مهاجرت تحصیلی

چگونه برای مهاجرت تحصیلی به ایتالیا اقدام کنم

مهاجرت تحصیلی به ایتالیا یا کشورهای دیگر در طی چند سال اخیر بسیار پرمخاطب شده است و به همین منظور بسیاری از افراد برای آن اقدام می‌کنند و به طور سالانه بسیاری از دانشجویان برای آن اقدام می‌کنند.

کشور ایتالیا یکی از برترین کشورها برای کار، تحصیل و زندگی محسوب می‌شود و با توجه به بالا بودن کیفیت زندگی در این کشور، بسیاری از افراد برای مهاجرت به ایتالیا تمایل پیدا می‌کنند.

مهاجرت تحصیلی به ایتالیا یکی از روش‌های مهاجرت به این کشور است که از طریق آن می‌توان برای هر مقطع تحصیلی اقدام نمود و پس از کسب مدرک نیز برای دریافت اقامت دائم ایتالیا اقدام کرد.

در  این مطلب سعی داریم تا تمامی مسائل مربوط به مهاجرت تحصیلی به ایتالیا را مورد بررسی قرار داده و ببینیم که نحوه آن و شرایط مربوط به آن چه مواردی را شامل می‌شود.

مهاجرت تحصیلی به ایتالیا

۱

درباره مهاجرت تحصیلی به ایتالیا

کشور ایتالیا یکی از بهترین کشورهای اروپایی است که پایتخت آن رم است و واحد پولی آن نیز یورو می‌باشد. این کشور در طی سال‌های اخیر از لحاظ اقتصادی، اجتماعی و غیره پیشرفت زیادی کرده است.

در طی سال‌های اخیر مهاجرت تحصیلی به کشورهای مختلف از سوی ایرانیان بیشتر شده است و در پی این هستند که تحصیلات تکمیلی خود را ادامه داده و مدرک معتبر بین‌المللی از دانشگاه‌های اروپایی یا آمریکایی دریافت کنند و با استفاده از آن به کار و فعالیت مشغول شده و همچنین بتوانند به صورت دائمی در کشور مورد نظر خود اقامت کسب کنند.

مهاجرت به ایتالیا یکی از اولویت‌های بسیاری از افرادی است که قصد مهاجرت به قاره اروپا را دارند. مهاجرت به این کشور باعث می‌شود که فرد بتواند از تمام مزایای این کشور و حتی شهروندی اتحادیه اروپا بهره‌مند شود.

مهاجرت تحصیلی به ایتالیا مانند هر نوع مهاجرت به هر کشوری دارای مزایا و معایب خاص خود می‌باشد که افراد متقاضی پیش از انجام مهاجرت باید آن را در نظر داشته و به طور دقیق و کامل بررسی کنند.

نکته قابل توجه این است که مزایای مهاجرت تحصیلی به ایتالیا بسیار زیاد است که فرد می‌تواند از آن‌ها استفاده نموده و پس از گذشت چند سال اقامت دائم خود را نیز دریافت کند.

تحصیل در ایتالیا از طریق دریافت بورسیه نیز ممکن است و فرد با دریافت بورسیه تحصیلی می‌تواند به شکل آسان‌تری تحصیل نموده و هزینه‌های زندگی وی نیز پرداخت می‌شوند و می‌تواند از دانشگاه، مزایای مربوط به ان را نیز اخذ کند.

مهاجرت تحصیلی به ایتالیا و شرایط آن

شرایط مهاجرت تحصیلی به ایتالیا بسته به مقطعی که فرد متقاضی تمایل به تحصیل در آن را دارد متفاوت است و باید برای هر فردی به صورت جداگانه مورد بررسی قرار گیرد.

در حالت کلی شرایط سنی تحصیل در ایتالیا به این صورت است که از ۳ سالگی تحصیل به صورت اختیاری است و در ۶ سالگی اجباری می‌شود و از سن ۱۱ سالگی دوره راهنمایی فرد شروع می‌شود و فرد از ۱۵ سالگی وارد دوره دبیرستان می‌گردد و پس از آن می‌تواند وارد دانشگاه شود.

بنابراین از مهم‌ترین شرایط تحصیل در دانشگاه‌های ایتالیا، دارا بودن مدرک دیپلم و تحصیل در مدرسه است. از دیگر شرایط آن نیز می‌توان به دارا بودن مدرک زبان ایتالیایی اشاره کرد، چرا که تحصیل به این زبان صورت می‌گیرد و در حالت کلی برای تکلم فرد لازم است.

افرادی که زبان ایتالیایی بلد نباشند و مدرک نداشته باشند می‌توانند برای تحصیل به زبان انگلیسی در دانشگاه‌های خصوصی ایتالیا اقدام کنند که این دارای شهریه و هزینه است و باید توسط فرد پرداخت شود.

از دیگر شرایط تحصیل در ایتالیا می‌توان به دارا بودن مدارک مورد نیاز مانند پاسپورت دارای اعتبار، مدارک شناسایی، انگیزه‌نامه، رزومه علمی قوی و نامه پذیرش از یکی از دانشگاه‌های ایتالیا اشاره کرد.

شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با شرایط مهاجرت تحصیلی به ایتالیا با یک وکیل مهاجرتی و مشاور خبره در ارتباط قرار گرفته و پرسش‌های خود را مطرح کنید و به صورت صحیح و دقیق اقدام خود را انجام دهید.

مدارک لازم برای مهاجرت تحصیلی

مهاجرت تحصیلی به ایتالیا علاوه بر اینکه دارای شرایط خاصی می‌باشد، به این شکل است که فرد متقاضی باید تمامی مراحل مربوط به آن را به درستی طی کرده و مدارک لازم را نیز به صورت درست و دقیق اعطا کند.

مدارک لازم برای مهاجرت تحصیلی به ایتالیا با توجه به روش مهاجرت و شراط شخصی فرد می‌تواند در برخی موارد متفاوت باشد و بهتر است که با توجه به کمک افراد دارای تجربه و یا سفارت مربوطه و استفاده از کمک‌های یک وکیل مهاجرتی برای آن اقدام شود.

در حالت کلی از مدارک لازم برای مهاجرت تحصیلی به ایتالیا می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • پاسپورت معتبر و مدارک شناسایی دیگر
  • اثبات بیمه درمانی
  • رسید پرداخت هزینه‌های اخذ ویزا و هزینه‌های دیگر
  • اثبات تمکن مالی به مقادیر مورد نیاز برای تامین هزینه زندگی
  • نامه اخذ پذیرش از دانشگاه مورد نظر در ایتالیا
  • گواهی اثبات عدم سوءپیشینه
  • فرم درخواست ویزا به صورت تکمیل‌شده و کامل
  • مدرک زبان ایتالیایی یا انگلیسی بسته به هدف و زبان مورد نظر برای تحصیل و یا اثبات آن
  • مدرک دارا بودن اسکان در ایتالیا
  • انگیزه نامه مهاجرت تحصیلی به ایتالیا
  • معرفی‌نامه از استاد یا افراد معتبر در این زمینه

شما می‌توانید برای کسب اطلاعات در رابطه با مدارک لازم جهت مهاجرت به ایتالیا با یک وکیل یا مشاور مهاجرتی خبره در ارتباط قرار گرفته و به صورت دقیق و درست اقدام کنید.

درباره مهاجرت تحصیلی به ایتالیا

۲

نحوه مهاجرت تحصیلی به ایتالیا

مهاجرت تحصیلی به ایتالیا مانند مهاجرت تحصیلی به کانادا و کشورهای دیگر، دارای مراحل خاصی است و فرد متقاضی باید تمامی آن‌ها را به صورت دقیق و درست انجام داده تا درخواست وی مورد بررسی قرار گیرد.

اولین مرحله مهاجرت تحصیلی به ایتالیا این است که فرد متقاضی تمامی دانشگاه‌های ایتالیا را با توجه به مقطعی که قصد تحصیل در آن را دارد مورد بررسی قرار داده و بهترین دانشگاه با توجه به شرایط و ویژگی‌های خود را انتخاب کند.

پس از آن باید با توجه به سایت رسمی دانشگاه فرد متقاضی بررسی کند که مهلت اپلای برای آن دانشگاه به چه صورت است و به همین ترتیب رزومه تحصیلی و مدارک مورد نیاز خود را بارگذاری کند و برای دریافت پاسخ منتظر بماند.

او در این روند همچنین باید در صورت نیاز، اپلیکیشن فی را پرداخت کند تا درخواست او مورد بررسی قرار گیرد. پس از آن باید منتظر بماند تا درخواست او از سوی دانشگاه مورد قبول یا رد قرار گیرد.

درخواست برای دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا مرحله بعدی است که با دشواری‌هایی همراه است و حتی در مواردی پیش آمده که فرد متقاضی نامه پذیرش از دانشگاه را دریافت نموده باشد اما درخواست او برای دریافت ویزا به دلایل خاصی رد شده باشد.

به همین منظور این مرحله باید به صورت درست و دقیق انجام شود. فرد متقاضی باید به سفارت ایتالیا مراجعه کند و فرم درخواست اخذ ویزا را دریافت نماید و به صورت کامل پر کرده و همراه با مدارک مورد نیاز به مسئولین مربوطه اعطا کند.

پس از آن درخواست وی مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورتی که نیاز به اخذ مصاحبه باشد، وقتی برای آن معین می‌شود و فرد باید در وقتی که مشخص شده است به سفارت مراجعه نموده و روند اخذ ویزای خود را تکمیل کند.

دانشگاه‌های برتر ایتالیا برای تحصیل

با توجه به اینکه کشور ایتالیا دارای سطح علمی بسیار خوبی است و بسیاری از دانشگاه‌های آن مدارک دارای اعتبار بین‌المللی را ارائه می‌دهند، قابل بیان است که انتخاب بسیاری از افراد برای مهاجرت تحصیلی محسوب می‌شود و می‌توانند برای آن اقدام کنند.

دانشگاه‌های ایتالیا هرکدام دارای ویژگی‌های خاص خود هستند و هر فردی پیش از انتخاب دانشگاه مورد نظر خود می‌تواند آن را به طور دقیق مورد بررسی قرار داده و بهترین دانشگاه را انتخاب نماید.

از برترین دانشگاه‌های ایتالیا بر اساس نظرسنجی و بررسی معیارهای گوناگون می‌توان به این موارد اشاره کرد:

نام دانشگاه برتررتبه QS دانشگاه در ۲۰۲۳
دانشگاه پلی تکنیک میلان۱۳۹
دانشگاه بولونيا۱۶۷
دانشگاه ساپینزا رم۱۷۱
دانشگاه پادوا۲۴۳
دانشگاه میلان۳۲۴
دانشگاه پلی تکنیک تورین۳۲۵
دانشگاه پیزا۴۰۴
دانشگاه فدریکو دوم (ناپل)۴۱۶
دانشگاه تورنتو۴۵۷

چه رشته‌هایی برای تحصیل در ایتالیا مناسب هستند؟

برای تحصیل در کشور ایتالیا و مهاجرت تحصیلی به ایتالیا هر فردی می‌تواند دانشگاه و رشته مورد نظر خود را انتخاب نموده و بر اساس آن اقدام خود را انجام دهد.

بنابراین نمی‌توان گفت که بهترین رشته و مناسب‌ترین آن برای تحصیل در ایتالیا کدام است و چگونه می‌توان آن را انتخاب کرد. هر فردی می‌تواند با توجه به مدارک دانشگاهی خود، برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و یا دکتری اقدام نموده و بررسی کند که کدام دانشگاه در ایتالیا آن رشته را نیز برای تحصیل در اختیار دانشجویان قرار داده‌ است.

تحصیل در ایتالیا حتی در مقطع کارشناسی نیز می‌تواند باشد و فرد متقاضی با توجه به مدرک دیپلم خود در رشته موردعلاقه‌اش آغاز به تحصیل می‌نماید و مدرک دریافت می‌کند.

در کنار این موارد شایان ذکر است که تحصیل در برخی رشته‌ها که در سراسر جهان دارای درآمد بالایی هستند و امروزه پرمخاطب شده‌اند، باعث می‌شود که فرد بتواند از مزایای گوناگون مربوط به آن استفاده نموده و از همین طریق زندگی خود را به بهترین شکل ممکن آغاز کند.

رشته‌هایی مانند پزشکی، طراحی گرافیک، برنامه‌نویسی و غیره از انواع آن هستند که افراد متقاضی می‌توانند برای مهاجرت از طریق آن‌ها اقدام نموده و مدرک تحصیل خود را دریافت کنند.

نحوه مهاجرت تحصیلی به ایتالیا

۳

مزایا و معایب مهاجرت تحصیلی به ایتالیا

مهاجرت به هر کشوری، به هر نحوی که باشد دارای مزایا و معایب خاص خود است و مهاجرت تحصیلی به ایتالیا نیز از این قاعده مستثنا نیست و افراد باید پیش از اخذ تصمیم در رابطه با انجام یا عدم انجام آن، تمامی مزایا و معایب را مورد بررسی قرار دهند.

یکی از مزایای مهاجرت تحصیلی به ایتالیا که بسیار مورد توجه افراد مختلف واقع می‌شود این است که می‌توانند از تحصیل رایگان بهره‌مند شده و بدون پرداخت شهریه تحصیل کنند.

همچنین می‌توان به بیمه درمانی برای دانشجویان در زمان تحصیل اشاره کرد که یکی از بزرگتری مزایای تحصیل در این کشور محسوب می‌شود و تمامی افراد می‌توانند از آن استفاده کنند.

همچنین می‌توان گفت که فرد دانشجو در کنار تحصیل، می‌تواند ۲۰ ساعت در هفته کار کند و بیش از این اجازه نخواهد داشت اما از همین طریق می‌تواند به کسب درآمد بپردازد.

امکان دریافت بورسیه تحصیلی نیز یکی دیگر از مزایای مهاجرت تحصیلی به این کشور است که بسیاری از افراد به طور سالانه برای دریافت آن اقدام می‌کنند و در صورت دارا بودن شرایط، آن را دریافت می‌نمایند.

از معایب مهاجرت تحصیلی به ایتالیا می‌توان به دور بودن این کشور از ایران اشاره کرد و علاوه بر آن، سختی زبان ایتالیایی که بسیاری از افراد برای فراگیری آن دچار سختی می‌شوند و حتی ترجیح می‌دهند که برای تحصیل به زبان انگلیسی اقدام نموده و شهریه پرداخت کنند.

یکی دیگر از معایب مهاجرت تحصیلی به ایتالیا، پیدا کردن کار پس از تحصیل است که در واقع علیرغم شکوفایی اقتصاد در ایتالیا، نرخ بیکاری در این کشور زیاد است و به راحتی امکان پیدا کردن شغل فراهم نیست.

چگونگی مهاجرت تحصیلی به ایتالیا

تحصیل در ایتالیا و استفاده از مشاوره وکیل مهاجرتی

تحصیل در ایتالیا و یا هر کشور دیگری نیازمند طی کردن مراحل خاصی است که از طریق آن فرد متقاضی می‌تواند موفق به دریافت ویزای تحصیلی شود و در واقع زندگی جدید خود را از این طریق آغاز کند.

به منظور اینکه برای اپلای تحصیلی و انجام مهاجرت تحصیلی برای هر فردی محدودیت‌هایی وجود دارد و به این صورت نیست که بتواند در مدت کوتاهی چندین بار اقدام کند، می‌توان بیان کرد که افراد ترجیح می‌دهند از فرصت محدود خود به خوبی استفاده نموده و بدین ترتیب برای مهاجرت اقدام کنند.

بنابراین بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که مهاجرت خود را از طریق یک فرد خبره و قابل اعتماد انجام داده و در کوتاه‌ترین زمان ممکن موفق به دریافت ویزای تحصیلی شوند.

در حالت کلی انجام روند مهاجرت از طریق یک وکیل مهاجرتی و به کمک آن، انتخاب بسیاری از افراد برای دریافت ویزا در کمترین زمان ممکن است و به همین منظور آن را انتخاب می‌کنند. شما نیز می‌توانید انتخاب وکیل مهاجرتی خود را از طریق این پلتفرم انجام داده و به همین ترتیب به شکل مطمئن و درستی اقدام کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا