قراردادها

تقلب و فریب در معامله

در رابطه با جرم بودن فریب و تقلب در معاملات اختلاف وجود دارد اما از نظر حقوقی راهکارهایی برای شکایت یا طرح دعوا علیه فرد فریب‌کار وجود دارد.

در این نوشتار به بررسی تقلب و فریب در معامله می‌پردازیم. ضمن آن که به شما توصیه می‌کنیم پیش از انجام هر نوع قراردادی ابتدا با وکیل متخصص گفتگو نمایید.

نوشته های مشابه

منظور از تقلب و فریب در معامله چیست؟

از نظر حقوقی و قانون مدنی، فریب در معاملات با نام تدلیس شناخته می‌شود. این عنوان نیاز به تعریف صریحی دارد که ما به کمک وکیل تلفنی در این متن به آن می‌پردازیم.

منظور از تدلیس این است که یک طرف معامله عیب‌ها را پنهان کند و یا حسن‌هایی را بیان کند که واقعا وجود ندارند؛ مثلا فروشنده یک پراید تصادفی، ماشین را رنگ کند و در رابطه با تصادفی بودن آن چیزی نگوید یا آن که بگوید بر روی پراید موتور پژو نصب شده است و از این راه، خریدار را فریب بدهد و تقلب کند.

در این راستا باید به ماده ۴۳۸ قانون مدنی اشاره کرد که بر اساس آن تدلیس عبارت است از انجام کارهایی که سبب فریب خوردن یک طرف معامله شود.

تقلب و فریب در معامله

همچنین طبق ماده ۴۳۹ قانون مدنی، اگر تدلیس یا تقلب در معامله سبب شود که طرف معامله اشتباهی کند که در معامله کردن یا معامله نکردن او تاثیر داشته باشد، معامله باطل است؛ مثل اینکه فروشنده خانه‌ای، خانه را طوری رنگ کند که ترک دیوار مشخص نشود و خریدار متوجه این موضوع نشود.

در این صورت زمانی که خریدار از این فریب و تقلب مطلع شد می‌تواند معامله را فسخ کند. برای این منظور مشاوره حقوقی به شما می‌گوید که به عنوان خریدار می‌توانید دادخواست فسخ بیع را به دلیل تدلیس در معامله را داده و از دادگاه تقاضای باطل کردن معامله را بکند.

گرانفروشی در معامله

اگر شخصی معامله‌ای انجام دهد و بعد از چند ماه نسبت به قیمت آن شک کند و درخواست تامین دلیل بدهد و بعد از تامین دلیل بفهمد دچار تفاوت قیمت زیادی شده و به عنوان مثال مبلغی دو برابر واقعی پرداخت کرده است می‌تواند به عنوان غبن فاحش شکایت کند.

برای طرح شکایت علیه فرد فریب‌کار، شکواییه مورد نظر خود را در بخش تنظیم شکواییه سایت حقوقی بنیاد وکلا جستجو و دانلود کنید یا در صورت نیاز درخواست دهید تا توسط متخصص این امر برای شما به صورت اختصاصی تنظیم شود.

به نظر می‌رسد اگر شما قبل از هرگونه اقدام قانونی مشاوره اولیه‌ای با مشاوره حقوقی آنلاین داشته باشید و مدارک خود را برای وکیل ارسال نمایید، پیشبرد پرونده شما راحت‌تر خواهد بود.

میانگین امتیازات ۳ از ۵
از مجموع ۹ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا