دادسراکیفری (جرائم)

نحوه پیگیری پرونده قضایی

قوه قضاییه امکان استفاده از بسیاری خدمات خود را از طریق اینترنت برای شهروندان فراهم آورده است.

این اقدام با هدف کاهش تعداد مراجعات حضوری افراد به مراجع قضایی برای امور ساده و جاری، سرعت رسیدگی به پرونده ها و همچنین صرفه جویی در وقت و هزینه مراجعین انجام گرفته است.

نوشته های مشابه

امکان پیگیری پرونده قضایی از طریق اینترنت نیز یکی از خدماتی است که قوه قضاییه ارائه نموده و برای شاکی یا وکیل او امکان بررسی مراحل رسیدگی به پرونده قضایی را ممکن ساخته است.

ماده ۱۷۵ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲ تصریح نموده است که: «قوه قضاییه موظف است اوراق قضایی را با استفاده از سامانه های الکترونیکی یا مخباراتی ابلاغ نماید.»

پیش از اجرای این قانون، مراحل مختلف رسیدگی به پرونده به صورت ابلاغیه توسط مامور ابلاغ به اصحاب پرونده صورت می گرفت؛ اما با تصویب این قانون و همچنین ماده ۶۵۵ ق.آ.د.ک ابلاغ قضایی به صورت الکترونیکی کافی شمرده شده، قابل پذیرش و استناد است.

چگونه به صورت اینترنتی شکایت کنیم؟

در بسیاری از شکایات، نیازی به مراجعه حضوری به دادسرا، شورای حل اختلاف و سایر مراجع ذیصلاح نیست و میتوان به صورت اینترنتی شکایت را ثبت کرد.

برای انجام شکایت آنلاین باید از طریق دفاتر خدمات قضایی اقدام نمایید.

تمامی مدارک و مستندات خود را به همراه دادخواست، در سایت خدمات الکترونیک قضایی آپلود می گردد و پس از ثبت، مراحل مختلف رسیدگی به پرونده خود را می توانید از طریق سامانه ثنا پیگیری نمایید.

نحوه ثبتنام در سامانه ثنا

سایت ثنا، سامانه رسمی قوه قضاییه برای آگاهی شهروندان از وضعیت پرونده قضایی می باشد.

در این سامانه می توانید علاوه بر مشاهده ابلاغیه ها از خلاصه و روند پیگیری پرونده قضایی خود مطلع گردید.

طرفین دعوا، نماینده قانونی آنها، دفاتر خدمات قضایی، کارشنان و ضابطان قضایی می توانند از آن استفاده کنند.

برای ثبت‌نام در سامانه ابلاغ ثنا باید به صورت حضوری به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرده و ثبتنام خود را به واسطه آنها انجام دهید.

در این مرحله باید اطلاعات شخصی خود از جمله اطلاعات هویتی، شماره تلفن همراه و کدپستی را به دفاتر خدمات قضایی ارائه نمایید.

پس از احراز هویت، حساب کاربری شما تایید گردیده و پس از تکمیل مراحل ثبتنام، با استفاده از نام کاربری و رمز عبور خود می توانید به سامانه ابلاغ مراجعه نمایید.

مشاهده یا عدم مشاهده ابلاغیه ها و اطلاعاتی که به حساب کاربری شما ارسال می شود، در سیستم ثبت می گردد.

تمامی ابلاغیه های خود را می توانید در سامانه ابلاغ الکترونیک به آدرس eblagh.adliran.ir مشاهده نمایید.

پیگیری پرونده قضایی از طریق سامانه ثنا

هر پرونده از ابتدا تا هنگام صدور رای مراحل مختلفی را طی می کند، بنابراین ممکن است هر یک از طرفین پرونده بخواهند تا از روند رسیدگی در هر برهه زمان اطلاع داشته باشند.

از طریق سامانه ثنا می توان پرونده را در سه مرحله و وضعیت پیگیری نمود:

اطلاع از آخرین وضعیت پرونده در شعبه رسیدگی کننده

در این مورد، ثبت یا عدم ثبت شماره ملی شما در پرونده باعث می شود تا روش های متفاوتی را برای پیگیری پرونده در پیش رو داشته باشید:

کد ملی شما در پرونده ثبت شده است:

به سایت عدل ایران به آدرس adliran.ir مراجعه نموده و بر روی گزینه «اطلاع رسانی برای اشخاص» کلیک نمایید.

با وارد کردن کد ملی و رمز شخصی ده رقمی که هنگام ثبتنام در سامانه دریافت نموده اید، وارد حساب کاربری خود شوید.

در این مرحله تک گزینه «مختومه شده» و «مختومه نشده» را بزنید و بر روی قسمت بازیابی یا جستجو کلیک نمایید.

کلیه پرونده های شما برایتان قابل رویت خواهد بود و می توانید از آخرین وضعیت آنها مطلع شوید.

کد ملی شما در پرونده ثبت نشده است:

چنانچه بعنوان خوانده در پرونده حضور داشته باشید یا به هر علتی کد ملی شما در پرونده موجود نباشد، برای پیگیری پرونده قضایی در شعبه رسیدگی کننده، به سایت عدل ایران adliran.ir  مراجعه کرده و گزینه «اطلاع رسانی با رمز پرونئه» را انتخاب کنید.

با کد ملی و رمز شخصی ده رقمی وارد حساب کاربری خود شوید.

در این مرحله می توانید با وارد کردن شماره پرونده و رمز ۵ رقمی مربوط به آن پرونده، از آخرین وضعیت آن مطلع گردید.

شماره پرونده و رمز ۵ رقمی آن باید برای هر یک از طرفین دعوا پیامک شود.

چنانچه رمز مربوط به پرونده برای شما ارسال نشده باشد، می توانید به دو روش نسبت به دریافت آن اقدام کنید:

  1. به صورت حضوری به شعبه مربوطه مراجعه کرده و رمز را از دادگاه دریافت کنید.
  2. عدد صفر را به شماره ۱۰۰۰۴۹۳ یا ۵۰۰۰۴۹ پیامک نمایید. در صورتی که شماره همراه شما توسط شعبه در پرونده قید شده باشد، رمز پرونده برایتان ارسال می گردد.

پیگیری اظهارنامه

برای پیگیری اظهار نامه و اطلاع از کیفیت ابلاغ، می توانید از طریق سایت adliran.ir و یا مراجعه به دفتر خدمات الکترونیک قضایی اقدام نمایید.

گواهی ابلاغ باید ممهور به مهر دفتر خدمات قضایی باشد.

پیگیری آخرین وضعیت دادخواست قبل از ارجاع به شعبه

در صورتی که تمایل به پیگیری وضعیت دادخواستی که ثبت کرده اید و هنوز به شعبه ای ارجاع نشده است، دارید می توانید از طریق مراجعه به دفتر خدمات الکترونیک قضایی و یا سایت adliran.ir اقدام نمایید.

نکات مهم

  • در صورت هرگونه تغییر اطلاعات ثبت شده در سامانه ثنا از قبیل تغییر آدرس یا تلفن همراه و مانند آن، اشخاص موظفند تغییرات ایجاد شده را بلافاصله در سامانه ثنا ثبت نمایند، در غیر اینصورت، اطلاعات سابق معیار ابلاغ و اقدامات قضایی خواهد بود.
  • وصول الکترونیکی اوراق قضایی به حساب کاربری مخاطب در سامانه ابلاغ، ابلاغ محسوب می شود. رویت اوراق قضایی در سامانه ابلاغ و سامانه ثنا با ثبت زمان و سایر جزییات، ذخیره شده و کلیه آثار ابلاغ واقعی بر آن مترتب می گردد.
  • خودداری از مراجعه به سامانه های فوق الذکر به منزلۀ استنکاف از قبول اوراق قضایی محسوب می گردد.
  • در ابلاغ الکترونیکی، مخاطب در صورتی می تواند اظهار بی اطلاعی کند که ثابت نماید به لحاظ عدم دسترسی یا نقص در سامانه رایانه ای و سامانه مخابراتی، از مفاد ابلاغ مطلع نشده است.
  • در صورت مجهول المکان بودن مخاطب و عدم دسترسی به حساب کاربری، ابلغ اوراق قضایی از طریق آگهی در سامانه ابلاغ و یکی از روزنامه های کثیرالانتشار به تشخیص مرکز انجام می شود و مقرر می گردد که مخاطب موظف است جهت ثبت نام و دریافت حساب کاربری اقدام نماید.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۲ رای

یک دیدگاه

  1. باسلام
    قبلا از فروشگاه نیکسل خرید کرده بودم، دو ماه پیش حدود۱۰ عدد گوشی برای فامیل خرید کردم،ویک ماه قبل گفتند گوشی نمیتوانند بدهند،وجه را به حساب کاربری واریز کردند، لیکن تاکنون به حسابم واریز نکردند. با پیگیری مستمر نتیجه حاصل نگردید.و با تکرار پیگیری پاسخگو نبودند. متاسفانه فروشگاه نیکسل سایت های جدید برای کلاهبرداری میزند، و هیچ مرجعی کنترل و نظارت ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا