کیفری (جرائم)

جرم آتش سوزی عمدی خودرو و مجازات آن

مالکیت یکی از مهم ترین حقوق هر فردی است که در قوانین و مقررات ما از جمله قانون اساسی و مدنی و سایر قوانین و مقررات به رسمیت شناخته شده است و به دلیل آن که قانونگذار همواره برای برقراری نظم و عدالت در جامعه کوشیده است.

بر همین اساس مالکیت یعنی مالک بودن یا صاحب چیزی بودن و هر فردی که مالک شی است دیگری حق دخل و تصرفی در آن را ندارد.

نوشته های مشابه

در واقع مفهوم مالکیت یعنی کسی حق استفاده، بهره برداری، انتقال مال را دارد و تنها قانون می تواند این حق را محدود نماید و هیچ کس حق بفروش و بهره برداری و آسیب به این اموال را ندارد.

این اموال اعم است از: اموال منقول و اموال غیر منقول که اموال غیر منقول یعنی اموالی که قابل نقل و انتقال و جابه جایی نیستند، مانند: ملک و زمین و غیره ولی اموال منقول که در اینجا مدنظر می باشد اموالی هستند؛ مانند: خودرو و کشتی، و یا هر وسلیه دیگری که قابلیت جابه جایی دارد که اگر فردی به این اموال تعرض نماید عمل خلاف قانون انجام داده است و مجرم می باشد از اموال منقول خودرو می باشد و ممکن است این مال توسط دیگر صدمه ببیند.

به عبارت دیگر ممکن است فردی با عمد و آگاهی خودرو دیگری را آتش بزند که در این صورت موجب آسیب به اموال شده است و همچنین به دلیل آتش زدن وسیله نقلیه بر طبق قانون مجازات اسلامی مجازات می گردد.

در این مقاله به بررسی جرم آتش سوزی عمدی خودرو و مجازات جرم آتش سوزی عمدی خودرو می پردازیم.

جرم آتش سوزی عمدی خودرو

از آن جا که در کشور ما  قانونگذار اهمیت زیادی به حق مالکیت افراد بر اموالشان قائل است؛ بنابراین هرگونه تعرض به اموال را جرم شناخته است و برای آن در قانون مجازات اسلامی مجازات تعیین کرده است.

حال این تعرض به اموال ممکن است به صورت احراق یا آتش زدن و یا اتلاف اموال و حیوانات باشد که در هر حالت جرم محسوب می گردد و حسب مورد مجازات های متفاوتی اعمال می شود که در خصوص جرم آتش زدن هر مال منقول اعم از خودرو یا یخچال و هر مالی که قابل نقل و انتقال باشد و بتوان آن را جا به جا کرد، باید گفت بر طبق ماده ۶۷۶ قانون مجازات اسلامی جرم می باشد و این گونه بیان شده است که هر کس عمدا اشیای منقول که متعلق به دیگری است را آتش بزند مجرم محسوب می شود و به مجازات تعیین شده در این ماده محکوم می گردد.

بر همین اساس شاکی می تواند با تنظیم و ارائه شکواییه آتش سوزی عمدی خودرو به دادسرای محل وقوع جرم مراجعه کرده و شکایت خود را مطرح نماید و مقام قضایی با بررسی شواهد و مدارک به تحقیق و بررسی پیرامون پرونده می پردازد و در صورتی که متهم را مجرم تلقی نماید، پرونده را حسب مورد به یکی از دادگاه های کیفری ارسال می کند.

مجازات جرم آتش سوزی عمدی خودرو

برای پاسخ به این سوال که مجازات جرم آتش سوزی عمدی وسیله نقلیه یا خودرو چیست؟

باید ابتدا گفته شود که هر فعل (عمل) یا ترک فعل (انجام ندادن کاری) که در قانون جرم شناخته شده است فرد مرتکب شود، مستوجب مجازات است.

بر همین اساس آتش زدن وسیله نقلیه افراد نیز جرم است و قانونگذار در ماده ۶۷۶ قانون مجازات اسلامی جرم فرد مرتکب را این گونه بیان کرده است که: هر کس سایر اشیاء منقول متعلق به دیگری را آتش بزند به حبس از شش ماه تا سه سال محکوم خواهد شد.

در واقع قاضی باید حبس مرتکب را بیش از شش ماه و کمتر از سه سال تعیین نماید که با توجه به شرایط کلی پرونده تعیین می گردد اما نکته قابل توجه این که اعمالی که تعرض به اموال تلقی می گردد مانند : تخریب و آتش زدن و یا اتلاف و . . . در صورتی که به قصد مقابله با حکومت اسلامی باشد، مجازات محارب را خواهد داشت و همچنین قانونگذار مجازات شروع به جرم آتش زدن وسیله نقلیه را در این قانون شش ماه تا دو سال حبس تعیین کرده است که در واقع زمانی شروع به جرم موجب مجازات است و می توان گفت شروع به جرم محقق شده است که فردی قصد ارتکاب جرمی را دارد و شروع به اجرا آن می کند ولی به دلیل خارجی از ارتکاب آن دست می کشد.

در اینجا شروع به جرم آتش زدن وسیله نقلیه صورت گرفته است و مرتکب مستوجب مجازات شروع به جرم آتش زدن وسیله می باشد.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا