مالیات

مالیات طلا فروشان

آیا تا به حال برای شما سوال شده که طلا فروش‌ها چه میزان مالیات پرداخت می‌کنند؟ اگر در صنف طلا فروشی فعالیت دارید از قوانین و مقررات مالیاتی خود آگاهی دارید؟ آیا می‌دانید که در زمان خرید طلا چه میزان مالیات باید به طلا فروش پرداخت نمایید؟

با توجه به ماده یک قانون مالیات‌های مستقیم کلیه هر شخص اعم از حقیقی یا حقوقی نسبت به درآمد‌های خود در ایران مکلف به پرداخت مالیات می‌باشد.

نوشته های مشابه

مسلما طلا‌ فروشان نیز به عنوان عضوی از جامعه تکالیف مالیاتی نسبت به درآمد‌های حاصل از فعالیت خود دارند.

در این مقاله سعی شده با توجه به افزایش قیمت طلا و همچنین تغییراتی در قوانین مالیاتی طلافروشان تا حد امکان به قوانین و مقررات مربوط به مالیات طلافروشان پرداخته شود.

با توجه به اینکه طلا فروشان اشخاص حقیقی می‌باشند فلذا قواعد مربوط به مالیات آن‌ها در بخش مالیات مشاغل در فصل چهارم از باب سوم قانون مالیات‌های مستقیم مورد بحث قرار گرفته است.

گروه‌بندی مشاغل

در ابتدای امر با توجه به اینکه طلا فروشان در گروه‌بندی مشاغل قرار می‌گیرند به توضیح گروه‌بندی مشاغل و تفاوت‌های آن‌ها می‌پردازیم.

گروه‌بندی مشاغل در آیین‌نامه اجرایی مربوط به ماده ۹۵ قانون مالیات‌های مستقیم به شماره ۲۳۰۷۶۱ مورد بحث قرار گرفته و در این آیین‌نامه مشاغل به ۳ گروه تقسیم شده‌اند.

  1. مشاغل گروه اول با توجه به آخرین اصلاحات صورت گرفته در سال ۱۴۰۱ کلیه مشاغلی می‌باشند که درآمد ابرازی آن‌ها در اظهارنامه مالیاتی دو سال قبل و یا آخرین درآمد قطعی شده آن‌ها بالای پانزده میلیارد تومان می‌باشد.
  2. گروه دوم مشاغل مشاغلی هستند که درآمد ابرازی آن‌ها در اظهارنامه دو سال قبل یا آخرین درآمد قطعی شده آن‌ها بین پنج تا پانزده میلیارد تومان می‌باشد و گروه سوم کلیه مشاغلی می‌باشند در دو گروه اول نباشند.

لازم به ذکر است که گروه بندی مشاغل دارای قواعد دیگری می‌باشد که برای اطلاع از آن‌ها می‌توانید به مقاله مالیات مشاغل در سایت مراجعه نمایید.

تکالیف طلا فروشانی در گروه اول مشاغل قرار می‌گیرند مانند اشخاص حقوقی بوده و مکلف به ارسال فهرست معاملات فصلی و پلمب دفاتر می‌باشند. به همین جهت همواره توصیه می‌شود علاوه بر تیم حسابداری، حتما از همراهی وکیل دادگستری نیز بهره‌مند شوند.

مالیات طلا فروش‌ها و اظهارنامه آن

مالیات طلا فروش‌ها و اظهارنامه آن

طلا فروش‌ها نیز مانند بقیه مشاغل طبق ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم تا پایان خرداد ماه هر سال مکلف به ارسال اظهارنامه مالیات بر عملکرد خود می‌باشند.

البته در رویه این مهلت با اطلاعیه‌های سازمان امور مالیاتی تمدید می‌شود ولی توصیه می‌شود با توجه به شلوغی سامانه امور مالیاتی به آدرس tax.gov.ir در روزهای آخر مهلت ارسال اظهارنامه‌، این امر مهم در اسرع وقت انجام شود.

عدم ارسال این اظهارنامه باعث اعمال جریمه از سوی سازمان امور مالیاتی با توجه به ماده ۱۹۲ قانون مالیات‌های مستقیم جریمه‌ای معادل ۳۰ درصد مالیات متعلق برای فرد شده که این جریمه قابل بخشودگی از سوی سازمان امور مالیاتی نمی‌باشد.

در تبصره ماده ۱۰۰ قانون فوق الذکر پیشنهادی از سوی سازمان امور مالیاتی برای صاحبان مشاغل از جمله طلا فروشان در نظر گرفته شده که سازمان امور مالیاتی سالانه دستور العملی برای استفاده از ظرفیت این تبصره منتشر می‌نماید.

طبق این تبصره سازمان امور مالیاتی می‌تواند مشاغلی که تا سقف معینی در سال درآمد داشته‌اند را از ارسال اظهارنامه معاف نموده و مالیات مقطوع از ایشان اخذ نماید.

لازم به ذکر است که مودی بین استفاده از این تبصره و یا ارسال اظهارنامه مختار می‌باشد ولی تجربه نشان داده که میزان مالیات با استفاده از تبصره ماده ۱۰۰ بسیار کمتر از میزان مالیات با ارسال اظهارنامه می‌باشد.

بنابراین با توجه به موارد بیان شده طلا فروشان و کلیه مشاغل دیگر با توجه به دستورالعمل سالانه سازمان امور مالیاتی در خصوص استفاده از تبصره ماده ۱۰۰ می‌توانند از این حکم استفاده نموده و با پرداخت مالیات موضوع این تبصره از حسابرسی مالیاتی معاف شوند.

در صورتی که طلا فروش قصد استفاده از تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم را نداشته باشد می‌تواند با ارسال اظهارنامه نسبت به ابراز درآمد و هزینه‌های خود اقدام نماید.

در این صورت پس از حسابرسی توسط ممیز مالیاتی‌، مالیات طلا فروش با نرخ ماده ۱۳۱ قانون مالیات‌های مستقیم که بین ۱۵ تا ۲۵ درصد از سود فرد می‌باشد، محاسبه می‌شود.

طلا فروش‌ها و مالیات بر ارزش افزوده

یکی از بزرگ‌ترین وجه تفکیک‌های طلافروش‌ها از بقیه مشاغل در مالیات بر ارزش افزوده آ‌ن‌ها می‌باشد. در قانون مالیات بر ارزش افزوده یا VAT (value added tax) احکام خاصی در خصوص طلافروشان ایجاد شده است.

طلافروشان در هیچکدام از قوانین قدیم یا جدید مالیات بار ارزش افزوده از معافیت از این قانون بهره‌مند نبوده و با توجه به بند ۲ فراخوان چهارم مالیات بر ارزش افزوده در مهر ۱۳۸۹ مشمول این مالیات به نرخ ۹% قرار گرفته‌اند.

در قانون قدیم مالیات بر ارزش افزوده که تا تاریخ ۱۴۰۰/۴/۱۴ حاکم بود طلافروشان مکلف بودند که از تمام طلا و جواهر به کار رفته در مصنوعات خود و همچنین اجرت ساخت مصنوعات ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده دریافت نموده و اظهارنامه آن را در هر فصل به سازمان امور مالیاتی ارسال و مالیات مورد نظر را پرداخت نمایند.

در قانون مالیات بر ارزش افزوده جدید و بند ب ماده ۲۶ این قانون اصل طلا‌، جواهر و پلاتین به کار رفته در مصنوعات این حرفه از مالیات بر ارزش افزوده معاف شده و طلافروشان صرفا باید از اجرت ساخت طلا و جواهرات ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده دریافت نمایند.

بنابراین طلا فروشان حق ندارند ۹ درصد از کل مبلغ طلای فروخته شده به مشتری ۹ درصد دریافت نمایند و صرفا باید ۹ درصد از اجرت ساخت طلا و جواهرات را به عنوان مالیات بار ارزش افزوده از مشتری دریافت به سازمان امور مالیاتی پرداخت نمایند.

لازم به اشاره می‌باشد که در صورتی که طلافروشی علاوه بر اجرت از اصل طلا و جواهر به کار رفته در مصنوعات خود نیز مالیات بر ارزش افزوده دریافت نماید مستند به تبصره ۲ ماده ۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده‌، سازمان امور مالیاتی جریمه‌ای معادل دو برابر مالیات دریافتی برای طلافروش مذکور در نظر گرفته و این جریمه قابل بخشودگی نمی‌باشد.

طلا فروش‌ها و مالیات بر ارزش افزوده

تکالیف مالیاتی طلا فروشان

طلا فروشان نیز مانند همه مودیان دارای تکالیف مالیاتی می‌باشند.

  1. در صورتی که طلا فروش در گروه اول مشاغل می‌باشد مکلف است که نسبت به پلمب دفاتر خود از طریق سایت irsherkat.ssaa.ir اقدام نماید. مهلت پلمب دفاتر هر سال تا پایان سال قبل می‌باشد.
  2. کلیه طلا فروشانی که در گروه اول مشاغل قرار دارند مکلف به ارسال فهرست معاملات فصلی خود در سامانه سازمان امور مالیاتی هستند.
  3. در صورتی که طلافروش افرادی را در استخدام خود دارد مکلف است که ماهانه مالیات بر حقوق افراد تحت استخدام خود از حقوق آن‌ها برداشته و لیست مالیات بر حقوق را از طریق سامانه سازمان امور مالیاتی ارسال نموده و مالیات متعلق را پرداخت نماید.
  4. کلیه طلا فروشان مانند باقی مشاغل مکلفند تا پایان خرداد سال بعد نسبت به ارسال اظهارنامه عملکرد و یا تکمیل فرم تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم اقدام نمایند و مالیات عملکرد خود را پرداخت نمایند.
  5. طلا فروشان با توجه به تغییرات قانون مالیات بر ارزش افزوده مکلفند که نسبت به دریافت مالیات بر ارزش افزوده از اجرت مصنوعات فروخته شده اقدام نمایند و هر فصل اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده را به سازمان امور مالیاتی ارسال نموده و مالیات مذکور را پرداخت نمایند.

مشاوره حقوقی مالیات طلا فروشی

همانطور که در مقاله در خصوص مالیات طلافروشان و تکالیف مالیاتی آن‌ها اشاره شد طلافروشان در دسته مشاغل بوده و احکام مالیاتی آن‌ها به طور کلی مانند بقیه مشاغل می‌باشد.

مشاغل بر اساس میزان درآمد خود به سه گروه تقسیم می‌شوند که با توجه به گروه‌بندی خود دارای تکالیف مالیاتی می‌باشند.

در خصوص مالیات عملکرد با توجه به نرخ‌های مقرر در ماده ۱۳۱ قانون مالیات‌های مستقیم طلا فروشان نیز مانند بقیه مشاغل مکلف به پرداخت مالیات به نرخ مقرر می‌باشند که این مالیات بعد از کسر هزینه‌های ابراز شده از سوی مودی و پذیرش از سوی ممیز سازمان امور مالیاتی قابل پرداخت می‌باشد.

البته طلا فروشان می‌توانند به جای ارسال اظهارنامه و حسابرسی مالیاتی که ممکن است منجر به عدم پذیرش هزینه‌هایشان شود از ظرفیت مقرر در تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم استفاده نموده و با پرداخت مالیات خیالشان از بابت حسابرسی راحت شود.

در خصوص مالیات بر ارزش افزوده نیز طلافروش‌ها از سال ۱۴۰۰ از مالیات بر ارزش افزوده اصل طلا و جواهر به کار رفته در مصنوعات خود معاف بوده و حق دریافت این مالیات را از مشتریان خود ندارند و صرفا باید ۹ درصد از اجرت کار خود را یه عنوان مالیات بر ارزش افزوده دریافت نمایند.

ما در این مقاله در خصوص مالیات عملکرد و مالیات بر ارزش افزوده یا همان vat طلافروشان صحبت نمودیم و اگر هنوز هم سوالی در این خصوص دارید با مشاوره حقوقی آنلاین بنیاد وکلا به پاسخ خود برسید.

میانگین امتیازات ۳ از ۵
از مجموع ۷ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا