کلاهبرداری

راه های اثبات کلاهبرداری

در انواع جرایم می­‌توان قربانی یا مجنی ­علیه را یافت، در حالی که برخی از جرائم نسبت به عموم یا وجدان جمعی اجتماع رخ می­‌دهد و یا آن که اثراتی بر نظم و امنیت عمومی بازی می­‌کند، نوعی دوم از جرائم مجنی­ علیه خاص دارند که در آن شخص یا اشخاص معینی از رفتار مرتکب ضررهای مالی، جانی یا هر دو را دیده‌­اند، دسته سوم از جرایم را گروهی تشکیل می‌­دهد که هم جنبه شخصی و هم جنبه عمومی دارد.

کلاهبرداری یکی از جرایمی است که هر دو گروه قربانی خاص و عام را در پی دارد، به همین سبب نیز قوانین کیفری ما نه تنها مصادیق متعددی بر آن ذکر کرده‌­اند، بلکه مجازات­‌های به نسبت سنگینی اعم از حبس و جزای نقدی برای آن در نظر گرفته­‌اند، همچنین مرتکب الزام می­‌شود که مبالغ دریافت شده را به مالک حقیقی آن بازگرداند.

اما مجازات­‌های عنوان شده و نیز بازپرداخت مبالغ دریافت شده، تنها در صورتی که معنا می­‌یابد که مرتکب حکم قطعی به محکومیت دریافت کند، یا به عبارت ساده­‌تر نزد مرجع صالح احراز شود که متهم مرتکب جرم شده است و باید رفتار وی با مجازات همراه باشد. پس اثبات کلاهبرداری اهمیت فراوانی دارد.

با توجه به نقشی که راه‌­های اثبات شکایت کیفری در سرنوشت موضوع بازی می‌­کنند و بازیگران آن که با توجه به نوع جرم و جنبه عمومی یا خصوصی آن تغییر می‌­یابند، در این نوشتار قصد داریم به بررسی راه­‌های اثبات دعاوی کیفری علی ­الخصوص کلاهبرداری بپردازیم.

معرفی جرم کلاهبرداری

مطابق با ماده اول از تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء اختلاس و کلاهبرداری، جرم کلاهبرداری به وضعیتی اطلاق می­‌شود که مرتکب با انجام اعمال فریبکارانه همچون ادعای وجود داشتن شرایط خاص یا ادعای وجود خطر قریب ­الوقوع، قربانی را فریب می‌­دهد به گونه­‌ای که وی به وجود آن شرایط باور می‌آورد و به همین سبب با میل و رضایت خود مال، وجوه مالی یا هر منفعت مالی دیگری را در اختیار مرتکب جرم قرار می­‌دهد.

برای تحقق هر جرم وجود سه عنصر مادی، معنوی و قانونی در حین ارتکاب جرم ضروری است، و زمانی­ که از اثبات یک جرم صحبت می­‌کنیم، مقصود احراز وجود عناصر سه­‌گانه در زمان ارتکاب جرم است به همین سبب پیش از ورود به موضوع راه‌­های اثبات وقوع جرم عناصر سه‌­گانه کلاهبرداری را به صورت خلاصه با هم مرور می­‌کنیم.

اثبات کلاهبرداری

عنصر قانونی جرم کلاهبرداری

عنصر قانونی بدان معناست که رفتار خاصی از نظر قانون­گذار مشمول عنوان مجرمانه بوده و در قوانین کیفری مصوب کشور این موضوع درج شده باشد.

در خصوص جرم کلاهبرداری تا پیش از سال ۶۷ باید به کتاب تعزیرات قانون مجازات اسلامی رجوع می­‌کردیم، اما در سال ۶۷ با تصویب قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء اختلاس و کلاهبرداری، عنصر قانونی جرم کلاهبرداری تغییر یافت.

در هر صورت چه در خصوص جرائم صورت گرفته پیش از سال ۶۷ و چه رفتارهای مجرمانه پس از آن تاریخ، عنصر قانونی موجود و خالی از اختلاف است.

عنصر مادی جرم کلاهبرداری

عنصر مادی جرم کلاهبرداری از تعریف قانون به دست می‌­آید، همان­طور که در بخش پیشین تعریف جرم کلاهبرداری را با هم دیدیم، زمانی عنصر مادی جرم محقق شده است که ارکان آن همان­گونه که قانون­گذار تعیین کرده است موجود بوده و احراز گردد. در جرم کلاهبرداری ارکان عنصر مادی عبارتند از:

  1. انجام رفتار متقلبانه توسط مرتکب
  2. فریب خوردن قربانی
  3. تسلیم مال یا منافع مالی توسط قربانی به مرتکب

عنصر معنوی جرم کلاهبرداری

عنصر معنوی وجه تمایز جرایم عمدی از شبه­عمد و خطای محض است، اما در برخی از جرایم ارکان عنصر مادی به نحوی است که تصور وقوع جرم به غیرعمد یا خطا نمی­‌رود بلکه مرتکب باید با علم، قصد و نیت انجام ارکان مادی جرم را در پیش بگیرد.

در این قبیل از جرایم که کلاهبرداری نیز در شمول آن قرار دارد، در صورتی که عنصر معنوی متهم احراز نگردد، مجرمیت وی احراز نمی‌­گردد. این نکته مورد تاکید وکیل تلفنی ما نیز هست.

مجازات اصلی جرم کلاهبرداری

در ادامه ماده اول از قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء اختلاس و کلاهبرداری مصوب سال ۱۳۶۷، با احراز مجرمیت متهم وی به باز پس دادن مبالغ دریافتی در اثر ارتکاب جرم به مالک حقیقی آن، حبس از یک سال تا هفت سال و نیز جزای نقدی به میزان مبلغ دریافتی در اثر ارتکاب جرم کلاهبرداری محکوم می­‌شود.

با وجودی که که مجازات کلاهبرداری با توجه به شرایط انجام آن و نیز مرتکب جرم می‌­تواند دستخوش تغییراتی قرار گیرد، اما از آنجا که موضوع این نگارش بررسی روش‌­های احراز جرم است به استثنائات میزان مجازات مرتکب ورود نمی‌­کنیم.

راه‌­های اثبات جرم کلاهبرداری

راه‌­های اثبات جرم کلاهبرداری

راه‌­های اثبات جرم تحت عنوان ادله احراز وقوع جرم نیز شناخته می­‌شوند، در قوانین کیفری ادله متفاوتی با ارزش اثباتی آن‌ها در انواع جرایم قید شده­‌اند اما پیش از ورود به آن‌ها با چند قاعده کلی از قانون آیین دادرسی کیفری که قابل اعمال درباره کلیه جرایم هستند آشنا می­‌شویم:

  • مطابق با ماده ۸ از قانون آیین دادرسی کیفری، محکومیت کیفری منتج از ارتکاب جرم بوده و هر جرمی دارای جنبه الهی شناخته می‌­شود اما می‌تواند دو جنبه عمومی و خصوصی داشته باشد، جنبه عمومی جرم از حیث تجاوز به حدود و مقررات الهی است، همچنین اخلال در نظم عمومی و یا تجاوز به حقوق جامعه از جنبه عمومی جرم ناشی می­‌شود.

جنبه خصوصی جرم از حیث تجاوز به حقوق اشخاص معین و یا یک شخص معین است.

  • با توجه به دو جنبه عمومی و خصوصی جرم و مطابق با ماده ۹ قانون آیین دادرسی کیفری، هر جرمی می‌­تواند منجر به طرح دو دعوا شود: دعوای عمومی که برای حفظ و حراست جنبه الهی و حقوق اجتماعی مطرح می­‌شود و جنبه خصوصی که هدف جبران ضرر و زیان‌های ناشی از جرم به اشخاص معین و نیز مطالبه کیفرهای جزایی همچون حد قذف و قصاص
  • اقامه و پیگیری دعوا از حیث جنبه عمومی آن بر عهده دادستان و از حیث جنبه خصوصی آن بر عهده مدعی خصوصی است، مطابق با ماده ۱۰ قانون آیین دادرسی کیفری شخص بزه‌دیده (شخصی که از وقوع جرم متحمل زیان شده است) چنانچه تعقیب مرتکب را درخواست نماید به عنوان شاکی شناخته می­‌شود و چنانچه تنها ضرر و زیان ناشی از جرم را مطالبه نماید، مدعی خصوصی نامیده می­‌شود.

با توضیحات یاد شده دانستیم که هر جرمی می­‌تواند دو جنبه و دو گروه از شاکیان را داشته باشد، در نتیجه شروع رسیدگی موکول است به اقدام هر یک از اشخاص واجد صلاحیت، اما پس از اقامه شکایت اصولا رسیدگی تا زمان صدور و اجرای رای ادامه می‌­یابد جز در موراد استثنائی.

در بخش بعدی با ادله اثبات دعوا و تعاریف هر کدام و نیز تقدم و تاخر آن‌ها نسبت به یکدیگر آشنا می‌­شویم. همچنین شما می‌توانید از وکیل کیفری در راستای اثبات بی‌گناهی خود کمک بگیرید.

ادله اثبات دعوا

ادله اثبات دعوا همان­طور که پیش از این بیان شد به مواردی گفته می­‌شود که به قاضی و محکمه قضایی در کشف جرم کمک می­‌نماید، به عبارت ساده‌تر ممکن است یک شخص حقیقتا مرتکب جرم شده باشد، اما چون دلیل و برهان قانونی بر مجرمیت وی وجود ندارد، نتوان حکم مقتضی برای وی صادر کرد.

همان­طور که دیدیم شروع دعاوی کیفری با طرح شکایت شاکی خصوصی یا شاکی عمومی انجام می­‌شود، پس از آن اصولا محکمه کیفری به رسیدگی ادامه داده و در کشف حقیقت خواهد کوشید، با این حال هر دو مدعی عمومی و مدعی خصوصی می­‌توانند با ابراز ادله صحیح محکمه را در این مهم همراهی نمایند.

ادله اثبات کیفری کلاهبرداری

بخش پنجم از قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ ادله اثبات دعوا را بیان داشته که به قرار ذیل است:

اقرار

اقرار به بیان ماده ۱۶۴ قانون مجازات اسلامی به معنای اطلاع دادن شخص از ارتکاب جرم توسط خود وی و علیه شخص ثالث است. اقرار می­‌تواند به صورت شفاهی باشد یا کتبی، همچنین چنانچه شخص توانایی سخن گفتن و نوشتن نداشته باشد، می­‌تواند با فعل همچون اشاره نیز به مجرمیت خود اقرار نماید، البته اقرار در هر صورت باید شفاف و بدون ابهام باشد، این ویژگی باید در اقرار عملی هم موجود باشد.

نکته بعدی مشاوره حقوقی آن که اقرار باید بدون شرط باشد و یا موکول به ایجاد شرایطی خاص باشد، مثلا شخص الف نمی‌­تواند بگوید اگر شخص ب اقرار به ارتکاب جرم نکرد آن­ گاه اقرار من را بپذیرید.

علاوه بر شرایط اقرار، شخص مقر نیز باید شرایطی داشته باشد، اولا وی در حین اقرار باید به سن بلوغ و رشد رسیده باشد و همچنین عاقل باشد یعنی مجنون نباشد، و نیز اقرار نباید به اجبار، از طریق شکنجه، آزار و اذیت و دیگر موارد مشابه دریافت شده باشد.

با توجه به ماده ۱۷۰ قانون مجازات اسلامی، اقرار شخص سفیه و ورشکسته نسبت به ضمان مالی که از جرم ناشی شده باشد مسموع نیست، و از آنجا که کلاهبرداری نیز جنبه مالی دارد، چنانچه شخص سفیه باشد (یعنی عقل معاش و کنترل امور مالی خود را نداشته باشد) و یا آن که حکم ورشکستگی وی صادر شده باشد، اقرار وی در بخش مالی مجازات موثر نیست، البته حبس را برای وی به همراه خواهد داشت.

نکته بعدی که باید اشاره کرد حکم ماده ۱۷۱ قانون مجازات اسلامی، مطابق با این ماده اگر متهم اقرار نموده و اقرار وی معتبر باشد، دیگر نوبت به ادله دیگر نمی‌­رسد و مجرمیت شخص با اقرار وی احراز می­‌گردد. در نهایت مطابق با ماده ۱۷۲ قانون مجازات اسلامی، در جرم کلاهبرداری یکبار اقرار متهم برای اثبات مجرمیت وی کافی است.

شهادت

دومین ادله اثبات دعوا را شهادت می­‌گویند، شهادت در ماده ۱۷۴ قانون مجازات اسلامی اینگونه تعریف شده است که چنانچه شخصی غیر از اطراف دعوا در خصوص وقوع یا عدم وقوع جرم توسط شخص ثالثی اعم از متهم یا هر شخص دیگر اطلاع دهد، چنانچه اعلام نزد مقام قضایی صورت گرفته باشد، شهادت محقق شده است.

شرایط شاهد در حین ادای شهادت در میزان اعتبار شهادت وی موثر است اما در هر حال بلوغ و عقل شاهد در حین ادای شهادت و نیز ذی‌نفع نبودن وی در موضوع شهادت ضروری است.

نکته بعدی آن که شهادت باید از روی قطع و یقین باشد و باید به امور متعارف حسی همچون بینایی و شنوایی به دست آمده باشد، شهادت نیز همچون اقرار با نوشته یا لفظ یا در صورت تعذر با فعل صورت می­‌پذیرد.

همچنین در صورتی که بین دو شهادت با شرایط مشابه تعارض وجود داشته باشد، هر دو شهادت از درجه اعتبار ساقط خواهند شد. در نهایت به موجب ماده ۱۹۹ قانون مجازات اسلامی، نصاب شاهد در جرم کلاهبرداری دو شاهد مرد است.

قسامه

قسامه به تکرار تعداد معینی سوگند توسط طرفین یا اقوام ذکور آنان در شرایط مقرر قانونی است، اما قسامه نمی‌­تواند به عنوان ادله اثبات در کلیه جرایم مورد استفاده قرار گیرد که من­ جمله کلاهبرداری است، به همین سبب به موضوع قسامه ورود نمی‌­کنیم.

مشاوره راه­‌های اثبات کلاهبرداری

سوگند

مطابق با ماده ۲۰۱ قانون مجازات اسلامی سوگند به معنای گواه قرار دادن خداوند بر درستی گفتار است. ادا کننده سوگند در حین ادای آن باید دارای شرایطی باشد که من ­جمله عبارتند از عقل، بلوغ، اختیار و قصد ادا کننده سوگند.

نکته‌­ای که باید مورد توجه داشت آن است که سوگند باید مطابق با قرار دادگاه و با عبارات تعیینی دادگاه صورت گرفته باشد، همچنین باید صریح و بدون ابهام باشد. اصل بر آن است که سوگند با بیان و لفظ صورت پذیرد اما چنانچه شخص قدرت ادای کلمات را نداشته باشد می‌­تواند با نوشتن یا اشاره سوگند خود را برساند.

در نهایت باید توجه داشت که مطابق با ماد ۲۰۸ قانون مجازات اسلامی در جرم کلاهبرداری، مجازات حبس با سوگند بر متهم بار نمی­‌شود اما سوگند می‌تواند در اثبات ضرر و زیان ناشی از کلاهبرداری موثر واقع شود.

علم قاضی

علم قاضی که پنجمین مورد از ادله اصبات دعوا است مطابق با ماده ۲۱۱ قانون مجازات اسلامی عبارت است از اینکه قاضی با توجه به مستنداتی که وی ارائه شده است، به کمک کارشناسان و شرایط موجود در موضوع به یقین برسد.

یقین و علم قاضی می‌­تواند با دیگر ادله در تعارض باشد اما به شرط آن که دلایل تعارض را بیان دارد و نمی­‌تواند به اموری همچون بینش درونی، حس وجدانی، الهام و غیره استناد نماید.

همچنین در حالتی که حکم مستند به علم قاضی صادر شده باشد، وی در ضمن حکم ملتزم است که قرائن و امارات مستند علم خود را قید نماید.

اثبات کلاهبرداری با علم قاضی

مشاوره راه­‌های اثبات کلاهبرداری

در این مقاله پس از نگاه مختصری که به جرم کلاهبرداری و مجازات آن داشتیم، شناختیم که قربانی جرم و نیز مدعی العموم می‌­توانند برای رسیدگی به جرم کلاهبرداری درخواست رسیدگی نماید.

همچنین بیان شد که با طرح شکایت اصولا مرجع رسیدگی تا صدور و اجرای رای به رسیدگی خود ادامه می‌دهد اما با توجه به اینکه برای صدور حکم محکومیت باید مجرمیت متهم با ادله معتبر احراز گردد، شاکی عمومی و خصوصی می­‌توانند مقام قضایی را در این امر همراهی نمایند.

همچنین بیان شد که ادله احراز دعوای کلاهبرداری به ترتیب اولویت عبارتند از اقرار، شهادت و سوگند، همچنین علم قاضی دیگر ادله اثبات دعوا است که می‌­تواند در اولویت از موارد قبلی قرار گیرد. در نهایت به معرفی هر یک از ادله و ارزش اثباتی آن‌ها پرداختیم.

با وجودی که تلاش شد در این مقاله اهم موضوعات در اختیار قرار گیرد، چنانچه با سوالاتی مرتبط با موضوع این مقاله مواجه شدید می‌­توانید نسبت به دریافت مشاوره حقوقی آنلاین، تلفنی و حضوری از مشاوران بنیاد وکلا اقدام نمایید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا