مهاجرت تحصیلی

چگونه برای مهاجرت تحصیلی به آلمان اقدام کنم

به طور سالانه بسیاری از دانشجویان ایرانی تصمیم می‌گیرند که برای ادامه تحصیل به خارج از کشور مهاجرت نموده و مدرک تحصیلی خود را از دانشگاه معتبر بین‌المللی در یک کشور دیگر دریافت کنند.

با توجه به اینکه کشور آلمان از صنعتی‌ترین کشورهای اروپایی محسوب می‌شود و از لحاظ تحصیل و غیره در سطح بالایی قرار دارد و مدارک دانشگاهی آن برای بسیاری از کشورهای اروپایی معتبر هستند، می‌توان بیان کرد که مهاجرت تحصیلی به آن در اولویت بسیاری از افراد محسوب می‌شود و می‌توانند از این طریق فرصت‌های جدیدی را برای خود ایجاد کنند.

مهاجرت تحصیلی به آلمان برای بسیاری از افراد در صورت دارا بودن شرایط لازم ممکن است و کشور آلمان در طی چند سال اخیر برای مهاجرپذیری برنامه‌های خاصی را در نظر گرفته و به شکل راحت‌تری ویزای تحصیلی ارائه می‌دهد.

در این مطلب سعی داریم تا تمامی مسائل مربوط به مهاجرت تحصیلی به آلمان را مورد بررسی قرار داده و نکات و نحوه آن را بررسی نماییم و ببینیم که به چه صورت می‌توان برای انجام آن در سریع‌ترین حالت ممکن اقدام کرد.

نحوه مهاجرت تحصیلی به آلمان

۱

درباره مهاجرت تحصیلی به آلمان

هزینه کم تحصیل در آلمان، امکان اخذ بورسیه تحصیلی، امکان کار در حین تحصیل و آسانی مهاجرت به این کشور باعث می‌شود که بسیاری از افراد مهاجرت به آلمان را در اولویت خود قرار داده و برای آغاز یک زندگی جدید در این کشور اقدام نمایند.

دانشجویان از مهاجرت تحصیلی به آلمان دارای اهداف متفاوتی هستند و با توجه به اینکه نرخ بیکاری در آلمان اندک است و رونق و شکوفایی اقتصادی نیز وجود دارد به نظر می‌رسد که بسیاری از افراد سعی می‌کنند تا پس از اتمام تحصیل خود برای یافتن موقعیت شغلی مناسب با تخصص خود اقدام نموده و به کسب درآمد بپردازند.

همچنین قابل بیان است که افراد می‌توانند پس از اتمام مدت اقامت خود آن را تمدید نموده و یا به کشور خود بازگردند. با تمدید ویزای تحصیلی و تبدیل آن به ویزای کاری، می‌توانند شانس خود را برای اخذ اقامت دائم آلمان افزایش دهند.

مهاجرت تحصیلی به آلمان همچنین باعث می‌شود فرد دانشجو بتواند با مدرک معتبر بین‌المللی خود به کشورهای اروپایی دیگر نیز مهاجرت کاری و غیره انجام دهد و یا با دارا بودن پاسپورت آلمان به شکل آسانی به کشورهای اروپایی دیگر سفر کند.

شرایط مهاجرت تحصیلی

مهاجرت تحصیلی به آلمان و هر کشور دیگری دارای شرایط خاصی است که فرد متقاضی باید آن را در نظر داشته باشد تا به شکل صحیحی بتواند مراحل را پیش برده و در کمترین زمان ممکن ویزای تحصیلی خود را دریافت کند.

یکی از مهم‌ترینن شرایطی که فرد متقاضی مهاجرت تحصیلی به آلمان باید آن را داشته باشد، بلد بودن زبان آلمانی و دارا بودن مدرک آن است که با توجه به دانشگاه سطح آن متفاوت در نظر گرفته می‌شود.

یکی دیگر از مهم‌ترین شرایط، دارا بودن تمکن مالی مورد نیاز و ارائه گواهی آن است و فرد متقاضی باید بتواند تمکن مالی زندگی در آلمان و پرداخت شهریه و غیره را برای مدت مشخصی اثبات نماید.

همچنین باید برخی شرایط اعم از عدم سوءپیشینه، گواهی سلامت، انگیزه‌نامه مناسب و غیره را نیز داشته باشد و به صورت دقیق آن‌ها را در نظر بگیرد.

مدارک لازم برای مهاجرت تحصیلی به آلمان و اخذ پذیرش

مدارک لازم برای مهاجرت تحصیلی به آلمان با توجه به دانشگاهی که فرد آن را انتخاب می‌کند متفاوت بوده و فرد متقاضی می‌تواند آن را به صورت دقیق از طریق سایت دانشگاه مورد نظر خود ببیند و برای تهیه آن‌ به شکل کامل اقدام نماید.

در حالت کلی برخی مدارک الزامی برای مهاجرت تحصیلی به آلمان عبارت‌اند از:

  • مدارک تحصیلی پیشین همراه با ریزنمرات و فعالیت‌های علمی دیگر مانند تحقیقات و مقالات و غیره
  • انگیزه نامه فرد که باید به صورت درست و دقیق ذکر شده باشد
  • مدارک شناسایی و پاسپورت و کپی آن
  • مدرک زبان آلمانی در سطح مورد نیاز که معمولا حداقل آن B1 است
  • معرفی نامه از سوی استادان معتبر
  • عکس پرسنلی در ابعادی که از سوی سفارت اعلام می‌شود
  • نامه پذیرش دانشگاه که به صورت رسمی باشد

شما می‌توانید برای کسب اطلاعات در رابطه با دیگر مدارک مورد نیاز برای مهاجرت تحصیلی به آلمان از طریق جست و جو و یا پرسش از وکیل مهاجرتی اقدام نمایید.

درباره مهاجرت تحصیلی به آلمان

۲

نحوه مهاجرت تحصیلی به آلمان

مهاجرت به آلمان دارای مراحلی است که فرد متقاضی باید آن را مورد بررسی قرار داده و به صورت دقیق طی کند تا بتواند ویزای تحصیلی خود را دریافت نموده و به آلمان مهاجرت کند.

اولین مرحله برای مهاجرت تحصیلی به آلمان این است که فرد متقاضی دانشگاه‌های آلمان را به شکل دقیق مورد بررسی قرار داده و بهترین دانشگاه را با توجه به شرایط و وضعیت خود انتخاب نماید.

پس از آن باید برای اخذ پذیرش از دانشگاه اقدام کند و مدارک لازم و رزومه تحصیلی و علمی خود را در سایت دانشگاه در مدت زمان اعلام شده بارگذاری کرده و با پرداخت اپلیکیشن فی برای رد یا قبول درخواست خود منتظر بماند.

در صورت قبول درخواست وی و دریافت نامه اخذ پذیرش از دانشگاه مورد نظر خود، باید به سفارت آلمان در ایران مراجعه نموده و درخواست خود را برای دریافت ویزای تحصیلی اعلام کند. البته لازم به ذکر است که پیش از آن باید رزرو وقت انجام دهد و در وقتی که برای او در نظر گرفته می‌شود اقدام کند.

پس از آن باید فرم مربوطه را دریافت نموده و آن را به طور کامل تکمیل کند و مدارک لازم را نیز به صورت دقیق ارائه دهد و منتظر بماند تا پاسخ درخواست خود را بگیرد.

نکات مربوط به اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی

  • برای اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی آلمان فرد متقاضی باید تمام مراحل را به درستی انجام دهد که درخواست وی مورد قبول قرار گیرد و رد نشود. او می‌تواند با کمک یک مشاور مهاجرتی خبره بهترین انتخاب‌ها را در روند مهاجرت داشته باشد.
  • با توجه به اینکه درخواست دریافت ویزای تحصیلی آلمان در طی چند سال اخیر بسیار زیاد شده و افراد زیادی در پی اخذ آن هستند برای انجام کارهای مربوط به سفارت باید وقت قبلی اخذ شود و برای عدم اتلاف وقت مراحل به شکل دقیق طی شوند.
  • مصاحبه‌ای که در سفارت از شما می‌شود بسته به اینکه قصد تحصیل به زبان آلمانی را داشته باشید یا انگلیسی متفاوت است و اگر بخواهید به زبان انگلیسی تحصیل کنید، مصاحبه به این زبان از شما گرفته می‌شود.
  • برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های آلمان باید حداقل نمره تحصیلی را در دوره مدرسه و دانشگاه کسب کرده باشید. به خصوص در دبیرستان که معدل فرد نباید زیر ۱۶ بوده باشد و معدل بالا در دانشگاه نیز امتیاز محسوب می‌شود.
  • هزینه تحصیل در دانشگاه‌های دولتی آلمان رایگان است اما برای دانشگاه‌های خصوصی آن باید فرد متقاضی هزینه زبادی را بپردازد که حدود ۸۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰ یورو می‌باشد.

هزینه مهاجرت تحصیلی به آلمان چقدر است؟

برای مهاجرت تحصیلی به آلمان، فرد متقاضی باید دارای تمکن مالی حداقلی برای پرداخت هزینه‌های زندگی خود باشد و این را اثبات نماید تا بتواند مهاجرت تحصیلی خود را انجام داده و ویزای تحصیلی دریافت کند.

این تمکن مالی به این صورت است که باید تقریبا معادل ۱۰.۲۳۰ یورو در حساب ایرانی فرد باشد و یا یکی از بستگان او که در آلمان مقیم است برای تمکن مالی ضمانت او را بکند.

در کنار تمکن مالی که مهم‌ترین هزینه مهاجرت تحصیلی به آلمان است، می‌توان بیان کرد که فرد متقاضی باید بتواند اپلیکیشن فی، هزینه درخواست‌های سفارت و هزینه‌هایی که در روند پیش می‌آید را نیز بپردازد و در صورت رایگان نبودن شهریه دانشگاه، هزینه آن را نیز واریز نماید.

او همچنین باید بلیت هواپیما و غیره را نیز تهیه کند که همه این‌ها باید لحاظ شوند و جزو هزینه‌های مهاجرت تحصیلی به آلمان به حساب می‌آیند.

برای کسب اطلاعات دقیق در رابطه با هزینه مهاجرت تحصیلی به آلمان می‌توانید از طریق یک وکیل مهاجرتی خبره اقدام نموده و به صورت دقیق هزینه آن را برآورد کنید.

انجام مهاجرت تحصیلی به آلمان

۳

بهترین دانشگاه‌های آلمان برای تحصیل

به طور سالانه شرکت QS دانشگاه‌های جهان را مورد بررسی قرار می‌دهد و با معیارهای مختلفی ارزیابی می‌نماید تا از این طریق لیست بهترین دانشگاه‌ها را ارائه داده و در واقع به دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل دارند کمک کند تا دانشگاه مورد نظر خود را انتخاب نمایند.

انتخاب برترین دانشگاه‌ها بر اساس معیار خاصی صورت می‌گیرد که عبارت‌اند از تعداد دانشکده نسبت به دانشجویان، شهرت و کیفیت علمی، تعداد نسبت به دانشکده‌های بین‌المللی و غیره.

کشور آلمان نیز با توجه به این معیارها توسط این شرکت مورد بررسی قرار می‌گیرد و طبق جدیدترین اعلام این شرکت ۱۰ دانشگاه برتر آلمان به ترتیب از قرار ذیل هستند:

بهترین دانشگاه‌ها در آلمان با توجه به رتبه‌بندی QS

Germany rankGlobal rankUniversity
۱  ۵۰Technische Universität München
۲  ۶۳Ludwig-Maximilians-Universität München
۳  ۶۴Ruprecht-Karls-Universität Heidelberg
۴  ۱۱۷Humboldt-Universität zu Berlin
۵  ۱۳۰Freie Universität Berlin
۶  ۱۳۱KIT, Karlsruher Institut für Technologie
۷  ۱۴۵Rheinisch-Westfälische Technische Hochschule Aachen
۸  ۱۴۸Technische Universität Berlin
۹=۱۷۳Technische Universität Dresden
=۱۰=۱۷۵Eberhard Karls Universität Tübingen
=۱۰=۱۷۵Universität Freiburg

شما می‌توانید با بررسی سایت‌های رسمی ۱۰ دانشگاه برتر آلمان، شرایط هرکدام را مطالعه نموده و مشاهده کنید که چگونه می‌توانید برای هرکدام اپلای کرده و پذیرش بگیرید و در واقع شرایط مهاجرپذیری آن‌ها به چه صورت می‌باشد.

چگونه بورسیه تحصیلی آلمان بگیرم؟

بسیاری از دانشجویانی که قصد مهاجرت تحصیلی دارند، به علت هزینه آن از تصمیم خود صرف نظر کرده و ترجیح می‌دهند که در کشور خود ادامه تحصیل دهند.

به همین منظور بسیاری از کشورها از جمله آلمان شرایطی را برای ارائه کمک هزینه به دانشجویان در نظر گرفته‌اند که دانشجویان واجد شرایط می‌توانند برای دریافت آن اقدام نموده و شانس خود را امتحان کنند.

شایان ذکر است که با توجه به اینکه تحصیل در دانشگاه‌های دولتی و در حالت کلی اکثر دانشگاه‌های آلمان رایگان است، دانشجویان برای دریافت بورسیه تحصیلی درخواست نمی‌دهند و معمولا با هزینه خودشان مهاجرت می‌کنند مگر اینکه تمایل به دریافت بورسیه برای هزینه زندگی داشته باشند.

بورسیه آلمان به دانشجویانی اعطا می‌شود که دارای شرایط مورد نیاز هستند و رزومه علمی بسیار قوی دارند. در واقع فعالیت‌های علمی، تحقیقاتی و نمرات بالای فرد باعث می‌شوند که شانس او برای دریافت بورسیه افزایش پیدا کند.

بورسیه تحصیلی آلمان در مقاطع مختلفی به افراد متقاضی اعطا می‌شود و می‌توانند در دبیرستان، مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری برای دریافت آن اقدام کنند.

بنابراین شما می‌‌توانید با توجه به شرایط خود و مقطعی که در آن قصد تحصیل دارید بورسیه‌های تحصیلی را بررسی نموده و برای دریافت هرکدام از طریق سایت رسمی در ددلاینی که مشخص شده است اقدام نمایید و شانس خود را برای دریافت آن امتحان کنید.

کار در کنار تحصیل در آلمان

بسیاری از افرادی که مهاجرت تحصیلی به آلمان یا کشورهای دیگر انجام می‌دهند، به این می‌اندیشند که از طریق دارا شدن کار دانشجویی با افراد دیگر در ارتباط قرار بگیرند و تجربه کسب کنند و درآمدی برای پرداخت هزینه‌های زندگی به دست آورند.

به همین منظور کار دانشجویی در کنار تحصیل در آلمان مخاطب زیادی دارد و بسیاری از افراد در پی انجام آن هستند تا شرایط بهتری پس از مهاجرت داشته باشند.

در حالت کلی کار در کنار تحصیل در آلمان ممکن است و افراد متقاضی می‌توانند با در نظر گرفتن محدودیت آن به اشتغال بپردازند. دانشجویان در آلمان می‌توانند ۱۲۰ روز در سال به صورت تمام وقت کار کنند که شامل آخر هفته‌ها و ایام تعطیل نمی‌شود.

یعنی آن‌ها می‌توانند برای دارا شدن شغل به صورت ۱۲۰ روز در سال اقدام نموده و روزی ۸ ساعت در این ۱۲۰ روز به اشتغال بپردازند.

درامد کار دانشجویی در آلمان با توجه به اعلام رسمی این دولت برابر با ۹.۳۵ یورو می‌باشد که حداقل آن است و می‌تواند بیشتر نیز باشد و بسته به نوع کار، ایالت و شرایط دانشجو متفاوت ارزیابی می‌شود.

همچنین قابل بیان است که اگر دانشجو تا ۴۵۰ دلار در ماه درامد داشته باشد الزامی برای پرداخت مالیات نخواهد داشت اما اگر بیشتر از این مقدار باشد باید مالیات نیز بپردازد.

چگونگی مهاجرت تحصیلی به آلمان

۴

بهترین شهر برای مهاجرت تحصیلی به آلمان کدام است؟

انتخاب شهر و کشور برای مهاجرت از دغدغه‌هایی است که بسیاری از افرادی که قصد مهاجرت پیدا می‌کنند با آن مواجه می‌شوند و در واقع می‌توان بیان کرد که هرکدام از این‌ها با توجه به شرایط و اهداف مهاجرت فرد مورد بررسی قرار می‌گیرند و پس از آن می‌تواند بهترین شهر و کشور را انتخاب کند.

برای افرادی که مهاجرت به آلمان را در اولویت خود برای مهاجرت قرار داده‌اند، این موضوع بسیار مهم است که کدام شهر آلمان برای مهاجرت تحصیلی یا هر نوع مهاجرت دیگر مناسب است و می‌توانند آن را انتخاب کنند.

هرکدام از شهرهای آلمان دارای ویژگی خاصی هستند و دانشگاه‌های خاصی در آن‌ها وجود دارد و هزینه زندگی نیز متفاوت ارزیابی می‌شود. در حالت کلی از برترین شهرهای آلمان برای مهاجرت تحصیلی می‌توان به مونیخ، برلین، اشتوتگارد، فرانکفورت، درسدن و آخن و غیره اشاره کرد.

بنابراین افرادی که قصد مهاجرت تحصیلی به آلمان را دارند می‌توانند با استفاده از تجربیات افراد دیگر و جست و جو در اینترنت و استفاده از مشاوره‌های یک وکیل مهاجرتی بهترین و ماسب‌ترین شهر آلمان را برای مهاجرت انتخاب نمایند.

مهاجرت تحصیلی به آلمان و انتخاب وکیل مهاجرتی

مهاجرت تحصیلی به آلمان و انجام روند و مراحل آن باید به صورت دقیق و درست انجام گیرد تا فرد متقاضی بتواند ویزای تحصیلی خود را در مدت زمان کمی دریافت نموده و درخواست وی مورد قبول قرار گیرد.

به همین منظور افراد متقاضی از طریق یک وکیل مهاجرتی خبره و باتجربه اقدام می‌کنند که در تمامی مراحل آن‌ها را یاری نموده و باعث شود که مراحل را به آسانی طی کرده و حتی مدارک مورد نیاز را به درستی ارائه دهند.

شما نیز می‌توانید از طریق این پلتفرم از مشاوره و کمک‌های بهترین وکلای مهاجرتی استفاده نموده و مهاجرت تحصیلی خود را در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام دهید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا