کلاهبرداری

کلاهبرداری لوله باز کنی

کلاهبرداری که به طور کلی به دست آوردن مال یا منفعت مالی از دیگری با استفاده از روش­‌های غیرمجاز و از طریق فریب مالک مال است به نحوی که مالک شخصا مال را در اختیار کلاهبردار قرار دهد، با تنوع مصادیق قابل توجهی برخوردار است.

با وجودی که به لطف تعریف قانون­گذار می‌­تواند مصادیق متعددی برای کلاهبرداری مطرح ساخت، اما در بخش‌­هایی از زندگی اجتماعی که اشخاص مستعد جرم بیشتر هستند، تنوع روش‌­های کلاهبرداری و قربانیان آن نیز بیشتر می‌­شود.

نوشته های مشابه

من ­جمله مواردی که اشخاص را در مقابل جرم کلاهبرداری قربانی بالقوه قرار می­‌دهد، فعالیت­‌های تخصصی همچون تعمیرکاران مختلف است.

در این مقاله قصد داریم به یکی از این مشاغل یعنی لوله بازکنان بپردازیم، با اینکه اکثریت تعمیرکاران انسان­‌هایی شریف بوده و در مقابل کار خود مزد شایسته دریافت می‌­نمایند اما نمی­‌توان این حقیقت را انکار کرد که سودجویان در هر نقطه‌­ای یافت می­‌شوند.

به همین سبب در این مقاله با انواع حالت‌­هایی که ممکن است شما را به یک قربانی بالفعل جرم کلاهبرداری لوله­ باز کنی تبدیل کند، اقداماتی که می‌توانید انجام دهید و نیز مجازات­‌هایی که در پیش روی مرتکبین خواهد بود آشنا خواهیم کرد.

برای رسیدن به هدف این نوشته نخست جرم کلاهبرداری را به طور کلی تعریف کرده و مجازات آن را مطرح می­‌سازیم، در گام دوم انواع مصادیق شناسایی شده از کلاهبرداری لوله باز کنی را معرفی می­‌کنیم و در نهایت روش­‌هایی که به توصیه وکیل برای مقابله می­‌توان در پیش گرفت را بررسی خواهیم کرد.

تعریف جرم کلاهبرداری

فصل یازدهم از کتاب تعزیرات قانون مجازات اسلامی به جرایم کلاهبرداری، ارتشا و ربا اختصاص یافته است. دلیل این تقسیم‌­بندی و کنار هم گرد آمدن جرایم مذکور را می­‌توان در یکی از ارکان جرایم یافت، بدین صورت که در کلیه جرایم نام‌برده مالی به ناشایست در اختیار مرتکب قرار می‌­گیرد اما تسلط وی بر ماه قهرا نبوده بلکه با رضایت ظاهری مالک مال می­‌باشد.

با وجودی که مواد مذکور در قانون مجازات اسلامی وجود داشت اما قانون­گذار در سال ۱۳۶۷ با تصویب قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء اختلاس و کلاهبرداری احکام خاصی را بر مرتکبین جرایم فوق حاکم ساخت.

ماده یک از این قانون به صورت مبسوط به تعریف جرم کلاهبرداری پرداخته است. از مفاد این ماده به دست می‌­آید که:

  • اولا استفاده از روش‌­های متقلبانه در فریب مردم یا امیدوار ساختن آن­‌ها به امور واهی برای تحقق کلاهبرداری ضروری است،
  • ثانیا اموالی باید در اثر رفتارهای متقلبانه در اختیار مرتکب قرار گیرد.

تعریف یاد شده در ماده اول از قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء اختلاس و کلاهبرداری قابل اعمال در کلیه شرایط و مصادیق است، اما برای درک بهتر آن شایسته است که به عناصر سه­‌گانه جرم در تحقق جرم کلاهبرداری نگاهی داشته باشیم.

قابل ذکر آن که عناصر سه­‌گانه عبارتند از عنصر قانونی، عنصر مادی و عنصر معنوی که در ادامه هر کدام را نگاه مختصری می‌­اندازیم.

لوله باز کنی

عناصر جرم کلاهبرداری

همان­طور که بیان شد برای تحقق هر جرمی باید سه عنصر قانونی، مادی و معنوی را یافت و در کنار هم قرار داد، وجود عناصر سه­‌گانه در حین ارتکاب رفتار ملاک عمل است، در این بخش قصد داریم هر یک از عناصر فوق را در خصوص جرم کلاهبرداری بررسی کنیم. ضمن آن که می‌توانید با وکیل آنلاین ما نیز مشاوره دریافت نمایید.

عنصر قانونی جرم کلاهبرداری

عنصر قانونی به معنای اراده قانون­گذار در شمول یک رفتار ذیل یک عنوان مجرمانه گفته می­‌شود. به عبارت ساده­‌تر یک رفتار صرف­ نظر از نگاه اجتماع یا اثراتی که به بار می‌­آورد، تا زمانی که توسط مرجع قانون­گذار مجرمانه تلقی نشده و برای آن مجازات در نظر گرفته نشده، رفتار مجاز تلقی خواهد شد.

در اینجا باید ذکر گردد که قانون­گذاری باید توسط مرجع صالح صورت گرفته و نیز مراحل تصویب قانونی به صحت طی شده باشد.

درباره عنصر قانونی جرم کلاهبرداری همان­طور که پیش از این بیان کردیم، در ابتدا قانون مجازات اسلامی و موادی از کتاب تعزیرات آن حاکم بود، اما در سال ۱۳۶۷ قانون­گذار وقت قانون خاصی را به این جرم اختصاص داده و میزان مجازات مقرر را دستخوش تغییر گردانید.

ماده اول از قانون مذکور، عنصر مادی جرم کلاهبرداری و نیز مجازات آن را تشریح کرده است، عنصر مادی که دومین عنصر و نماد بیرونی رفتار مجرمانه است در بند بعدی توضیح داده خواهد شد.

در پایان باید خاطر نشان ساخت که هر رفتار تابع قانون زمان وقوع آن است، در نتیجه برای جرم کلاهبرداری، قانون تشدید مجازات تنها به رفتارهایی منصوب خواهد بود که از سال ۱۳۶۷ به بعد اتفاق افتاده باشند و رفتارهای سابق بر این تاریخ مشمول قانون مجازات اسلامی قرار داشتند.

عنصر مادی جرم کلاهبرداری

عنصر مادی یک جرم شامل رفتارهایی است که با تعریف قانون از یک رفتار مجرمانه مطابقت دارد. عنصر مادی وجه تمایز جرایم مختلف از یکدیگر و نیز تعیین کننده میزان مجازات قابل اعمال است.

در بسیاری از جرایم صرف ­نظر از هسته مرکزی و اصلی جرم، حالت‌­هایی نیز پیش­‌بینی می­‌شود که رفتارهای خاصی تشدید کننده مجازات و یا تخفیف دهنده آن­‌ها باشد. همچنین باید توجه داشت که اصولا عنصر مادی هر جرم از چند رکن مجزا اما مرتبط تشکیل می­‌شود و در نتیجه تحقق کلیه ارکان در زمان ارتکاب رفتار مجرمانه برای تحقق جرم ضروری است.

شکایت بابت کلاهبرداری لوله باز کنی

عنصر مادی جرم کلاهبرداری در حال حاضر از ماده اول قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء اختلاس و کلاهبرداری به دست می‌­آید که به قرار ذیل است:

  1. اولا شخص مرتکب باید حیله و تقلبی به کار ببرد. در قانون مذکور مصادیقی از حیله و تقلب یاد شده‌­اند که برای آشنایی بیشتر برخی از آن‌­ها را ذکر می­‌کنیم، مطابق با این ماده رفتار متقلبانه می‌­تواند مردم را به وجود داشتن شرکت­‌های تجاری یا موسسات واهی امیدوار سازد، می‌تواند ایشان را به دارایی­‌های موهوم شخص کلاهبردار رهنمون سازد، می­‌تواند منجر به ترسیدن مردم از حوادث و پیشامدهای خاصی شود.
  2. چنانچه شخص حیله و تقلب به روش فوق به کار نبرد اما با جعل عنوان یا اسم یا سمتی، دیگران را فریب دهد، برای مثال با بر تن کردن لباس نظامی، هویت یک شخص نظامی را برای خود جعل نماید، به نحوی که بیننده و قربانی جرم فریب خورده و سمت نظامی وی را باور نماید نیز رکن اول از عنصر مادی جرم کلاهبرداری محقق شده است.
  3. مرتکب جرم کلاهبرداری باید موفق شود که از طریق اعمال فریبکارانه خود اموال، وجوه یا سایر دارایی­‌هایی که ارزش مالی دارند را تحصیل نماید.
  4. برگرفته از دو رکن قبلی به این نکته پی می‌­بریم که تحصیل مال توسط شخص کلاهبردار به جبر و اجبار نبوده بلکه در اثر رفتار فریبکارانه وی مالک مال آن را در اختیار کلاهبردار قرار داده است.

با توجه به اینکه در جرم کلاهبرداری لوله باز کنی خدمتی قرار است عرضه شود و نیز با عنایت به تعریف مذکور در بندهای پیشین به دست می‌­آید که اصولا کلاهبردار این جرم مالک را به وجود شرایطی واهی رهنمون ساخته و وی را از اثرات ناگوار آن می­‌ترساند، به این طریق و بر اثر باور مالک، نام‌برده می­‌تواند وجوه مازاد بر صحت را مطالبه کرده و یا اموالی را دریافت نماید.

مصادیقی که تاکنون از جرم کلاهبرداری لوله باز کنی شناسایی شده است، در بندهای بعدی مورد اشاره قرار خواهند گرفت.

عنصر معنوی جرم کلاهبرداری

عنصر معنوی وجه تمایز جرایم از حیث عمدی، شبه ­عمدی و خطای محض هستند و می­‌توانند بر میزان مجازات مرتکب موثر واقع شوند.

با این حال نباید تصور شود که کلیه جرایم می‌­توانند مشمول هر سه حالت فوق قرار داشته باشند، برای مثال در جرم کلاهبرداری همان­طور که بیان شد یکی از ارکان تحقق جرم انجام دادن عمل متقلبانه است به نحوی که قربانی آن را باور کند، حال آیا تصور چنین رفتاری از مرتکب بدون اینکه قصد و عمدی داشته باشد متصور است؟ قطعا خیر.

در نتیجه در جرم کلاهبرداری عنصر معنوی همواره وجود دارد و شخص قصد انجام رفتار متقلبانه را دارد، ممکن است نتیجه حاصل شده با انتظار وی متفاوت باشد، اما ضروری است که قصد دریافت نتیجه و انجام عمل در وی وجود داشته باشد.

انواع کلاهبرداری لوله­ باز کنی

انواع کلاهبرداری لوله­ باز کنی

در بخش­ های قبلی با عناصر سه‌­گانه جرم کلاهبرداری آشنا شدیم، در این بخش قصد داریم به حالت­‌های شناسایی شده جرم کلاهبرداری لوله باز کنی بپردازیم، آشنایی با این موارد که در جلسات مشاوره حقوقی بیان می‌شود، می‌­تواند ما را نسبت به حالت­‌های مشابه آگاه و احتمال خطر را کاهش دهد.

  1. یکی از حالت‌­هایی که قربانیان این جرم با آن روبه‌­رو می­‌شوند وضعیتی است که مرتکب با اعلام مبالغ بسیار کمتر نسبت به دیگر اشخاص، خود را تا محل می‌­رسانند، سپس با بیان اینکه محل احتیاج به انجام اقدامات بیشتر و پیچیده­‌تری دارد، مبالغ بسیار بیشتری را مطالبه کرده و مالکین ساختمان نیز مبالغ خواسته شده را می­‌پردازند.
  2. یکی دیگر از مصادیق کلاهبرداری لوله­ باز کنی حالتی که اشخاص ادعا می­‌کنند از ابزارآلات و تجهیزاتی بیشتر از حد معمول باید استفاده نمایند. در این حالت معمولا مرتکب در میان کار ادعای خود را مطرح می­‌سازد و مالکین که اطلاع کاملی از اقدامات نداشته و کار را نیمه رها می­‌بینند می­‌پذیرند که مبالغ بیشتر را پرداخت نمایند.
  3. حالت سوم زمانی است که مرتکب در بین انجام کار ادعا می­‌کند که باید از محلول شیمیایی خاصی استفاده نماید که گران قیمت و کمیاب است. محلول استفاده شده در این حالت معمولا به لوله‌­ها آسیب وارد کرده و نیز هزینه قابل توجهی را بر مالکین ملک تحمیل می­‌سازد.

شدیدترین وضعیتی که تاکنون پیش آمده زمانی است که در حین لایروبی چاه‌­ها اتفای می‌افتد.

در این حالت یک نفر از مرتکبین به داخل چاه رفته و برای مدت قابل توجهی از آن جا خارج نمی­‌شود، همکاران و همراهان وی به دنبال وی راهی چاه شده و به ظاهر بدن بی­جان وی را که در اثر تنفس گازهای سمی به کام مرگ کشیده شده است به مالکین ساختمان نشان داده و ادعا می­‌کنند در ازای دریافت حق­ السکوت حاضرند که از شکایت خودداری نمایند.

این حالت در زمانی اتفاق می‌افتد که کارگران بر خلاف قوانین بیمه نشده باشند و یا آن که تجهیزات ایمنی برای ایشان تامین نشده باشد.

در کلیه حالت‌­های فوق با وضعیتی مواجه هستیم که کارگران یا متصدیان لوله بازکن، با اعمال یا رفتار یا صحبت‌­های خود مالک یا مالکین را فریب داده و انجام شدن کار آن­‌ها را موکول به دریافت مبالغ بیش از حد نرمال یا بیش از توافق اولیه می­‌نمایند.

مالکین و صاحبین کار که با امور تخصصی آشنایی ندارند با رفتار و گفتار کارگران قانع شده و مبلغ مطالبه شده را پرداخت می‌­نمایند. در این حالت­‌ها آنچه که بیش از مبلغ عرفی پرداخت شده است، مال موضوع جرم است که در اثر کلاهبرداری به مرتکبین تسلیم شده است.

قانون تشدید مجازات­‌ها نسبت به قانون قبلی مجازات­‌های سنگین­‌تری برای مرتکبین کلاهبرداری تعیین کرده است که در بخش بعدی به آن خواهیم پرداخت.

مجازات کلاهبرداری لوله­ باز کنی

مجازات جرم کلاهبرداری لوله باز کنی

جرم کلاهبرداری یکی از جرایم تعزیری است به همین سبب نیز علاوه بر مجازات اصلی که از محتوای قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء اختلاس و کلاهبرداری به دست می‌­آید مشمول قواعد جرایم تعزیری نیز قرار می‌­گیرد و می‌­تواند با مجازات­‌های تکمیلی و تبعی همراه باشد، هر کدام از مجازات‌های اصلی و تبعی به قرار ذیل است:

  1. مجازات اصلی: مطابق با ماده یک از قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء اختلاس و کلاهبرداری، مرتکب جرم کلاهبرداری لوله باز کنی پس از احراز جرم و صدور حکم محکومیت علاوه بر آن که باید مال تحصیل شده را به صاحب مال بازگرداند با مجازات حبس از یک تا هفت سال و نیز پرداخت جزای نقدی معادل مبلغی که در اثر ارتکاب جرم تحصیل کرده بوده پرداخت می­‌شود.
  2. مطابق با ماده ۳۶ از قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲ رای صادره برای مرتکبین جرم کلاهبرداری که به موجب قانون تشدید مجازات حکم محکومیت قطعی دریافت نمایند، در یکی از روزنامه‌­های محلی برای یک نوبت چاپ خواهد شد.

برای مرتکبین جرم کلاهبرداری موضوع این نگارش، دادگاه صادرکننده رای می‌­تواند علاوه بر مجازات اصلی و نیز درج رای در جراید، مرتکب را به یک یا چند مجازات تکمیلی برای مدت حداکثر ۲ سال محکوم نماید.

مجازات­‌های تکمیلی که در ماده ۲۳ از قانون مجازات اسلامی بیان شده‌­اند، مواردی همچون الزام به خدمات عمومی، توقیف وسایل ارتکاب جرم، الزام به یادگیری شغل یا حرفه معین و دیگر موارد مطروحه در این ماده هستند.

مشاوره تخصصی کلاهبرداری لوله باز کنی

مشاوره تخصصی کلاهبرداری لوله باز کنی

در این مقاله با یکی از جرایمی که کلیه ساکنین ساختمان­‌ها می‌­توانند قربانی آن قرار گیرند یعنی کلاهبرداری لوله باز کنی و مجازات­‌های اصلی و تبعی آن آشنا شدیم.

همچنین دیدیم که جرم مذکور می­‌تواند مصادیق و حالت‌­های متعددی داشته باشد، می­‌تواند صرفا دریافت مبالغ بیشتر از توافق در اثر بیان خلاف واقع باشد و یا درگیر کردن اشخاص بیگناه در ادعای قتل یک انسان.

با وجود توضیحاتی که در این مقاله ارائه شده است، چنانچه همچنان نقاط ابهام یا سوالاتی داشتید و یا آن که خود را قربانی چنین جرمی احساس کردید می­‌توانید نسبت به دریافت مشاوره حقوقی تلفنی و آنلاین از مشاوران بنیاد وکلا اقدام نمایید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا