مهاجرت تحصیلی

چگونه برای مهاجرت تحصیلی به کانادا اقدام کنم

مهاجرت تحصیلی به کانادا یکی از روش‌های مهاجرت به این کشور است که از طریق آن‌، بسیاری از دانش‌آموزان و دانش‌جویان ایرانی، اقدام به ادامه تحصیل در این کشور پیشرفته و مهاجرپذیر می‌کنند.

در حالت کلی انتخاب کشور مقصد برای ادامه تحصیل آسان نیست و هر شخصی باید بتواند با توجه به اهداف و انتظارات خود، کشور مناسبی را برای ادامه تحصیل انتخاب نموده و برای دریافت پذیرش در آن اپلای نماید.

کشور کانادا یکی از این کشورها است که در طی چند سال اخیر بسیاری از افراد به علل گوناگونی آن را برای مهاجرت تحصیلی و کاری و غیره انتخاب نموده و برای دریافت پذیرش و ویزای آن تلاش می‌کنند.

در حالت کلی کشور کانادا برای انواع مهاجرت مزایای گوناگونی دارد و در کنار این موارد، معایبی را نیز دارا می‌باشد که به آن‌ها می‌پردازیم.

شما می‌توانید از طریق این بستر تمامی اطلاعات مربوط به انواع مهاجرت در کشورهای مختلف را کسب کرده و با استفاده از آن برای اخذ ویزا و پذیرش در آن‌ها اقدام کنید.

۱

درباره مهاجرت تحصیلی به کانادا و مقدمات آن

بسیاری از افرادی که به مهاجرت تحصیلی به کانادا فکر می‌کنند، فقط مهاجرت به آن کشور برای اخذ مدرک و بازگشت به کشور خودشان را مدنظر ندارند بلکه به فرصت اخذ اقامت دائم کانادا پس از اتمام تحصیل نیز فکر می‌کنند. 

اخذ ویزای دانشجویی کانادا با توجه به رشته، دانشگاه، استان و شهر مدنظر متفاوت است و هرکدام روش خاص خود را دارند.

مهاجرت تحصیلی به کانادا دارای برخی شرایط کلی است که برخی از آن‌ها را بررسی می‌کنیم. برای مثال بهتر است سن فرد زیر ۴۵ سال باشد و تا حدود مناسبی از تمکن مالی برخوردار باشد.

چگونگی مهاجرت تحصیلی به کانادا

مدرک زبان وی نیز با توجه به نیاز دانشگاه متفاوت است و دانشگاه مدنظر مهاجر تعیین می‌کند. لازم به ذکر است که دارا بودن نامه پذیرش از دانشگاه یا کالج نیز الزامی است.

هر شخصی برای مهاجرت تحصیلی به کانادا و اخذ ویزای تحصیلی نیاز دارد تا مقدماتی را طی نماید. شاید بدانید که اخذ مدرک زبان و قوی کردن زبان انگلیسی بیار حائز اهمیت است و اولویت دارد.

بنابراین نیاز دارید تا زبان انگلیسی خود را قوی‌تر کرده و مدارکی مانند آیلتس را پیش از اپلای کردن به دست آورید. در ادامه برخی از مراحل مقدماتی پیش از اپلای کردن را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

ترجمه مدارک مورد نیاز

ترجمه مدارک موردنیاز مهاجرت تحصیلی به کانادا برای اخذ پذیرش و دریافت ویزای تحصیلی لازم و ضروری است. این ترجمه باید از طریق دارالترجمه‌های رسمی مربوط به دادگستری که دارای مهر دادگستری هستند صورت گیرد و انجام شود.

در حالت کلی می‌توان بیان نمود که ترجمه ناصحیح و غیرتخصصی باعث می‌شود که کشور مهاجرپذیر آن را قبول نکرده و رد کند.

بنابراین باید در نظر داشته باشید که ترجمه مدارک از طریق افراد خبره و اگاه صورت گیرد و همچنین در نظر داشته باشیدکه افراد سودجو از این طریق برای دریافت پول هنگفت از شما اقدام نکنند.

انتخاب رشته مورد نظر برای ادامه تحصیل

یکی از مسائلی که برای ادامه تحصیل در خارج از کشور اهمیت دارد، این است که شما بدانید دقیقا در چه رشته‌ای علاقه به تحصیل دارید.

این موضوع به این دلیل مهم است که وقتی یک شخص رشته‌ای را بدون آگاهی از بازار کار و واحدهای درسی آن انتخاب می‌کند، از انتخاب آن پشیمان می‌شود و شاید درخواست انصراف از تحصیل داشته باشد.

بنابراین لازم است که هر شخصی پیش از اقدام برای اخذ ویزای تحصیلی و انجام مهاجرت تحصیلی به کانادا، با یک مشاور تحصیلی خوب و خبره مشورت نماید و اهداف و دغدغه‌های خود را با وی در میان بگذارد.

در کنار رشته تحصیلی، نیاز است که دانشگاه موردنظر خود را نیز پیدا کنید. همچنین ممکن است که در پی جست‌وجوهای‌تان این موضوع را دریابید که دانشگاه مورد علاقه‌تان رشته مدنظر شما را دارا نمی‌باشد و به همین منظور مجبور شوید دانشگاه دیگری را در نظر داشته باشید.

در ادامه لیستی از دانشگاه‌های معتبر و محبوب کانادا را بررسی می‌کنیم.

آزاد کردن مدرک تحصیلی

یکی دیگر از اقدامات مقدماتی برای اخذ پذیرش کانادا، این است که فرد مدرک تحصیلی خود را آزادسازی کند.

آزادسازی مدرک با دشواری‌هایی همراه است و مثلا برخی از دانشگاه‌های ایران این اجازه را تا مدت‌ها پس از اتمام تحصیل به دانشجو نمی‌دهند و به نتیجه رسیدن این پروسه کمی زمان‌بر است.

بنابراین اگر قصد مهاجرت تحصیلی به کانادا برای مقطع کارشناسی ارشد را دارید لازم به ذکر است که باید مدرک کارشناسی خود را آزاد کنید و آن را در کنار مدارک دیگر خود به همراه داشته باشید. ۲

مراحل و نحوه مهاجرت تحصیلی به کانادا

در این بخش مراحل و نحوه مهاجرت تحصیلی به کانادا را مورد بررسی قرار می‌دهیم. در حالت کلی می‌توان بیان نمود که این مطالب جنبه کلی دارند و مانند یک راهنما عمل می‌کنند.

شما می‌توانید برای اخذ اطلاعات بیشتر و تخصصی‌تر از مشاوران مجموعه کمک گرفته و یا از اطلاعات تخصصی مربوط به مهاجرت تحصیلی به کانادا استفاده نمایید.

مراحل و نحوه اقدام برای مهاجرت تحصیلی به کانادا به شرح زیر است:

اخذ پذیرش تحصیلی

پیش از این در همین مطلب به مقدمات مورد نیاز برای مهاجرت تحصیلی به کانادا اشاره شد. پس از طی شدن مراحل مقدماتی، نیاز است که برای اخذ پذیرش تحصیلی اقدام کنید.

برای انجام آن باید فرم‌های درخواست پذیرش تحصیلی را دریافت و تکمیل نموده و به همراه انگیزه‌نامه، مدارک مورد نیاز، رزومه علمی و توصیه‌نامه در سایت دانشگاه مورد نظر بارگذاری کنید.

لازم به ذکر است که این مرحله از اهمیت زیادی برخوردار است و فرد باید رزومه علمی بسیار قوی و خوبی داشته باشد. مسائلی مانند نوع دانشگاه و مدرک تحصیلی و همچنین معدل و کارهای علمی انجام‌شده در طول دوران دانشجویی، مفید و موثر هستند.

پرداخت اپلیکیشن فی (Application Fee)

اپلیکیشن فی هزینه‌ای است که باید به حساب دانشگاه مورد نظر خود بپردازید. این هزینه برای این است که آن مجموعه درخواست شما را مورد بررسی قرار دهند و پرداخت آن لازم است.

این هزینه با توجه به دانشگاه‌های گوناگون متفاوت است و مقدار یکسانی ندارد. در حالت کلی می‌توان بیان کرد که این مبلغ بین ۱۰۰ تا ۲۵۰ دلار می‌باشد.

نکته قابل توجه این است که باید این هزینه را حتما پرداخت نمایید در غیر این صورت اگر هرکدام از مراحل را انجام دهید، باز هم درخواست شما بررسی نمی‌شود.

نحوه مهاجرت تحصیلی به کانادا

دیپازیت شهریه دانشگاه

پس از اینکه تایید ابتدایی دانشجو توسط دانشگاه انجام شد، از دانشجو درخواست می‌شود که هزینه یک ترم تحصیل را پرداخت نماید تا پس از آن، بتواند برای اخذ ویزای تحصیلی اقدام کند.

بنابراین متقاضی نمی‌تواند بدون داشتن نامه پذیرش تحصیلی اقدام به اخذ ویزا کند و دریافت این نامه نیز منوط به انجام این مرحله می‌باشد.

با توجه به این موارد، به نظر می‌رسد که فرد دانشجو و متقاضی، باید از پیش هزینه‌های مربوطه را آماده نماید و بتواند تمامی آن‌ها را پرداخت کند و روند ثبت‌ درخواست را به سریع‌ترین حالت ممکن پیش ببرد.

دریافت ویزای تحصیلی

مهم‌ترین مرحله در مهاجرت تحصیلی به کانادا، دریافت ویزای تحصیلی است. به این معنا که فرد پس از اخذ پذیرش از دانشگاه، باید برای اخذ ویزا اقدام کند.

مهم و تا حدودی سخت بودن این مسئله به این دلیل است که ویزای تحصیلی به همه افراد اعطا نمی‌شود و با سختی‌هایی همراه است.

البته لازم به ذکر است که با کمک یک مشاور مهاجرتی خوب و خبره می‌توانید این اقدام را انجام دهید و با درصد بالایی نسبت به اخذ ویزای تحصیلی اطمینان حاصل کنید.

ارسال مدارک و انگشت‌نگاری

در مرحله ارسال مدارک نیاز است که فرم پذیرش تحصیلی را به همراه مدرک زبان، مدارک و فرم‌های لازم به سفارت مربوطه ارسال نمایید.

پس از گذشت مدت حداکثر ۱ ماه پس از ارسال مدارک، نوبت به انگشت‌نگاری می‌رسد و برای این کار باید به مرکز بیومتریک یکی از کشورهای ارمنستان، ترکیه و آذربایجان مراجعه کنید که به کشور ایران نزدیک‌تر هستند.

برای این کار لازم است که از طریق سایت VFS اقدام به دریافت وقت نمایید و در موعد مشخص به یکی از آن کشورها مراجعه کنید.

پرداخت هزینه‌های اخذ ویزای تحصیلی

آخرین مرحله مربوط به اخذ ویزای تحصیلی، مربوط به پرداخت هزینه‌ها است و به این منظور باید حدود ۱۵۰ دلار برای بررسی پرونده به سفارت اعطا کرد و ۸۵ دلار برای هزینه انگشت‌نگاری و غیره.

شایان توجه است که این هزینه برای افراد بالای ۱۴ سال است و افراد زیر این سن نیاز به پرداخت هزینه انگشت‌نگاری و انجام این عمل ندارند.

پس از طی شدن این مراحل، فرد باید منتظر نتیجه بماند و به وی اعلام می‌گردد که برای وی ویزا صادر شده یا درخواست وی رد شده است و در این صورت، فرد می‌تواند در زمان‌های دیگر مجددا درخواست دهد.

۳

مهاجرت تحصیلی به کانادا همراه با بورسیه

بورسیه یا فاند یا کمک هزینه تحصیلی، هزینه‌ای است که شما می‌توانید از دولت یا دانشگاه و غیره درخواست کنید. این کمک هزینه تحصیلی، بیشتر برای مقاطع کارشناسی ارشد، دکتری و غیره می‌باشد. از بورسیه‌هایی که برای تحصیل در مقطع دکتری کانادا هستند می‌توان به بورسیه ونیر کانادا اشاره کرد.

بنابراین افرادی که قصد مهاجرت تحصیلی برای ادامه تحصیل در این مقاطع را دارند می‌توانند نسبت به اخذ آن اقدام کنند. نکته لازم به ذکر این است که فاند تحصیلی به هر شخصی اعطا نمی‌شود و لازم است که فرد واجد شرایط باشد.

در حالت کلی رقابت بر سر دریافت فاند تحصیلی بسیار است و تعداد آن محدود است به طوری که افراد ترجیح می‌دهند که با هزینه خودشان برای مهاجرت تحصیلی اقدام کنند.

هزینه تحصیل در کانادا

هزینه تحصیل در کانادا با توجه به رشته و دانشگاه منتخب شما متفاوت می‌باشد. در حالت کلی می‌توان بیان نمود که شهریه دانشگاه و هزینه دانشگاه در کانادا تخصصی و شخصی‌سازی‌شده است و برای هر فردی با توجه به درخواست وی به صورت گوناگونی ارزیابی می‌شود.

هزینه تحصیل در کانادا با توجه به دارا بودن یا نبودن فاند و فول فاند نیز متفاوت است و اگر شخصی فاند داشته باشد شهریه دانشگاه برای وی کمتر است و به عبارتی مقدار کمتری را پرداخت می‌کند.

در حالت کلی هزینه تحصیل و شهریه‌ها در کشور کانادا نسبت به کشورهای آمریکا و استرالیا کمتر است و کیفیت بسیار خوبی دارد.

هزینه زندگی دانشجویی در کانادا

هزینه زندگی دانشجویی در کانادا با توجه به نیازهای شخص و همچنین شهر و دانشگاهی که انتخاب کرده است متفاوت می‌باشد اما در حالت کلی می‌توان بیان نمود که هزینه زندگی دانشجویی در کانادا به طور متوسط به شرح زیر است:

 

مواردونکوورتورنتوکلگریمونترال
هزینه تحصیل (کارشناسی)حدود ۲۹ هزار دلارحدود ۲۶ هزار دلارحدود ۲۸ هزار دلارحدود ۳۳ هزار دلار
هزینه تحصیل (کارشناسی ارشد)حدود ۲۳ هزار دلارحدود ۱۹ هزار دلارحدود ۲۱ هزار دلارحدود ۲۴ هزار دلار
هزینه تحصیل (دکتری)حدود ۱۸ هزار دلارحدود ۱۴ هزار دلارحدود ۱۶ هزار دلارحدود ۱۹ هزار دلار
هزینه مسکن۱ هزار و ۷۵۰ دلار۲ هزار و ۳۰۰ دلار۹۷۵ دلار۱ هزار و ۲۹۰ دلار
هزینه حمل و نقل (به ازای هر ماه)۱۳۴ دلار۱۴۳ دلار۱۰۳ دلار۸۵ دلار
هزینه خوراک (به ازای هر ماه)۲۷۹ دلار۲۷۰ دلار۲۸۲ دلار۲۷۲ دلار
هزینه تفریح۸۰ دلار۷۵ دلار۶۵ دلار۷۵ دلار
هزینه پوشاک۹۰ دلار۸۵ دلار۷۵ دلار۸۰ دلار
۴

کار در حین تحصیل در کانادا

هر فردی هنگام برنامه‌ریزی برای مهاجرت تحصیلی به کانادا به این موضوع فکر می‌کند که در حین تحصیل شغلی را برای خود پیدا کند تا بتواند با استفاده از آن، هزینه‌های زندگی خود را پرداخت کند.

کار در حین تحصیل، علاوه بر اینکه باعث می‌شود که فرد از پس هزینه‌های زندگی‌اش در دوران دانشجویی برآید، از مزایای دیگری نیز برخوردار شود.

کار در حین تحصیل باعث می‌شود که فرد با فرهنگ و مهارت‌های اجتماعی مربوط به آن کشور آشنایی بیشتری پیدا کند و حتی دوستان جدیدی بیابد. لازم به ذکر است که کار در حین تحصیل در کانادا مقرراتی را نیز دارا می‌باشد که به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

دانشجویان در زمان تحصیل فقط حق انجام ۲۰ ساعت کار را دارند و بیش از این مجاز نیستند. البته در مواقع تعطیلات رسمی و تعطیلات بین دو ترم می‌توانند تا ۴۰ ساعت در هفته کار کنند.

همچنین باید ویزای تحصیلی معتبر داشته باشند و در کنار آن بتوانند واحدهای تحصیلی را به خوبی بگذرانند. همچنین دانشجویان پس از شروع تحصیل می‌توانند کار کنند و نه پیش از آن.

درخواست مهاجرت تحصیلی به کانادا

موقعیت‌های شغلی پس از تحصیل در کانادا

با توجه به تجریه مهاجران و آماری که از کشور کانادا منتشر می‌شود، به نظر می‌رسد که موقعیت‌های شغلی در کانادا بسته به تخصص افراد و مدارک تحصیلی، گوناگون می‌باشد.

در حالت کلی کشور کانادا مانند ایران نیست که کمبود شغل و رکود اقتصادی به این میزان وجود داشته باشد بنابراین می‌توانید اطمینان داشته باشید که با توجه به توانایی و تلاش خود، شغل مناسبی را در آن کشور پیدا می‌کنید.

۵

بررسی دانشگاه‌های برتر کانادا

هر فردی هنگامی که می‌خواهد ادامه تحصیل خود را در یک کشور دیگر انجام دهد، نیاز دارد تا اسامی دانشگاه‌های برتر آن کشور را بداند.

در ادامه اسامی دانشگاه‌های برتر کانادا را با توجه به نظرسنجی‌های انجام‌شده، آورده‌ایم.

QS World University Rankings 2021 – Top 10 Universities in Canada
Canada RankGlobal RankUniversity
۱  =۲۵University of Toronto
۲  =۳۱McGill University
۳  ۴۵ University of British Columbia
۴  ۱۱۸ Université de Montréal
۵  ۱۱۹ University of Alberta
۶  ۱۴۴ McMaster University
۷  =۱۶۶University of Waterloo
۸  =۲۰۳Western University
=۹   =۲۴۶Queen’s University
  =۲۴۶University of Calgary

 

اتمام تحصیل و بازگشت به کشور

اخذ ویزای تحصیلی کانادا به این صورت است که فرد باید پس از اتمام تحصیل به کشور خود بازگردد و البته گزینه‌های دیگری مانند اخذ ویزای کاری و اخذ اقامت دائم نیز برای وی موجود است.

با در نظر گرفتن این موضوعات می‌توان بیان نمود که هر فردی پس از اتمام دوره تحصیلی خود می‌تواند بدون هیچ مشکلی به کشور خود بازگردد و در آن مشغول به کار و زندگی شود.

اتمام تحصیل و اخذ اقامت دائم در کانادا

همانطور که بیان شد، اتمام مدت ویزای دانشجویی به این معنا است که فرد باید به کشور خود بازگردد و دیگر در آن کشور محصل حساب نمی‌شود.

اما کشور کانادا این امکان را برای دانش‌جویان قرار داده است که پس از اتمام تحصیل، اقدام به دریافت ویزای کار کنند و مجوز و ویزای کار پس از تحصیل را دریافت کنند.

بنابراین پس از پایان تحصیل، دانشجویان تا ۹۰ روز فرصت دارند این موضوع را پیگیری نمایند و برای خودشان کار پیدا کنند. 

با اخذ این ویزا، دانشجویان می‌توانند مجددا ۳ سال در کانادا زندگی کنند و پس از اتمام این مدت، با استفاده از سابقه کار خود از طریق برنامه تجربه کار کانادایی، اقامت دائم این کشور را به دست آورند.

همه چیز درباره مهاجرت تحصیلی به کانادا

اخذ ویزای همراه برای خانواده دانشجو

با توجه به اینکه کشور کانادا یک کشور مهاجرپذیر پیشرفته است، در طی سال‌های اخیر سیاست‌هایی را نیز برای این موضوع در نظر گرفته است که در این قسمت به ویزای همراه محصل اشاره می‌کنیم.

با توجه به اینکه مهاجرت تحصیلی به کانادا بدون خانواده برای بسیاری از افراد طاقت‌فرسا بود و به همین دلیل از انجام آن صرف‌نظر می‌کردند، کشور کانادا تصمیم گرفت تا به همراهان دانشجویان مانند همسر، فرزند و پدر و مادر آنان نیز ویزا اعطا کند.

برای اخذ ویزای همراه لازم است که فرد در زمان ارائه درخواست خود، اطلاعات مربوط به همراه یا همراهان خود را نیز درج نماید. بنابراین این اطلاعات که در فرم درخواست ویزای همراه تحصیلی درج شده‌اند، مورد بررسی قرار می‌گیرند.

مهاجرت تحصیلی به کانادا بدون مدرک زبان

مهاجرت تحصیلی به کانادا با مدرک زبان امکان‌پذیر است و شخصی که می‌خواهد اقدام نماید باید حداقل دارای نمره آیلتس ۶ باشد. 

اما این موضوع به این معنا نیست که با نمرات پایین‌تر یا بدون مدرک زبان نمی‌توانید به کانادا مهاجرت کنید بلکه لازم است که برخی از دوره‌های زبان را در همان کشور بگذرانید.

با این وجود به نظر می‌رسد که اخذ مدرک آیلتس در کشور ایران راحت‌تر باشد تا اینکه فرد الزام به گذراندن آن دوره‌ها در کانادا داشته باشد و بهتر است که پیش از اقدام برای مهاجرت تحصیلی به کانادا، مدرک زبان و نمره قابل قبولی را نیز دریافت نمایید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا