عمومی

ایثارگران در پرتو حقوق شهروندی

جایگاه ارزشمند و بلند بالای ایثارگران هشت سال دفاع مقدس بر کسی پوشیده نیست؛ چنانکه پس از گذشت سال های سال، هنوز هم ذره ای از جاودانگی های این نیروهای ارزشی کم نشده است.

در این میان، ایثارگران نیز همانند سایر شهروندان از حقوقی برابر برخوردار می باشند. برخی از ایثارگران به جهت صدمات جسمی شدیدی که در طول دوره دفاع مقدس به آنها وارد شده است، نیاز به امداد و توجه بیشتری نسبت به سایر شهروندان جهت بهره مندی حداقلی از حقوق شهروندی دارند.

به جهت ناتوانی و نامساعد بودن فضای شهری و ساختمان های اداری، بسیاری از ایثارگران و معلولان شریف از حضور در مکان های عمومی، اداری، علمی، تفریحی و گردشگری محروم بوده و علاوه بر اینکه همین نادیده گرفته شدن باعث ورود خسارت معنوی و حیثیتی به آن‌ها می گردد، از حقوق شهروندی و اولیه خود بی نصیب می گردند.

نوشته های مشابه

به همین جهت مراجعین زیادی به دفتر وکیل هستند که از قشر ایثارگر و برای اعمال حقوق شهروندی خود می باشند.

حقوق شهروندی ایثارگر

منشور حقوق شهروندی و ایثارگران

در منشور حقوق شهروندی در برخی مواد به صورت ضمنی و در برخی دیگر، به صورت صریح به حقوق افراد توانخواه پرداخته شده است. در این مقاله، به صورت اجمالی به تبیین تدابیر حمایتی اندیشه شده برای ایثارگران توانخواه پرداخته خواهد شد.

در ماده ۵ منشور حقوق شهروندی، در باب حق حیات، سلامت و کیفیت زندگی مقرر شده است: «حق توان‌خواهان (شهروندان دارای معلولیت) و سالمندان نیازمند است که از امکانات درمانی و توان‌بخشی برای بهبودی و یا توانمند شدن در جهت زندگی مستقل و مشارکت در جنبه‌های زندگی بهره‌مند شوند.»

همچنین به جهت مجاهدات و فداکاری های این اشخاص، نیاز به اتخاذ تدابیر خاصی احساس می شد مشاوره حقوقی آنلاین می گوید که که در باب حق رفاه و تأمین اجتماعی در ماده ۹۲، مقرر شده است: «حق جامعه ایثارگران و خانواده‌های معظم آنان است که به‌ طور خاص از تمهیدات ضروری برای توانمندسازی فردی و جمعی برای حضور و مشارکت مؤثر در عرصه‌های مختلف فرهنگی، سیاسی و اجتماعی برخوردار شوند.»

ایثارگر

در ماده ۱۱۱ در باب حق آموزش و پژوهش نیز مقرر شده است: «توان‌خواهان باید به‌تناسب توانایی از فرصت و امکان تحصیل و کسب مهارت برخوردار باشند و معلولیت نباید موجب محرومیت از حق تحصیل دانش و مهارت‌های شغلی شود.»

این حقوق در جایگاه خود محترم بوده لذا تا زمانی که این دست از حقوق به مرحله اجرایی نرسیده و در عمل، هیچ تغییری به نفع این قشر از جامعه صورت نگیرد، هیچگونه فایده عملی نخواهد داشت، لیکن حفظ واقعی حقوق اشخاص در این راستا اقتضای آن خواهد داشت تا این منشور از حالت اقتضایی به حالت بالفعل در آید و منشور مبدل به نصوص قانونی گردد.

برای کسب اطلاعات بیشتر و راهنمایی تکمیلی با مشاوره حقوقی بنیاد وکلا در ارتباط باشید.

اگر فرصت مراجعه حضوری به دفتر وکیل را ندارید، وکیل تلفنی ما به صورت تمام وقت آماده پاسخگویی به شما می‌باشند.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۳ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا