قرارداد مشارکت در ساختقراردادها

پنج نکته اصلی قرارداد مشارکت در ساخت که باید بدانید

خانه‌های قدیمی از یک جایی به بعد دیگر جای زندگی نیستند. بعضی از مردم تصمیم می‌گیرند این خانه‌ها را بفروشند، اما خیلی‌ها ممکن است که تصمیم بگیرند ضمن قرارداد مشارکت در ساخت آن خانه را دوباره بسازند. به نظر می‌رسد مشارکت در ساخت ریسک بالایی داشته باشد و اینگونه نیز هست، اما این ریسک را می‌شود با آگاهی نسبت به قوانین مربوط به آن کمتر و کمتر کرد.

قراردادهای مشارکت در ساخت، قراردادهایی هستند که در آن شخص مالک زمین یا ملک کلنگی با سازنده برای ساخت ملک جدید توافق می‌کنند و ملک خود را در اختیار آنها قرار می‌دهند. سازنده نیز از طرف دیگر هزینه ساخت ملک را به عهده می‌گیرد. به این شرایط که ملک از یکی و سرمایه از یکی دیگر است مشارکت در ساخت می‌گویند.

اما اگر شما هم قصد دارید خانه خود را به صورت مشارکتی با سازنده مشخصی دوباره بسازید، بهتر است قبل از هر اقدامی دست نگهدارید و این مقاله را بخوانید:

نکات مهم و کاربردی درارتباط با مراحل قرارداد مشارکت در ساخت

در قرارداد مشارکت در ساخت چند نکته اساسی وجود دارد که حتما باید قبل از بستن این نوع قراردادها به این نکات توجه داشته باشید.

  • نکته اول: قبل از هرکاری در قرارداد مشارکت در ساخت به‌صورت دقیق مشخص کنید که زمین شما مستند به اسناد رسمی چه متراژی دارد و در زمان انعقاد قرارداد به چه میزان قیمت می‌ارزد. با این کار میزان سود شما از به‌صورت دقیق از ساختمان آینده در جریان ساخت ملک قابل‌تشخیص است. حالا اگر شما این ملک را با کسان دیگری شریک هستید می‌توانید میزان دقیق قدرالسهم معین‌شده در سند رسمی هر یک از شرکا را به‌صورت دقیق در قرارداد مشارکت در ساخت ذکر کنید.
  • نکته دوم: بهتر است قرارداد مشارکت در ساخت در دفاتر اسناد رسمی منعقد شود. موقع بستن قرارداد حتماً به این توجه داشته باشید که حقوق شما به‌عنوان آورنده زمین دو طرف حفظ شود و به‌صورت یک‌جانبه تنظیم نشود. برای این کار بهتر است حتماً با یک وکیل درباره قرارداد مشارکت در ساخت خود مشورت کنید.
  • نکته سوم: توجه داشته باشید که زمان به پایان رسیدن ساخت ملک را حتماً در قرارداد مشارکت در ساخت ثبت کنید. سازنده نیز احتمالاً تاریخ دقیق تخلیه ملک توسط شما را برای شروع عملیات ساخت ملک جهت دریافت مجوز تخریب و ساخت ملک ذکر خواهد کرد، بنابراین حتماً ملک یا زمین را در زمان مقرر به او تحویل دهید.
  • برای مدت‌زمان پایان کار نیز در قرارداد مراحل ساخت ملک را (مثل تاریخ دقیق خاک‌برداری،‌ تاریخ دقیق اسکلت‌بندی،‌ تاریخ دقیق و روز سفت‌کاری و نازک‌کاری و تاریخ دقیق اخذ پایان کار و صورت‌جلسه تفکیکی) دقیق ذکر کنید و زمان پایان هر مرحله را در قرارداد تعیین کنید.
  • نکته چهارم: در قسمت بالایی همه صفحات قرارداد، عبارت «قرارداد مشارکت در ساخت» را بنویسید. به‌هیچ‌عنوان از عبارت‌های دیگر مانند قرارداد مشارکت مدنی، مبایعه‌نامه و یا معامله و بیع استفاده نکنید. همچنین حق دریافت وام و واگذاری قرارداد به کس دیگری را سلب کنید. حواستان باشد که هیچ فرمت از پیش تعیین‌شده‌ای توسط اتحادیه‌ها برای قرارداد مشارکت در ساخت و ساخت ملک تعیین نشده و اگر به شما فرم قرارداد مشخصی را می‌دهند، خلاقیت فردی خودشان برای ساخت ملک است!
  • نکته پنجم: هرگز پس از امضای قرارداد وکالت غیرضروری به سازنده ندهید. توجه داشته باشید که در صورت نیاز تنها به جهت انجام امور اداری به‌صورت محدود و مدت‌دار به سازنده وکالت کاری بدهید و در سایر موارد از وکالت دادن برای ساخت ملک در قرارداد مشارکت در ساخت خودداری کنید.

در بستن قرارداد مشارکت در ساخت دقت کنید!

درست است که ممکن است راه دیگری جز مشارکت با سازنده برای احیای خانه‌ قدیمی شما باقی نمانده باشد، اما ما در بنیاد وکلا به شما پیشنهاد می‌کنیم که برای حصول به این تنها راه، حتماً با یک وکیل و مشاور حقوقی متخصص در این حوزه مشورت کنید. برای اینکه از قرارداد مشارکت در ساخت خود مطمئن باشید، می توانید از امکان تنظیم اوراق قضایی استفاده کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا