قرارداد وکالتقراردادها

مراجعه به وکیل دادگستری؛ ضرورت یا نیاز

با وجود انواع منابع و فرم‌های آماده که امروزه در دسترس همگان است، پرهیز از استخدام  وکیل دادگستری و اقدام شخصی، وسوسه­‌انگیز شده است.

با این حال، با توجه به دلایل ذیل، بهتر است انجام بسیاری از امور حقوقی را به وکیل دادگستری حرفه­‌ای  بسپاریم.

دلایل متداول مراجعه به وکیل دادگستری 

شاید در برخی موارد مانند دستگیری توسط نیروهای انتظامی، ایراد اتهام ارتکاب به جرم، یا دریافت ابلاغیه دادگاه، مبنی بر طرح دعوایی علیه شما، بی‌درنگ به فکر استخدام وکیل  دادگستری بیافتید، اما در موارد متعدد دیگری نیز، استخدام وکیل دادگستری ضرورت پیدا می­کند.

بعضی از این موارد به شرح ذیل است:

انعقاد قرارداد

مشورت با وکیل دادگستری، پیش از انعقاد قرارداد، یکی از هوشمندانه­‌ترین اقدامات اشخاص حقیقی است؛ بسیاری از ما، خرید یا فروش خانه یا انواع ملک یا اجاره، چه در مقام موجر یا مستاجر را تجربه می­‌کنیم؛ هزینه سنگین این گونه معاملات و مخاطرات ناشی از غفلت در مفاد قرارداد یا ناآگاهی از لزوم بررسی جنبه­‌سهای حقوقی مورد معامله، مشورت با وکیلی خبره را ایجاب می­کند.

اشخاص حقوقی نیز برای تدوین و انعقاد قرارداد با مشتریان خود، نیاز به مشاوره و خدمات وکیل دادگستری دارند؛ بسیاری از تعاملات این اشخاص با مشتریان، دارای بار مالی سنگین، و در نتیجه مستلزم دقت و آگاهی کامل از پیامدهای حقوقی مندرجات قرارداد فی­مابین است.

مشتریان هم برای حفظ حقوق خود و توازن تعهدات، نیاز به بهرمندی از تخصص و تجربه وکیل دارند.

کسب و کار

امروزه، تاثیر تحولات فناوری و تغییرات اقتصادی بر بازار کار به خوبی مشهود است؛ مشاغل افراد، تنوع بیشتری پیدا کرده و افزایش تعداد کارآفرینان، روزافزون شده است؛ این گروه از شاغلان برای سامان دادن به کسب‌­وکارشان به خدمات حقوقی وکلای دادگستری  نیاز دارند.

حتی پس از اتمام امور مربوط به تاسیس شرکت و وظایف حقوقی مربوطه، نیازهای مستمری مانند ثبت و حفظ حقوق معنوی، امنیت محیط کار، تکالیف مالیاتی، و مشکلات روابط کارفرما و نیروی کار، با مساعدت وکیل دادگستری، به شیوه­ای مطمئن و رضایت‌بخش، برطرف می­‌شوند.

حوادث

یک دلیل متداول دیگر، بروز انواع حادثه است؛ از تصادف رانندگی تا سوانح کارگاهی که گاهی سنگین و با آسیبهای جسمی و خسارت‌های مالی همراه است؛ در چنین مواردی، معمولا هم شخص آسیب دیده و هم شخص مسئول آسیب، تحت تاثیر فشار روحی ناشی از سانحه هستند.

همراهی وکیل دادگستری، چه با مسئول و یا قربانی موجب اطمینان از تامین حقوق قانونی فرد می­‌شود.

خانواده

مشکلات خانوادگی، به ویژه طی سالیان اخیر، چشمگیرتر شده‌­اند؛ مشورت با وکیل دادگستری خبره در امور خانوادگی که عملا درگیر صدها مورد مشابه بوده است، حتی پیش از عقد ازدواج، راه­گشاست و می­تواند از خسارات جبران­‌ناپذیر روحی و مالی آتی، پیشگیری کند.

در صورت بروز مشکل و عدم تفاهم طرفین، حضور وکیل دادگستری  به تسهیل جدایی و تامین خواسته­‌های قانونی طرفین می­انجامد.

جدایی همسران، نه تنها پیامدهای مالی دارد بلکه گاهی مستلزم تعیین تکلیف حضانت و سرپرستی یک یا چند فرزند نیز می­شود؛ اعتماد به مشورت وکیل دادگستری مجرب، اطمینان از اتخاذ تصمیم مناسب را در پی دارد.

علاوه بر مشکلات ناشی از ناسازگاری همسران، موارد اختلاف میان سایر اعضای خانواده نیز کم نیست؛ ارث و عمل به وصیت­نامه و تقسیم اموال و دارایی‌های متوفی، یکی از امور حقوقی تخصصی است که حضور وکیل خبره موجب سهولت انجام آن است.

طرح پرسشهای حقوقی

تسلط بر انبوه قوانین و مقررات تدوین شده توسط نهادهای قانون­گذار طی دهه­‌های گذشته، از توان ما خارج است.

با این وجود، بسیاری از جنبه­‌های زندگی ما تابع همین قوانین است و ناآگاهی یا بی ­توجهی ما ممکن است برایمان گران تمام شود؛ تصور کنید قراردادی را برای استخدام جلویتان بگذارند که حاوی مفاد مغایر با قانون کار باشد و تعهداتی فراتر از قانون را مطالبه کنند، یا به بهانه­‌ای از کار برکنارتان کنند و کمتر از آنچه قانون پیش­بینی کرده است با شما تصفیه حساب کنند، یا سهوا، عادت به رفتاری دارید که طبق قانون، همسایگان بتوانند از شما شکایت کنند و مجازات شوید.

بهترین پاسخ به بسیاری از این گونه پرسشها را باید از وکیل  دادگستری بخواهید.

افزایش دانش حقوقی و اطلاع از حقوق و وظایف خود، به پیشگیری از بسیاری از مشکلات فردی و ناهنجاریهای اجتماعی می­انجامد.

امور کیفری

به هنگام بروز یک موضوع کیفری، باید بی­درنگ با وکیل مدافع مشورت کرد؛ هرچه سریعتر با وکیل دادگستری تماس گرفته شود، امکان تامین حقوق قانونی موکل بیشتر است.

حضور وکیل دادگستری در مراحل متعدد، از بازجویی تا دادرسی، به نفع موکل و موجب اطمینان از حفظ حقوق وی است.

حتی اگر شخصی، دستگیر و بازجویی شده و اتهام ارتکاب به جرم هم به او تفهیم شده باشد، باز هم باید از وجود وکیل مدافع بهرمند شد مبادا از نکته­ای مفید به حال شخص، غفلت شده باشد.

ملاحظات

با توضیح دلایل استخدام وکیل دادگستری ، در صورتی که اکنون یا در آینده به فکر استفاده از مشاوره یا خدمات حقوقی وکلای دادگستری افتادید، لازم است نکاتی را در نظر داشته باشید؛ پیش از انجام این تصمیم مهم، حتما موارد زیر را به خوبی بررسی کنید:

چه چیزی در خطر است؟

هرچه موضوع مورد نظر، جدی­تر باشد، لزوم اقدام قانونی اثربخش، حائز اهمیت بیشتری است.

هنگامی که آزادی، آبرو و اعتبار، سرمایه و دارایی، یا خانواده در معرض خطر باشد، جای هیچ گونه تعللی نیست؛ باید مدیریت اقدامات قانونی لازم را به وکیلی متخصص و مجرب دادگستری  بسپارید.

چقدر وقت دارید؟

اغلب مردم فکر می­‌کنند برای پاسخ به ابلاغیه­ای که دریافت کرده­‌اند یا دعوایی که علیه­‌شان اقامه شده است یا هر موضوع قانونی دیگری، وقت کافی دارند، در حالی که هر رویداد قانونی، مشمول زمانبندی است و از دست دادن فرصت به سادگی باعث ضایع شدن حقوق احتمالی می­‌شود.

برای حصول اطمینان از تامین حقوق قانونی خود، باید مدیریت آن را به وکیلی متبحر سپرد.

چه خواسته ­ای دارید؟

اگرچه شاید بتوانید به تنهایی از عهده برخی امور حقوقی برآیید اما این توانایی شامل اغلب پرونده­‌ها نمی­‌شود؛ پیش از اقدام در جهت تامین منافع خود، باید درکی درست از حقوق خود و خواسته­ای شفاف داشته باشید.

برای مثال، اگر از محل کار اخراجتان کرده‌­اند، باید بدانید هدفتان از اقدام قانونی چیست؟ بازگشت به کار یا جبران مالی؟

با توجه به مطالب فوق، وکیل پایه یک دادگستری حرفه­ ای می­تواند حقوق ضایع شده شما را مشخص کند، در تعیین خواسته­‌های قانونی، کمکتان کند، و تامین آنها را پیگیری نماید.

برای ارتباط با وکلای مجرب و توانمند میتوانید از قسمت جست‌و‌جوی وکیل سایت جقوقی بنیاد وکلا، پس از انتخاب وکیل مورد نظر مشاوره یا خدمت حقوقی مورد نظرتان را دریافت کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا