آیا مایل هستید اعلانات مربوط به گفتگوهای آنلاین خود را روی دستگاه
خود دریافت کنید؟
در پنجره باز شده روی دکمه Allow کلیک کنید...
مشاوره حقوقی فوری (۲۴ ساعته)
موضوعتان را بگویید، در چند ثانیه به وکیلِ در دسترس میرسید
لطفاً اتصال اینترنت خود را بررسی کنید.
تلفن تماس:
شما میتوانید درخواست ارزیابی حقوقی خود را بطور مستقیم برای ارسال کنید و در کوتاهترین زمان ممکن از ایشان پاسخ
بگیرید.
لطفا دقت داشته باشید، شما در هر روز تنها
میتوانید ۳
درخواست ارزیابی حقوقی رایگان ویا ارتباط مستقیم با متخصص ثبت نمایید.
همچنین دقت داشته باشید درصورت عدم انتخاب متخصص، پیام شما برای تمامی متخصصان ارسال شده و ایشان
می توانند ارزیابی خود را از درخواست شما مطرح نمایند.
اینجانب خوانده دعوای اصلی و خواهان دعوای تقابل هستم. در صورت صدور حکم بیحقی خواهان، قصد دارم ایشان به پرداخت حقالوکاله پرداختی اینجانب نیز محکوم شود. آیا درج این تقاضا در لایحه دفاعیه — به این صورت که «تقاضای صدور حکم بیحقی خواهان و محکومیت ایشان به خسارات دادرسی تحمیلی به اینجانب را دارم» — کافی است، یا اقدام دیگری لازم است؟
درج تقاضای محکومیت به خسارات دادرسی در لایحه دفاعیه کافی است و نیازی به دادخواست جداگانه ندارد، مشروط بر اینکه این تقاضا صریح و مشخص باشد.
طبق ماده ۵۱۵ قانون آیین دادرسی مدنی، خوانده میتواند خسارات ناشی از دادرسی — از جمله حقالوکاله — را از خواهانی که محکوم به بیحقی میشود مطالبه کند، و دادگاه موظف است در همان حکم به این موضوع رسیدگی کند.
در لایحه، مبلغ دقیق حقالوکاله پرداختی را ذکر کنید و مدرک آن (قرارداد وکالت یا رسید پرداخت) را پیوست کنید؛ بدون ارائه مدرک، دادگاه معمولاً خسارت را بر اساس تعرفه قانونی تعیین میکند که ممکن است کمتر از رقم واقعی باشد.
این پاسخ توسط هوش مصنوعی تولید شده است. لطفاً
توجه
داشته باشید که ممکن
است اطلاعات
ارائهشده
بهطور کامل دقیق
یا قابل اعتماد نباشد. توصیه میشود برای تأیید صحت اطلاعات، به مشاوره وکلای مجرب مراجعه کنید.
ببا سلام
بله، درج این تقاضا در لایحه کافی است؛ اما برای مطالبه حقالوکاله، ارائه وکالتنامه و مستندات پرداخت و درخواست صریح «محکومیت خواهان به پرداخت خسارات دادرسی از جمله حقالوکاله وکیل وفق مواد ۵۱۵ و ۵۱۹ قانون آیین دادرسی مدنی» توصیه میشود.
درود و احترام؛ درج این عبارت در لایحه دفاعیه برای دریافت حقالوکاله اصلا کافی نیست و دادگاه به آن رای نخواهد داد.
مراحل و تشریفات قانونی که باید انجام دهید:
۱. لزوم تقدیم دادخواست: طبق ماده ۵۱۵ قانون آیین دادرسی مدنی، مطالبه خسارات دادرسی و حقالوکاله وکیل مستلزم تقدیم دادخواست رسمی و پرداخت هزینه دادرسی است و صرف درخواست در لایحه تکلیفی برای قاضی ایجاد نمیکند.
۲. بهترین زمان اقدام: پیشنهاد میشود ابتدا تمرکز را روی گرفتن حکم بیحقی خواهان بگذارید؛ به محض قطعی شدن حکم شکست خواهان، با استناد به آن یک دادخواست مستقل با عنوان «مطالبه خسارات دادرسی و حقالوکاله» علیه او ثبت کنید.
۳. نکته دعوای تقابل: خسارت دادرسی مربوط به دعوای تقابل خودتان را باید حتما در همان ستون خواستهی دادخواست تقابلی که قبلا دادهاید قید کرده باشید تا دادگاه به آن رسیدگی کند
سلام، برای مطالبه خسارات دادرسی صرف درخواست کافی است و نیاز به تقدیم دادخواست تقابل نیست. ولی چنانچه دادگاه در رای صادره درخواست شما را لحاظ نکرد، می توانید با تقدیم دادخواست پیگیری کنید.
بادرود؛
برای مطالبه خسارات دادرسی، طرح صریح درخواست در لایحه یا صورت جلسه دادرسی کافی است، مشروط به این که قبل از ختم رسیدگی اعلام شود و مستندات هزینه ها ارائه گردد. مستند قانونی ماده ۵۱۵ و ماده ۵۱۹ قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی.
اما برای این که دادگاه حق الوکاله پرداختی شما را هم در زمره خسارات بپذیرد، صرف عبارت کلی خسارات دادرسی گاهی کافی دانسته نمی شود. پیشنهاد می شود در همان لایحه، خواسته را دقیق و جزئی بنویسید و مستندات را پیوست کنید، مانند تقاضای محکومیت خواهان به پرداخت کلیه خسارات دادرسی موضوع مواد ۵۱۵ و ۵۱۹ از جمله هزینه دادرسی، هزینه ابلاغ، و حق الوکاله وکیل طبق تعرفه حق الوکاله و ارائه قرارداد وکالت و رسید پرداخت در صورت وجود.
نکته مهم این است که دادگاه معمولا حق الوکاله را بر مبنای تعرفه مصوب محاسبه و حکم می دهد نه لزوما مبلغ مندرج در قرارداد خصوصی. همچنین اگر شما خواهان دعوای تقابل هم هستید، برای خسارات دادرسی دعوای تقابل نیز باید همانجا صراحتا تقاضا شود و مستندات مرتبط با آن دعوا هم ارائه گردد.
اگر بفرمایید پرونده در کدام مرحله است و وکیل دارید یا شخصا دفاع می کنید، متن دقیق لایحه مناسب همان شعبه را خیلی کوتاه و قابل استفاده تنظیم می کنم.
اگر در دادخواست قسمت خواسته ،مطالبه خسارات را نوشته باشید نیاز به لایحه ندارد و دادگاه حکم می دهد .
در غیر اینصورت پس از صدور رای قطعی مجددا دادخواست مطالبه خسارت نمایید.
بله صرف درخواست شما کافی است .و به موجب تبصره ماده ۵۱۵ آیین دادرسی مدنی اگر بعد از ختم دادرسی مطالبه کنید دادخواست لازم است در غیر این صورت درخواست شما به موجب لایحه کافی ست
سلام کاربر گرامی در این خصوص می بایست دادخواست مستقل مطالبه خسارات ناشی از دادرسی نیز مطرح شود تا خواسته شما بهصورت صریح و منجز در معرض رسیدگی قرار گیرد.