مهاجرت تحصیلی

چگونه برای تحصیل دکتری در آلمان اقدام کنم

تحصیل دکتری در آلمان و کارشناسی ارشد از پرطرفدارترین مقاطع برای تحصیل و مهاجرت تحصیلی محسوب می‌شوند و افراد متقاضی می‌توانند با مهاجرت تحصیلی به آلمان فرصت‌های جدیدی را برای خود به ارمغان آورده و به بهترین شکل ممکن زندگی جدیدی را در این کشور آغاز کنند.

تحصیل در آلمان در حالت کلی به صورت رایگان انجام می‌شود و در صورتی که فرد متقاضی بخواهد در دانشگاه‌های غیردولتی و خصوصی این کشور تحصیل کند باید شهریه بپردازد و در غیر این صورت نیازی به پرداخت هزینه نیست.

با توجه به اینکه کشور آلمان از برترین کشورهای اروپایی در زمینه‌های اقتصادی، رفاه شهروندان، جاذبه‌های گردشگری و امکانات گوناگون محسوب می‌شود، می‌توان گفت که اولویت بسیاری از افراد برای مهاجرت است و این کشور را برای ادامه زندگی انتخاب می‌نمایند.

تحصیل دکتری در آلمان در دانشگاه‌های گوناگون این کشور ممکن است و همچنین افراد متقاضی می‌توانند برای اخذ بورسیه تحصیلی در این مقطع نیز درخواست خود را ارسال کنند.

بنابراین با توجه به امکان تحصیل رایگان، دریافت بورسیه و کیفیت بالای زندگی در آلمان به نظر می‌رسد که این کشور همواره یکی از اولویت‌های افراد متقاضی برای مهاجرت محسوب می‌شود.

در این مطلب تمامی مسائل مربوط به تحصیل دکتری در آلمان مورد بررسی قرار داده شده‌اند و شما می‌توانید اطلاعات مربوط به آن و نحوه اپلای برای تحصیل دکتری در آلمان را مطالعه کنید.

تحصیلی دکتری در آلمان

۱

درباره تحصیل دکتری در آلمان

تحصیل دکتری در آلمان یکی از فرصت‌هایی است که افراد متقاضی از آن برای مهاجرت تحصیلی و انجام تحصیلات تکمیلی استفاده می‌کنند و بسیاری از آنان پس از اخذ مدرک تصمیم به دریافت اقامت دائم و اخذ شهروندی آلمان می‌گیرند.

تحصیل دکتری در آلمان معمولا حدود ۲ تا ۶ سال زمان می‌برد و فرد متقاضی می‌تواند به صورت رایگان در دانشگاه‌های آلمان به تحصیل بپردازد و یا برای دریافت بورسیه تحصیلی درخواست دهد و در صورت دریافت، هزینه دانشگاه خصوصی خود و هزینه زندگی را از نهادی که از آن بورسیه دریافت کرده است بگیرد.

در واقع بورسیه تحصیلی آلمان در مقاطع مختلفی قابل دریافت است و افراد متقاضی می‌توانند برای دریافت آن درخواست دهند و حتی فقط هزینه زندگی خود را از دانشگاه مورد نظر دریافت کنند که مقدار آن بسته به نوع بورسیه متفاوت است.

در حالت کلی با توجه به اعتبار دانشگاه‌های آلمان و فرصت‌هایی که برای فرد دانشجو از این طریق به وجود می‌آید به نظر می‌رسد که اخذ مدرک تحصیلی در دانشگاه‌های این کشور از گزینه‌های بسیار خوبی برای تحصیل باشد.

فرد متقاضی تحصیل دکتری در آلمان می‌تواند پس از اتمام تحصیل خود برای پیدا کردن کار مرتبط با رشته و تخصص خود اقدام نموده و پس از گذشت چند سال اقامت دائم این کشور را دریافت کند.

شرایط تحصیل دکتری در آلمان و مهاجرت

مهاجرت تحصیلی به آلمان در هر مقطعی که باشد نیازمند دارا بودن شرایط خاصی است که فرد متقاضی باید آن را در نظر بگیرد و به صورت دقیق و درست پیش ببرد.

از شرایط مربوط به آن می‌توان به این اشاره کرد که فرد متقاضی تحصیل دکتری در آلمان باید دارای مدارک کارشناسی و کارشناسی ارشد باشد و در این صورت درخواست وی مورد پذیرش قرار می‌گیرد و می‌تواند اپلای کند.

همچنین او باید مهارت صحبت به زبان آلمانی را داشته باشد و تسلط خود را با اخذ مدرک آن اثبات کند و از این طریق شرایط خود را برای مهاجرت اثبات نماید.

شما می‌توانید برای اطلاع از تمامی شرایط مورد نیاز برای مهاجرت تحصیلی و تحصیل دکتری در آلمان از کمک یک مشاور یا وکیل مهاجرتی استفاده نموده و مراحل آن را به خوبی طی کنید.

مدارک لازم برای تحصیل دکتری

فرد متقاضی تحصیل دکتری در آلمان باید مراحل خاصی را طی کند و مدارک مورد نیاز را به صورت دقیق و درست ارائه دهد. مدارک لازم برای ارائه در درخواست تحصیل دکتری در آلمان با توجه به دانشگاه و مقطعی که فرد برای تحصیل انتخاب می‌کند متفاوت می‌باشد و هرکسی باید آن‌ها را به صورت دقیق در موعدی که مشخص شده است ارائه کند.

از مدارک لازم برای تحصیل دکتری در آلمان و دریافت ویزای تحصیلی می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • پاسپورت دارای اعتبار فرد متقاضی
  • مدرک اثبات تمکن مالی
  • مدارک شناسایی که از سوی سفارت درخواست می‌شود
  • نامه معتبر پذیرش از یکی از دانشگاه‌های آلمان
  • رزومه تحصیلی و کاری به همراه ریزنمرات فرد متقاضی
  • انگیزه نامه که به صورت درست و با توجه به معیارهای لازم نوشته شده باشد
  • توصیه نامه از سوی دو استاد یا افرادی که در محیط آکادمیک باشند

شما می‌توانید در رابطه با مدارک قابل ارائه به صورت دقیق از طریق یک فرد باتجربه و یا وکیل مهاجرتی پرس و جو کنید و آن‌ها را آماده نمایید.

درباره تحصیل دکتری در آلمان

۲

اپلای دکتری در آلمان و نحوه نوشتن CV

سوالی که برای بسیاری از افراد در روند مهاجرت پیش می‌آید این است که زمانی که برای تحصیل در مقطع دکتری یا کارشناسی ارشد درخواست می‌دهند، رزومه آن‌ها چگونه باید باشد؟ در این قسمت می‌توانید نکات مربوط به CV که باید برای درخواست دکتری خود در نظر داشته باشید، بیابید و با توجه به آن شانس قبولی درخواست خود را بالا ببرید.

از مهم‌ترین بخش‌ها برای ارائه درخواست جهت تحصیل در یک دانشگاه تحصیلات تکمیلی آلمان، انگیره نامه است. این بخش مهمی از هر درخواست است، برای برخی از دانشگاه‌های تحصیلات تکمیلی مهم‌ترین معیار آنان انگیزه نامه است.

این به مسئولان گزینش کمک می‌کند تا شور و شوق علمی یک نامزد را تشخیص دهند که مطمئن‌ترین نشانه برای پشتکار شخصی لازم برای رسیدن به خط پایان دکترا است.

افراد دارای تجربه در این زمینه آنچه را که باید در بیانیه شخصی خود بگنجانید خلاصه کرده‌اند و بیان کرده‌اند که بهتر است چه مسائلی را در نوشتن آن کنار بگذارید.

انگیزه شخصی یکی از مهم‌ترین المان‌های یک پروژه تحصیلی موفق برای انتخاب فرد است. خواه اشتیاق تحصیلی، چشم انداز پیشرفت شغلی یا حقوق بالاتر با در نظر گرفتن هدف درست باشد.

بسیاری از دانشجویان دکترا حتی سخت‌ترین دوره‌ها را در فرآیند پایان نامه با موفقیت پشت سر می‌گذارند اما حتی اگر برای پیشرفت شغلی ممکن است انگیزه شخصی کافی را برای فرد فراهم کند، دانشگاه‌های تحصیلات تکمیلی آلمان آن دسته از دانشجویان دکترا را ترجیح می‌دهند که با انگیزه ایده‌آل‌گرایی شخصی یا اشتیاق علمی به دنبال شغلی در دانشگاه هستند.

به همین دلیل است که انگیزه نامه یک شاخص مهم برای بسیاری از دانشگاه‌های تحصیلات تکمیلی آلمان در طول فرآیند انتخاب محسوب می‌شود.

به هر حال، مسئولان تصمیم‌گیری باید دریابند که کدام نامزدها پشتکار لازم را دارند و به جای مزیت حرفه‌ای، با تمام وجود در آن حضور دارند. بنابراین، انگیزه نامه فرصتی برای شماست تا یک یادداشت شخصی به برنامه بدهید و کمیته را نسبت به علاقه خود به تحقیق و علم متقاعد کنید.

چه چیزهایی را باید در انگیزه نامه تحصیلی بنویسیم؟

بسیاری از افرادی که قصد نوشتن انگیزه نامه برای تحصیل دکتری در آلمان و اپلای برای آن را دارند با این سوال مواجه می‌شوند که چه چیزی را باید در انگیزه‌نامه خود بنویسند و چه چیزی را باید نادیده بگیرند.

تعداد کثیری از دانشگاه‌های مناسب برای تحصیلات تکمیلی در آلمان به دنبال دانشجویان با انگیزه برای تحصیل دکترا هستند. در نامه، شما باید انگیزه خود را برای پیگیری تحقیقات خود با استفاده از مثال‌های ملموس توصیف کنید.

این‌ موارد می‌توانند هر چیزی باشند، از ارتباط شخصی شما با کشور یا جامعه‌ای که می‌خواهید در پایان نامه خود درباره آن صحبت کنید یا اشتیاق به فناوری که در طی یک مشارکت داوطلبانه کشف کردید و اکنون شما را به سمت شغلی در تحقیق و توسعه سوق می‌دهد.

در عین حال، باید مراقب باشید که بیش از حد به حکایات شخصی تکیه نکنید: برخلاف “اظهارات شخصی” که اکثر دانشگاه‌های آمریکایی و اروپایی درخواست می‌کنند، انگیزه نامه نباید خیلی شخصی شود و در این صورت برای تحصیل دکتری در آلمان مورد پذیرش قرار نمی‌گیرد.

همه چیز درباره تحصیل دکتری در آلمان

مهم‌تر از آن، شما باید نشان دهید که چگونه قبلاً خود را برای یک شغل در محیط آکادمیک آماده کرده‌اید و چرا اکنون زمان مناسبی برای ادامه تحصیل در مقطع دکترا در یک دانشکده تحصیلات تکمیلی آلمان است.

با این حال، انگیزه نامه نباید به عنوان بستری برای توضیح شکاف‌های احتمالی در رزومه شما استفاده شود، مگر اینکه این شکاف‌ها در تصمیم شما برای نوشتن پایان نامه نقش داشته باشد.

آندریاس اشتوتزر که به دانش‌آموزان در سراسر آلمان کمک می‌کند انگیزه نامه خود را بنویسند، توصیه می‌کند: «نقص‌های خود را توضیح ندهید». در عوض، باید نقاط قوت خود را ثبت کنید و به کمیته انتخاب نشان دهید که چرا فرد مناسبی برای این موقعیت هستید.

انجام همه این‌ها در یک تا دو صفحه راحت نیست. با این وجود، بسیاری از متقاضیان مفاهیم غیرلازم و بدی را ذکر می‌کنند که خوانندگان را به جای هیجان‌انگیز، خسته می‌کند.

در نتیجه فرصتی عالی برای تحت تأثیر قرار دادن اعضای کمیته انتخاب فراهم می‌کنند. برای جلوگیری از دچار شدن به آن سرنوشت، تا حد امکان زمان بیشتری را برای تهیه انگیزه نامه بگذارید و آن را روشمند پیش ببرید.

مراحل نوشتن انگیزه نامه تحصیلی قابل قبول

برای نوشتن انگیزه نامه قابل قبول که به پذیرش تحصیلی شما کمک کند و در واقع بتوانید مهاجرت خود را به شکل راحت‌تری به وسیله آن انجام دهید، نیاز دارید تا مراحلی را طی کنید و بر اساس آن کیفیت کار خود را افزایش دهید.

  • مرحله اول این است که به این فکر کنید که چرا می‌خواهید مدرک دکترا دریافت کنید و هدفتان چیست و پس از آن ببینید که چه ویژگی‌هایی را در پلن خود دارید و چرا دانشگاه تحصیلات تکمیلی که برای آن درخواست می‌دهید مناسب شماست.

برای ایده‌هایتان خلاقیت داشته باشید. آن‌ها را جمع آوری کنید و به یک مفهوم قانع‌کننده تبدیل نمایید. اطمینان حاصل کنید که همه چیز کاملاً مطابق با انتظارات مدرسه تحصیلات تکمیلی خاص است، برای مثال مکان، فرصت‌های تحقیقاتی یا دانشکده در دانشگاهی که برای آن درخواست می‌دهید.

  • درست مانند بقیه موارد کاربردی، انگیزه نامه باید دارای سربرگ شخصی و ثابت باشد. برای اطمینان از اینکه فونت، فاصله بین خطوط (۱،۵ یا ۲) و حاشیه‌ها حرفه‌ای بودن شما را نشان می‌دهد، از عملکرد تنظیم کلمه پرداز خود استفاده کنید.

مطمئن شوید که از انتظارات و استانداردهای قالب‌بندی آکادمیک و دانشکده تحصیلات تکمیلی آگاه هستید. اینکه چند صفحه برای آن لازم است و یا اینکه آیا حداکثر تعداد کلمات برای آن وجود دارد یا خیر.

یا اینکه اندازه فونت یا فاصله بین خطوط به چه صورت باید باشد؟ البته شما باید به چنین استانداردهایی پایبند باشید. اگر چنین استانداردهایی وجود ندارد، توصیه می‌کنیم انگیزه نامه‌ای را حداکثر از دو صفحه با فاصله (حدود ۷۵۰ کلمه) ارسال کنید.

  • درست مانند هر مقاله دانشگاهی، انگیزه نامه شما باید با مقدمه‌ای شروع شود که می‌تواند با آن عنوان شناخته شود و بدنه اصلی نوشته شما در آن آمده باشد.

با این حال، منطقی است که ابتدا نوشتن قسمت اصلی را شروع کنید و سپس مقدمه انگیزه نامه خود را تدوین کنید. پس از نوشتن متن، درک بهتری از نحوه خلاصه کردن مطالب آن خواهید داشت.

از این گذشته، جملات اول معمولاً به طور خلاصه استدلال‌هایی را که در قسمت اصلی مورد بحث قرار می‌گیرند، خلاصه می‌کنند. این استراتژی به شما کمک می‌کند تا یک موضوع مشترک ایجاد کنید که در نامه شما اجرا می‌شود و به یک نتیجه‌گیری مؤثر ختم می‌شود و یک بار دیگر مزایای شخصی شما را نشان می‌دهد.

  • حتی با وجود اینکه ساختارهای نحوی پیچیده در بین دانشگاهیان محبوب هستند، باید در انگیزه نامه خود از آن‌ها اجتناب کنید. به جای اینکه خواننده را با جملات طولانی ناامید کنید، باید آ‌ن‌ها را کوتاه و ساده نگه دارید.

سعی کنید از دوستان و دانشجویان دیگر بازخورد دریافت کنید، آن‌ها توصیه‌های مفیدی را ارائه می‌دهند و اشتباهات املایی را پیدا می‌کنند که ممکن است به آن‌ها توجه نکرده بوده باشید.

املا و دستور زبان در هر برنامه‌ای از عوامل حیاتی هستند: نادیده گرفتن اشتباهات در برنامه کاربردی شما نشان دهنده عدم دقت است که ممکن است کمیته انتخاب را به این نتیجه برساند که شما محقق دقیقی نیستید. این گونه خطاها به عنوان شاخص‌هایی در نظر گرفته می‌شوند که کار متقاضی فاقد کیفیت است و دلایل مکرری برای رد شدن یک داوطلب می‌باشد.

بنابراین شما با در نظر گرفتن این مراحل می‌توانید برای تحصیل دکتری در آلمان اقدام نموده و انگیزه نامه صحیحی را که در اخذ پذیرش شما موثر است تهیه کنید و پس از دریافت پذیرش برای گرفتن ویزای تحصیلی اقدام نمایید.

تحصیل دکتری در آلمان چگونه است

۳

تحصیل دکتری در آلمان و اخذ وکیل مهاجرتی

طی کردن روند مهاجرت تحصیلی برای بسیاری از افراد دارای مشکل است و با توجه به اینکه فرصت آن‌ها برای امتحان کردن همه راه‌های مربوط به آن محدود است به نظر می‌رسد که ترجیح دهند از کمک افراد دارای تجربه در این زمینه استفاده کنند تا در کمترین زمان ممکن موفق به انجام روند مهاجرت خود شوند.

تحصیل دکتری در آلمان یا هر مقطع دیگری با کمک یک مشاور و وکیل مهاجرتی باعث می‌شود که بتوانید تمامی مراحل مربوط به آن را به شکل صحیحی طی نموده و مدارک لازم را نیز تهیه کنید و روند مهاجرت خود را پیش بگیرید.

بنابراین برای نوشتن انگیزه نامه، رزومه، نحوه اخذ توضیه نامه مفید و غیره می‌توانید از کمک مشاور مهاجرتی معتمد و باتجربه استفاده نموده و روند مهاجرت خود را طی کنید.

برای کسب اطلاعات همچنین می‌توانید از افراد دارای تجربه مهاجرت کمک بگیرید و یا در سایت‌های مربوطه جست و جو کنید و اطلاعات لازم را به دست آورید اما با انتخاب وکیل مهاجرتی خبره می‌توانید در هر ساعتی از شبانه‌روز پاسخ سوالات خود را به دست آورده و بهترین راه را انتخاب نمایید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا