عمومی

مسدود شدن کارت بانکی

راهنمای مطالعه

یکی از رایج‌­ترین مشکلات در دنیای تجارت و کسب و کار مسدود شدن کارت بانکی است. زمانی که کارت یا حساب بانکی مسدود می­‌شود، پولی که در آن بوده بلوکه می­‌شود و دیگر امکان استفاده از آن حساب یا برای جابه‌جایی پول یا پرداخت­‌های روزمره وجود ندارد.

احتمالا همه شما یک بار با این مشکل مواجه شده‌­اید، اما هنوز هم ممکن است عده‌­ای ندانند که چگونه می­‌توانند علت این امر را جویا شوند و این مشکل را حل کنند.

اطلاع از علت مسدود شدن کارت بانکی و راه­کارهای موجود برای رفع آن به شما کمک می‌کند تا حساب خود را در سریع‌­­ترین زمان ممکن باز کنید. در این مقاله با بنیاد وکلا همراه باشید تا­ علت­‌های مختلف مسدود شدن کارت بانکی و روش­‌های رفع آن را بررسی کنیم. در همین راستا نیز می‌توانید مشاوره حقوقی دریافت نمایید.

روش‌­های مسدود کردن کارت بانکی

زمانی که کارت بانکی خود را گم می­‌کنید یا به سرقت می­‌رود لازم است کارت را مسدود کنید یا بسوزانید تا از خالی شدن حساب خود یا حداقل احساس خطر جلوگیری کنید و از موجودی حساب بانکیتان محافظت کنید. در ادامه راه‌های مسدود کردن کارت بانکی را بررسی می­‌کنیم.

مسدود کردن کارت از طریق دستگاه

ATM یکی از سریع‌ترین راه‌های سوزاندن کارت بانکی این است که  به یکی از دستگاه خودپرداز بانکی که کارت‌تان را صادر کرده مراجعه کنید.

توجه داشته باشید که نیازی نیست کارت را همراه داشته باشید، تنها کاری که باید انجام دهید این است که دکمه ثبت را فشار دهید و از بین گزینه‌هایی که به شما نشان داده می‌شود، گزینه مسدود کردن کارت بانکی را انتخاب کنید، در ادامه شماره کارت بانکی مفقود شده خود را به همراه رمز اول آن را وارد کنید.

به همین راحتی کارت شما مسدود می­‌شود. شما باید در اولین فرصت به یکی از شعب بانکی که در آن حساب دارید مراجعه کنید و کارت عابربانک جدید را دریافت کنید.

مسدود کردن کارت در عابر بانک

مسدود سازی از طریق تلفن بانک

مسدود کردن کارت بانکی از طریق تلفن بانک، یکی از روش­­‌های ساده و بی دردسر است. برای این کار کافی است با شماره تلفن گویا بانکی که در آن حساب دارید، تماس بگیرید.

زمانی که به اپراتور مربوطه وصل شدید، شماره کارت، مشخصات هویتی، رمز کارت را وارد کنید و درخواست انسداد کارت بانکی را تایید کنید و از این طریق کارتتان را با موفقیت مسدود کنید.

مسدود سازی از طریق اینترنت بانک

اینترنت بانک هم مانند تلفن ­بانک می‌توانید بدون نیاز به مراجعه به شعبه خیلی سریع کارت عابر بانک خود را مسدود کنید. برای این کار باید بعد از مراجعه به سایت بانک مورد نظر به بخش خدمات الکترونیک و بانکداری اینترنتی رفته و گزینه مسدود کردن حساب یا کارت بانکی را انتخاب کنید.

بعد از انتخاب این گزینه، صفحه‌ای باز خواهد شد که باید در آن اطلاعات کارت خود را وارد کنید تا عملیات مسدودسازی کامل شود.

مسدود سازی از طریق موبایل بانک

در صورتی که موبایل بانک را روی تلفن همراهتان دارد می‌توانید به ساده‌ترین شکل ممکن از این راه کارت خود را مسدود کنید.

مسدود کردن کارت از طریق کد USSD

برخی از بانک‌ها امکانی فراهم کردند که با وارد کردن کد USSD بانک‌تان بتوانید کارت خود را مسدود کنید. برای این کار تنها کافی است تا این کد را وارد کرده و سپس با وارد کردن شماره مربوط به گزینه مسدود سازی کارت و سپس وارد کردن اطلاعات شخصی و بانکی خود آن را بسوزانید.

مسدود سازی از طریق مراجعه به شعبه‌های بانک

سنتی‌­ترین و کندترین راه برای سوزاندن کارت بانکی این است که به یکی از شعب یانکی که در آن حساب دارید مراجعه کنید و درخواست مسدودشدن کارتتان را ارائه دهید و در همان­جا درخواست صدور کارت جدید بدهید.

رفع مسدود شدن کارت بانکی

دلایل مسدود شدن کارت یا حساب بانکی

حساب یا کارت بانکی شما ممکن است به دلایل مختلفی مسدود شود. شما باید برای اطلاع از علت مسدود شدن کارت یا حسابتان به شعب بانکی که در آن حساب دارید مراجعه کنید و بعد از اطلاع از علت آن، اقدامات لازم جهت رفع مسدودی را انجام دهید.

در ادامه برخی از مهم­‌ترین دلایل مسدود شدن کارت‌­های بانکی را بررسی می­‌کنیم:

اشتباه وارد کردن رمز به صورت متوالی

یکی از رایج‌­ترین دلایل مسدود شدن کارت­‌ها وارد کردن رمز اشتباه به صورت متوالی است. برای جلوگیری از کلاهبرداری، اگر بیش از حد رمز اشتباه وارد شود کارت­ بانکی مسدود می­‌شود.

به این ترتیب در صورتی که شما چهار بار رمز کارتی را اشتباه وارد کنید، به مدت چهار ساعت کارت مسدود خواهد شد و نمی‌توانید هیچ­گونه عملیاتی را با آن انجام دهید.

همچنین اگر پس از گذشت یک ساعت از زمان مسدود شدن کارت، همچنان رمز دوم خود را اشتباه وارد کنید، تمامی دسترسی‌های شما به این کارت غیر فعال خواهد شد و برای رفع این مشکل باید به شعب بانکی که در آن حساب دارید مراجعه کنید.

مسدود شدن کارت بانکی از سوی بانک به دلیل مقررات داخلی بانک‌ها

گاهی اوقات علت مسدود شدن کارت­ مقررات بانکی می­‌باشد. دلایل مسدود شدن کارت بانکی از سوی بانک عبارتند از:

راکد ماندن طولانی مدت حساب

بانک‌ها مدت زمان مشخصی را برای فعال ماندن حساب‌ها تعیین کرده‌اند. برای مثال اگر شما یک سال از حساب بانکی خود استفاده نکنید ممکن است حسابتان به صورت موقت مسدود شود و برای بازگشایی آن باید به نزدیک‌­ترین شعبه مراجعه کنید.

ناقص بودن مدارک و مشخصات شناسایی مشتری

ممکن است بانک اجازه‌ فعالیت به حساب‌هایی که مدارک آن‌ها ناقص یا قدیمی است را ندهد. برای رفع این مشکل باید به شعبه‌ بانک مراجعه کنید و مدارک لازم را به بانک ارائه نمایید.

مسدود شدن کارت بانکی به دلیل ضمانت وام دیگران

در صورتی که شما برای وام فرد دیگری ضامن شوید و او اقساطش را پرداخت نکند حساب شما به ‌عنوان ضامن تا زمان تسویه این بدهی بسته می‌شود.

دلیل مسدود شدن کارت بانکی

استفاده از چک بلامحل

در صورتی که فردی بدون توجه به موجودی حساب خود از چک بلامحل استفاده کند، حساب بانکی او به مدت ۷ سال، مسدود خواهد بود.

مسدود شدن کارت به درخواست صاحب حساب

شما می­‌توانید به درخواست خودتان حسابتان را مسدود کنید. همچنین در صورتی که حساب مشترک باشد، ممکن است یکی دیگر از دارندگان حساب درخواست مسدود شدن حساب را به بانک ارسال کرده باشد.

مسدود شدن کارت یا حساب به دستور مراجع قضایی

گاهی اوقات پیش می‌­آید که حساب شما به دستور مراجع قضایی برای احقاق حق فرد شاکی یا مردم مسدود شود، علت این امر ممکن است شکایت فرد یا افرادی از شما باشد.

این شکایت در محاکم قضایی در جریان است و تا روشن شدن تکلیف آن و حکم دادگاه، حساب شما مسدود خواهد ماند. برای رفع مسدودی حساب در این موارد باید ابتدا نامه‌ سیستم قضایی را که باعث مسدودی حساب شده از بانک بگیرید، سپس به دادگاه یا پلیس فتا مراجعه کنید.

مسدود شدن حساب در شورای حل اختلاف

دلایل مسدود شدن حساب بانکی در شورای حل اختلاف نیز مانند مراجع قضایی می­‌باشد یعنی اینجا هم پای احقاق حق و تامین خواسته شاکی وسط است. به همین دلیل در این مورد هم تا زمان روشن شدن تکلیف پرونده، حساب بانکی مسدود می‌ماند.

مسدود شدن کارت یا حساب به دستور پلیس فتا

انسداد حساب بانکی توسط پلیس فتا معمولا به یکی از دلایل زیر اتفاق می‌افتد:

  • درصورتی که اطلاعات حساب شما در درگاه‌های جعلی وارد شود و از آن جهت پولشویی و کلاهبرداری استفاده کنند.
  • اگر فردی با داشتن شماره کارت شما قصد داشته باشد از حساب شما پول برداشت کند، که در این صورت با وارد کردن رمز دوم اشتباه، باعث مسدودی کارت شما می‌شود.
  • در صورتی که در مراجع قضایی شکایتی از شما ثبت شده و با دستور قاضی حساب شما مسدود شده باشد.

مسدود شدن کارت یا حساب به دستور اداره ثبت

در برخی موارد انسداد حساب می­تواند به دستور اداره ثبت باشد. برای مثال خانمی که می‌خواهد از شوهرش مهریه بگیرد می­تواند طریق اجرای اداره ثبت حکم مسدود کردن حساب و باقی اموال او را بگیرد.

کارت مسدود شده

مسدود شدن کارت یا حساب به دلیل واریزی‌­های درشت

در مواردی که یکباره مبلغ زیادی به حساب شما واریز شود، به ‌طور موقت امکان انتقال وجه با حسابتان متوقف می‌شود و شما باید به بانک مراجعه کنید و علت این امر را توضیح دهید برای مثال در صورتی که معامله خودرو یا خانه انجام داده‌­اید باید سند و قولنامه را ارائه دهید.

سقف این مبلغ در حساب­‌های شخصی ۲۰۰ میلیون تومان و در حساب‌های شرکتی و حقوقی بیش از یک میلیارد تومان مشخص شده است.

تراکنش‌های سریالی

در صورتی که تعداد تراکنش‌­های شما به طور ناگهانی افزایش یابد حتی اگر واریزی­‌های شما زیر سقف تعیین شده باشد حساب تا مشخص شدن علت این واریزی‌های پرشمار، مسدود می‌شود.

برای مثال در موردی مثل جمع ­آوری کمک‌های خیریه، که فردی شماره حساب یا شماره کارت مشخص می‌کند و بدون اطلاع قبلی به بانک، ناگهان واریزی‌های متعددی به حساب انجام می‌شود.

برای مشخص شدن علت این واریزی‌های زیاد و پی در پی، بانک حساب را مسدود می‌کند. تفاوت این مسدودی با مدل قبلی در این است که در این مدل،علاوه بر امکان انتقال وجه، امکان واریز وجه نیز مسدود می‌شود.

روش‌های رفع انسداد حساب و کارت بانکی

برای رفع انسداد حساب و کارت خود ابتدا باید علت مسدود شدن آن را بدانید سپس نسبت به رفع مسدودی حساب بانکی اقدام کنید.

در صورتی که برای رفع مسدودی کارت بانکی خود نیاز به مشاوره دارید می‌­توانید به صورت مشاوره حقوقی تلفنی یا آنلاین با کارشناسان ما در بنیاد وکلا ارتباط برقرار کنید.

رفع مسدودی کارت بانکی به دلیل رمز اشتباه یا سایر امور بانکی

در صورتی که حساب بانکی شما از طریق بانک و به دلایلی مثل اشتباه وارد کردن رمز، راکد بودن طولانی مدت حساب یا ناقص بودن اطلاعات و مدارک، مسدود شده باشد، می‌­توانید جهت رفع مسدودی به بانک مراجعه کنید یا به صورت غیر حضوری و با استفاده از تلفن بانک، اینترنت بانک یا همراه بانک برای برطرف کردن مسدودی، اقدام کنید.

البته باید توجه داشته باشید که تنها برخی از بانک‌­ها از طریق سایت یا اپلیکیشن­‌های طراحی شده خود، این امکان را برای مشتریان فراهم کرده که به صورت غیر حضوری و از طریق اینترنت، مراحل رفع مسدودی کارت بانکی خود را انجام دهند، اما در برخی از بانک­‌ها باید حتما به صورت حضوری به شعبه مراجعه کنید.

چند کارت بانکی مسدود شده

رفع مسدودی کارت بانکی به دلیل چک برگشتی

زمانی که حساب شما به دلیل چک برگشتی مسدود شده است باید چک را رفع سوء اثر کنید و رضایت شاکی را به دست آورید.

این مورد در ماده ۵ مکرر قانون جدید صدور چک اینگونه آمده است که در صورتی که چک، غیرقابل پرداخت باشد یا مبلغ چک کسری داشته باشد و در سامانه یک­پارچه بانک مرکزی ثبت شود، این موضوع از طریق این سامانه به صورت آنلاین به تمام بانک­‌ها و موسسات اعتباری اطلاع داده می‌­شود، پس از گذشت بیست و چهار ساعت کلیه بانک‌ها و موسسات اعتباری موظف هستند تا هنگام رفع سوء اثر از چک، اقدامات زیر را نسبت به صاحب حساب اعمال کنند:

  1. هیچگونه حساب حساب جدید افتتاح نکنند و کارت بانکی جدید هم صادر نکنند.
  2. مسدود کردن کلیه حساب‌ها و کارت‌های بانکی و هر مبلغی متعلق به صادرکننده که تحت هر عنوان نزد بانک یا موسسه اعتباری دارد به میزان کسری مبلغ چک به ترتیبی که از سوی بانک مرکزی اعلام شده است.
  3. عدم پرداخت هرگونه تسهیلات بانکی یا صدور ضمانت‌نامه‌های ارزی یا ریالی.
  4. اعتبار اسنادی ارزی یا ریالی باز نکنند.

در تبصره دو این ماده بیان شده که اگر چک از طرف نماینده یا وکیل صاحب حساب صادر شود، اقداماتی که در این ماده ذکر شد، علاوه بر صاحب حساب، در مورد وکیل یا نماینده­ او نیز اعمال می‌شود مگر آن که به مرجع قضایی ثابت کند که عدم پرداخت مستند توسط صاحب حساب یا وکیل یا نماینده بعدی او بوده است.

همچنین مطابق تبصره پنج این ماده، در صورتی که بانک یا موسسه اعتباری تکالیف مقرر در این ماده را انجام ندهند و از این طریق به اشخاص ثالث خسارت وارد شود، باید خسارت وارد شده را جبران کنند.

رفع مسدودی کارت بانکی به دلیل دستور قضایی یا پلیس فتا

در صورتی که حساب شما توسط مراجع قضایی یا پلیس فتا مسدود شده، باید ابتدا به بانک مراجعه کنید و نامه مرجع قضایی را که باعث انسداد حساب شده از مسئول بانک دریافت کنید، سپس به دادگاه یا پلیس فتا مراجعه کنید.

به عنوان مثال، اگر در حکم قطعی شما محکوم به پرداخت مبلغی وجه نقد و در جریان اجرای حکم کارتتان مسدود شده باشد، جهت رفع مسدودی کارت بانکی، ابتدا باید این مبلغ را پرداخت کنید.

پیگیری کارت مسدود شده

نکات امنیتی مهم درباره نگهداری کارت بانکی

برای حفاظت از حسابتان و همچنین جلوگیری از سوء استفاده از کارت عابر بانک‌ و خالی شدن حساب خود به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • رمز خود را به کسی نگویید و اجازه ندهید کسی متوجه آن شود.
  • سعی کنید در هنگام خرید خودتان رمز را وارد کنید.
  • از گذاشتن رمز عبورتان در کنار کارت بانکی‌ خودداری کنید.
  • بعد از انجام عملیات مورد نظر خود، رسید بانکی را در آن جا رها نکنید.
  • اگر کارت عابر بانک‌ شما داخل دستگاه خودپرداز گیر کرد، منتظر بمانید که نفر بعد هم از دستگاه استفاده کند و بعد آن جا را ترک کنید. سپس روز بعد با کارت شناسایی خود به بانک مراجعه کنید و کارت خود را پس بگیرید.
  • بهتر است هر چند وقت یک‌ بار رمز عبورتان را تغییر دهید.

در صورتی کارت بانکی شما به سرقت رفت یا آن را گم کردید، در سریع‌­ترین زمان ممکن آن را مسدود کنید و مورد سرقت را با پلیس در میان بگذارید.

مشاوره حقوقی مسدود شدن کارت بانکی

همانطور که در متن اشاره کردیم، زمانی که کارت یا حساب شما توسط دستگاه­‌های قضایی مسدود شده است برای رفع مسدودی باید به دادگستری مراجعه نمایید. در دعاوی حقوقی باید قبل از آن که قاضی رای قطعی را صادر کند، دفاع خوبی ارائه بدهید و حساب خود را از مسدودیت خارج کنید.

در صورتی که محکوم به پرداخت پول شده‌­اید باید سریعا اقدامات لازم جهت پرداخت را انجام دهید. اما برای رفع مشکل مسدود شدن حساب بانکی خود در دعاوی کیفری، الزاما باید از یک وکیل آنلاین یا حضوری کمک بگیرید، چرا که در این موارد کسی که به این مسائل مسلط است و در این زمینه تجربه دارد، بهتر می­‌تواند موضوع را پیگیری کند.

در صورتی که برای رفع مسدودی حساب خورد به وکیل یا مشاوره نیاز دارید می­‌توانید در بنیاد وکلا از وکلای مجرب ما در این زمینه کمک بگیرید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا