قراردادهاقراردادهای خرید و فروش

باید و نباید های قراردادهای پیش فروش ساختمان

فروش اپارتمانی که هنوز ساخته نشده است در قالب هیچیک از انواع بیع نمیگنجد؛ چون اگر قالب عین معین را در نظر بگیریم، هنوز ساختمانی ساخته نشده تا قابل تعیین باشد.

همچنین اگر در قالب عین کلی در نظر بگیریم نیز این اشکال وجود دارد که اشباه و نضایر ان در عالم موجود نیست تا باعث علم نوعی یا تعیین نمونه ای دقیق باشد.

با توجه به این اشکالات همچنین با توجه به ضروررت تامین سرمایه برای حرکت های اقتصادی و ملاحضات اجتماعی قانونگذار را بران داشت، در قالب قانونی خاص به این گونه معاملات قالب خاص بدهد.

نوشته های مشابه

شما عزیزان می‌توانید با کمک گرفتن از سایت حقوقی بنیاد وکلا و استفاده از انواع خدمات کاربردی و مطمئن آن در مشکلات و سوالات خود در این زمینه را رفع کنید.

با مطالعه قانون متوجه میشویم که قانون گذار بدرستی حمایت بیشتری از پیش خریدار نموده است و تلاش نموده که نگذارد دست برتر پیش فروشندگان باعث خسران پیش خریداران که عمدتا نسبت به پیش فروشان دست پایین رادارند گردد.

این قانون ثبت رسمی پیش فروش را پیش بینی نموده اما به صراحت معین نکرده که ایا اگر قرارداد پیش فروش ثبت رسمی نشود و قرار داد پیش فروش عادی باشد این قرار داد مزایای ذکر شده در قانون پیش فروش ساختمان را دارد یا خیر؟

در این قانون فقط برای بنگاه مشاورین املاکی که قرارداد عادی تنظیم نموده و همچنین برای پیش فروشنده ضمانت اجرای تنبیهی در نظر گرفته است.

در عمل نیز برخی از مراجع قضایی قرارداد عادی پیش فروش را برخوردار از مزایای قانون پیش فروش میدانند و برخی از مراجع قضایی نیز با استناد به قانون پیش فروش که ثبت رسمی قرارداد پیش فروش را پیشبینی نموده فقط قرارداد پیش فروش ثبت رسمی شده را برخوردار از مزایای قانون پیش فروش میدانند.

بنظر نگارنده با تجه به اینکه دست برتر پیش فروشنده ممکن است باعث عدم ثبت رسمی قرارداد پیش فروش شود و باب سواستفاده را باز کند.

این برداشت برخی مراجع قضایی نقض غرض قانونگذار که در صدد بالانس روابط پیش خریدار با پیش فروشنده است بوده و بایستی قراردادهای عادی پیش فروش را نیز برخوردار از مزایای قانون پیش فروش ساختمان دانست

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا