مهاجرت تحصیلی

چگونه برای تحصیل کارشناسی ارشد در ایتالیا اقدام کنم

بسیاری از افرادی که قصد مهاجرت تحصیلی به ایتالیا یا کشورهای دیگر را دارند، به این می‌اندیشند که تحصیلات عالی خود را در این کشور ادامه دهند و در واقع در مقاطع دکتری یا کارشناسی ارشد تحصیل کنند و از این طریق مقیم ایتالیا شوند.

به طور سالانه بسیاری از افراد از سراسر جهان برای مهاجرت تحصیلی به ایتالیا و تحصیل کارشناسی ارشد در ایتالیا اقدام می‌نمایند و از این طریق می‌توانند با فرصت‌های جدید بین‌المللی نیز در ارتباط قرار گرفته و در واقع پیشرفت خود را رقم بزنند.

همینطور قابل بیان است که افراد متقاضی مهاجرت تحصیلی به ایتالیا در پی این هستند که پس از اتمام تحصیل خود، برای یافتن کار در ایتالیا اقدام نموده و اقامت دائم این کشور را پس از گذشت مدتی به دست آورند.

در این مطلب سعی داریم تا تمامی نکات و مسائل مربوط به مهاجرت تحصیلی و تحصیل کارشناسی ارشد در ایتالیا را مورد بررسی قرار داده و ببینیم که چگونه می‌توان برای انجام آن اقدام نمود.

تحصیل کارشناسی ارشد در ایتالیا

۱

درباره تحصیل کارشناسی ارشد در ایتالیا

کشور ایتالیا از قوی‌ترین و پیشرفته‌ترین کشورهای اروپایی محسوب می‌شود که از لحاظ اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و غیره در سطح بالایی قرار دارد و شهروندان ان نیز از مزایا و کیفیت بالای زندگی برخوردار هستند.

با توجه به اینکه برای دانشجویانی که در ایتالیا تحصیل می‌کنند تسهیلات مختلفی در نظر گرفته می‌شود و می‌توانند از طریق آن از فرصت‌های بین‌المللی برخوردار شده و پس از تحصیل خود به شکل راحت‌تری کار پیدا کنند و حتی اقامت دائم ایتالیا را بگیرند، به نظر می‌رسد که بسیاری از افراد از سراسر جهان برای مهاجرت تحصیلی به این کشور و تحصیل کارشناسی ارشد در ایتالیا تمایل پیدا کرده و درخواست خود را ارائه می‌دهند.

تحصیل کارشناسی ارشد در ایتالیا در دانشگاه‌ها و رشته‌های مختلفی ممکن است و هر فردی با توجه به شرایط خود می‌تواند برای تحصیل کارشناسی ارشد در ایتالیا اقدام نموده و ویزای تحصیلی دریافت کند.

قابل ذکر است که دریافت بورسیه تحصیلی ایتالیا نیز ممکن است و حتی اگر فرد در دانشگاهی تحصیل کند که تحصیل در آن به طور کلی رایگان باشد، هزینه زندگی او پرداخته می‌شود و حتی اگر بخواهد به زبان انگلیسی و با پرداخت شهریه تحصیل کند، می‌تواند بورسیه دریافت کند و تحصیل خود را رایگان انجام دهد.

شرایط تحصیل کارشناسی ارشد

برای تحصیل کارشناسی ارشد در ایتالیا فرد متقاضی باید شرایط خاصی را دارا باشد که در واقع از این طریق بتواند در کوتاه‌ترین زمان ممکن پذیرش خود را از دانشگاه دریافت کند و پس از آن نیز ویزای تحصیلی بگیرد.

در واقع توجه به شرایط تحصیل کارشناسی ارشد در ایتالیا باعث می‌شود که شما از دیگر افراد متقاضی متمایز شوید و بتوانید مهاجرت تحصیلی خود را به خوبی انجام دهید.

از مهم‌ترین شرایط تحصیل کارشناسی ارشد در ایتالیا می‌توان به دارا بودن مدرک زبان ایتالیایی B2 یا آیلتس برای افرادی که قصد تحصیل به زبان انگلیسی را دارند اشاره نمود که در آیلتس، حداقل نمره فرد متقاضی باید ۶ باشد.

فرد متقاضی همچنین باید دارای تمکن مالی لازم برای تحصیل کارشناسی ارشد در ایتالیا باشد که حدود ۸ هزار یورو است و افراد متقاضی می‌توانند میزان دقیق آن را نیز از سفارت جویا شوند.

در واقع فرد باید در نظر بگیرد که تمامی شرایط مربوط به اخذ پذیرش از دانشگاه مورد نظر خود در ایتالیا را دارا بوده و بتواند از طریق آن ویزا بگیرد. شرایط مربوط به هر دانشگاه متفاوت است و بسته به رشته و مقطعی که فرد قصد تحصیل در آن را دارد متفاوت می‌باشد و متقاضی باید آن را در نظر بگیرد.

تحصیل کارشناسی ارشد در ایتالیا و مدارک لازم

یکی از مهم‌ترین مراحل مربوط به تحصیل کارشناسی ارشد در ایتالیا و اخذ ویزای تحصیلی مربوط به آن، ارائه مدارک لازم می‌باشد که باید به صورت درست و دقیق مورد بررسی قرار گرفته و فرد بتواند از طریق آن درخواست خود را ثبت کند.

از مدارک مورد نیاز برای تحصیل کارشناسی ارشد در ایتالیا می‌توان به مواردی که در ادامه آمده اشاره کرد:

  • رزومه تحصیلی و ریزنمرات فرد متقاضی
  • مدارک تحصیلی پیشین مانند دیپلم و لیسانس
  • انگیزه نامه که به صورت درست و قابل قبول نگارش شده باشد
  • فرم درخواست ویزای تحصیلی که به صورت کامل پر شده باشد
  • عکس پرسنلی در ابعاد اعلامی از سوی سفارت
  • مدرک زبان انگلیسی یا ایتالیایی با توجه به زبانی که فرد قصد تحصیل در آن را دارد

نکته قابل توجه این است که تمامی مدارک باید از سوی دارالترجمه به صورت رسمی و درست ترجمه شده باشند و همچنین فرد متقاضی می‌تواند برای کسب اطلاعات دقیق در رابطه با مدارک مورد نیاز برای تحصیل کارشناسی ارشد در ایتالیا از یک وکیل یا مشاور مهاجرتی کمک بگیرد.

نحوه تحصیل کارشناسی ارشد در ایتالیا

۲

نحوه اقدام برای تحصیل کارشناسی ارشد در ایتالیا

برای تحصیل کارشناسی ارشد در ایتالیا افراد متقاضی باید در نظر داشته باشند که مراحل مربوطه را به صورت درست و دقیق طی نموده تا بتوانند در کوتاه‌ترین زمان ممکن ویزای تحصیلی خود را دریافت نماید و مهاجرت کند.

اولین قدم برای مهاجرت تحصیلی به ایتالیا این است که فرد تمامی دانشگاه‌های این کشور را که تحصیل کارشناسی ارشد در ایتالیا در آن‌ها ممکن است مورد بررسی قرار داده و پس از آن بهترین دانشگاه را انتخاب نماید.

پس از انتخاب دانشگاه، باید در نظر بگیرد که شرایط اخذ پذیرش از آن دانشگاه چه مواردی را شامل می‌شود و با توجه به مهلتی که در سایت دانشگاه اعلام شده درخواست خود را ثبت کند و با ارائه مدارک و پرداخت اپلیکیشن فی در صورت نیاز، منتظر پاسخ پس از بررسی از سوی دانشگاه شود.

اگر درخواست او مورد بررسی قرار گیرد، از سوی دانشگاه مربوطه ایمیلی برای وی ارسال می‌شود و قبول یا رد به او اعلام می‌شود و پس از آن می‌تواند برای دریافت ویزای تحصیلی اقدام کند.

برای دریافت ویزای تحصیلی باید از سفارت ایتالیا وقت رزرو نماید و در موعد مقرر به سفارت ایتالیا مراجعه نموده و فرم درخواست ویزای تحصیلی را دریافت کند و پس از تکمیل آن با اطلاعات درست و دقیق و تهیه مدارک لازم، درخواست خود را ثبت کند.

در صورتی که نقصی در مدارک و غیره وجود نداشته باشد، ویزای تحصیلی پس از گذشت مدتی برای او صادر می‌شود و می‌تواند با تهیه بلیط هواپیما و غیره، مهاجرت خود را انجام دهد.

دانشگاه‌های مناسب برای تحصیل کارشناسی ارشد

کشور ایتالیا از جمله کشورهای اروپایی است که از لحاظ سطح علمی در درجه بالایی قرار دارد و دانشگاه‌های بسیار خوبی برای تحصیل در انواع مقاطع و رشته‌های آن هستند.

افرادی که برای تحصیل در ایتالیا اقدام می‌کنند به این می‌اندیشند که بهترین دانشگاه را با توجه به شرایط خود انتخاب نموده و روند مهاجرت خود را انجام دهند.

از برترین دانشگاه‌های ایتالیا می‌توان به مواردی که در ادامه آمده اشاره نمود:

بولونیا ۱۶۷١٧٢٢٠١-٣٠٠٣,١١۴ دلار آمریکا در سال
دانشگاه ساپینزا رم ١٧١ ١٩٧١۵١-٢٠٠۲,۸۲۰ یورو در سال
دانشگاه پادوا ۲۴۳ ٢٠١-٢۵٠١۵١-٢٠٠۲,۵۶۰ یورو در سال
دانشگاه میلان ۳۲۴٣٠١-٣۵٠١۵١-٢٠٠٢,٧۶٨ دلار آمریکا در سال
دانشگاه پیزا ۴۰۴ ۴٠١-۵٠٩١۵١-٢٠٠٢,٣٠٧ دلار آمریکا در سال

قابل بیان است که شما می‌توانید تمامی دانشگاه‌های ایتالیا و شرایط مربوط به هرکدام را از طریق سایت رسمی دانشگاه مورد بررسی قرار داده و با توجه به وضعیت و شرایط خود تصمیم‌گیری نمایید.

درباره تحصیل کارشناسی ارشد در ایتالیا

چه رشته‌هایی برای تحصیل کارشناسی ارشد در ایتالیا مناسب هستند؟

اکثر افرادی که برای تحصیل کارشناسی ارشد در ایتالیا اقدام می‌کنند، ترجیح می‌دهند که در رشته مرتبط با رشته تحصیلی کارشناسی خود تحصیل نموده و مرتبط با همان باشد.

در حالت کلی تحصیل در رشته‌های مختلف در دانشگاه‌های ایتالیا ممکن است و در واقع افراد می‌توانند با توجه به علایق و شرایط خود، بهترین دانشگاه را انتخاب نموده و برای آن اپلای کنند.

تحصیل کارشناسی ارشد در ایتالیا معمولا در رشته‌ها و دانشگاه‌های برتر انجام می‌شود و در واقع افراد در پی این هستند که بهترین رشته‌ها که از بازار کار خوبی برخوردار هستند را انتخاب نموده و به همین ترتیب در آن‌ها تحصیل نمایند.

برخی رشته‌ها مانند پزشکی و غیره به شکلی هستند که تحصیل در آن‌ها در کشورهای مختلف دنیا به خوبی انجام می‌شود و در واقع فرد متقاضی پس از اتمام تحصیل می‌تواند با بازار کار بسیار خوب آن درآمد عالی کسب نموده و زندگی جدیدی را آغاز کند.

در حالت کلی از رشته‌های پرمتقاضی و مناسب برای تحصیل در ایتالیا می‌توان به مواردی که در ادامه آمده اشاره کرد:

  • پزشکی
  • انواع مهندسی
  • حقوق
  • فناوری اطلاعات
  • کامپیوتر و شاخه‌های آن
  • علوم تربیتی
  • معماری

شما می‌توانید برای کسب اطلاعات دقیق در رابطه با بهترین رشته جهت تحصیل در ایتالیا با یک وکیل و مشاور مهاجرتی در ارتباط قرار گرفته و بهترین رشته را با توجه به شرایط خود انتخاب نمایید.

۳

نکات مربوط به تحصیل کارشناسی ارشد

  • تحصیل کارشناسی ارشد در ایتالیا در دانشگاه‌های دولتی و اکثر رشته‌ها در حالت کلی رایگان است و فرد متقاضی نباید هزینه‌ای بابت تحصیل بپردازد و فقط در صورتی که فردی تمایل به تحصیل در دانشگاه غیردولتی و یا به زبان انگلیسی را داشته باشد، باید شهریه مربوط به دانشگاه را پرداخت نماید.
  • دریافت بورسیه تحصیلی ایتالیا به روش‌های مختلفی ممکن است و اگر فردی تمایل به دریافت بورسیه تحصیلی استانی داشته باشد، باید شرایطی از جمله آیلتس بالای ۶.۵، معدل بالا در دوره تحصیل و غیره را دارا باشد.
  • در رابطه با هزینه زندگی دانشجویی در ایتالیا می‌توان گفت که برای یک دانشجو حدود ۹۰۰ تا ۱۳۰۰ یورو است که تقریبا با این مبلغ می‌تواند تمام هزینه‌های زندگی خود را پرداخت کند.
  • در صورتی که رشته تحصیلی فرد در دوره کارشناسی با کارشناسی ارشد مرتبط باشد، شانس وی برای اخذ پذیرش از دانشگاه مورد نظر خود و حتی بورسیه در رشته دلخواه بیشتر است و باید این موضوع را در نظر بگیرد.
  • برای انجام مهاجرت تحصیلی به ایتالیا تمامی مراحل باید به شکل درستی طی شوند و مدارک لازم نیز به شکل درست و دقیق ارائه شوند تا درخواست فرد مورد بررسی قرار گیرد.
  • کار بیش از ۲۰ ساعت در هفته برای دانشجویان در ایتالیا غیرقانونی است و فردی که از قانون پیروی نکرده مجازات می‌شود.

چگونگی تحصیل کارشناسی ارشد در ایتالیا

کار در کنار تحصیل در ایتالیا

یکی از بزرگترین دغدغه‌های بسیاری از افرادی که به ایتالیا مهاجرت می‌کنند، این است که چگونه می‌توانند در کنار تحصیل خود کار کنند و از این طریق کسب درآمد نمایند.

کار در کنار تحصیل در ایتالیا و کسب درآمد، راه حل برخی از چالش‌های مهاجرت به ایتالیا است که افراد از طریق آن می‌توانند مشکلات مربوط به دوری از خانواده و دوستان و یا هزینه‌ها و مشکلات زندگی در ایتالیا را حل نموده و افراد تجربه بهتری از مهاجرت داشته باشند.

به همین منظور اجازه کار برای دانشجویان در نظر گرفته شده است و می‌توانند تا ۲۰ ساعت در هفته کار کنند. همچنین دانشجویان دانشگاه‌های ایتالیا می‌توانند تا ۴۰ ساعت در ماه‌های تعطیل کار کنند و درآمد کسب کنند اما در حالت کلی اجازه کار تمام وقت برای دانشجویان وجود ندارد.

بیشتر دانشجویانی که تمایل به کار در کنار تحصیل دارند، سعی می‌کنند مشاغل آسانی را انتخاب کنند که به روند تحصیلی آن‌ها ضربه وارد نکند و همچنین برای آن‌ها مفید در نظر گرفته شود. علاوه بر این موارد امکان کار در خود دانشگاه نیز در بسیاری از مواقع وجود دارد و افراد می‌توانند برای آن درخواست دهند.

استفاده از مشاوره وکیل مهاجرتی برای مهاجرت

تصمیم به مهاجرت همانطور که یکی از بزرگترین تصمیمات زندگی هر فردی محسوب می‌شود، دارای روند سختی نیز می‌باشد و به این صورت نیست که در کوتاه‌ترین زمان و به راحتی انجام شود.

با توجه به اینکه تحریم‌های مختلفی علیه کشور ایران اعمال شده است، اخذ ویزای تحصیلی، کاری و غیره نیز با سختی‌های خاص خود همراه است و به طور سالانه تعداد محدودی ویزا صادر می‌شود و به همین منظور افراد متقاضی دارای شانس محدود هستند.

با توجه به محدودیت فرصت‌های مهاجرت در هر سال، بهترین تصمیم این است که هر فردی از ابتدای روند مهاجرت خود از کمک یک وکیل مهاجرتی استفاده نماید که از این طریق بتواند در کمترین زمان ممکن مهاجرت خود را انجام دهد.

استفاده از کمک وکیل مهاجرتی باعث می‌شود که بتوانید بهترین راه مهاجرت به ایتالیا و انواع روش‌های آن را مورد بررسی قرار داده و حتی در رابطه با تحصیل کارشناسی ارشد در ایتالیا شما را راهنمایی کند. شما می‌توانید از طریق این بستر وکیل مورد نظر خود را انتخاب کرده و در هر ساعتی از شبانه‌روز پاسخ پرسش‌های خود را به دست آورید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا