جرایم اینترنتی

شکایت از خرید اینترنتی اینستاگرام

کاربران زیادی از سراسر دنیا در شبکه اجتماعی اینستاگرام حضور دارند و همین موضوع فرصت مناسبی را برای رونق انواع کسب و کارها به وجود آورده است. در حال حاضر اینستاگرام به پلتفرم تجاری تبدیل شده است و گردش مالی قابل توجهی از این شبکه به دست آمده است.

در کنار سایت‌های اینترنتی، پیج‌های اینستاگرام نیز به فروش انواع محصولات می‌پردازند و از این رو شهروندان می‌توانند از صفحات معتبر اقدام به خریداری اجناس مورد نیاز خود کنند.

خرید از اینستاگرام علی رغم این که مزایای زیادی دارد و باعث می‌شود که مردم به راحتی خرید اینترنتی را انجام دهند و دیگر مشکلات خرید حضوری برای آن‌ها وجود ندارد. اما در کنار مزایای خرید از پیج اینستاگرام، مشکلاتی نیز در این زمینه وجود دارد و خریداران شکایاتی را از برخی از صفحات داشته‌اند. در واقع همان موارد شکایاتی که پیرامون سایت‌های اینترنتی وجود دارد، در مورد شکایت از خرید اینترنتی اینستاگرام نیز مطرح می‌شود.

عمده نارضایتی مردم از خرید محصولات در اینستاگرام، این است که از صفحاتی اقدام به خرید اینترنتی نموده‌اند که نامعتبر بوده و در این صورت بلافاصله بعد از دریافت وجه، اقدام به بلاک کردن مشتریان می‌کنند.

همانطور که شهروندان با خرید از سایت، در صورتی که با مشکلاتی مواجه شدند، امکان شکایت را دارند، در این صورت اگر با خرید از پیج‌های اینستاگرامی، با مشکل مواجه شدند، حق شکایت را خواهند داشت.

صفحات اینستاگرام که اقدام به تخلف در زمینه فروش محصولات می‌کنند، این امکان وجود دارد که برای آن‌ها طرح دعوا کیفری در مراجع قضایی صورت گیرد. در این شبکه، سودجویان زیادی هستند که با ایجاد صفحه جعلی، به نحوی خودشان را به عنوان فروشندگان معتبر معرفی نموده و اقدام به کلاهبرداری از مردم می‌کنند. خریداران می‌توانند از چنین صفحاتی، ثبت شکایت کیفری کنند تا طبق قانون با آن‌ها رفتار شود.

امکان پیگیری شکایت از خرید اینترنتی اینستاگرام، با ارائه شکواییه به دادسرا و یا مراجع انتظامی واجد صلاحیت چون پلیس فتا وجود دارد. در صورتی که از پیج اینستاگرام، شکایتی دارید، کافیست شکواییه در این زمینه تنظیم نموده و برای بررسی به دادسرا ارسال کنید.

به منظور انجام مراحل شکایت می‌توانید وکیل گرفته و با کمک وکیل، اقدامات لازم را انجام دهید. علاوه بر این که با دریافت مشاوره حقوقی نیز شکایت از خرید اینترنتی اینستاگرام وجود دارد.

تخلفات فروشگاه‌های اینستاگرامی و شکایت از آن‌ها

تا پیش از گسترده شدن حوزه اینترنت و فضای مجازی، بیشتر امور مردم مانند خرید و فروش محصولات، به صورت حضوری انجام می‌شود و مانند زمان حال، در بین مردم خرید اینترنتی معنا و مفهوم خاصی نداشت. اما با گسترده شدن شبکه‌های اجتماعی و همچنین حضور افراد در این فضا، شاهد تخلفات و وقوع جرائمی مختلفی هستیم.

در واقع می‌توان گفت که با توجه به راحت‌تر شدن کار مردم برای تهیه اجناس مورد نیاز خود به صورت اینترنتی ولی این شرایط از خرید برای خریداران مشکلاتی نیز به همراه دارد.

اینستاگرام با اختلاف در صدر پرمخاطب‌ترین شبکه اجتماعی محسوب می‌شود و جدای از این که حضور در این شبکه نوعی سرگرمی و تفریح برای کاربران به شمار می‌رود، بستری مناسب برای کسب درآمد می‌باشد. اینستاگرام برای بسیاری از افراد در حوزه‌های مختلف، شغل ایجاد کرده است و به مروز زمان تعداد کاربران در این شبکه‌های بیشتر شد.

در واقع فروشگاه اینترنتی زیادی در اینستاگرام وجود دارند که کاربران می‌توانند اقدام به خرید محصولات کنند و دیگر لزومی برای مراجعه به وب سایت‌های اینترنتی نیست. سودجویان و یا مجرمان فعال در حوزه اینترنت همیشه در صحنه حضور دارند و اینستاگرام را ابزاری برای انجام تخلفات و جرائم خود در نظر می‌گیرند.

کلاهبرداران اینترنتی، با اغفال شهروندان در این شبکه مجازی اقدام به کلاهبرداری‌های زیادی در طول چند سال اخیر نموده‌اند و امکان شکایت از آن‌ها وجود دارد. تخلف بارز صفحات اینستاگرام همان کلاهبرداری اینترنتی است و نحوه انجام تخلفشان به این شکل است که اقدام به ایجاد یک صفحه جعلی نموده و با ترفندهای فریبنده از کاربران مبالغ بالایی را کلاهبرداری می‌کنند.

در واقع کلاهبرداران به نحوی عمل می‌کنند که فروشنده واقعی هستند و با قرار دادن آدرس غیر واقعی فروشگاه و سایر اقدامات اغفال کننده، کاربران این شبکه‌ها را فریب داده و هدف آن‌ها از این کار، تنها دریافت پول از شهروندان می‌باشد.

بیشترین آمار کلاهبرداری اینترنتی طی چند سال اخیر در شبکه مجازی اینستاگرام صورت گرفته است و در هر صورت خریداران برای آن که در زمان خرید اینترنتی دچار مشکل نشوند، باید از صفحات معتبر و شناخته شده خرید خود را انجام دهند.

تخلفات در حوزه خرید اینترنتی چه در زمینه شبکه اینستاگرام و چه سایر شبکه‌ها، همواره مشکلاتی را دارد و افرادی که قصد خرید اینترنتی را دارند، باید توجه خاصی نسبت به موارد مختلف مانند معتیر بودن فروشگاه اینترنتی و غیره داشته باشند. در بخش بعدی موارد شکایت از خرید اینترنتی اینستاگرام مورد بررسی قرار می‌دهیم.

خرید اینترنتی اینستاگرام

موارد شکایت از خرید اینترنتی اینستاگرام

شکایت از پیج‌های اینستاگرامی می‌تواند در رابطه با خرید اینترنتی محصولات باشد. ممکن است که این مشکل برای شما به وجود آمده باشد که از یک پیج اینستاگرامی خرید کرده باشید، ولی به دلایل مختلف قصد شکایت از پیج متخلف را داشته باشید.

بیشتر شکایاتی که از خرید اینترنتی اینستاگرام صورت می‌گیرد، در رابطه با این است که فروشنده، اقدام به دریافت مبلغی از خریدار نموده و در قبال آن محصولی را تحویل نداده است.

در واقع شکایت خرید اینترنتی اینستاگرام به جرائمی نظیر کلاهبرداری منتهی می‌شود. شاکی مدعی است که پیج اینستاگرامی متخلف، او را فریب داده و در ازای ارسال اجناس مختلف، وجه مشخصی از او دریافت کرده است.

وجود تعداد بالای صفحات غیر معتبر در اینستاگرام باعث شده است که خریداران برای خرید محصولات خود دچار مشکلاتی نشوند که در هر صورت اگر پیج فروش اینستاگرامی، کالای سفارش داده شده را تحویل نداد و یا تخلفات دیگری را انجام داد، می‌توانید از دارنده پیج شکایت کنید.

مواردی که منجر به شکایت از پیج‌های فروش اینستاگرامی می‌شود، متعدد هستند که از جمله بارزترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • عدم ارسال کالای سفارش داده شده
  • تاخیر طولانی در ارسال کالا
  • مغایرت داشتن محصول سفارشی با کالای ارسالی
  • عدم بازپرداخت وجه

بیشترین مورد شکایت از پیج‌های اینستاگرامی که در زمینه فروش اینترنتی فعالیت می‌کنند، این است که دارنده پیج، از مشتری مبلغی را دریافت نموده و به محض واریز وجه از طرف خریدار، هیچگونه پاسخگویی نسبت به او انجام نمی‌شود و به نوعی فروش محصولی در کار نبوده است.

از موارد دیگری که در رابطه با شکایت از پیج‌های اینستاگرامی وجود دارد، تاخیر در ارسال کالا است. به طور معمول ارسال کالا به خریدار نهایتا تا ۷ روز کاری زمان می‌برد که اگر فروشنده محصولی را با تاخیر چند هفته‌ای و چه بسا چند ماهه ارسال کند، خزیدار حق شکایت از او را دارد.

راه‌های کلاهبرداری اینترنتی در شبکه اینستاگرام به طریق مختلف صورت می‌گیرد که از یکی از آن‌ها به این شکل است که فروشنده اقدام به ارسال کالایی به غیر از کالای سفارش داده شده از طرف خریدار با قیمت پایین‌تر از آن چه که سفارش داده شده می‌کند.

در شکایاتی که مطرح می‌شود، شاکی ادعا می‌کند که محصول خریداری شده با محصول دریافت شده مغایرت دارد و به نحوی کالای مورد نظر او آن کالایی نیست که ارسال شده است. عدم بازپرداخت وجه نیز مورد دیگری است که می‌تواند در مورد شکایت از خرید اینترنتی اینستاگرام مطرح شود.

خریدار به هر نحوی از خرید اینترنتی خود منصرف شده است و تقاضای استرداد وجه را از فروشنده می‌کند اما برگرداندن پول پرداخت شده از طرف فروشنده صورت نمی‌گیرد و همین موضوع سبب می‌شود که شکایت از خرید اینترنتی اینستاگرام نیز مطرح شود.

برای شکایت از خرید اینترنتی اینستاگرام، مناسب‌ترین روش، ثبت شکایت در مرجع قضایی است که البته در ادامه مطلب، راه و روش‌های ممکن جهت شکایت از فروشگاه‌های اینستاگرام زیر نظر مشاوره حقوقی آنلاین بررسی می‌شوند.

انواع شکایت از خرید اینترنتی اینستاگرام

شکایت از خرید اینترنتی اینستاگرام چگونه است؟

در بخش قبل موارد رایج در شکایت از خرید اینترنتی اینستاگرام، بررسی شد و در صورتی که کاربری اقدام به خرید از فروشگاه اینستاگرامی می‌کند اما محصول خریداری شده برای او ارسال نمی‌شود، راه حل مناسب، طرح شکایت در مراجع قانونی است. در واقع اولین راه حلی که به ذهن خریدار می‌رسد، این است که از فروشنده، اقدام به شکایت کند. حال در این زمینه سوال می‌شود که شخص مالباخته و یا شاکی، چگونه می‌تواند از فروشگاه اینستاگرام، شکایت نماید؟

شاید برای شما یا اطرافینتان این مشکل به وجود آمده باشد که از یکی از پیج‌های اینستاگرام، اقدام به خرید کالایی نموده و به طریق مختلف متحمل کلاهبرداری شده و در نهایت بخشی از اموال خود را نیز از دست داده باشد.

شایع‌ترین جرمی که در خرید اینترنتی اینستاگرام به وقوع می‌پیوندد، کلاهبرداری است که برای خریدار، محصولی ارسال نشده و فروشنده نیز قصد استرداد وجه پرداختی را ندارد.

لازم به ذکر است که ارتکاب جرم در شبکه اجتماعی نظیر اینستاگرام سبب نمی‌شود که امکان طرح شکایت برای آن وجود نداشته باشد و خریدار نتواند از فروشگاه متخلف شکایت کند. بلکه کلاهبرداری در اینستاگرام در زمره کلاهبرداری اینترنتی قرار داشته و امکان رسیدگی به این تخلفات در مراجع قضایی وجود دارد.

راهکارهای قانونی برای رسیدگی به جرائم ارتکاب یافته حوزه فضای مجازی وجود دارد که در هر صورت برای شکایت از خرید اینترنتی اینستاگرام می‌توانید از طریق راه های زیر اقدام کنید:

  • شکایت از طریق مراجع قضایی
  • شکایت از طریق پلیس فتا

مرجع قضایی از جمله دادسرا، اصلی‌ترین نهاد در رسیدگی به جرائم اینترنتی به شمار می‌رود و در این صورت می‌توانید پیگیری شکایت خود را در این مرجع انجام دهید. علاوه بر این که شاکی می‌تواند از طریق پلیس فتا نیز تخلفات حوزه خرید از اینستاگرام را پیگیری کند.

پلیس فتا به عنوان مرجع تبادل اطلاعات در فضای مجازی، به صورت تخصصی اقدام به رسیدگی جرائم حوزه فضای مجازی می‌کند و به جای آن که شکاییتان را مستقیما به دادسرا ارسال کنید، امکان مراجعه به پلیس فتا محل سکونت وجود دارد.

ناگفته نماند که لازمه رسیدگی حقوقی و یا کیفری در شکایت از خرید اینترنتی اینستاگرام، انجام مراحل شکایت در دادگاه و یا دادسر می‌باشد.

پیگیری شکایت از خرید اینترنتی اینستاگرام در پلیس فتا

یکی از مراجعی که امکان پیگیری شکایت از خرید اینترنتی اینستاگرام وجود دارد، پلیس فتا است.. پلیس فتا مرجع انتظامی واجد صلاحیت در رسیدگی به جرائم حوزه فضای مجازی و اینترنت است. هر جرمی که در فضای مجازی رخ دهد، پلیس فتا قانونا می‌تواند اقدامات لازم برای بررسی و نحوه وقوع آن را انجام دهد.

چنانچه فروشنده پیج اینستاگرام، تخلفی را در زمینه فروش محصول خربداری شده انجام داد، می‌توانید راه مراجعه به پلیس فتا را انتخاب کنید و شکایتی را در این مرجع تنظیم نمایید. طرح شکایت در این مرجع به این معنا نیست که شاکی شکایت کیفری یا حقوقی را اقامه نموده بلکه حتی در زمانی که از پلیس فتا تقاضا می‌کنید که به شکایت شما رسیدگی شود، در نهایت برای مطالبه حق و حقوق خود از طریق دادسرا و یا دادگاه اقدام کنید.

برای ارجاع شکایت به پلیس فتا، هم می‌توانید به صورت حضوری مراجعه کنید و هم از طریق سامانه آنلاین پلیس فتا نیز اقدام نمایید. در سایت پلیس فتا، شهروندان امکان گزارش تخلفات وب سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی را دارند و در این صورت آدرس اصلی صفحه به همراه سایر توضیحات را در بخش شکایت مطرح نمایید.

در قسمت ثبت شکایت و یا گزارش تخلفات وب سایت و سامانه‌ها، زمانی که شکایتتان را به ثبت رساندید، لازم است که اسناد و مدارکی مورد نیاز نظیر فیش واریزی بانکی به شماره حساب دارنده پیج را ضمیمه شکایت نموده و همه این اسناد را در سامانه بازگذاری نمایید.

گفتنی است که در زمان تحقیقات مقدماتی جرم در مرحله دادسرا، پلیس فتا به عنوان ضابط دادگستری، همکاری زیادی را با این نهاد خصوصا دادسرا جرائم رایانه‌ای انجام می‌دهد تا تحقیقات پرونده به بهترین شکل ممکن انجام شود.

شکایت از خرید اینترنتی اینستاگرام در پلیس فتا

ثبت شکایت کیفری خرید اینترنتی از اینستاگرام

تقریبا تمامی شکایاتی که پیرامون خرید از صفحات اینستاگرام مطرح می‌شوند، جنبه کیفری دارند و از این لحاظ شاکیان بایستی اقدامات لازم برای طرح دعوا کیفری در دادسرا و یا دادگاه را انجام دهند. کلاهبرداری و سایر اعمال مجرمانه در زمینه خرید اینترنتی اینستاگرام، به عنوان جرائم رایانه ای شناخته شده و رسیدگی مقدماتی آن در صلاحیت دادسرا جرائم رایانه‌ای می‌باشد.

اگر از یک صفحه اینستاگرامی، محصولی را سفارش دادید اما محصول برایتان ارسال نشد و یا این که ارسال کالا با تاخیر طولانی صورت گرفت و یا در موارد دیگر متحمل جرائمی نظیر کلاهبرداری و یا سرقت اینترنتی شدید، اولین راهی که به ذهن شما می‌رسد، این است که شکایت کیفری در دادسرا ثبت کنید.

برای ثبت شکایت کیفری از خرید فروشگاه اینستاگرامی، لازمه آن اجرای صحیح فرآیند شکایات کیفری در مراجع قضایی است. به منور ارائه شکایت کیفری به دادسرا لازم است که در سامانه ثنا حساب داشته باشید که اگر حسابی ندارید، باید اقدام به احراز هویت در این سامانه کنید.

بعد از انجام مراحل احراز هویت در سامانه ثنا، بایستی شکواییه تنظیم نمایید. ارائه شکواییه برای رسیدگی به شکایت شما مینی کلاهبرداری خرید اینترنتی در اینستاگرام و سایر تخلفات ضروری است.

برای تنظیم متن شکواییه، کافیست که اصول نگارشی مندرج در قانون آیین دادرسی کیفری را رعایت نمایید. به همین منظور کمک گرفتن از وکیل می‌تواند سبب شود که شکواییه شکایت از پیج اینستاگرام به بهترین شکل ممکن تنظیم شود.

زمانی که شکواییه خود را نگارش کردید، حال باید شکایت نامه را به همراه هر سند و مدرکی که دارید، آماده نموده و به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کنید. با ثبت شکواییه و پرداخت هزینه دادرسی، جزئیات حضور در دادسرا و زمان و مکان آن از طریق سامانه ثنا به اطلاع شما می‌رسد.

شاکی با حضور در دادسرا، باید دلایلی را ارائه دهد که اثبات کند که دارنده پیج اینستاگرام مرتکب جرم کلاهبرداری و یا تخلفات دیگر شده و به هر نحوی بازپرس را متقاعد به ارتکاب جرم از طرف متهم نماید.

فروشنده صفحه اینستاگرام که علیه او به جرم کلاهبرداری اینترنتی شکایت شده است، باید بتواند اتهامات وارده به خود را رد کند که این امر با کمک وکیل تلفنی و حضوری خوب میسر می‌شود.

در صورت ثابت شدن اتهامات وارده از طرف شاکی به متهم، دادسرا پرونده را برای صدور کیفرخواست به دادستان ارسال می‌کند. دادستان نیز کیفرخواست را صادر نموده و شکایت مطروحه را به دادگاه کیفری ارجاع می‌دهد.

شکایت از خرید اینترنتی اینستاگرام در دادسرا

ثبت شکایت حقوقی خرید اینترنتی از اینستاگرام

شکایت حقوقی خرید اینترنتی از اینستاگرام مربوط به موردی است که خریدار، قصد پس گرفتن وجه پرداختی به شماره حساب دارنده پیج را دارد اما استرداد وجهی در این زمینه صورت نمی‌گیرد. گاها خریداران به جهت آن که کالا خریداری شده هنوز به دستشان نرسیده است و یا ارسال کالا با تاخیر انجام گرفته است، از فروشگاه اینستاگرامی تقاضای استرداد وجه و برگرداندن پول را دارند.

برای ثبت شکایت حقوقی در این زمینه، لازم است که تنظیم دادخواست الزام به ایفای تعهد و یا استرداد وجه تنظیم شود و برای رسیدگی به دادگاه حقوقی ارسال گردد.

دادگاه با بررسی ادله و اظهارات طرفین در نهایت حکم مقتضی را صادر می‌کند. خواهان دعوا در صورتی که ادعای او از طرف دادگاه تایید شود، به تبع آن قاضی خوانده را محکوم به پرداخت وجه تعیین شده می‌کند.

شکایت از خرید اینترنتی اینستاگرام با کمک وکیل دادگستری

شکایت از خرید اینترنتی اینستاگرام با کمک وکیل دادگستری، یک سری مزایا دارد و باعث می‌شود که شاکی بتواند به حق قانونی خود برسد. حضور وکیل در مراحل دادرسی منجر به دفاع از حق طرفین دعوا می‌گردد. خصوصا برای شاکی که قصد شکایت از دارنده پیج و مطالبه حقوق خود از او را دارد، گرفتن وکیل می‌تواند اهمیت زیادی داشته باشد.

در هر صورت برای مراجعه به وکیل دادگستری خوب جهت طرح دعوا از پیج اینستاگرامی، سامانه بنیاد وکلا می‌تواند گزینه بسیار مناسبی باشد. همچنین امکان بهره مندی از خدمات مشاوره حقوقی این سامانه نیز وجود دارد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا