عمومی

برای فروش در اینستاگرام نیاز به مجوز داریم؟

در این مقاله می‌خواهیم در خصوص فضای مجازی و اصول کسب و کار قانونی توضیحاتی دهیم. در حقیقت در پاسخ به سوال عده‌ای از کاربران که آیا برای شروع یک کسب و کار در اینستاگرام نیاز به مجوز داریم، مطالبی را عنوان نماییم.

خوب همانطور که می‌دانید یکی از پرکاربردترین شبکه‌های اجتماعی در ایران بلکه در جهان، شبکه اجتماعی اینستاگرام است.

نوشته های مشابه

در واقع اینستاگرام با سیستم و امکانات متنوعی‌ که دارد محبوب‌ترین و جذاب‌ترین شبکه مجازی به شمار می‌رود و افراد به خاطر همین برتری و جذب کاربر در راستای کسب و کارشان و یا بسیاری از فعالیت‌ها به طور مستمر از این شبکه استفاده می‌کنند و شاید بتوان گفت داشتن یک پیج در اینستاگرام یک نوع نیاز ضروری تلقی شود.

کمک گرفتن از یک وکیل مسلط به حقوق فضای مجازی می‌تواند به شما در راه‌اندازی کسب و کار آنلاین خود کمک کند.

کسب و کار در اینستاگرام

عنوان کردیم عده‌ای برای کسب و کار فضای مجازی را مورد استفاده قرار می‌دهند اما ایا اصول و قوانینی مورد بحث نیست درست است که مدیریت یک فروشگاه آنلاین از یک فروشگاه سنتی به نسبت اسانتر است اما این معنا را نمی‌رساند که هیچ قانون نداشته باشد.

همین امر موجب ساماندهی و برنامه ریزی از سوی که شورای عالی فضای مجازی کشور در رابطه با پیج‌های اینستاگرام شد، شورای عالی فضای مجازی اعلام نمود، پیج‌های اینستاگرام که مایل هستند، می‌توانند با معرفی پیج خود و احراز ادمین کد شامد (شناسه الکترونیکی ثبت محتوا) دریافت دارند.

ناگفته نماند که پس از دریافت کد شامد محتوای پیجی که نسبت به دریافت کد اقدام شده توسط پلیس فتا رصد می‌شود.

در مطالب فوق الذکر عنوان شد پیچ اینستاگرام در صورت تمایل می‌تواند مجوز شامد دریافت کند، پس این نکته را می‌رساند که شاید بدون مجوز هم بتوان فروشگاه را راه اندازی کرد؛ اما این کار یک ایراد بزرگ دارد.

فرض نمایید مشتری که قصد خرید محصول را به طور آنلاین دارد نه فروشنده را دیده، نه محصول را. پس از چه طریقی اظمینان حاصل کند که به مشکل بر نمی‌خورد از کجا مطمئن شود، بعد از پرداخت پول، محصول را دریافت می‌کند و قربانی کلاهبرداری اینترنتی نخواهد شد؟ باید به او در خصوص این نوع خرید حق بدهیم که به فروشنده اعتماد نکند. در نتیجه برای ایجاد اعتماد نیاز به دریافت مجوز و شناسه دارید.

حال موضوع روشن می‌شود که کسب مجوز لازمه کار است چرا که باعث می‌شود نوعی به مشتریان یک فروشگاه اینترنتی که نه فروشنده را دیده‌اند و نه اطلاعاتی در رابطه با کار و محصول دارند نوعی اعتماد ایجاد کند و به اصطلاح عامیانه خیال طرف را از هر لحاظ راحت شود.

لازم به ذکر است که بعضی مجوزها برای فضای مجازی و شروع یک کسب و کار اینترنتی دارای اهمیت فراوانی است و برخی لازم نیست.

خرید اینستاگرام

در ادامه به بررسی برخی مجوز‌های ضروری می‌پردازیم.

نماد اعتماد الکترونیکی (ای نماد)

که معمول‌ترین و اصلی‌ترین مجوز این نماد محسوب می‌گردد. اکثرا مشتریان قبل از اینکه محصولی را از سایت خاصی سفارش بدهند، به دنبال علامت اینماد می‌گردند. اگر آن را نبینند، احتمال دارد بیخیال خرید محصول شوند.

این نماد یا نماد اعتماد الکترونیک را مرکز توسعه تجارت الکترونیک برای کسب و کار اینترنتی ارائه می‌دهد که زیر نظارت وزارت صنعت، معدن و تجارت به افرادی که قصد تاسیس فروشگاه آنلاین را دارند، داده می‌شود. کسب و کارهای دارای نماد ملزم به رعایت مجموعه مقررات درج شده در نماد هستند و مدارکی مورد نیاز برای دریافت پروانه کسب شامل:

  1. ارائه نشانی دفتر کار یا اقامتگاه قانونی متقاضی
  2. گواهی صلاحیت شخصی از نیروی انتظامی
  3. گواهی اداره امور مالیاتی ذیربط مبنی بر پرداخت یا ترتیب پرداخت بدهی مالیات قطعی شده
  4. گواهی گذراندن دوره‌های آموزشی احکام تجارت و کسب و کار
  5. تاییدیه ویژگی‌های تخصصی کسب و کار مجازی توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی
  6. تصویر کارت ملی برای اشخاص حقیقی و شناسه ملی برای اشخاص حقوقی و یا گذرنامه و پروانه کار برای اتباع خارجی
  7. تصویر کارت پایان خدمت نظام وظیفه یا معافیت دائم یا پزشکی برای آقایان کمتر از پنجاه سال سن یا گواهی اشتغال به تحصیل
  8. پروانه تخصصی و فنی یا دیپلم فنی یا مدارک تحصیلی دانشگاهی مرتبط، یا معرفی یک نفر واجد شرایط مذکور برای صنوف
  9. مصوبه هیات مدیره برای صدور پروانه کسب به نام مدیر عامل یا یکی از صاحبان امضاء مطابق اساسنامه و آخرین آگهی روزنامه رسمی ثبت شرکت برای اشخاص حقوقی.

یک نکته مهم این است که حتما برای اخذ مجوز لازم بدوا شما باید یک سایت و اپلیکشن فعالی ساخته باشید، پس در کل نمی‌توانید فقط صرف یک ایده یا احتمالات ذهنی خود مجوز اخذ کنید. در قدم اول یک سایت یا اپلیکشن راه اندازی کنید و برروی دامنه ثبت شده وب سایت فعال خود دنبال مجوز بروید.

در صورت نیاز به دریافت اطلاعات تکمیلی مشاوره حقوقی بنیاد وکلا آماده خدمت‌رسانی به شما عزیزان می‌باشد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا