مهاجرت تحصیلی

چگونه بورسیه ونیر کانادا بگیرم

امروزه بسیاری از افراد به دلایل مختلفی از ایران مهاجرت می‌کنند و روش‌های گوناگونی را نیز برای آن در نظر می‌گیرند. در واقع می‌توان بیان نمود که هر فردی با توجه به هدف و برنامه‌ای که برای زندگی پس از مهاجرت دارد، می‌تواند برای اخذ ویزا اقدام نماید.

مهاجرت به کشورهای مختلف و با اهداف گوناگونی صورت می‌گیرد. کانادا یکی از کشورهایی است که با توجه به اینکه شرایط مطلوبی برای مهاجران دارد و کیفیت بالایی برای زندگی شهروندان فراهم می‌کند، گزینه مناسبی برای انواع مهاجرت به حساب می‌آید.

مهاجرت می‌تواند تحصیلی، کاری، سرمایه گذاری و یا حتی با تمکن مالی باشد. مهاجرت تحصیلی به کانادا در مقاطع مختلف دانشگاهی و یا حتی مدرسه می‌تواند صورت گیرد و فرد مهاجر حتی می‌تواند بورسیه‌هایی مثل بورسیه ونیر کانادا دریافت نماید.

مهاجرت تحصیلی به کانادا در حالت کلی دارای هزینه است و این هزینه با توجه به شهر و دانشگاهی که فرد انتخاب می‌نماید متفاوت است. اگر فرد متقاضی، موفق به دریافت فاند یا فول‌فاند شود این هزینه کاهش پیدا می‌کند یا به طور کلی از سوی دولت کانادا یا دانشگاه به فرد پرداخت می‌شود.

امروزه برای ادامه تحصیل در کانادا انواع بورسیه‌ها هستند که برای مقاطع مختلف و شرایط گوناگونی اعطا می‌شوند. بورسیه ونیر کانادا یکی از انواع آن است که برای مقطع دکترا در کانادا در نظر گرفته شده است و در این مطلب به طور کامل مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

تا پایان این مطلب با ما همراه باشید تا بورسیه ونیر کانادا، مراحل و شرایط دریافت و نکات دیگر مربوط به آن را مورد بررسی قرار دهیم.

بورسیه ونیر کانادا چیست

۱

بورسیه ونیر کانادا چیست؟

دولت کانادا به منظور جذب دانشجویان و ایجاد رقابت در مقاطع بالای تحصیلی، مزیت‌ها و برنامه‌های خاصی را در نظر می‌گیرد که دانشجویان با استفاده از آن‌ها می‌توانند به شکل راحت‌تری به این کشور سفر کرده و مهاجرت تحصیلی کنند.

در واقع هدف دولت کانادا این است که این کشور را از به قطب تحصیلات عالی در جهان تبدیل نماید و با انجام این کار، تمامی دانشجویان ممتاز مقاطع بالای تحصیلی را به سوی این کشور جذب نماید.

یکی از برنامه‌هایی که دولت کانادا برای رسیدن به این هدف در نظر گرفته است اعطای بورسیه تحصیلی می‌باشد که با استفاده از آن، دانشجویان می‌توانند با هزینه کمتر و یا بدون هزینه در کشور کانادا تحصیل نمایند.

بورسیه ونیر کانادا (Vanier CGS) یکی از این انواع کمک‌های مالی است که دولت کانادا به دانشجویان مقطع دکترا اعطا می‌کند و در صورتی که فرد متقاضی واجد شرایط دریافت آن باشد، می‌تواند از آن استفاده کند.

نکته قابل توجه این است که این بورسیه ظرفیت محدودی دارد و تقریبا به طور سالانه ۵۰ هزار دلار به فرد واجد شرایط اعطا می‌شود که می‌تواند از این طریق در کانادا تحصیل و زندگی کند.

در حالت کلی هر ساله حدود ۱۶۰ نفر برای دریافت بورسیه ونیر انتخاب می‌شوند و دریافت آن به آسانی امکان‌پذیر نمی‌باشد و فرد منتخب، باید از لحاظ علمی و غیره در شرایط بسیار خوبی قرار داشته باشد.

اعطای این بورسیه و امور مربوط به آن بر عهده سه موسسه است که موسسه تحقیقات علوم اجتماعی و انسانی، تحقیقات سلامت کانادا (CIHR) و موسسه تحقیقات علوم طبیعی و مهندسی نام دارند.

چه کسانی واجد شرایط اخذ بورسیه ونیر هستند؟

همانطور که پیش‌تر نیز بیان شد، ظرفیت اعطای این بورسیه محدود است و همه افراد واجد شرایط دریافت آن نیستند. به همین منظور یک سری فاکتورها برای پذیرش فرد در نظر گرفته می‌شوند که هر فردی که بیشترین میزان تطابق با آن‌ها را داشته باشد، مورد تایید قرار می‌گیرد و بورسیه ونیر کانادا برای مدت مشخص و محدودی به وی اعطا می‌شود.

همه دانشجویان بین‌المللی برای اخذ این بورسیه می‌توانند درخواست دهند و مهم‌ترین فاکتور برای قبولی آنان، این است که دارای مهارت بالای رهبری و استانداردهای علمی مورد نیاز باشند.

دانشجویان بین‌المللی بورسیه ونیر کانادا

نکته قابل توجه این است که فقط فار‌غ‌التحصیلان یک سری از رشته‌های خاص می‌توانند بورسیه ونیر کانادا را دریافت کنند و اگر فردی قصد تحصیل در رشته متفاوتی از رشته‌های معین مربوط به بورسیه ونیر را داشته باشد، باید هزینه آن را خودش بپردازد و واجد شرایط اخذ این بورسیه نمی‌شود.

همچنین دو سال آخر تحصیلی دانشجو مورد توجه قرار می‌گیرد و نمرات دو سال آخر وی بررسی می‌شوند و معدل بالای فرد و امتیازات دیگر، شرط قبولی و انتخاب است. بنابراین، شرایط اصلی اعطای بورسیه ونیر به افراد عبارت است از:

  1. نمرات تحصیلی و معدل، افتخارات و جوایز تحصیلی فرد که باید در حد عالی و قابل قبول با توجه به استانداردها باشد.
  2. بررسی مهارت‌های راهبردی شخص از طریق موفقیت‌های شخصی وی و فعالیت‌های مدنی، داوطلبانه و غیره.
  3. در نظر گرفتن سایر سوابق و مقالات و فعالیت‌ها در زمینه‌های مختلف علمی و پژوهشی.

با بورسیه ونیر چقدر از هزینه‌ها پرداخت می‌شوند؟

با توجه به چیزی که بیان شد، فردی که واجد شرایط دریافت بورسیه ونیر باشد و بتواند آن را دریافت نماید، سالانه حدود ۵۰ هزار دلار دریافت می‌کند و می‌تواند هزینه دانشگاه و زندگی را با آن بپردازد.

بنابراین می‌توان بیان کرد که این بورسیه تقریبا کل هزینه‌ها را پوشش می‌دهد و  فرد دانشجو در مقطع دکترا، هزینه خاصی را نمی‌پردازد مگر اینکه پس از پایان دوره تحصیلی‌اش قصد اقامت در کشور کانادا را داشته باشد که در این صورت باید هزینه‌های زندگی را شخصا بپردازد.

بنابراین می‌توان بیان کرد که بورسیه ونیر کانادا فقط تا پایان دوره تحصیلی دارای اعتبار است و پس از آن فرد باید هزینه‌هایش را خودش بپردازد یا به کشورش بازگردد.

همچنین می‌توان بیان کرد که با دریافت بورسیه کانادا، حتی هزینه بلیط هواپیما به فرد اعطا می‌شود و همچنین هر هزینه‌ای که فرد برای دریافت ویزا متقبل شود را می‌تواند از طریق بورسیه ونیر کانادا جبران کند.

پرداخت هزینه زندگی دانشجو در صورت اخذ بورسیه ونیر کانادا

همانطور که بیان شد، فرد با دریافت بورسیه ونیر کانادا می‌تواند بدون پرداخت هزینه و به صورت رایگان در مقطع دکترا و در کشور کانادا تحصیل نماید.

در حالت کلی هزینه‌ای از طریق بورسیه ونیر کانادا پرداخت می‌شود و فرد برای تحصیل در این کشور از آن استفاده می‌کند، هزینه زندگی دانشجو را نیز در بر می‌گیرد و می‌تواند از این طریق هزینه‌های زندگی را نیز بپردازد.

بنابراین اگر شخصی واجد شرایط دریافت بورسیه ونیر کانادا باشد و موفق به اخذ این نوع بورسیه شود، نیازی به دارا بودن تمکن مالی ندارد و تمامی هزینه‌های زندگی و تحصیل وی توسط این بورسیه و دانشگاهی که در آن تحصیل می‌کند، پرداخته می‌شود.

۲

نحوه و مراحل دریافت بورسیه ونیر کانادا

فردی که متقاضی دریافت بورسیه ونیر کانادا باشد، در قدم اول باید بررسی نماید که کدام دانشگاه‌ها آن بورسیه را اعطا می‌کنند و دانشگاه مورد نظر خود را با توجه به رشته و شهر، انتخاب نماید.

پس از آن، لازم است که فرد برای دانشگاه مورد نظر خود درخواست پذیرش ارسال کند و همراه آن رزومه و مدارک لازم  را نیز قرار دهد. این درخواست باید در مهلتی که خود دانشگاه اعلام می‌کند ارسال شود و در غیر این صورت فرد متقاضی نمی‌تواند برای دریافت بورسیه در آن سال درخواست دهد و باید تا مهلت بعدی صبر کند.

پس از اینکه درخواست وی ثبت شد و رزومه و مدارک لازم را نیر آپلود کرد، باید صبر کند تا شرایط وی مورد بررسی قرار گیرد و در صورتی که پذیرفته شده باشد، توسط نهاد ارائه‌دهنده بورسیه اعلام می‌گردد.

در حالت کلی فردی که تقاضای دریافت بورسیه ونیر کانادا را دارد باید از لحاظ علمی و سوابق پژوهشی و غیره در سطح بسیار خوب و عالی قرار داشته باشد تا شانس خود را برای دریافت این بورسیه افزایش دهد.

بنابراین با توجه به اینکه ظرفیت اعطای این بورسیه محدود است و افراد زیادی از سراسر جهان خواهان دریافت آن هستند، رقابت شدیدی در بین متقاضیان دریافت آن وجود دارد و تمامی استانداردها و فاکتورها در فرد باید در نظر گرفته شوند.

چیستی بورسیه ونیر کانادا

مدارک مورد نیاز برای دریافت بورسیه ونیر کانادا

فرد متقاضی دریافت بورسیه ونیر کانادا باید در نظر داشته باشد که تمامی مدارک مورد نیاز را به صورت کامل و دقیق آماده نماید و در مهلت معین به نهاد مربوطه اعطا کند.

مدارک مورد نیاز دریافت بورسیه ونیر کانادا عبارت‌اند از:

  • سوابق تحقیقاتی و علمی و مقالات و کتاب‌های چاپ‌شده توسط فرد
  • مدارک تحصیلی دانشگاهی به همراه ریزنمرات (با توجه به اینکه این بورسیه مربوط به مقطع دکترا است، مدارک مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مورد نیاز هستند.)
  • مدرک زبان با حداقل نمره مورد نیازی که دانشگاه اعلام کرده است. (که معمولا مدرک آیلتس با نمره بالای ۶.۵ نیاز است)
  • دارا بودن توصیه‌نامه آکادمیک و معتبر حداقل از سوی ۳ نفر
  • انگیزه‌نامه فرد که در آن هدف خود را از تحصیل در مقطع دکترا و مهاجرت بیان می‌کند
  • سایر موارد مفید که در رزومه تحصیلی فرد قابل ذکر هستند و می‌تواند با آن‌ها شانس پذیرش خود را افزایش دهد

مدت اعتبار بورسیه ونیر کانادا

بورسیه ونیر کانادا دارای مدت محدود است و در حالت کلی فقط دوره تحصیل فرد در مقطع دکترا را در بر می‌گیرد. به همین منظور فرد باید بتواند در همان مدت محدود فارغ‌التحصیل شود و مدرک دکترای خود را دریافت کند.

بورسیه ونیر کانادا معمولا در یک دوره سه ساله است و فرد می‌تواند در این مدت در دانشگاهی که توسط آن بورسیه شده است تحصیل کند. مدت اعتبار این بورسیه، از زمانی که به فرد اعطا شود و منتخب بودن وی اعلام شود، آغاز می‌گردد.

با در نظر گرفتن این موضوع، می‌توان بیان کرد که بورسیه ونیر کانادا در نهایت حدود ۱۵۰ هزار دلار است و هر سال ۵۰ هزار دلار به فرد دارنده بورسیه اعطا می‌گردد.

۳

کدام دانشگاه‌ها در کانادا بورسیه ونیر اعطا می‌کنند؟

اگر بخواهیم به صورت کلی بررسی کنیم، باید بگوییم که همه دانشگاه‌های کانادا بورسیه ونیر ارائه نمی‌کنند و هر فردی باید پیش از ارائه درخواست بررسی کند و ببیند که دانشگاه مورد نظر وی در لیست ارائه‌کنندگان بورسیه هست یا خیر.

بنابراین می‌توانید لیست دانشگاه‌هایی که در کانادا هستند و بورسیه ونیر ارائه می‌دهند را مشاهده نمایید و ببینید که دانشگاه مورد نظر شما در این لیست قرار دارد یا نه و اگر وجود ندارد، به صورت دقیق آن را از طریق سایت دانشگاه یا با در ارتباط قرار گرفتن با مسئولین مربوطه بررسی کنید.

دانشگاه‌های ارائه‌دهنده بورسیه ونیر کانادا عبارت‌اند از:

دانشگاه‌های ارائه‌دهنده بورسیه ونیر
دانشگاه ترنت کانادا دانشگاه وینزور کانادا  دانشگاه لاوال
دانشگاه آتاباسکادانشگاه پلی تکنیک مونترالدانشگاه کبک ریموسکی
دانشگاه براکدانشگاه کویینز کانادادانشگاه تروسی ریورز کبک کانادا
دانشگاه کارلتونکالج نظامی سلطنتی کانادادانشگاه کبک آبیتیبی تمیسکامینگ کانادا
دانشگاه رایرسوندانشگاه رویال رودز کانادادانشگاه کبک اوتاوایسی کانادا
دانشگاه دالهاوزیدانشگاه کنکوردیادانشگاه آلبرتا
کالج دانشگاهی دومینیکندانشگاه سنت ماریز کانادادانشگاه کبک مونترال کانادا
دانشگاه تکنولوژی عالی مونترال ETSدانشگاه سایمون فریزردانشگاه بریتیش کلمبیا کانادا
دانشگاه HEC مونترالدانشگاه ویلفرد لوریردانشگاه کلگری
دانشگاه ملی تحقیقات علمی کبک کانادادانشگاه آکادیادانشگاه گوئلف
دانشگاه یورک کانادادانشگاه نیپیسینگدانشگاه لثبریج
دانشگاه لارنشینموسسه فناوری دانشگاه انتاریودانشگاه پرنس ادوارد آیلند کانادا
دانشگاه مک گیلدانشگاه مونترال کانادادانشگاه نیو برانزویک
دانشگاه مک مستردانشگاه شربروکدانشگاه بریتیش کلمبیا شمالی
دانشگاه مموریال نیو فاند لنددانشگاه ملی مدیریت عمومی کانادادانشگاه مونکتون کانادا
دانشگاه بریتیش کلمبیا کانادادانشگاه کبک چیکوتیمی کانادادانشگاه اتاوا
دانشگاه مانیتوبادانشگاه رجاینا کانادادانشگاه ساسکاچوان
دانشگاه تورنتودانشگاه ویکتوریادانشگاه واترلو
دانشگاه وسترن انتاریودانشگاه ترینیتی وسترن کانادادانشگاه سنت فرانسیس خاویر کانادا

نکات مهم درباره بورسیه ونیر کانادا

  • اعتبار بورسیه ونیر کانادا غیرقابل تمدید است و فرد نمی‌تواند پس از گذشت سه سال اعتبار آن، برای دریافت مجدد بورسیه درخواست دهد.
  • رزومه علمی قوی و توانایی علمی بالای فرد باعث می‌شود که شانس وی برای دریافت بورسیه ونیر کانادا افزایش پیدا کند.
  • افرادی که پیش از ارائه درخواست نیز دارای مدرک دکترا بوده باشند، نمی‌توانند برای تحصیل مجدد در این مقطع بورسیه ونیر دریافت نمایند و این فقط شامل حال کسانی است که تا به حال مدرک دکترا نداشته‌اند.

افرادی که تمایل به اخذ مدرک دکترای دوم خود داشته باشند، می‌‌توانند با هزینه خودشان ویزای تحصیلی کانادا را دریافت کرده و در این مقطع تحصیل کنند.

  • افرادی که متقاضی دریافت بورسیه ونیر کانادا هستند باید در مدت زمان مشخصی که هرساله اعلام می‌شود نسبت به دریافت آن اقدام نمایند و پس از انقضای مهلت زمان ثبت درخواست، نمی‌توانند این کار را انجام دهند.
  • فعالیت‌های علمی و مقالات و کتاب‌های فرد که به عنوان رزومه وی ذکر می‌شوند، باید مرتبط با رشته تحصیلی وی باشد که امتیاز محسوب شود و فعالیت بدون ارتباط با رشته تحصیلی، مدنظر نیست.

درخواست بورسیه ونیر کانادا

بورسیه مقاطع دیگر تحصیلی در کانادا

اگر به دنبال تحصیل در کانادا هستید و می‌خواهید بورسیه نیز دریافت کنید، باید بیان نماییم که این کشور انواع بورسیه‌های دیگر برای مقاطع تحصیلی دیگر را نیز اعطا می‌کند و این امتیاز فقط مختص مقطع دکترا نیست.

بیشتر افرادی که به طور سالانه برای تحصیل به کانادا می‌روند و مهاجرت تحصیلی می‌کنند، در مقطع کارشناسی ارشد هستند و به همین منظور متقاضیان دریافت بورسیه‌های مربوط به این مقطع نیز بسیار زیاد هستند.

دولت کانادا برای متقاضیان تحصیل در این مقطع و مقطع کارشناسی نیز بورسیه در نظر گرفته است که هر کدام دارای عناوین و شرایط خاصی هستند و افراد ممتاز در برخی رشته‌های مدنظر دانشگاه‌های کانادا، می‌توانند بورسیه تحصیلی دریافت کنند و تحصیلات عالی خود را در آن کشور ادامه دهند.

این بورسیه‌ها برای دانشجویان بین‌المللی هستند و همه افراد از کشورهای مختلف در جهان می‌توانند برای دریافت آن‌ها درخواست دهند و در صورت پذیرش درخواست آن‌ها، بورسیه تحصیلی به آن‌ها تعلق می گیرد و تمام یا قسمتی از هزینه‌های فرد دانشجو به وی اعطا می‌گردد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا