آیا میتوانم به حکم دیه دادگاه اعتراض کنم؟
با سلام. دادگاه من را به خاطر قسم خوردن شاکی محکوم به دیه کرده و از من نخواست که قسم بخورم. میخواستم بدانم میتوانم به این رای اعتراض کنم؟
آیا مایل هستید اعلانات مربوط به گفتگوهای آنلاین خود را روی دستگاه خود دریافت کنید؟
در پنجره باز شده روی دکمه Allow کلیک کنید...
لطفاً اتصال اینترنت خود را بررسی کنید.
شما میتوانید درخواست ارزیابی حقوقی خود را بطور مستقیم برای ارسال کنید و در کوتاهترین زمان ممکن از ایشان پاسخ بگیرید.
لطفا دقت داشته باشید، شما در هر روز تنها
میتوانید ۳
درخواست ارزیابی حقوقی رایگان ویا ارتباط مستقیم با متخصص ثبت نمایید.
همچنین دقت داشته باشید درصورت عدم انتخاب متخصص، پیام شما برای تمامی متخصصان ارسال شده و ایشان
می توانند ارزیابی خود را از درخواست شما مطرح نمایند.
با سلام. دادگاه من را به خاطر قسم خوردن شاکی محکوم به دیه کرده و از من نخواست که قسم بخورم. میخواستم بدانم میتوانم به این رای اعتراض کنم؟
بله، درمهلت مقرر پسبت به دادنامهذصادره بطور صحیح تجدیدنظر خواهی نمایید.
سلام شما میتوانید به رای دیه دادگاه اعتراض کنید. طبق ماده ۳۰۷ قانون آیین دادرسی مدنی، رای قطعی نیست و امکان تجدیدنظرخواهی وجود دارد.ـ
سلام کاربر گرامی اگر بیشتر از یک دهم دیه کامل باشد قابل اعتراض است.
سلام
اگر بیشتر از یک دهم دیه کامل باشد قابل اعتراض است
سلام
بله در صورتی که دیه کمتر از یک دهم دیه کامل نباشد امکان اعتراض در مرحله تجدید نظر برای شما وجود دارد. دلیل قسم خوردن شاکی و صدور حکم به نفع ایشان حصول لوث برای قاضی بوده است بنابراین شما دلایل و مستندات تجدید نظر خواهی خود را پیوست لایحه تجدید نظر نماید.
سوال شما چند حالت را شامل می شود که برای ارائه پاسخ مناسب نیاز به بیان جزئیات بیشتری است
درود بر شما ؛
بله، در خیلی از پروندههای **دیه/ضمان** اگر حکم صرفا بر اساس **سوگند (قسم) شاکی** صادر شده باشد، معمولا این ایراد قابل طرح است که آیا **نوبت سوگند بهدرستی تعیین شده** و آیا شما **حق دفاع و حق درخواست سوگند متقابل/رد سوگند** داشتهاید یا نه. بنابراین **اصل امکان اعتراض** (واخواهی/تجدیدنظر/فرجام بسته به نوع رای) معمولا وجود دارد، ولی نتیجه به جزئیات پرونده بستگی دارد.
برای اینکه دقیق راهنماییتان کنم، لطفا این چند مورد را بفرمایید:
۱) رای **بدوی** است یا **قطعی**؟ از کدام مرجع (شورای حل اختلاف/دادگاه کیفری/حقوقی) صادر شده؟
۲) رای **حضوری** بوده یا **غیابی**؟ (آیا در جلسه حاضر بودید یا ابلاغ واقعی شده بود؟)
۳) موضوع دقیق پرونده چیست: **تصادف/درگیری/ایراد صدمه**؟ دیه کامل یا درصدی؟
۴) در رای نوشته شده بر مبنای **«قسامه/سوگند»** یا «**علم قاضی/گواهی پزشکی قانونی/شهادت**» هم بوده؟
۵) تاریخ **ابلاغ رای** چه روزی بوده؟ (برای مهلت اعتراض خیلی مهم است)
اگر دوست دارید، **یک عکس واضح از صفحه آخر دادنامه** (قسمت “رای” و “قابل اعتراض بودن/مهلت”) بفرستید یا متنش را اینجا کپی کنید تا دقیق بگویم **چه نوع اعتراضی** و با چه **استدلالهایی** میتواند قویتر باشد.
، چنانچه میزان دیه تعیینشده بیش از یکدهم دیه کامل باشد، رای قابل تجدیدنظرخواهی است و میتوانید در مهلت قانونی نسبت به آن اعتراض کنید.
سلام کاربر گرامی
بله، چنانچه میزان دیه تعیینشده بیش از یکدهم دیه کامل باشد، رای قابل تجدیدنظرخواهی است و میتوانید در مهلت قانونی نسبت به آن اعتراض کنید.
موفق باشین
با سلام
چنانچه دیه تعیینی بیش از یک دهم دیه کامل است امکان اعتراض وجود دارد.
باسلام می توانید از حق اعتراض خود استفاده نمائید
سلام
در مهلت قانونی امکان اعتراض به رای را دارید
اگر رای قابل تجدید نظر خواهی باشد و همچنین در اجرای قسامه حق سوگند یا رد قسامه به شما تفهیم نشده باشد میتوانید به رای در مهلت قانونی تجدیدنظرخواهی کرده و به نقض تشریفات قانونی استناد نمایید.
سلام
رای دادگاه بدوی قابل اعتراض و تجدیدنظر خواهی است
با وکیل مشورت نمائید
سلام، اگر رای قابل تجدید نظر خواهی باشد، می توانید اعتراض کنید..
بله، میتوانید اعتراض کنید. اگر دادگاه بدون ارائه فرصت سوگند به شما و صرفا با استناد به سوگند شاکی، رای صادر کرده، این امر تخلف از تشریفات دادرسی است. اعتراض خود را در مهلت ۲۰ روزه از طریق دادگاه صادرکننده رای به دادگاه تجدیدنظر استان ببرید.
سلام
در صورت عدم رعایت تشریفات تحت شرایطی امکان اعتراض در فرجه را دارید
سلام اگر رای صادره قابل اعتراض باشد در مهلت مقرر امکان تجدیدنظرخواهی وجود خواهد داشت
با سلام
اگر در اجرای قسامه حق سوگند یا رد قسامه به شما تفهیم نشده باشد، میتوانید به رای در مهلت قانونی تجدیدنظرخواهی کرده و به نقض تشریفات قانونی استناد نمایید.
با سلام
برای اعتراض، باید ظرف ۲۰ روز از تاریخ ابلاغ رای، دادخواست تجدیدنظر خود را به دادگاه ارائه دهید. پیشنهاد میشود مدارک و مستندات لازم را به همراه دلایل خود برای اعتراض آماده کرده و به دادگاه ارائه دهید.
وقت بخیر
اعتراض حق شماست.
با سلام
اعتراض حق شماست.
با سلام در مهلت مقرر امکان اعتراض وجود دارد
سلام در مهلت قانونی اعتراض کنید.
با درود. قطعیت یا قابلیت اعتراض به رای، در ذیل دادنامه درج شده است.
سلام با ارائه مدارک و مستندات کافی میتونید از فرصت تجدید نظرخواهی استفاده کنید (۲۰ روز )
سلام. بله، میتوانید به این رای اعتراض کنید. دلیلش این است که در قانون، قسامه (همان قسم خوردن شاکی) شرایط و تشریفاتی دارد که اگر رعایت نشود، رای قابل شکستن است.
ماده ۳۲۰ قانون مجازات اسلامی میگوید: در جرائم موجب دیه، اگر شاکی ادعایی دارد و متهم (شما) انکار میکند، ابتدا باید از شاکی خواسته شود قسم بخورد، نه اینکه بدون توجه به خواست شما، صرفا با قسم شاکی، رای صادر شود. همچنین شما باید فرصت داشته باشید یا قسم بخورید (تا تبرئه شوید) یا از قسم خوردن خودداری کنید (که در این صورت شاکی قسم میخورد و دیه میگیرد).
نقض رویه در رای شما:
دادگاه از شما نخواسته که قسم بخورید. این یعنی دو حق قانونی از شما سلب شده:
۱. حق تبرئه شدن با قسم خودتان.
۲. حق انکار و سپس الزام شاکی به شرایط سختتر قسم (مثل حضور در مرجع قضایی و تشریفات خاص).
راه اعتراض:
ظرف ۲۰ روز از تاریخ ابلاغ رای، به همان دادگاه یا دادگاه تجدیدنظر استان لایحه بدهید و بنویسید:
«رای صادره مخالف ماده ۳۲۰ قانون مجازات اسلامی و اصول دادرسی منصفانه است، زیرا بدون ارائه فرصت سوگند به اینجانب صادر شده است. تقاضای نقض رای و اعاده دادرسی دارم.»
اگر رای قطعی شده (دیگر قابل تجدیدنظر نیست)، میتوانید اعاده دادرسی بخواهید، اما بهتر است همین حالا در مهلت قانونی اقدام کنید. برای کمک بیشتر، متن رای را همراه داشته باشید تا وکیل دقیقتر راهنمایی کند.
با درود ، اگر حکم دادگاه بدوی قابل تجدید نظر خواهی است، در مهلت مقرر نسبت به رای بدوی با دلیل و مدرک مستند قانونی اعتراض کنید
سلام با ارائه مدارک و مستندات کافی میتونید از فرصت تجدید نظرخواهی استفاده کنید