قراردادهای خرید و فروش

از عقد بیع چه می دانید؟

در خصوص عقد بیع شایع‌ترین و رایج‌ترین عقد از عقودهای مطروحه در جامعه می‌توان به این موارد اشاره نمود که عقد بیع از قدیم تاکنون وجود داشته است.

در ابتدای امر با مبادله کالا به کالا انسان‌ها اقدام به عقد بیع نموده‌اند؛ به طوری که برای برآورد نیازهایشان اقلامی را که نیاز نداشته‌اند به افرادی که آن اقلام را نیاز داشتند، ارائه می‌نمودند؛ به شرطی که این افراد هم اقلام مورد نیاز افراد اول را تامین می‌کردند.

این امر با دشواری‌هایی بسیاری همراه بود. ولیکن با اختراع پول این مشکل کاملا برطرف گردید.

بررسی شرایط درست تنظیم قرارداد توسط وکیل پایه یک از ورود ضرر و خسارات احتمالی در آینده برای شما جلوگیری می‌کند.

بیع و انواع آن

شایع‌ترین عقد بیع، بیع اموال غیر منقول علی الخصوص خانه و ملک می‌باشد که طبق ماده ۳۶۸ تعریف بیع به این صورت است بیع تملیک عین است به عوض معلوم. در واقع تعریف بیع توسط قانونگذار اینگونه تعریف شده است.

از جمله اوصاف اساسی عقد بیع موجود بودن مبیع و ثمن در حین عقد می‌باشد که به بیع معین معروف می‌باشد. در واقع اگر مبیع یا ثمن در حین عقد بیع وجود نداشته باشد موجبات بطلان عقد بیع فراهم می‌گردد.

خرید و فروش در قالب عقد بیع باید مبتنی بر این موضوع باشد که هم خریدار و هم فروشنده در اجرای تعهدات کوشا باشند؛ به طوری که عدم اجرای تعهدات از طرف خریدار یا فروشنده موجبات یا بطلان یا فسخ عقد مذکور را فراهم می‌نماید.

عقد بیع به قدری مهم است که قانونگذار سه خیار حیوان و مجلس و همچنین تاخیر ثمن را مختص این عقد قرار داده است که نشان از اهمیت والای این عقد می‌باشد که حکومت و کشورهای مختلف نیز به این عقد توجه ویژه‌ایی دارند زیرا مالکیت در عقد بیع منتقل می‌گردد که از دیرباز مالکیت محل اختلاف انسان‌ها و مورد توجه حاکمیت بوده است.

انحلال عقد بیع

انحلال عقد بیع

یکی از موارد انحلال عقد بیع، فسخ می‌باشد که نوعی ایقاع است. در واقع یکی از طرفین عقد خریدار یا فروشنده می‌توانند فسخ عقد بیع را تقاضا نمایند؛ از جمله این خیارات خیار تاخیر ثمن می‌باشد که اگر سه روز از تاریخ عقد بیع بگذرد و ثمن توسط خریدار به فروشنده پرداخت نگردد موجبات فسخ توسط فروشنده به استناد خیار تاخیر ثمن انجام می‌گیرد.

از جمله موارد دیگر فسخ توسط خیارات دیگر از جمله خیار عیب خیار تفلیس خیار تدلیس و خیار تعذر تسلیم می‌باشد.

البته این نکته از سوی مشاوره حقوقی رایگان ما خالی از لطف نیست که طبق قانون مدنی کلیه خیارات قابل اسقاط می‌باشند در صورتی که طبق دکترین حقوقی سه خیار تفلیس تدلیس و تعذر تسلیم قابل اسقاط نیستند.

همچنین عقد بیع حتما باید در دفتر اسناد رسمی نیز ثبت گردد که بیشتر در خصوص املاک علی الخصوص مسکن جاری و ساری می‌باشد.

عقد بیع از جمله عقود بسیار مهم در قانون مدنی می‌باشد که قانونگذار توجه ویژه به آن دارد؛ به طوری که اگر خریدار ملک مورد نظر را به منظور امور نامشروع از فروشنده خریداری نماید موجبات بطلان عقد بیع فراهم می‌گردد.

از نکات مهم دیگر در خصوص عقد بیع تقسیم‌بندی آن به عقد معین، کلی در معین و کلی فی الذمه می‌باشد که هر کدام از آن‌ها تعاریف جداگانه و مشخصی دارند.

از جمله تفاوت­‌های عقد معین با کلی در معین و کلی فی الذمه این تفاوت هست که در عقد معین مبیع و ثمن حتما باید در موقع عقد وجود داشته باشند؛ ولیکن در کلی در معین و کلی فی الذمه حتما لازم نیست مبیع در موقع عقد وجود داشته باشد.

فسخ عقد بیع موارد بسیار زیادی دارد که یکی دیگر از این موارد فسخ ازطریق خیار عیب می‌باشد که تنها خیاری که دو نتیجه در پی دارد یا فسخ یا ارش البته خیار تبعض صفقه و همچنین خیار رویت و تخلف از وصف نیز از جمله موارد فسخ عقد بیع می‌باشند.

باید این نکته را متذکر نمود که بیع کالی به کالی بیه سلف بیع نسیه و از جمله انواع عقد بیع می‌باشند که هر کدام جایگاه خود را در امور حقوقی پیدا نموده‌اند.

البته همانطور که می‌دانید بیع دین به دین باطل است؛ در عقد بیع نیز می‌توان شرط نمود که مبیع را به صورت موجل تحویل نمود.

به گفته وکیل آنلاین عقد بیع معلق نیز وجود دارد که تحویل مبیع معلق می‌شود و معلق بودن آن مربوط به آینده است و نمی‌توان معلق نمودن را به گذشته ربط نمود.

عقد بیع معلق

در خصوص عقد بیع مطالب زیادی وجود دارد که حتی در متون فقه نیز به آن اشاره شده است از جمله این موضوع که اگر پرداخت ثمن را به آینده نامعلوم احاله دهیم موجبات بطلان عقد بیع فراهم می‌گردد.

اجرای عقد بیع نیز طبق عرف در محل وقوع عقد انجام می‌گیرد که البته با توافق طرفین نیز محل تسلیم یا اجرای عقد بیع قابل تغییر می‌باشد.

عقد بیع حتما باید با رضایت طرفین انجام گیرد و هرگونه عقد بیع اکراهی در قانون مدنی ایران قابل پذیرش نیست ولیکن در خصوص عقد بیع که به صورت فضولی واقع می‌گردد، غیرنافذ می‌باشد که منوط به رضایت مالک اصلی می‌باشد که اگر رضایت به عقد بیع فضولی دهد، صحیح می‌باشد و اگر عدم رضایت خود را اعلام بدارد آن عقد باطل می‌باشد.

عقد بیع با ایجاب و قبول منعقد می‌گردد، در واقع ارکان عقد بیع ایجاب و قبول می‌باشد که بدون این دو رکن عقدی محقق نمی‌گردد. البته که بعضی از عقود به غیر از عقد بیع قبض نیز شرط صحت عقد است که رهن و وقف از جمله این عقود است.

ایجاب و قبول باید به صورت صریح از طرفین عقد بیان گردد و قصد عقد نیز فراهم گردد عقد بیع به قدری مهم است که بسیاری از عقود جاری در جامعه از قوانین عقد بیع پیروی می‌نمایند.

البته عقد بیع با عقد معاوضه تفاوت دارد؛ از جمله این تفاوت‌ها ماهیت این دو عقد می‌باشد عقد بیع از طریق پرداخت ثمن و تسلیم مبیع پرداخت می‌گردد (پول و کالا) ولیکن معاوضه از طریق (کالا به کالا) روش سنتی انجام می‌گیرد.

نوع دیگری از بیع، بیع شرط می‌باشد که بایع در آن حق فسخ دارد البته آثار دیگر عقد بیع شرط ضمان درک و شرط عدم مستحق للغیر بودن مبیع می‌باشد.

در صورت نیاز به دریافت مشاوره حقوقی تلفنی با متخصصین امور قراردادها همین حالا تماس بگیرید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا