آیا مایل هستید اعلانات مربوط به گفتگوهای آنلاین خود را روی دستگاه
خود دریافت کنید؟
در پنجره باز شده روی دکمه Allow کلیک کنید...
مشاوره حقوقی فوری (۲۴ ساعته)
موضوعتان را بگویید، در چند ثانیه به وکیلِ در دسترس میرسید
لطفاً اتصال اینترنت خود را بررسی کنید.
تلفن تماس:
شما میتوانید درخواست ارزیابی حقوقی خود را بطور مستقیم برای ارسال کنید و در کوتاهترین زمان ممکن از ایشان پاسخ
بگیرید.
لطفا دقت داشته باشید، شما در هر روز تنها
میتوانید ۳
درخواست ارزیابی حقوقی رایگان ویا ارتباط مستقیم با متخصص ثبت نمایید.
همچنین دقت داشته باشید درصورت عدم انتخاب متخصص، پیام شما برای تمامی متخصصان ارسال شده و ایشان
می توانند ارزیابی خود را از درخواست شما مطرح نمایند.
اظهارنامهای به شخص مدیون ارسال کردم و در آن مهلت ۴۸ ساعته برای بازپرداخت وجه تعیین کردم. از آنجا که وجوه طی چندین تراکنش بانکی پرداخت شده بود، فایل اکسل حاوی اطلاعات تراکنشها را پیوست اظهارنامه کردم. وکیل مدیون پس از یک هفته اظهارنامهای ارسال کرد و درخواست ارائه اصل پرینتهای بانکی را مطرح نمود؛ در غیر این صورت ادعا کرده که حق مطالبه خسارت تأخیر تأدیه و هزینه دادرسی ندارم. من وکیل طرف مقابل را مرجع صالح نمیدانم و قصد مراجعه به او را ندارم. آیا در صورت طرح دادخواست، خسارت تأخیر تأدیه از تاریخ اظهارنامه محاسبه میشود یا از تاریخ تقدیم دادخواست؟
خسارت تأخیر تأدیه در دیون پولی از زمانی محاسبه میشود که مدیون در پرداخت مسامحه و تأخیر کرده باشد؛ ارسال اظهارنامه یکی از معتبرترین روشهای اثبات این تأخیر است.
طبق ماده ۵۲۲ قانون آیین دادرسی مدنی، دادگاه میتواند خسارت تأخیر تأدیه را از تاریخ مطالبه — که همان تاریخ ابلاغ اظهارنامه است — تا زمان پرداخت، بر اساس شاخص بانک مرکزی محاسبه و حکم دهد. بنابراین پیوستبودن مستندات به اظهارنامه برای اثبات مطالبه کافی است و نیازی به ارائه اصول مدارک به وکیل طرف مقابل نیست.
دادخواست مطالبه وجه را به همراه اظهارنامه ابلاغشده و فایل اکسل پیوستشده به دادگاه تقدیم کنید و تصریح کنید که خسارت تأخیر تأدیه از تاریخ انقضای مهلت مندرج در اظهارنامه محاسبه شود؛ اصل پرینتهای بانکی را نیز برای ارائه در جلسه دادگاه آماده نگه دارید.
این پاسخ توسط هوش مصنوعی تولید شده است. لطفاً
توجه
داشته باشید که ممکن
است اطلاعات
ارائهشده
بهطور کامل دقیق
یا قابل اعتماد نباشد. توصیه میشود برای تأیید صحت اطلاعات، به مشاوره وکلای مجرب مراجعه کنید.
درود بر شما؛
مبنای خسارت تاخیر تادیه در مطالبه وجه نقد، ماده ۵۲۲ قانون آیین دادرسی مدنی است. شروع محاسبه از تاریخ مطالبه داین است و مطالبه با اظهارنامه رسمی محقق می شود، مشروط به این که دین حال باشد، تمکن مالی مدیون احراز شود و امتناع از پرداخت نیز ثابت گردد و در نهایت شاخص بانک مرکزی ملاک قرار می گیرد.
در فرضی که در اظهارنامه مهلت ۴۸ ساعته داده اید، مبدا محاسبه عملا از پایان همان مهلت است، یعنی از روز بعد از انقضای ۴۸ ساعت، نه از تاریخ تقدیم دادخواست، مگر این که دادگاه مطالبه مؤثر را صرفا از تاریخ دادخواست احراز کند یا شرایط ماده ۵۲۲ را فراهم نداند.
در خصوص ایراد وکیل مدیون، تکلیف قانونی به ارائه اصل پرینت به وکیل طرف مقابل ندارید. اصل مستندات را در فرایند دادرسی به دادگاه ارائه می کنید و در صورت مطالبه دادگاه، مطابق مواد ۹۶ و ۹۷ و ۱۹۹ قانون آیین دادرسی مدنی امکان الزام به ارائه سند یا استعلام از بانک وجود دارد.
اگر خواستید، متن خواسته دادخواست و عبارت دقیق درخواست خسارت تاخیر تادیه را هم کوتاه و آماده ارسال تنظیم می کنم.
خسارت تاخیر تادیه از تاریخ مطالبه رسمی دین محاسبه میشود و ارسال اظهارنامه با مهلت مشخص، یکی از مصادیق بارز این مطالبه است . بنابراین با ارسال اظهارنامه و تعیین مهلت ۴۸ ساعته، این تاریخ مبدا محاسبه خسارت خواهد بود، نه تاریخ تقدیم دادخواست، مگر اینکه در قانون استثنایی مانند اسناد تجاری وجود داشته باشد . درخواست وکیل مدیون برای ارائه اصل پرینتهای بانکی، تاثیری بر مبدا محاسبه خسارت ندارد و صرفا به ادله اثبات اصل دین مربوط میشود. شما میتوانید در دادخواست خود، خسارت تاخیر تادیه را از تاریخ اظهارنامه مطالبه کنید و دادگاه بر اساس شاخص تورم اعلامی بانک مرکزی، آن را محاسبه خواهد کرد . وکیل مدیون نیز مرجع صالح برای تعیین مبدا خسارت نیست و این موضوع در صلاحیت دادگاه رسیدگیکننده است.
درود و احترام. نص صریحی در این باره وجود ندارد و برخی محاکم تاریخ تقدیم دادخواست را ملاک آغاز احتساب خسارت تاخیر تادیه میدانند، به همین دلیل پیشنهاد میشود پس از انقاضای مهلت ۴۸ ساعته دادخواست خود را تقدیم کنید. موفق باشید.
خسارت تاخیر تادیه از تاریخ مطالبه رسمی هست که اظهارنامه هم درخواست کتبی قانونی شما جهت بازپرداخت دیون به مخاطب می باشد و شما نیازی به ارابه اصول اسناد به وکیل مخاطب ندارید. لیکن نسبت به دادخواست حقوقی خود در اسرع وقت اقدام نمایید.
خسارت تاخیر تادیه از زمان مطالبه رسمی قابل دریافت است. لیکن رویه دادگاه در این خصوص رویه واحدی ندارد. گاها زمان تقدیم اظهارنامه و گاها زمان تقدیم دادخواست را زمان رسمی مطالبه می دانند.
سلام
در پاسخ به سوال شما، باید گفت که ادعای وکیل طرف مقابل مبنای قانونی ندارد و در صورت طرح دادخواست، مبنای محاسبه خسارت تاخیر تادیه از تاریخ ابلاغ اظهارنامه به مدیون خواهد بود، نه از تاریخ تقدیم دادخواست.
سلام، خسارت تاخیر تادیه از تاریخی محاسبه میشود که شما دین را مطالبه کرده اید. پیوست کردن فایل اکسل، مطالبه را محقق کرده و وکیل طرف مقابل اختیار قانونی برای الزام شما به ارائه اصل پرینت بانکی به خودش ندارد؛ این درخواست صرفا یک ادعاست و تاثیری در سررسید خسارت تاخیر تادیه ندارد. لذا از تاریخ تقدیم اظهارنامه ، خسارت تاخیر تادیه را مطالبه کنید.
سلام کاربر گرامی
در فرضی که دین وجه رایج باشد و شما با اظهارنامه، مطالبه رسمی را انجام داده باشید، صرف درخواست وکیل بدهکار برای ارائه اصل پرینتهای بانکی، بهتنهایی اثر حقوقی مطالبه شما را از بین نمیبرد. اگر فایل اکسل حاوی مشخصات کامل تراکنشها ضمیمه اظهارنامه شده و بدهکار از منشا و میزان طلب آگاه شده باشد، مبنای خوبی برای احراز مطالبه وجود دارد.نکته مهمتر این است که پاسخ وکیل طرف مقابل مبنی بر لزوم ارائه اصل پرینتها، الزام قانونی برای مراجعه شما به دفتر ایشان ایجاد نمیکند و مرجع تشخیص کفایت ادله، دادگاه است نه وکیل بدهکار.
با سلام و احترام
از تاریخ مطالبه یعنی همان روش مرسوم ارسال اظهارنامه، خسارت تاخیر تادیه به شما تعلق می گیرد.
بازه های زمانی قبلی تاثیری در تعلق خسارت تاخیر تادیه ندارد و بهتر است اگر در مواعد مختلف مقرر بوده وجوه بازپرداخت شود بهتر است بابت هر کدام به صورت جداگانه اظهارنامه ارسال شود تا از همان زمان خسارت تاخیر تادیه تعلق بگیرد. ضمنا ارسال اظهارنامه طریقیت دارد نه موضوعیت و با سایر ادله اثباتی می توان مطالبه طلب را اثبات کرد ( با شهادت شهود و...)