مهاجرت تحصیلی

چگونه بورسیه کانادا بگیرم

بسیاری از افرادی که قصد مهاجرت تحصیلی به کانادا را دارند به این می‌اندیشند که در صورت امکان، بورسیه کانادا دریافت نمایند و با بورسیه به این کشور مهاجرت کنند تا هزینه‌های خود را نیز کاهش دهند.

بورسیه کانادا یا هر کشور دیگری دارای انواع مختلفی است که با توجه به شرایط افراد به آن‌ها اعطا می‌گردد و می‌توانند از آن استفاده نمایند. در حالت کلی افرادی که قصد دریافت بورسیه کانادا را دارند باید دارای رزومه قوی باشند و بتوانند توانایی‌های خاص خود را ثابت کنند.

در این مطلب بورسیه کانادا و نحوه اخذ آن و تمامی مسائل مربوط به آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

بورسیه کانادا

۱

درباره بورسیه کانادا

بورسیه کانادا که برای ادامه تحصیل افراد در این کشور اعطا می‌شود، از جمله چیزهایی است که بسیاری از افراد متقاضی دریافت آن هستند و با توجه به اینکه اخذ آن دارای شرایط سختی می‌باشد، می‌توان گفت که تلاش زیادی برای دریافت آن صورت می‌گیرد.

کشور کانادا یکی از کشورهای دارای سطح علمی بالا است و در واقع می‌توان بیان کرد که انتخاب اول بسیاری از افراد برای مهاجرت تحصیلی می‌باشد. این کشور علاوه بر اینکه از لحاظ علمی در رتبه خوبی قرار دارد، بورسیه‌های مختلفی را نیز به دانشجویان اعطا می‌کند که از این طریق می‌توانند به صورت رایگان یا با هزینه کمتری در کانادا تحصیل کنند.

ظرفیت اعطای بورسیه کانادا به دانشجویان بین‌المللی بسیار محدود است و به همین منظور رقابت شدیدی در این موضوع وجود دارد و فرد متقاضی دریافت بورسیه کانادا باید تمامی معیارهای دریافت بورسیه را نیز دارا باشد.

شرایط دریافت بورسیه تحصیلی

همه ما می‌دانیم که دانشگاه‌های برتر در سراسر جهان دارای شرایطی برای پذیرش دانشجو هستند و در واقع سعی می‌کنند که با برگزاری آزمون‌های مختلف و قرار دادن شرایط گوناگون، بهترین انتخاب را داشته باشند و از دانشجویان برتر استقبال کنند.

با توجه به این موضوع فردی که متقاضی دریافت بورسیه کانادا است باید دارای رزومه علمی قوی، مدرک تحصیلی مرتبط و ریزنمرات خوب باشد. به همین منظور در بسیاری از مواقع دانشگاهی که فرد از آن مدرک دریافت کرده نیز دارای اهمیت است و امتیاز محسوب می‌شود.

شرایط کلی دریافت بورسیه کانادا در همه انواع آن یکسان است و مثلا معدل بالای ۱۶ یا ۱۷ برای فرد لازم است اما در کنار این موارد، مسائل دیگری هم هستند که بسته به نوع بورسیه متفاوت می‌باشند و هر فردی باید به تنهایی یا با کمک یک وکیل مهاجرت از آن‌ها اطلاع پیدا کند.

بنابراین از مهم‌ترین شرایط دریافت بورسیه کانادا می‌توان به شایستگی علمی فرد، رزومه قوی، سوابق پژوهشی و کاری و فرهنگی-هنری و مدارک تحصیلی و غیره وی اشاره کرد و افراد دارای شرایط ذیل شانس دریافت بورسیه کانادا را افزایش می‌دهند:

  • سوابق علمی و مقالات منتشرشده در ISI
  • معدل بالا و ریزنمرات تحصیلی مقاطع قبلی فرد
  • نمره زبان بالا
  • شرکت در آزمون‌هایی مثل GRE و GMAT
  • مدال المپیاد، اختراعات و مدال‌های جهانی فرد

مدارک لازم اخذ بورسیه

مدارک لازم برای ارائه درخواست بورسیه کانادا در همه دانشگاه‌ها یکسان نیست و فرد متقاضی باید آن را با توجه به شرایط خود ارزیابی کند و ببیند که چه مدارکی برای دریافت بورسیه کانادا لازم هستند تا به طور دقیق آن‌ها را ارائه دهد.

مدارک لازم برای ارائه درخواست اخذ بورسیه کانادا عبارت‌اند از:

  • ریزنمرات و مدارک تحصیلی
  • رزومه اختصاصی برای استاد دانشگاه مورد نظر که موارد مختلفی را شامل شود و فرد متقاضی آن را به صورت دقیق ارائه کند.
  • انگیزه‌نامه برای رشته تحصیلی و حوزه علمی مدنظر
  • مقالات فرد و سوابق پژوهشی
  • نمره زبان مدرک معتبر مانند آیلتس و تافل
  • توصیه نامه از حداقل دو استاد از دانشگاه فرد متقاضی

اخذ بورسیه کانادا

۲

نحوه دریافت بورسیه کانادا

فردی که تمایل به دریافت بورسیه کانادا برای تحصیل در آن کشور را دارد، باید در ابتدا دانشگاه مورد نظر خود را انتخاب کرده و پس از آن اقدام نماید. انتخاب دانشگاه با توجه به شرایط فرد و شهری که قصد مهاجرت به آن را دارد انجام می‌شود.

پس از آن باید بررسی کند که دانشگاه مورد نظر او بورسیه تحصیلی ارائه می‌دهد یا خیر و نوع آن به چه صورت می‌باشد. البته به منظور جست و جو برای دریافت بورسیه می‌توان بیان کرد که سایت‌های گوناگونی نیز به وجود آمده‌اند که افراد از طریق آن‌ها می‌توانند بورسیه دریافت کنند.

برای اطلاع از بورسیه‌های دانشگاه، فرد متقاضی می‌تواند از طریق سایت خود دانشگاه نیز اقدام کند و یا با جست‌وجو در مرورگر، در رابطه با جزئیات آن اطلاعات کسب کند.

پس از آن فرد می‌تواند با توجه به ددلاین ارائه شده از سوی دانشگاه برای دریافت بورسیه، نسبت به ارائه درخواست برای دریافت آن اقدام کند و مراحل لازم را طی کند و مدارک را نیز ارائه دهد.

مدارک مورد نیاز مواردی مانند رزومه علمی، مدارک تحصیلی و مدرک زبان را شامل می‌شود و در واقع ملاک اصلی برای اعطای بورسیه، رزومه علمی و نمرات تحصیلی و غیره فرد است.

بنابراین فرد می‌تواند برای دریافت بورسیه از دانشگاه مورد نظر خود اپلای کند و منتظر قبول یا رد درخواست خود بماند و پس از قبول، برای دریافت ویزای تحصیلی و غیره اقدام کند.

نکات مربوط به بورسیه

  • بورسیه کانادا می‌تواند به صورت فاند یا فول فاند باشد و در فول فاند تمامی هزینه‌های زندگی و شهریه تحصیل دانشجو پرداخت می‌شوند و در فاند قسمتی از آن به وی اعطا می‌گردد.
  • همانطور که بیان شد فرد متقاضی باید از لحاظ علمی دارای شایستگی‌هایی باشد و در واقع با دیگر دانشجویان متمایز باشد و بتواند با یک استاد در دانشگاه مورد نظر خود مکاتبه کرده و او را برای اعطای بورسیه تحت تاثیر قرار دهد.
  • قرار دادن رزومه و سوابق علمی و غیره در پلتفرم‌هایی مانند لینکدین نیز می‌تواند بسیار مفید باشد به دلیل اینکه بسیاری از افراد از این بستر بین‌المللی استفاده می‌نمایند و استاد آن دانشگاه نیز احتمال دارد به پروفایل شما سر بزند.
  • برای دریافت بورسیه لازم است که در ددلاین مدنظر اقدام نمایید تا درخواست شما مورد بررسی قرار گیرد و در حالت کلی درخواست افرادی که خارج از تاریخ اقدام می‌کنند بررسی نمی‌شود.
  • مدارک لازم دریافت بورسیه باید به طور دقیق و صحیح ارائه شوند و فرد متقاضی باید سعی کند که استاد دانشگاه را تحت تاثیر قرار داده و توانایی‌های متمایز خود را به او اثبات کند.
  • دانشگاه‌های مختلف در کانادا بورسیه‌های گوناگونی را ارائه می‌دهند که با توجه به شرایط هر فردی متفاوت است. به همین منظور پیش از اقدام برای ارائه درخواست دریافت بورسیه باید جست و جوهای لازم به عمل آیند.

بهترین بورسیه‌های تحصیلی کانادا برای دانشجویان

در حالت کلی بورسیه‌های تحصیلی زیادی هستند که دانشجویان می‌توانند برای دریافت آنان در هر مقطعی درخواست دهند و آن را با توجه به شرایط خود دریافت کنند.

بنابراین در حالت کلی بهترین بورسیه‌ها از دانشگاه‌های برتر ارائه می‌شوند و معمولا همه هزینه‌های زندگی فرد را در بر می‌گیرند و می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. برخی از بورسیه‌های برتر کانادا عبارت‌اند از:

  • بورسیه جوایز تحقیقاتی از مرکز تحقیقاتی بین‌المللی یا همان IDRC از بهترین بورسیه‌هایی است که با توجه به گزارشات سال ۲۰۲۲ ارائه شده و مختص دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری است که از کشورهای در حال توسعه به کانادا می‌روند.
  • بورسیه تحصیلی ونیر کانادا نیز وجود دارد که به طور کلی هزینه زندگی و تحصیل دانشجو را به وی اعطا می‌کند و به همین منظور بسیار مورد استقبال قرار می‌گیرد.
  • بورسیه بنتینگ نیز وجود دارد که این هم برای دانشجویان مقطع دکتری است و هزینه تحصیل و زندگی دانشجو را پرداخت می‌کند و به همین منظور می‌توانند آن را دریافت کنند.

نحوه دریافت بورسیه کانادا

۳

دانشگاه‌های ارائه‌دهنده بورسیه در کانادا

در این قسمت دانشگاه‌هایی را که بورسیه کانادا ارائه می‌دهند بررسی می‌کنیم و در ابتدا دانشگاه‌های برتر را بررسی می‌کنیم که از لحاظ علمی نیز در سطح بسیار خوبی قرار دارند و رزومه علمی فرد در حالت کلی برای آن‌ها مهم است.

اولین مورد دانشگاه تورنتو است که هم در سطح علمی بالایی قرار دارد و هم می‌توان بیان نمود که در ترم‌های تحصیلی خود به صورت  مداوم برای ارائه بورسیه اطلاعیه می‌دهد.

دانشگاه ونیر کانادا نیز بورسیه ارائه می‌دهد که مختص تحصیلات تکمیلی است و بسیاری از افراد از آن استفاده می‌نمایند. دانشگاه کارلتون نیز از جمله دانشگاه‌هایی است که به دانشجویان بورسیه می‌دهد و می‌توانند در رشته‌های مختلف تحصیلی برای دریافت آن درخواست ارائه دهند.

دانشگاه یورک نیز از برترین دانشگاه‌های کانادا است که به طور سالانه دارای دانشجویان زیادی است و بورسیه نیز اعطا می‌کند. یکی دیگر از دانشگاه‌ها واترلو است که دارای برنامه‌های خاص و متفاوتی برای دانشجویان مقاطع مختلف می‌باشد که می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

دانشگاه بریتیش کلمبیا و بسیاری از دانشگاه‌های دیگر نیز هستند که متقاضیان در هر کجای جهان می‌توانند آن‌ها را مورد بررسی قرار داده و برای دریافت بورسیه از آن‌ها اقدام نمایند.

بنابراین افرادی که قصد مهاجرت تحصیلی به کانادا را دارند و می‌خواهند که بورسیه کانادا را نیز دریافت کنند، می‌توانند از طریق سایت یا افرادی که از این طریق به کانادا مهاجرت کرده‌اند، اقدام نموده و بهترین راه را انتخاب کنند.

بهره‌گیری از مشاوره‌های یک وکیل خبره مهاجرتی نیز از مسائلی است که در این پروسه بسیار کمک می‌کند و سازنده است و فرد متقاضی می‌تواند به صورت دقیق و صحیح برای دریافت بورسیه اقدام کرده تا شانس خود را بالا ببرد.

دریافت بورسیه پس از شروع به تحصیل

معمولا افرادی قصد دریافت بورسیه کانادا را دارند که قصد تحصیل در آن کشور را دارند و در واقع آن را آغاز نکرده‌اند. اما در برخی مواقع اتفاق می‌افتد که افراد بخواهند بدون بورسیه به کانادا مهاجرت کرده و پس از آن برای دریافت بورسیه اقدام کنند.

دریافت بورسیه پس از آغاز تحصیل به طرق مختلفی صورت می‌گیرد و افراد می‌توانند با توجه به نوع دانشگاه خود برای دریافت آن درخواست دهند و آن را به عنوان کمک هزینه دریافت نمایند.

بیشتر دانشگاه‌ها با توجه به شرایط مالی و تحصیلی فرد برای ارائه کمک مالی به وی اقدام می‌نمایند و به همین منظور بسیاری از دانشجویان پس از انجام بررسی‌ها و دریافت اطلاعات از مسئول مربوطه نسبت به دریافت بورسیه درخواست می‌دهند.

درباره بورسیه کانادا

۴

انواع بورسیه‌های تحصیلی

بورسیه‌های کانادا دارای انواع مختلفی هستند که هر فردی با توجه به شرایط خاص خود می‌تواند آن‌ها را دریافت نماید. انواع بورسیه‌های تحصیلی کانادا عبار‌ت‌اند از گرنت و برسری، اسکالرشیپ، وام‌های دانشگاهی و کمک هزینه از طریق دستیار تحقیق و تدریس بودن.

هر فردی می‌تواند با توجه به موقعیتی که در آن قرار دارد برای دریافت انواع بورسیه اقدام نموده و اپلای کند. بسیاری از بورسیه‌های تحصیلی کانادا مختص کسانی است که آغاز به تحصیل نموده‌اند و در پی آن قصد دریافت کمک هزینه را دارند.

در ادامه انواع بورسیه کانادا و جزئیات و شرایط مربوط به هرکدام را توضیح می‌دهیم و بررسی خواهیم کرد.

کمک هزینه وام دانشجویی

اکثر دانشگاه‌های کانادا این امکان را برای دانشجویان خود فراهم می‌کنند که بتوانند از وام‌های دانشجویی استفاده کنند. در واقع دانشجویان پس از آغاز به تحصیل در کانادا می‌توانند برای دریافت وام دانشجویی اقدام کنند.

وام دانشجویی می‌تواند در زمینه‌های مختلف دریافت شود و حتی به این منظور که فرد بتواند با کمک آن هزینه شهریه دانشگاه را نیز بپردازد. کمک هزینه وام دانشجویی نیز نوعی بورسیه محسوب می‌شود که فرد دانشجو به واسطه آن می‌تواند هزینه‌های خود را پرداخت کند.

اسکالرشیپ کانادا

اسکالرشیپ کانادا معمولا مختص دانشجویان کشورهای دیگر است که توانایی مالی مهاجرت تحصیلی به یک کشور دیگر مانند کانادا را ندارند و به همین منظور دانشگاه‌های کانادا این امکان را فراهم می‌کنند که فرد متقاضی بتواند بورسیه تحصیلی بگیرد.

دریافت اسکالرشیپ کانادا نیازمند دارا بودن شرایط خاصی است که توسط خود دانشگاه ذکر می‌گردد و فرد می‌تواند با مراجعه به سایت دانشگاه و یا سایت‌های معتبری که این شرایط را اعلام می‌کنند، از آن آگاهی پیدا کرده و برای دریافت آن اقدام کند.

انواع اسکالرشیپ و بورسیه کانادا به صورت محدود ارائه می‌شوند و بسیاری از افراد از سراسر جهان برای دریافت آن درخواست می‌دهند و در واقع می‌توان گفت که این امکان برای تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا و یا دکتری ممکن است و فرد متقاضی می‌تواند بورسیه‌هایی مانند بورسیه ونیر کانادا در سطح دکتری دریافت کند.

دستیار تحقیق و تدریس

بسیاری از افراد می‌توانند پس از آغاز به تحصیل در دانشگاه مورد نظر خود، نسبت به فعالیت در موضع دستیار تحقیق و تدریس اقدام نمایند و به همین منظور هزینه‌ای در قبال آن دریافت نمایند که می‌توانند برای خود کمکی به حساب آورند.

در واقع این گزینه بورسیه محسوب نمی‌شود اما به شکل حمایتی است که از سوی استاد یا محققان دانشگاه می‌تواند از دانشجو شود و شرایط بهتری را برای او فراهم سازد.

گرنت و برسری

این نوع بورسیه کانادا که به تحصیل مربوط است، به این صورت است که برای ارائه آن به طور معمول شرایط تحصیلی و نمرات فرد در نظر گرفته نمی‌شود و برخلاف بورسیه‌های تحصیلی دیگر به موارد دیگر توجه می‌شود.

این نوع کمک مالی با توجه به شرایط خانوادگی و نیازهای مالی فرد به وی پرداخت می‌شود و می‌توان بیان کرد که تمامی افراد متقاضی، پس از بررسی وضعیت می‌توانند نسبت به دریافت آن اقدام کنند.

بنابراین بدون توجه به وضعیت درسی، هر فردی می‌تواند با توجه به میزان درآمد سالانه خود یا خانواده نسبت به دریافت آن درخواست دهد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا