خانواده

بررسی ۲ حالت ازدواج با زن شوهردار

مطابق آیه ۲۴ سوره نساء ازدواج و آمیزش جنسی با زنان شوهردار حرام است. حرمت این امر به قدری واضح است که مبانی اسلامی و قانونی را برای حرمت ازدواج با زن شوهردار می توان در نظر گرفت.

به همین مناسبت قانون مدنی نیز این موضع را به عنوان یکی از موانع نکاح در نظر گرفته است و برای آن ضمانت اجرای مدنی در نظر گرفته است و در این خصوص تفاوتی هم میان عقد موقت و عقد دائم نیست. علاوه بر این، زنی که در ایام عده است نیز نمی توان به همسری گرفت و با او ازدواج کرد.

نوشته های مشابه

در این مقاله به دنبال این هستیم تا ازدواج با زن شوهردار در صورت علم به حرمت نکاح و ازدواج با زن شوهردار در صورت جهل نسبت به حرمت نکاح را مورد بررسی قرار می دهیم. وکیل متخصص بنیاد وکلا نیز در این زمینه آماده پاسخگویی می‌باشد.

ازدواج با زن شوهردار در صورت علم به حرمت نکاح

همانطور که گفته شد ، ازدواج با زن شوهردار در قانون مدنی ممنوع شده است و یکی از موانع نکاح به شمار می رود.

مطابق ماده ۱۰۵۰ قانون مدنی هرکس زن شوهردار را با علم به وجود علقه زوجیت و حرمت نکاح و یا زنی را که در عده طلاق یا در عده وفات است با علم به عده و حرمت نکاح برای خود عقد کند، عقد باطل و آن زن مطلقا بر آن شخص حرام مؤبد می شود.

بر اساس این ماده ، هرکس که با اطلاع از اینکه یک زن شوهردار است و نکاح با او حرام است عقد نماید‌، عقدی که منعقد کرده اند باطل است و آن زن برای وی حرام ابدی می شود.

بر اساس این ماده صرف ازدواج با زنی که شوهر دارد باعث بطلان نکاحی است که بین آن‌ها منعقد شده و به هیچ وجه نمی توان آن را صحیح و معتبر شمرد.

حتی در صورتی که زن از شوهر اول خود جدا شود نیز این عقد تبدیل به عقد صحیح نمی شود. این مورد در جلسات مشاوره حقوقی آنلاین ما به چشم می‌خورد.

علاوه بر اینکه در این ماده برای ازدواج با زنی که شوهر دارد ممنوع است، زنی که در ایام عده است را نیز می توان عقد کرد؛ چرا که زنی که در ایام عده طلاق رِجعی است، به نوعی در حکم زن است و نمی توان او را عقد کرد.

علاوه بر اینکه مطابق قانون مدنی ازدواج با زن شوهردار سبب باطل بودن ازدواج و حرام ابدی شدن ارتباط میان چنین زن و مردی می شود، در قانون مجازات اسلامی نیز برای ازدواج با زن شوهر دار مجازات در نظر گرفته شده است.

حکم ازدواج با زن شوهردار

ازدواج با زن شوهردار در صورت جهل نسبت به حرمت نکاح

در ادامه ماده قبل، ماده ۱۰۵۱ قانون مدنی حکم مذکور در ماده فوق در موردی نیز جاری است که عقد از روی جهل به تمام یا یکی از امور مذکوره فوق بوده و نزدیکی هم واقع شده باشد. در صورت جهل و عدم وقوع نزدیکی عقد باطل ولی حرمت ابدی حاصل نمی شود.

به گفته وکیل تلفنی بر اساس این ماده، علاوه بر اینکه ازدواج با زن شوهردار در صورت علم به وجود علقه زوجیت، حرمت نکاح و یا عده سبب بطلان عقد می شود، بلکه در مواردی که یکی از زن و مرد و یا حتی هر دوی آن‌ها نسبت به این موارد جاهل و بی اطلاع باشند نیز عقد باطل است.

لذا جاهل بودن نسبت به وجود علقه زوجیت، حرمت نکاح و یا عده سبب می شود که اگر رابطه زناشویی بین زن و مرد به وقوع نپیوسته باشد، حرمت ابدی حاصل نشود.

در این حالت، زن و مرد می توانند ازدواجشان را منحل کنند و پس از از بین رفتن مانع نکاح مثل ایام عده، دوباره به عقد هم درآیند بدون اینکه به یکدیگر حرام ابدی شده باشند.

در مقابل، در شرایطی که زن یا مرد یا هر دوی آن‌ها نسبت به وجود علقه زوجیت، حرمت نکاح و یا عده جاهل باشند، و با وجود جهل نسبت به این قضایا با یکدیگر روابط زناشویی برقرار کنند، علاوه بر اینکه عقد و نکاح منعقد شده بین آن‌ها به دلیل وجود مانع نکاح باطل است، به یکدیگر حرام ابدی هم می شوند.

اگر سوالات بیشتری در این خصوص دارید، می‌توانید به مشاوره حقوقی ما در بنیاد وکلا مراجعه نمایید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا