای طلاق اقدام می‌کند. دادگاه تنها در مواردی نیز ممکن است که زوجه را برای طلاق مکلف به بذل مهریه نماید.

در رویه دادگاه خانواده که بین بیشتر قضات این موضوع اتفاق نظر وجود دارد، در شرایطی که زوجه با وکالت نامه طلاق، دادخواست طلاق را ارائه می‌دهد، اگ در وکالت نامه موضوع بذل مهریه مطرح نشده باشد، به طور معمول زوجه را مجبور می‌کنند که مهریه خود را به میزان مشخصی بذل کند.

در واقع اخذ حکم طلاق در طلاقی که به واسطه وکالت نامه انجام می‌شود، در گرو بخشیدن مقداری از مهریه خانم است.

در قانون، اجباری بودن بذل مهریه در طلاق به صورت وکالت در طلاق، عنوان نشده است و این موضوع در رویه دادگاه انجام می‌شود. در هیچ کجای قانون تصریح نشده است که زوجه برای طلاق گرفتن باید مهریه را بخشش کند.

کما این که شاهد آن هستیم که زوجه بنا به اختیار خود برای آن که بتواند شوهر را برای طلاق راضی کند، اقدام به بذل مهریه می‌کند.

طلاق از طرف زوجه بدون بخشش مهریه هم امکان پذیر است و مراجع قضایی تنها در مواردی که طلاق از طرف زن با وکالت نامه انجام می‌شود، کمی سخت گیرانه عمل می‌کنند و زوجه را مکلف به بخشش از مهریه نموده تا به خواسته خواهان (زوجه) حکم طلاق را صادر کنند.

محاسبه میزان تعلق مهریه به زن

داشتن وکیل در پرونده طلاق از طرف زوجه و مطالبه مهریه

با توجه به این که طلاق از طرف زوجه شرایط خاصی دارد و در مقایسه با سایر طلاق‌ها، شرایط برای صدور حکم طلاق، سخت‌تر‌ است، خانم‌هایی که به دنبال طلاق گرفتن هستند، پیشنهاد می‌شود که با وکیل طلاق از طرف زن و متخصص در امور طلاق در ارتباط باشند.

متخصص و مشاوره حقوقی تلفنی یا حضوری در طلاق می‌تواند راهنمایی‌های لازم را پیرامون نحوه انجام مراحل طلاق انجام دهد.

در صورتی که زوجه درخواست طلاق داشته باشد و همچنین بخواهد مهریه خود را به مطالبه کند، اگر طلاق از نوع وکالت در طلاق باشد، اصولا دادگاه خانواده زوجه را مکلف می‌کند که اقدام به بخشش مهریه نماید.

در همین راستا اگر سوالات مختلفی پیرامون مطالبه مهریه در صورت طلاق از طرف زن دارید، می‌توانید از خدمات سامانه بنیاد وکلا استفاده کنید.

باتوجه به این که بنباد وکلا، سابقه چندین ساله در زمینه ارائه خدمات حقوقی دارد و بهترین و مجرب‌ترین حقوقدانان کشور در این مجموعه فعالیت می‌کنند، می‌تواند مناسب‌ترین گزینه برای انتخاب افراد مختلف برای بهره‌مندی از امکانات و خدمات حقوقی در رابطه با دعاوی طلاق باشد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا