کیفری (جرائم)

مرخصی از زندان و شرایط آن

یکی از مجازات هایی که قانونگذار برای کسانی که مرتکب برخی از جرائم می شوند در نظر گرفته است، زندان می باشد. چه مجازات زندان به تنهایی اعمال شده باشد و چه اینکه در صورت شدت جرم، به همراه مجازات دیگر اعمال شود، فرد مستحق دریافت مرخصی از زندان در صورت داشتن شرایط لازم می باشد.

قانونگذار گاهی اجازه داده است که برخی از زندانیان که شرایط لازم را دارند، به مرخصی بروند اما باید متعهد شوند که در موعد مقرر و پایان مرخصی به زندان برخواهند گشت، اگر نه بابت تاخیر در بازگشت به زندان مجازات خواهند شد.

نوشته های مشابه

علی الاصول به افراد محکوم به حبس که شرایط دریافت اعطای مرخصی را دارند، ۳ روز در ماه مرخصی داده می شود اما تحت شرایط قانونی ممکن است افزایش داشته باشد.

به همین دلیل در این مقاله به کمک وکیل متخصص به بررسی شرایط دریافت اعطای مرخصی و شرایط اعطای مرخصی به زندانی می پردازیم.

شرایط دریافت مرخصی از زندان

بر اساس ماده ۵۲۰ قانون آیین دادرسی کیفری: محکومان می توانند در صورت رعایت ضوابط و مقررات زندان و مشارکت در برنامه های اصلاحی و تربیتی و کسب امتیازات لازم پس از سپردن تامین مناسب، ماهانه حداکثر سه روز از مرخصی برخوردار شوند.

در موارد بیماری حاد یا فوت بستگان نسبی و سببی درجه یک از طبقه اول یا همسر و یا ازدواج  فرزندان، زندانی می تواند به تشخیص دادستان حداکثر تا پنج روز از مرخصی استفاده نماید.

مرخصی از زندان و شرایط آن

تعیین مقررات موضوع این ماده و امتیاز هر یک از برنامه های اصلاحی و تربیتی، چگونگی انطباق وضعیت زندانیان با شرایط تعیین شده و نحوه اعطای مرخصی به آنان به موجب آیین نامه ای خواهد بود که ظرف سه ماه از تاریخ تصویب این قانون توسط سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور تهیه و به تصویب رئیس قوه قضائیه می رسد.

منظور از شرایط دریافت اعطای مرخصی بدین صورت است که افرادی که محکوم به حبس می باشند تحت شرایطی که در قانون بیان شده است می توانند مرخصی دریافت نمایند، مرخصی که هر فرد زندان با داشتن شرایط زیر می تواند برخوردار گردد.

ماهانه حداکثر ۳ روز می باشد که شرایط آن عبارتند از: فرد زندانی باید ضوابط و مقررات زندان را رعایت نماید، همچنین مشارکت در برنامه های اصلاحی و تربیتی و کسب امتیازات لازم نیز ضروری می باشد.

محکومین به حبس علاوه بر رعایت مقررات زندان بعد از سپردن تامین مناسب به مقام صالح می توانند مرخصی دریافت نمایند. شرایط این تامین و مراحل اداری آن را می‌توانید به کمک وکیل تلفنی طی نمایید.

اما مدت مرخصی فرد زندانی در برخی موارد بر طبق قانون آیین دادرسی کیفری تا حداکثر ۵ روز نیز می تواند باشد مواردی که به تشخیص دادستان می توان به زندانی ۵ روز مرخصی داد:

  • در صورت که بستگان نسبی و سببی درجه یک از طبقه اول یا همسر زندانی بیماری حادی داشته باشد.
  • همچنین در صورت فوت بستگان نسبی یا سببی درجه یک از طبقه اول یا همسر فرد زندانی به وی اجازه مرخصی ۵ روزه داده می شود.
  • اگر فرزندان فرد زندانی ازدواج نمایند به وی مرخصی ۵ روزه اعطا می شود.

لازم به ذکر است که در هر یک از موارد فوق زندانی باید تامین مناسب به مقام قضایی بدهد، در غیر این صورت یعنی زمانی که زندانی توانایی فراهم کردن تامین را ندارد، فرد محکوم می تواند تحت مراقبت ماموران یک روز در ماه و به مدت ۱۰ ساعت مرخصی داشته باشد.

شرایط اعطای مرخصی به زندانی

شرایط اعطای مرخصی به زندانی

برای آگاهی از شرایط اعطای مرخصی به زندانی که دارای شاکی خصوصی بر طبق قانون آیین دادرسی کیفری باید گفت که اگر زندانی دارای شاکی خصوصی باشد، شرایط اعطای مرخصی به وی اندکی تفاوت دارد که در ذیل به شرایطی که برای اعطای مرخصی به زندانی ضروری می باشد، می پردازیم:

  • اگر دادستان یا قاضی اجرای احکام اعطای مرخصی را در جلب رضایت شاکی موثر بداند باید شاکی رضایت به اعطای مرخصی بدهد.
  • فرد محکوم به حبس باید تامین مناسب به مقام قضایی ارائه دهد.
  • زندانی می تواند علاوه بر مرخصی های فوق‌الذکر در طول مدت حبس یک نوبت دیگر و حداکثر به مدت ۷ روز از مرخصی استفاده کند.
  • اگر محکوم بتواند بخشی از خسارت شاکی را پرداخت یا رضایت او را جلب کند، این مرخصی فقط برای یک بار دیگر به مدت ۷ روز قابل تمدید است.

لازم به ذکر است که اعطای مرخصی ممکن است از سوی رییس قوه قضاییه انجام شود که در این صورت رییس قوه قضاییه می تواند به مناسبت های ملی و مذهبی علاوه بر سقف تعیین شده قانونی حداکثر ۲ بار در سال به زندانیان واجد شرایط، مرخصی اعطا کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با مشاوره حقوقی و وکلای خبره از قسمت پرسش و پاسخ سایت به طور رایگان در ارتباط باشید.

ضمن آن که اگر فرصت تماس تلفنی یا مراجعه حضوری را ندارید، پیام رسان بنیاد وکلا با ارائه مشاوره حقوقی آنلاین به صورت شبانه روزی پاسخگوی شما خواهد بود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا