قراردادها

قرارداد مورد نیاز استارتاپ و شرکت تجاری کدامند؟

برای استارتاپ‌ها، بسته به نوع فعالیت و نیازهای خاص آن‌ها، می‌توان به برخی از قراردادهای ضروری اشاره کرد.

تشخیص اینکه کدام یک از قراردادهای موجود برای شرکت تجاری یا استارتاپ مناسب است، بسته به نوع فعالیت و مشتریان این شرکت‌ها، با متخصصین حقوقی است. به روسا و سهامداران این تشکیلات پیشنهاد می‌شود به جستجوی وکیل متخصص در امور قراردادها در بنیاد وکلا پرداخته و وکیل مورد نظر خود را انتخاب نمایند.

بررسی قرارداد مورد نیاز شرکت تجاری و استارتاپ‌ها

قرارداد سهامداران

این قرارداد بین تمامی سهامداران استارتاپ منعقد می‌شود و شامل تعهدات و حقوق آن‌ها در مورد سهام‌ها، حقوق رای، تعهدات عدم رقابت و موارد دیگر است.

قرارداد همکاری و تعاون

این قرارداد بین استارتاپ و همکاران و تیم‌هایش انعقاد می‌شود و شامل تعیین نقش و مسئولیت هر فرد، حقوق و وظایف، شرایط مالی و سایر مفاد مربوطه است.

قرارداد اجاره

اگر استارتاپ به دفتر یا فضای کاری اجاره شده نیاز دارد، قرارداد اجاره بین استارتاپ و صاحب فضا منعقد می‌شود و شرایط اجاره، مدت زمان، قیمت و موارد مرتبط را تعیین می‌کند.

قرارداد خدمات حقوقی

برای استارتاپ‌ها، اهمیت استفاده از خدمات حقوقی برای مشاوره در زمینه‌های حقوقی و قراردادی بسیار زیاد است. قرارداد خدمات حقوقی با یک شرکت حقوقی یا وکیل مورد نظر منعقد می‌شود و شرایط ارائه خدمات، هزینه‌ها و موارد مربوطه را تعیین می‌کند.

قرارداد حفاظت از محرمانگی

اگر استارتاپ دارای اطلاعات محرمانه و مهم است، قرارداد حفاظت از محرمانگی با همکاران، پیمانکاران و هر شخص یا شرکت دیگری که به این اطلاعات دسترسی دارد، منعقد می‌شود. این قرارداد شامل شرایط حفاظت از محرمانگی، محدودیت‌های استفاده و انتشار اطلاعات است.

این فقط چند مثال از قراردادهایی است که ممکن است برای استارتاپ‌ها مورد نیاز باشد.

بررسی قرارداد مورد نیاز شرکت تجاری و استارتاپ‌ها

انواع قراردادهای شرکت های تجاری کدامند؟

شرکت‌های تجاری ممکن است از انواع مختلفی از قراردادها استفاده کنند، که بسته به نیازها و فعالیت‌های خاص هر شرکت، متفاوت باشند. اینجا چند مثال از قراردادهای شرکتی را برای شما ذکر می‌کنم:

قراردادهای همکاری و شراکت

شرکت‌ها ممکن است با شرکت‌های دیگر یا فردی همکاری کنند و قراردادهایی مانند قراردادهای شراکت، توزیع، نمایندگی و همکاری مشابه را منعقد کنند. این قراردادها شرایط همکاری و تقسیم سود و هزینه‌ها را تعیین می‌کنند.

قراردادهای اجاره و سند مالکیت

شرکت‌ها ممکن است فضای اداری، انبار، تجهیزات یا دارایی‌های دیگر را اجاره کنند. در این مورد، قراردادهای اجاره و سند مالکیت که شرایط اجاره و مالکیت را تعیین می‌کنند، استفاده می‌شود.

قراردادهای استخدام و پرسنلی

شرکت‌ها با کارکنان و پرسنل خود قراردادهای استخدام، قراردادهای کاری و قراردادهای مربوط به حقوق و مزایای کارکنان منعقد می‌کنند.

قراردادهای فروش و خرید

شرکت‌ها ممکن است قراردادهای فروش و خرید کالا یا خدمات با مشتریان یا تامین‌کنندگان خود منعقد کنند. به گفته وکیل آنلاین این قراردادها شرایط قیمت، تحویل، پرداخت و شرایط دیگر را تعیین می‌کنند.

قراردادهای حقوقی

شرکت‌ها ممکن است نیاز داشته باشند قراردادهای حقوقی مانند قراردادهای مشاوره حقوقی، قراردادهای حق نشر و علامت تجاری، قراردادهای لایسنس و مجوز و غیره را امضا کنند.

قراردادهای فرانچایز

در صورتی که شرکتی تصمیم به گسترش فعالیت‌های خود در مناطق دیگر یا با استفاده از شبکه‌ای از فروشگاه‌ها یا واحدهای فروش دیگر دارد، ممکن است از قرارداد فرانچایز استفاده کند تا به شخص یا شرکت دیگری مجوز دهد از نام، علامت تجاری، مدل کسب و کار و تجهیزات آن استفاده کند.

قراردادهای تحویل سریع

در صنایعی مانند حمل و نقل و توزیع، شرکت‌ها برای تضمین تحویل سریع کالاها از قراردادهای تحویل سریع استفاده می‌کنند. این قراردادها شرایط تحویل، زمان‌بندی و مسئولیت‌ها را تعیین می‌کنند.

قراردادهای رخدادهای خاص

در برخی موارد خاص ممکن است نیاز به قراردادهایی برای رویدادها و مناسبت‌های خاصی مثل نمایشگاه‌ها، کنفرانس‌ها یا رویدادهای ویژه داشته باشید. این قراردادها ممکن است شرایط مشارکت، اجاره فضا، حقوق مالکیت فکری و سایر جزئیات را تعیین کنند.

قراردادهای خرید و فروش بین‌المللی

اگر شرکت شما فعالیت‌های بین‌المللی دارد و نیاز به خرید و فروش کالاها یا خدمات با شرکت‌های خارجی دارد، قراردادهای بین‌المللی مانند قراردادهای فروش بازرگانی (International Sales Contracts) و قراردادهای توزیع بین‌المللی (International Distribution Agreements) را در نظر بگیرید.

قرارداد مورد نیاز استارتاپ‌ها

در ادامه به چند نمونه از قراردادهایی که امکانش هست در سطوح بالاتری مورد نیاز باشند، اشاره خواهم کرد:

قرارداد همکاری

این نوع قرارداد برای همکاری با شرکت‌ها، شخصیت‌ها یا سازمان‌های دیگر در زمینه‌هایی مانند تحقیق و توسعه، بازاریابی، فروش و توزیع و غیره استفاده می‌شود. این قرارداد شرایط و مسئولیت‌های هر طرف را تعیین کرده و هدف اصلی آن همکاری مشترک و تعامل مؤثر بین اطراف است.

قرارداد همکاری با تامین مالی

این نوع قرارداد برای همکاری با سرمایه‌گذاران، شرکت‌های سرمایه‌گذاری و صندوق‌های سرمایه‌گذاری استفاده می‌شود. در این قرارداد، شرایط تامین مالی، سهامداری، حقوق و مسئولیت‌های طرفین و نحوه تسویه مالی تعیین می‌شود.

قرارداد اشتراک داده‌ها

با توجه به اهمیت داده‌ها در استارتاپ‌ها، قرارداد اشتراک داده‌ها (Data Sharing Agreement) می‌تواند مورد نیاز باشد. این قرارداد شرایط انتقال، استفاده و محدودیت‌های اشتراک داده‌ها را تعیین می‌کند و از اطلاعات محرمانه و حقوق مالکیت فکری محافظت می‌کند.

قرارداد استخدام

برای استخدام نیروی انسانی در استارتاپ‌ها، قرارداد استخدام (Employment Agreement) مورد نیاز است. این قرارداد شرایط استخدام، حقوق و مزایا، وظایف و مسئولیت‌های کارمند و سایر مفاد مربوط به استخدام را تعیین می‌کند.

قرارداد راهنمایی استراتژیک

استارتاپ‌ها ممکن است برای بهره‌برداری از تجربه و دانش فرد یا شرکتی خاص، قرارداد راهنمایی استراتژیک (Strategic Advisory Agreement) را منعقد کنند. این قرارداد شرایط همکاری در زمینه‌های استراتژیک، مشاوره، راهنمایی و پشتیبانی را تعیین می‌کند.

این تنها چند نمونه از قراردادهایی هستند که در استارتاپ‌ها ممکن است مورد نیاز باشند. همیشه بهتر است با مشاوره حقوقی تلفنی یا حضوری و یا کارشناسان مربوطه مشورت کنید تا قراردادهای مورد نیاز شرکت خود را به درستی تهیه کنید.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۳ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا