کلاهبرداریخیانت در امانت

تفاوت کلاهبرداری و خیانت در امانت

یکی از رایج­ترین اشتباهات در زمینه جرائم، عدم تشخیص تفاوت بین دو جرم کلاهبرداری و خیانت در امانت است، به این صورت که در جامعه معمولا این دو جرم را اشتباه به کار می­‌برند.

بر اساس قانون هر عمل مجرمانه‌­ای یا هر جرمی دارای سه رکن و عنصر اصلی می‌­باشد و جرم با این سه عنصر که مخصوص به خود آن می‌­باشد، شناسایی می‌­شود.

نوشته های مشابه

در واقع با این سه رکن اصلی، می­‌توان جرم‌­های مختلف را از یکدیگر تشخیص داد. این سه رکن شامل عناصر روانی، مادی و قانونی است که در جرم‌­های مختلف، متفاوت هستند.

برای مثال ارکان و عناصر روانی، مادی و قانونی جرم کلاهبرداری با ارکان و عناصر روانی، قانونی و مادی جرم خیانت در امانت متفاوت است. در قانون مجازات اسلامی برای این دو جرم به تفکیک تعریف­‌های متفاوتی آورده شده و هر کدام از آن­‌ها تعریف و توضیح متخص به خود را دارند.

با این وجود بسیاری از افراد توانایی تفکیک این دو جرم را ندارند و همانطور که گفتیم این دو جرم را به علت شباهت­‌هایی که دارند، معمولا اشتباه می‌گیرند. با اینکه تشخیص و تفکیک این دو در حوزه تخصص و دانش، متخصصان علم حقوق است اما در ادامه برای شما توضیحاتی در مورد هر دو جرم، شباهت­‌ها و تفاوت­‌های آن دو و و انواع آن­‌ها خواهیم داد، تا بتوانیم تا حدودی به سوالات شما در این زمینه پاسخ دهیم.

همچنین برای اطلاعات بیشتر و مشاوره حقوقی در رابطه با دو جرم کلاهبرداری و خیانت در امانت، می‌­توانید به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی با ما در ارتباط باشید.

تعریف جرم کلاهبرداری

طبق قانون جرم کلاهبرداری به این صورت می‌­باشد که فرد مجرم ابتدا شروع به جلب اعتماد صاحب مال با  نیرنگ، فریب و اغفال کرده و سپس صاحب مال، اموال خود با رضایت شخصی خود و آگاهانه، را در اختیار کلاهبردار قرار می­‌دهد، در حالی که کلاهبردار از آن اموال سود و منفعت می­‌برد. پس شخص کلاهبردار اموال فرد دیگر را با کلاهبرداری از او گرفته است و دیگر به او بازنمی­‌گرداند.

تعریف جرم کلاهبرداری، طبق ماده ۱ قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشا، اختلاس و کلاهبرداری، به این صورت آمده است که، اگر فردی از راه حیله و تقلب دیگران را به وجود شرکت، کارخانه یا موسسات مبهم و موهوم، به دارا بودن اموال و یا اختیارات دروغین و خلاف واقع امیدوار کند، یا اسم و عنوان جعلی داشته باشد، یا باعث ترس افراد دیگر از موارد غیرواقعی و دروغین شود، و یا اموال و اختیارات، اسناد و یا قبوض فرد دیگری را جعل یا تصاحب کند و در نهایت از طریق هر یک از این وسایل اموال دیگران تحصیل و به قصد سود بردن این کارها را انجام دهد، کلاهبردار است و طبق قانون شامل مجازات از یک تا هفت سال و پرداخت جریمه نقدی معادل با مالی ک تصاحب کرده است، خواهد شد.

از طرف دیگر طبق همین ماده اگر شخص مرتکب به جرم کلاهبرداری، سمت یا عنوان فردی را از طرف یکی از سازمان­‌های دولتی و یا همچنین موسسات وابسته به دولت، از قبیل شوراها، شهرداری­‌ها، ادارات دولتی، نهادهای انقلابی، قوای سه گانه، موسسات مامور به خدمت عمومی و نیروی انتظامی و مسلح و غیره را تصاحب کرده باشد و یا همچنین شخص مرتکب به جرم کلاهبرداری به این روش، از طریق تبلیغ با استفاده از ابزار و وسایل ارتباط عمومی مانند تلویزیون، رادیو، روزنامه و غیره جرم را انجام دهد.

از طرف دیگر اگر مجرم، خود از کارکنان دولت یا  موسسات وابسته به دولت باشد علاوه بر رد مال به صاحب مال باید از ۲ سال تا ده سال زندانی شود و همچنین شامل مجازات انفصال ابد از خدمت به دولت شده و باید معادل مال را پرداخت کند.

تفاوت کلاهبرداری و خیانت در امانت

عناصر و ارکان جرم کلاهبرداری

همانطور که گفته شد هر جرم در قانون با سه رکن و عنصر اصلی شناخته می­‌شود، که عبارت هستند از عناصر قانونی، مادی و روانی. در ادامه به توضیح این سه عنصر برای جرم کلاهبرداری می‌­پردازیم.

عنصر قانونی جرم کلاهبرداری

در تعریف جرم گفته می­‌شود که هر عملی که در قانون برای آن مجازات در نظر گرفته شده باشد، جرم است، در واقع طبق این تعریف، عنصر قانونی جرم به این معنی است که آن عمل انجام شده، طبق قانون جرم به حساب می‌­آید.

کلاهبرداری طبق ماده ۱ قانون تشديد مجازات مرتكبين ارتشا، اختلاس و كلاهبرداری (که در بخش تعریف جرم کلاهبرداری به این ماده اشاره شده است)، به عنوان جرم شناخته شده است و جز جرایمِ علیه اموال می‌­باشد.

همانطور که اشاره شد طبق این ماده از قانون تشديد مجازات مرتكبين ارتشا، اختلاس و كلاهبرداری، عنصر قانون جرم کلاهبرداری عبارت است از، کلاهبرداری و وقوع جرم از طریق فریب و حیله توسط وسایل متقلبانه.

برای مثال شخصی ممکن است، با فراهم کردن وسایل تقلبی، خود را مالک یک شرکت معرفی کند و از این طریق اموال و دارایی مردم را تصرف کند. در این صورت شخص کلاهبردار است و عنصر قانونی جرم تحقق می‌­شود.

عنصر مادی جرم کلاهبرداری

در توضیح این عنصر باید گفت که طبق قوانین، عنصر مادی عبارت است از هر عملی که به همراه سوء نیت و فریب طرف مقابل انجام می‌­شود. بنابراین نتیجه می­‌گیریم که برای تحقق این جرم چند شرط لازم و اساسی وجود دارد، ابتدا باید عمل متقلبانه انجام شود یعنی تقلبی بودن عناوین، وسایل و یا هر نوع عمل خلاف واقعی که توسط کلاهبردار انجام می­‌شود برای فریب دادن افراد باشد.

برای مثال شخصی به صورت متقلبانه خود را مالک یک شرکت معرفی می­‌کند و با جلب اعتماد مردم، مال افراد تصحاب کرده و می‌­برد به این عمل عنصر مادی کلاهبرداری می‌گویند.

عنصر روانی جرم کلاهبرداری

در توضیح این عنصر باید گفت زمانی که کلاهبردار از روی عمد و با قصد فریب، حیله، سوء نیت و با خودآگاهی کامل، دست به تصرف و تصاحب مال طرف مقابل می­‌زند، عنصر روانی و یا معنوی جرم را محقق می­‌کند. در نهایت طبق توضیحات و موارد گفته شده، برای تحقق جرم کلاهبرداری باید هر سه رکن محقق شوند، یعنی علاوه بر تحقق عنصر قانونی و مادی، باید عنصر روانی نیز محقق شود.

برای اطلاعات و توضیحات بیشتر در رابطه با ارکان جرم کلاهبرداری با وکیل تلفنی بنیاد وکلا در ارتباط باشید.

تفاوت کلاهبرداری و خیانت در امانت در قانون

انواع کلاهبرداری و نمونه­‌هایی از آن

در قانون اساسی کلاهبرداری بر ۳ نوع است:

کلاهبرداری ساده‌

مجرمی که مرتکب این نوع کلاهبرداری می­‌شود، شامل جزای حبس از یک تا هفت سال و همچنین جزای نقدی معادل با مال تصاحب شده و رد مال خواهد شد.

کلاهبرداری مشدد‌

مجرمی که مرتکب این نوع کلاهبرداری می­‌شود، شامل جزای حبس از دو تا ده سال و همچنین جزای نقدی معادل با مال تصاحب شده و رد مال و انفصال ابد خواهد شد.

کلاهبرداری رایانه­‌ای‌

مجرمی که مرتکب این نوع کلاهبرداری می­‌شود، شامل جزای حبس از یک تا پنج سال و همچنین جزای نقدی از بیست میلیون ریال (۲۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال) تا صد میلیون ریال (۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال)، یا هردو و همچنین رد مال خواهد شد.

در ادامه قصد داریم چند نمونه از جرایمی که به عنوان کلاهبرداری شناخته می­‌شوند، را خدمت شما ارائه می­‌دهیم.

  • معرفی مال دیگری به عنوان مال خود و انجام عملیات اجرایی روی آن.
  • فروختن ارز دولتی در بازار سیاه به صورت غیرقانونی.
  • جعل عنوان نمایندگی از طرف بیمه.
  • تقاضای ثبت ملک و زمین توسط وارث با علم وآگاهی به انتقال ملک توسط مورث و یا همچنین سلب مالکیت از او.
  • اظهارات دروغین موسسان و مدیران شرکت­‌هایی با وظایف محدود و نسبی، در مورد پرداخت سهم الشرکه به صورت غیرنقدی در اوراق و اسناد لازم و ضروری برای ثبت شرکت یا موسسه.
  • مصرف کردن ارز دولتی در زمین‌ه­ای به جز خرید کالا.
  • تبانی و یا خیانت شخص متصرف برای تصاحب و ثبت ملک به نام شخص دیگری

تعریف جرم خیانت در امانت

طبق قانون جرم خیانت در امانت به این نحو است که، فردی مال خود را با رضایت و آگاهی کامل، به فرد دیگری که خود را امین مال معرفی کرده، تحویل دهد و فردی که قرار بر امانت او می‌­باشد یا امین مال است، مال را با سوء نیت تصاحب و تصرف کند، و یا اگر قرار بر انجام اعمالی خاص بر مال باشد و از انجام دادن آن اعمال خودداری کند، و یا همچنین مال را به صاحب مال برنگرداند.

تعریف جرم خیانت در امانت طبق ماده ۶۷۴ قانون مجازات اسلامی، به این صورت است که هر وقت مال و اموال منقول و یا غیر منقول، چک، سفته و قبض و غیره به عنوان امانت، اجاره یا رهن، یا به عنوان وکالت یا کاری همراه با دریافت اجرت و یا بدون اجرت، به شخصی سپرده شود و قرار بر این باشد که شخص، موارد ذکر شده را برگرداند، و یا به نحو معینی مصرف کند، اما شخص مذکور اموال را به نحوی که موجب ضرر مالکین شود، مصرف کند، و یا آن‌­ها را تصرف کند، یا موجب مفقودی و از بین رفتن آن­‌ها بشود، شخص مرتکب جرم خیانت در امانت شده است، و طبق همین ماده مشمول مجازات حبس از شش ماه تا سه سال خواهد شد.

تفاوت کلاهبرداری و خیانت در امانت در ارکان

ارکان و عناصر جرم خیانت در امانت

در این بخش قصد داریم مانند جرم کلاهبرداری ارکان جرم خیانت در امانت را نیز به تفکیک توضیح دهیم.

عنصر قانونی جرم خیانت در امانت‌

طبق ماده ۶۷۴ قانون مجازات اسلامی، که در بخش قبل به تفسیر به آن اشاره شد، اگر شخصی که قرار بر امانت اوست، در نگهداری اموال یا سفته یا چک و یا … موجب ضرر رساندن و یا دست به تصاحب اعمال فرد مقابل بزند، در امانت خیانت کرده است و مجرم شناخته می‌­شود و این رکن قانون جرم خیانت در امانت می­‌باشد. بنابراین در جرم به وقوع پیوسته، اگر این رکن محقق شود، جرم خیانت در امانت تحقق می­‌یابد.

رکن مادی جرم خیانت در امانت‌

این رکن عبارت است از تصاحب و تصرف، استعمال، مفقود و تلف کردن اموالی که امانت داده شده­ است، که این عمل می­‌تواند هم به صورت فعل و هم به صورت ترک فعل باشد. قابل ذکر است که جرم خیانت در امانت عمدتا به شکل فعل اتفاق می‌­افتد. حال در ادامه قصد داریم اعمالی که مشمول رکن مادی جرم خیانت در امانت می‌­شوند را خدمت شما ارائه دهیم.

تصاحب و تصرف کردن‌

این عمل که یکی از بارزترین رفتارهای مجرمانه است به این صورت که شخصی که امین مالی است، طوری رفتار می­‌کند که انگار خود او صاحب مال می­‌باشد و در واقع اموال دیگری را تصاحب کرده است.

استعمال کردن

استعمال در معنی لغوی به معنای به کارگیری می‌­باشد. این اصطلاح در جرم خیانت در امانت به این معنی است که امین مال، مال امانی را در هدفی به جز هدف امانت گذار به کار ببرد و مورد سواستفاده قرار دهد.

کلاهبرداری و خیانت در امانت

مفقود کردن

مفقود کردن در معنای لغوی به معنی گم کردن می­‌باشد، اما در اینجا منظور از مفقود کردن این است که، امین مال با قصد ضرر رساندن به امانت گذار موجب می­‌شود که، امانت گذار به مال مورد امانت دسترسی نداشته باشد و عملا دسترسی به مال غیر ممکن شود. در واقع سوء نیت امین مال در این اقدام بیشتر از حد تعدی و تفریط می‌­باشد.

تلف کردن

همانطور که می‌­دانید تلف کردن در معنی لغوی به معنای نابود کردن، هلاک کردن و از بین بردن است. در این­جا منظور از تلف کردن از بین بردن و نابود کردن مال مورد امانت می‌­باشد، در واقع هر عملی که موجب از بین رفتن قسمتی از مال معین یا تمامی آن، و یا حتی امین مال ناظر به از بین رفتن تمام یا قسمتی از مال باشد، تلف کردن اتفاق افتاده و جرم خیانت در امانت محقق می­‌شود.

رکن روانی و معنوی جرم خیانت در امانت

عبارت است از فعلی که با قصد خیانت و با قصد ضرر رساندن به مالک و امانت گذار، همچنین با قصد سوء نیت خاص و عام از طرف امین مال انجام شود.

در واقع برا اینکه مجرم، به جرم خیانت در امانت متهم شود، لازم است که رکن روانی نیز محقق شود، طبق این رکن، مجرم باید با آگاهی کامل و از روی عمد دست به استعمال، مفقود، تلف و تصاحب مال امانت گذار، زده باشد.

طبق توضیحات داده شده چنانچه هر سه رکن قانونی، مادی و معنوی محقق شود مجرم، به جرم خیانت در امانت محکوم خواهد شد و طبق ماده ۶۷۴ قانون تعزیرات و همچنین مطابق با شدت جرم مجازات خواهد شد.

برای اطلاعات و توضیحات بیشتر در رابطه با ارکان جرم خیانت در امانت با مشاوره حقوقی آنلاین بنیاد وکلا در ارتباط باشید.

تفاوت جرم کلاهبرداری و جرم خیانت در امانت

با توجه به مواردی که تا به حال گفته شد، نتیجه گرفتیم که جرم کلاهبرداری و جرم خیانت در امانت، با یکدیگر متفاوت هستند، و همانطور که گفته شد معمولا این دو جرم با یکدیگر اشتباه گرفته می­‌شوند.

تا به این­جا هر یک از این دو جرم را به تفکیک توضیح دادیم، و همچنین ارکان هر یک را به تفسیر شرح دادیم. در ادامه قصد داریم در رابطه با تفاوت این دو جرم توضیحاتی را ارائه دهیم.

مشاوره حقوقی تحصصی

تفاوت این دو جرم را می­‌توان در موارد زیر دانست:

  • اولین تفاوت بین دو جرم کلاهبرداری و خیانت در امانت این است که، در جرم کلاهبرداری، مجرم با آگاهی کامل و با فریب و حیله دست به کلاهبرداری زده و این اقدام را به عمد انجام می­‌دهد، ولی در جرم خیانت در امانت، امانت گذار با میل و اراده شخصی خود اموال خود را در اختیار امانت دار قرار داده است، پس حیله و فریب در این جرم نقشی ندارد.
  • تفاوت دوم بین دو جرم کلاهبرداری و خیانت در امانت این است که، در جرم کلاهبرداری اموال گرفته شده با اغفال و فریب دادن صاحب مال همراه بوده، تا از مال تصرف شده با سوء نیت سود برده شود، در حالی که در خیانت در امانت این امر که مال به دست شخص دیگری سپرده شده است خود به تنهایی جرم به حساب نمی‌­آید، چون این کار با میل و اراده شخصی مالک انجام شده است.
  • سومین تفاوت بین دو جرم کلاهبرداری و خیانت در امانت این است که، در جرم کلاهبرداری صرفا با گرفتن اموال دیگری با فریب و حیله، به قصد سود بردن از آن مال، جرم اتفاق می‌­افتد، اما در جرم خیانت در امانت صرفا گرفتن مال جرم شناخته نمی­‌شود و برای تحقق جرم، باید یکی از اعمال استعمال، مفقودی، تلف و یا تصاحب نسبت مال انجام شده باشد.
  • در انتها یکی دیگر از تفاوت­‌های بین این دو جرم، در مجازات­‌های آن­‌ها است، به این صورت که مجازات جرم کلاهبرداری به مراتب بسیار سنگین­تر از جرم خیانت در امانت می‌­باشد.

مشاوره حقوقی تخصصی

در این مقاله ابتدا هر یک از جرم‌­های کلاهبرداری و خیانت در امانت را به تفکیک تعریف کردیم، ارکان هر یک را شرح دادیم، مثال­‌هایی از هر کدام آوردیم و سپس تفاوت آن­‌ها را بیان کردیم. بنا بر تمامی موارد گفته شده نتیجه می­‌گیریم که این دو جرم کاملا با یک دیگر متفاوت هستند، مجازات­‌ها و ارکان متفاوتی دارند.

گفتنی است که با توجه به سخت و مشکل بودن تشخیص این دو جرم از هم، همچنین گسترده بودن حوزه وقوع این دو جرم، برای پرونده­ و شکایاتی در این زمینه نیاز به یک وکیل ماهر و مشاوره حقوقی، الزامی است.

بنیاد وکلا، با مجموعه‌­ای از وکلای حاذق و متخصص، شما را در این زمینه یاری می‌­کنند. برای مشاوره حقوقی می­‌توانید به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی با ما در تماس باشد.

میانگین امتیازات ۳ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا