مهاجرت تحصیلی

چگونه بورسیه تحصیلی آلمان بگیرم

کشور آلمان به منظور ارتقاء سطح علمی و تثبیت جایگاه خود در رتبه‌بندی جهانی، از ورود دانشجویان برتر به این کشور استقبال می‌کند و به همین منظور برنامه‌هایی را برای تسهیل مهاجرت تحصیلی دانشجویان و دانش‌آموزان در نظر گرفته است و می‌توانند از آن‌ها استفاده نمایند.

مهاجرت تحصیلی و دریافت بورسیه تحصیلی آلمان از دغدغه بسیاری از افرادی است که قصد دارند مدرک تحصیلی خود را به صورت بین‌المللی دریافت کرده و از این طریق فرصت‌های جدیدی را برای خود به ارمغان آورند.

با توجه به اینکه تحصیل در آلمان در دانشگاه‌های دولتی رایگان است می‌توان گفت که افراد برای طی کردن روند اخذ بورسیه تحصیلی اقدام نمی‌کنند و ترجیح می‌دهند تا هزینه‌های زندگی و مهاجرت را خودشان پرداخت کنند.

علیرغم این موضوع، تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی و غیردولتی آلمان دارای هزینه است و بسیاری از دانشجویان به دلیل فقدان تمکن مالی ترجیح می‌دهند بورسیه تحصیلی دریافت کنند.

دولت آلمان بورسیه‌ها و کمک هزینه‌های گوناگونی را برای افراد در نظر گرفته است که می‌توانند با توجه به مقطع تحصیلی خود و شرایطی که دارند برای دریافت آن اقدام کنند.

در این مطلب سعی داریم تا تمامی مسائل مربوط به بورسیه تحصیلی آلمان را مورد بررسی قرار داده و ببینیم که نحوه اخذ آن و نکات آن به چه صورت می‌باشد.

بورسیه تحصیلی آلمان

۱

درباره بورسیه تحصیلی آلمان

تحصیل در آلمان برای دانشجویان بین‌المللی و داخلی در اکثر موارد رایگان است و به همین منظور افراد متقاضی فقط باید هزینه‌های مربوط به مهاجرت و اثبات تمکن مالی و غیره را پرداخت نمایند.

اما در شرایطی که دانشجویان برتر و دارای رزومه علمی قوی نمی‌توانند هزینه تحصیل و مهاجرت خود را پرداخت کنند، بورسیه تحصیلی برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود و می‌توانند از آن استفاده نموده و شانس خود را برای دریافت آن امتحان کنند.

بورسیه تحصیلی آلمان در مقاطع مختلف تحصیلی ارائه می‌شود و افراد می‌توانند با توجه به شرایطی که از سوی دانشگاه و نهاد ارائه دهنده بورسیه اعلام شده است، خود را برای دریافت آن آماده کرده و شانس خود را در بهترین شکل ممکن امتحان کنند.

این کشور انواع مختلف بورسیه را ارائه می‌دهد و در واقع سعی دارد تا با در نظر گرفتن شرایط دانشجویان امکان تحصیل آن‌ها را به شکل آسان‌تری فراهم کند. البته لازم به ذکر است که شرایط سخت‌گیرانه‌ای برای این بورسیه‌ها و ارائه آن‌ها وجود دارد که فرد متقاضی باید آن‌ها را در نظر داشته باشد.

شرایط اخذ بورسیه تحصیلی

در حالت کلی بورسیه تحصیلی به تمام افراد تعلق نمی‌گیرد و همه ما می‌دانیم که برای دریافت بورسیه تحصیلی آلمان رقابت زیادی وجود دارد و افراد زیادی در پی دریافت آن هستند.

به همین منظور فرد متقاضی باید در نظر داشته باشد که تمامی شرایط مورد نیاز را به صورت کامل و دقیق در نظر داشته و بتواند به بهترین شکل ممکن برای دریافت ویزای تحصیلی ترکیه درخواست دهد.

از مهم‌ترین شرایط مورد نیاز برای دریافت بورسیه تحصیلی آلمان یا هر کشور دیگری، این است که فرد متقاضی دارای رزومه تحصیلی بسیار عالی باشد و در حالت کلی معدل بالایی در مقاطع مختلف تحصیلی خود نیز داشته باشد.

همچنین در صورتی که فرد متقاضی دارای مقالات علمی منتشرشده در مجله‌ها و سایت‌های بین‌المللی و معتبر باشد و فعالیت‌های علمی مختلفی نیز داشته باشد، شانس خود را برای دریافت بورسیه تحصیلی افزایش می‌دهد.

در حالت کلی سوابق و رزومه علمی، مدارک زبان، تحقیقات و مقاله‌های  مختلف فرد می‌توانند در شانس او برای دریافت بورسیه تحصیلی آلمان تاثیرگذار باشند.

بورسیه تحصیلی آلمان و مدارک مورد نیاز آن

در صورتی که فردی برای دریافت بورسیه تحصیلی آلمان واجد شرایط باشد و بورسیه به او تعلق بگیرد، می‌تواند برای ارائه مدارک مورد نیاز اقدام کنم. مدارک مورد نیاز برای دریافت بورسیه تحصیلی آلمان در هر نوع بورسیه‌ای متفاوت است.

فرد متقاضی با توجه به بورسیه‌ای که برای دریافت آن برگزیده شده است و واجد شرایط دریافت آن است می‌تواند به سایت رسمی مربوط به آن مراجعه نموده و از مدارک مورد نیاز به صورت دقیق مطلع شود و آن‌‌ها را آماده کند.

اما برخی از مدارک به صورت کلی مورد نیاز هستند که عبارت‌اند از:

  • انگیزه‌نامه
  • مدارک شناسایی و پاسپورت فرد متقاضی
  • مدارک تحصیلی و فارغ‌التحصیلی پیشین فرد
  • پیشنهاد تحقیق یا طرح مطالعه فرد
  • مدارک تسلط به زبان انگلیسی یا آلمانی با توجه به نوع بورسیه
  • سوابق کاری و فعالیت‌های علمی و غیره

شما همچنین می‌توانید از طریق یک وکیل مهاجرتی خبره از مدارک مورد نیاز به صورت دقیق اطلاع پیدا کرده و مهاجرت تحصیلی خود را به شکل دقیق و درستی انجام دهید.

درباره بورسیه تحصیلی آلمان

۲

انواع بورسیه تحصیلی آلمان

در حالت کلی بورسیه‌های مختلفی برای تحصیل در آلمان وجود دارد که افراد متقاضی می‌توانند برای هرکدام با توجه به مقطع تحصیلی خود اقدام نموده و شانس خود را برای دریافت آن با توجه به شرایط و وضعیت خود امتحان کنند.

انواع بورسیه‌های تحصیلی آلمان وجود دارند که هرکدام از آن‌ها به منظور خاصی در نظر گرفته شده‌اند و می‌توان گفت که برخی از آن‌ها برای شهریه و هزینه‌های تحصیل هستند و برخی دیگر برای هزینه‌های زندگی فرد نیز در نظر گرفته‌ شده‌اند.

دولت آلمان بسیاری از این بورسیه‌های تحصیلی را برای دانشجویان بین‌المللی نیز در نظر گرفته و به این صورت نیست که فقط دانشجویان آلمانی بتوانند از آن استفاده کنند.

به طور سالانه بسیاری از دانشجویان از کشورهای مختلف به خصوص از کشورهای آفریقایی و جهان سوم برای دریافت آن‌ها درخواست می‌دهند و برای مثال از دانشجویان افغانستانی نیز واجد شرایط دریافت آن هستند چرا که وضعیت نامناسبی در کشور خود برای ادامه تحصیل و زندگی دارند.

بسیاری از دانشجویان ایرانی نیز هرساله موفق به اخذ پذیرش و مهاجرت تحصیلی به آلمان می‌شوند و می‌توانند زندگی جدیدی را در این کشور آغاز کنند.

بورسیه موسسه هاینریش بل

موسسه Heinrich Böll یکی از موسسه‌های آلمانی است که به دانشجویان دکتری و مقاطع دیگر، جهت تحصیل در مقاطع مختلف بورسیه اعطا می‌کند و دانشجویان می‌توانند از هر ملیت و رشته‌ای که در آن تحصیل نموده‌اند برای دریافت آن اقدام کنند.

این بورسیه به صورت سالانه به حدود ۱۲۰۰ دانشجوی برتر، فارغ‌التحصیلان و غیره اعطا می‌شود. البته به نظر می‌رسد که برای دریافت آن رقابت وجود دارد و فرد متقاضی باید دارای رزومه و سوابق علمی خوبی باشد.

در مقطع مستر یا کارشناسی ارشد، به جز هزینه‌‌های فردی زندگی، ماهانه حدود ۸۵۰ یورو به دانشجو پرداخت می‌شود و به دانشجویان دکتری دارای این بورسیه نیز ۱۲۰۰ یورو در ماه پرداخت می‌شود و علاوه بر آن ۱۰۰ یورو هزینه فعالیت و پویایی وی نیز می‌تواند به او تعلق بگیرد و هزینه‌های زندگی را نیز دریافت می‌کند.

بورسیه تحصیلی اراسموس

بورسیه تحصیلی اراسموس یکی از برنامه‌هایی است که بسیاری از کشورهای اروپایی نیز آن را در نظر گرفته‌اند و در مطلب بورسیه تحصیلی ترکیه نیز مورد بررسی قرار گرفت.

بورسیه تحصیلی اراسموس گزینه بسیار خوبی برای تحصیل در اروپا است چرا که با استفاده از آن فرصت‌های بسیار خوبی برای فرد دارای بورسیه ایجاد می‌شود و در حالت کلی می‌تواند تحصیل خود را در کشورهای مختلف اتحادیه اروپا انجام دهد و مثلا پس از دو سال تحصیل خود از یک کشور اروپایی به کشور دیگری انتقال پیدا کند.

برای دریافت این بورسیه باید در یکی از موسسه‌های آموزش عالی ثبت نام کنید و دانشگاه محل اقامت شما و دانشگاه آلمانی توافق اراسموس را امضا کرده باشند و هردو آموزش عالی را بپذیرند.

این بورسیه هزینه‌های سفر، ثبت نام، هزینه‌های زندگی و غیره را پوشش می‌دهد و شرایط خوبی را برای دانشجو فراهم می‌نماید.

نحوه اخذ بورسیه تحصیلی آلمان

بورسیه DAAD

بورسیه دیگری که مورد بررسی قرار می‌گیرد بورسیه DAAD است که مخفف Deutscher Akademischer Austauschdienst می‌باشد که برای تبادل آکادمیک در یک موسسه آموزش عالی آلمان است که مسئول ارتقای روابط بین‌المللی هستند.

از شرایط لازم برای دریافت این بورسیه دارا بودن ۲ سال سابقه کاری ثابت است و فرد متقاضی باید در ۶ سال اخیر مدرک کارشناسی خود را دریافت نموده باشد.

این بورسیه کمک هزینه‌ای حدود ۸۵۰ یورو به صورت ماهانه برای دانشجویان کارشناسی ارشد و ۱۲۰۰ یورو ماهانه به دانشجویان دکتری ارائه می‌دهد و افراد متقاضی می‌توانند برای دریافت آن اقدام کنند.

بورسیه موسسه فردریش ایبرت

Friedrich Ebert Stiftung بورسیه‌ای است که برای دانشجویان بین‌المللی نیز در نظر گرفته شده است و به دنبال ترویج سوسیال دموکراسی است.

متقاضیان خارجی که در حال تحصیل در مقطع دکتری در دانشگاه‌های دولتی و غیره در آلمان هستند می‌توانند برای دریافت آن درخواست داده و با توجه به تجربیات و رزومه، شانس خود را امتحان کنند.

البته استفاده از این برنامه توسط دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد نیز ممکن است و می‌توانند برای دریافت آن درخواست دهند و شانس خود را امتحان کنند.

به طور سالانه ۴۰ نفر این بورسیه را دریافت می‌کنند و رقابت بر سر آن در بین دانشجویان آمریکای لاتین، اروپای شرقی، آفریقا و آسیا زیاد است.

به دانشجویانی که موفق به اخذ بورسیه تحصیلی آلمان از موسسه فردریش ایبرت می‌شوند به صورت ماهانه ۸۳۰ یورو در دوره کارشناسی و ۸۵۰ یورو در دوره کارشناسی ارشد اعطا می‌شود و هزینه درمانی آنان نیز پرداخت می‌شود.

۳

نحوه دریافت بورسیه تحصیلی آلمان

برای دریافت بورسیه تحصیلی آلمان فرد متقاضی باید مراحلی را به صورت دقیق و درست طی نموده تا بتواند آن را دریافت کند و به بهترین شکل ممکن مهاجرت تحصیلی خود را انجام دهد.

برای دریافت بورسیه تحصیلی آلمان اگر برای آینده برنامه‌ریزی کرده‌اید، باید برای ساخت یک رزومه علمی قوی و مناسب تلاش کنید و فعالیت‌های علمی خود را در هر سطح و کیفیتی ارتقاء دهید.

پس از تلاش برای دارا شدن سوابق و رزومه علمی بسیار خوب، باید انواع بورسیه‌های تحصیلی آلمان را مورد بررسی قرار داده و بورسیه مورد نظر خود را شناسایی کنید.

پس از آن از طریق سایت رسمی مربوط به هر بورسیه باید بررسی نمایید که بورسیه‌های مدنظر شما کدام هستند و همچنین شرایط و مدارک مربوط به آن چه مواردی را شامل می‌شود و به صورت دقیق این موضوع را بررسی کنید.

پس از آن باید در مدت زمانی که از سوی سایت مربوطه اعلام شده است برای دریافت بورسیه اقدام نموده و مدارک و چیزهای مورد نیاز دیگر را بارگذاری کنید.

همچنین در صورتی که برای مصاحبه وقتی برای شما تعیین شود یا برای احراز شرایط‌تان درخواستی از شما صورت گیرد باید به شکل دقیق مورد توجه قرار دهید و به بهترین شکل ممکن پاسخگو باشید.

در صورت قبول درخواست شما و اعلام اسامی افرادی که بورسیه به آن‌ها تعلق گرفته است می‌توانید دیگر مراحل مهاجرت خود را انجام دهید.

نحوه دریافت بورسیه تحصیلی آلمان

نکات مربوط به دریافت بورسیه تحصیلی

  • ارائه درخواست برای دریافت بورسیه تحصیلی آلمان باید در ددلاینی که توسط دانشگاه مشخص شده است انجام گیرد و فرد متقاضی نمی‌تواند پس از انقضای مهلت ارائه درخواست برای دریافت بورسیه اقدام کند و درخواست او مورد بررسی قرار نمی‌گیرد.
  • هرکدام از انواع بورسیه‌ها دارای مزایا و معایب خود هستند و فرد متقاضی دریافت بورسیه باید شرایط و ویژگی‌های مربوط به هرکدام را به صورت دقیق مورد بررسی قرار داده و پس از آن برای ارائه درخواست خود اقدام کند.
  • اکثر بورسیه‌‌های تحصیلی آلمان برای انواع مقاطع تحصیلی در دانشگاه قابل استفاده هستند و به این صورت نیست که فقط به مقطع خاصی تعلق بگیرد و افراد از سراسر جهان می‌توانند برای آن‌ها درخواست دهند.
  • در احراز شرایط تعلق گرفتن بورسیه، می‌توان گفت که شرایط زندگی و کشوری که فرد در آن زندگی می‌کند نیز اهمیت زیادی دارد و چه بسا افرادی که درگیر جنگ در کشور هستند و با افراد دیگر که در شرایط آرام‌تری قرار دارند، برای منتخب شدن در اولویت قرار دارند.
  • برای انجام مراحل مربوط به دریافت بورسیه تحصیلی آلمان و تهیه مدارک و شرایط مربوط به آن، فرد متقاضی می‌تواند با کمک یک مشاور مهاجرتی و یا افراد دارای تجربه در این زمینه روند مهاجرت خود را تسریع بخشند و در کمترین زمان ممکن آن را انجام دهند.

دریافت بورسیه با کمک مشاور مهاجرتی

روند دریافت بورسیه در حالت کلی نیازمند تلاش و دقت فراوان است و همه افراد موفق به اخذ آن نمی‌شوند و باید به اندازه کافی بتوانند رزومه علمی خود را قوی کرده و پس از آن اقدام کنند.

به همین منظور بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند تا بهترین روش دریافت بورسیه و داشتن بهترین انتخاب‌ها را از طریق یک وکیل مهاجرتی خبره جویا شوند و به همین ترتیب بتوانند شانس خود را برای دریافت بورسیه تحصیلی آلمان افزایش دهند.

دریافت بورسیه تحصیلی آلمان از طریق دریافت مشاوره از وکلای خبره مهاجرتی ممکن است و با توجه به اینکه مشاور مهاجرتی بهترین انتخاب را در اپلای برای دریافت بورسیه به شما ارائه می‌دهد و شما را در ارائه مدارک به صورت دقیق و درست راهنمایی می‌کند، به نظر می‌رسد که از اقدام به صورت فردی قابل اعتماد‌تر باشد و فرد متقاضی را به اهداف خود نزدیک‌تر کند.

شما می‌توانید از طریق یک وکیل یا مشاور مهاجرتی خبره و قابل اعتماد تمامی اطلاعات در رابطه با نحوه دریافت بورسیه تحصیلی و مدارک لازم برای آن را به دست آورده و در بهترین شکل ممکن برای انجام آن اقدام کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا