خانواده

خروج از کشور بانوان مجرد و متاهل چگونه امکان‌ پذیر است؟

چرا دختران برای خروج از کشور با هدف ادامه تحصیل یا موارد دیگر، به رضایت‌نامه کتبی پدر نیاز دارند؟ چه زنانی برای سفر به خارج از کشور به اجازه کتبی و محضری همسر نیاز ندارند؟ برای پاسخ به این دو سؤال، این مطلب را بخوانید.

اجازه خروج از کشور برای بانوان

مسافرت به خارج از کشور بانوان و نیاز به اجازه کتبی پدر یا شوهر را در دو سطح دختران و زنان متأهل بررسی می‌کنیم. مهم‌ترین قانون در این دو سطح برای صدور گذرنامه و خروج از کشور ماده هجده قانون گذرنامه است.

البته در صورتی که در خانواده، مهر و محبت و اعتماد و صداقت حاکم باشد، گرفتن این اجازه برای امور منطقی و معقول خیلی سخت نخواهد بود.

خروج از کشور بانوان مجرد و متاهل

خروج بانوان مجرد از کشور

طبق بند یک ماده هجده قانون گذرنامه «اشخاصی که کمتر از هجده سال تمام دارند و کسانی که تحت ولایت و یا قیمومیت می‌باشند با اجازه کتبی ولی یا قیم آنان» امکان مسافرت به خارج از کشور وجود دارد.

مفهوم این بند درباره دختران در دو حالت قابل بررسی است؛ یکی اینکه آنان زیر هجده سال و بدون همسر و مجرد باشند. دوم اینکه آنها بالای این سن ولی باز هم مجرد باشند.

به نظر بیشتر حقوقدانان و رویه حاکم بر اساس مفهوم مخالف این بند، دختران پس از پایان هجده سال شمسی، بدون اجازه پدر می‌توانند پس از اخذ گذرنامه از کشور خارج شوند. بنابراین دختران بالای هجده سال می‌توانند گذرنامه جداگانه بگیرند.

در این مسئله، مشاوره با وکیل متخصص خانواده بنیاد وکلا راه‌های قانونی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

اجازه خروج از کشور برای بانوان

خروج بانوان متاهل از کشور

طبق بند دوم ماده هجده قانون گذرنامه، «بانوان شوهردار ولو کمتر از هجده سال تمام، با موافقت کتبی شوهر» امکان مسافرت به خارج کشور را دارند.

دلیل شرعی و قانونی اجازه شوهر این است که خروج از منزل یا مسافرت زنان باید با اذن شوهر باشد. البته  به گفته مشاوره حقوقی خانواده طبق قانون گذرنامه و قوانین دیگر، در اینجا چند مورد استثنا وجود دارد که زنان به اجازه همسرشان احتیاج ندارند:

  1. بانوانی که با شوهر خود در خارج از کشور مقیم و ساکن هستند. آنها وقتی به داخل کشور می‌آیند برای بازگشت، به اجازه همسر نیاز ندارند.
  2. خانم‌هایی ‌که با یک غیرایرانی ازدواج کرده‌اند اما خودشان در تابعیت ایران هستند.
  3. بانوانی که در شرط ضمن عقد ازدواج، اجازه خروج کشور را از شوهر گرفته باشند. البته در این مورد، اداره گذرنامه وکالت‌نامه بلاعزل و رسمی اجازه خروج از کشور را هم درخواست می‌کند که با وجود این شرط در عقدنامه، گرفتن این وکالت‌نامه برای این زنان راحت‌تر است.
  4. زنان متأهلی که از شوهر خود اجازه خروج از كشور را از طریق وکالت بلاعزل نه وکالت مدت‌دار دریافت کرده‌اند. در این خصوص به زنانی که به خروج مکرر از کشور نیاز دارند توصیه می‌شود در دفتر اسناد رسمی یک وکالت‌نامه دقیق و کامل و دائمی را تنظیم کنند.
  5. به غیر موارد قبلی، راه‌کارهای دیگری هم وجود دارد که یک وکیل کارکشته و متبحر می‌تواند راهنمایی کند. ازجمله آنها مواردی است که زنان بدون اذن همسر می‌تواند از منزل خارج شوند یا به سفر بروند؛ مانند انجام واجب شرعی مثل حج، وجود یک ضرورت‌ منطقی و عقلی، و صله رحم در حد شرعی و ضروری.
  6. یک استثنا دیگر در دومین قسمت از بند دوم ماده هجده قانون گذرنامه آمده است: «در موارد اضطراری، اجازه دادستان شهرستان محل درخواست گذرنامه که ‌مکلف است نظر خود را اعم از قبول درخواست یا رد آن حداکثر ظرف سه روز اعلام دارد کافی است».

خروج بانوان متاهل از کشور

نکته مهم پایانی اینکه شوهر می‌تواند با اعلام کتبی به اداره گذرنامه، همسرش را ممنوع‌ الخروج کند. در این صورت، ارائه وکالت‌نامه رسمی اجازه خروج از کشور یا طلاق‌نامه از سوی زن به اداره گذرنامه این ممنوعیت را برطرف می‌کند.

این نکته مهم را هم اضافه کنم که عنوان «زنان شوهردار» در ازدواج موقت رسمی هم صادق است و چنانچه نام همسر موقت در اسناد سجلی و شناسنامه نیامده است اما در سند رسمی یا حکم مرجع قضایی وجود دارد، گرفتن گذرنامه و اجازه خروج سخت‌تر می‌گردد.

برای تطبیق وضعیت خود با شرایط قانونی خروج از کشور بدون اجازه همسر یا پدر، از مشاوره حقوقی تلفنی و مشاوره حقوقی آنلاین بنیاد وکلا کمک بگیرید تا در کوتاه‌ترین زمان از شما پشتیبانی کنند.

خدمات وکیل آنلاین بنیاد وکلا در پیام رسان مخصوص و با دسترسی فوری آماده کمک شما می باشد.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا