کیفری (جرائم)

مخفی کردن نوزاد و مجازات آن

بر طبق قانون مجازات اسلامی یکی از انواع جرایم علیه اشخاص جرم مخفی کردن نوزاد متولد شده می باشد اگر چه این جرم در زمان قدیم بیشتر اتفاق می افتاد، اما امروزه نیز متاسفانه در جامعه وجود دارد.

در واقع می توان گفت کودکان که از سرمایه های یک جامعه هستند و حقوق و تربیت آن در خانواده از اهمیت بسیاری برخوردار است؛ به همین جهت قوانین و کنوانسیون های داخلی و بین المللی زیادی به موضوع کودکان اختصاص داده شده است و هر گونه تعرض به حقوق آنان جرم محسوب می گردد.

اما اغلب مردم جرائم علیه اشخاص از جمله کودکان را با عنوان کودک آزاری یا امتناع از استرداد طفل و یا در زمان طلاق جلوگیری از ملاقات با فرزند را به عنوان نمونه ای از تعرض به حقوق کودکان می دانند.

اما ممکن است برخی کودک را در زمان تولد مخفی کنند که این عمل نیز جرم است و یا به عبارت دیگر در بدو تولد فردی نوزاد متولد شده را مخفی کنند و از تحویل آن به پدر و یا مادر خودداری کنند.

به عنوان مثال می توان حالتی را تصور کرد که خانم بارداری به بیمارستان برای تولد فرزند خود مراجعه کند و بعد از تولد طفل پرستار طفل را مخفی نماید و از تحویل آن خودداری نماید.

در این صورت پرستار مرتکب جرم شده است و شاکی می تواند برای شکایت به مراجع قضایی مراجعه نماید به دلیل آن که قانونگذار در قانون مجازات اسلامی دزدیدن، جابه‌جا کردن و یا مخفی کردن طفل متولد شده را جرم شناخته و برای آن مجازات تعیین کرده است.

به همین دلیل در این مقاله به بررسی مخفی کردن نوزاد و مجازات مخفی کردن نوزاد می پردازیم. شما می‌توانید برای شکایت از این جرم وکیل کیفری اتخاذ نمایید.

جرم مخفی کردن نوزاد

جرم مخفی کردن نوزاد

یکی از جرایمی که در قانون مجازات اسلامی برای آن مجازات تعیین شده است جرم مخفی کردن طفل متولد شده می باشد که این جرم از جمله جرایم علیه اشخاص است.

در چندین جلسه مشاوره حقوقی تلفنی چنین پرونده‌هایی با وکلای بنیاد ارجاع داده شده است.

در واقع مخفی کردن طفل از والدین وی از مصادیق ترک فعل یا انجام ندادن عملی است که در قانون این عمل جرم است و قانونگذار در قانون مجازات اسلامی بیان می کند که:

هر کس طفلی را که تازه متولد شده است بدزدد یا مخفی کند یا او را به جای طفل دیگری یا متعلق به زن دیگری غیر از مادر طفل قلمداد ‌نماید، مرتکب جرم شده است و مجرم می باشد و جرم مخفی کردن طفل محقق شده است.

شاکی و یا والدین طفل می توانند برای شکایت از جرم با تنظیم و ارائه شکواییه بر علیه کسی که طفل متولد شده را مخفی کرده / یا شکواییه بر علیه کسی که طفل متولد شده را به جای طفل دیگری قلمداد نموده است / و یا شکوائیه بر علیه کسی که طفلی که تازه متولد شده را دزدیده را به دادسرای محل وقوع جرم مراجعه نماید.

مقام قضایی به تعقیب متهم و تحقیق پیرامون جرم می پردازد و در صورت ثابت شدن مجرمیت، پرونده متهم را با صدور کیفر خواست به یکی از دادگاه های کیفری حسب مورد ارسال می کند.

مجازات مخفی کردن نوزاد

مجازات مخفی کردن نوزاد

در پاسخ به این سوال که مجازات مخفی کردن طفل متولد شده چیست؟ وکیل آنلاین می‌گوید که بر طبق قانون مجازات اسلامی هر عمل خلاف قانون مستوجب مجازات است.

یعنی هر عملی که قانون آن را جرم دانسته است مرتکب آن مستوجب مجازات است و باید مجازات گردد و بر همین اساس مخفی کردن طفل متولد شده نیز که در قانون مجازات اسلامی جرم شناخته شده و قانونگذار برای آن مجازات تعیین کرده است و مجازات آن بر اساس ماده ۶۳۱ این قانون عبارت است از:

هر کس طفلی را که تازه متولد شده است بدزدد یا مخفی کند یا او را به جای طفل دیگری یا متعلق به زن دیگری غیر از مادر طفل قلمداد ‌نماید به شش ماه تا سه سال حبس محکوم خواهد شد و چنانچه احراز شود که طفل مزبور مرده بوده، مرتکب به یکصد هزار تا پانصد هزار ریال جزای ‌نقدی محکوم خواهد شد.

به عنوان مثال اگر فردی نوزادی را که متولد شده است را از مادرش بدزدد و یا یکی از کارمندان بیمارستان یا هر فردی در محلی زن طفل خود را به دنیا آورده بدزدد و آن را به عنوان نوزاد مادر دیگری معرفی نماید، مجرم می باشد.

قاضی با توجه به شرایط پرونده مجازات مرتکب را تعیین می کند که نماید از شش ماه کمتر و از سه سال بیشتر باشد که در صورت وجود سایر علل که موجب افزایش مجازات شود، مجازات وی افزایش پیدا می کند.

متخصصین ما با ارائه مشاوره حقوقی از ابتدا تا انتهای پرونده کنار شما خواهند بود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا