مهاجرت تحصیلی

چگونه برای تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان اقدام کنم

تحصیل در آلمان با توجه به اینکه این کشور دارای دانشگاه‌های معتبر و خوبی است و دانشجو در آن می‌تواند سطح علمی و کیفیت بالای زندگی را تجربه کند، فرصت بسیار خوبی محسوب شده و اولویت بسیاری از افراد برای تحصیل و زندگی محسوب می‌شود.

کشور آلمان در طی سال‌های اخیر به منظور ارتقاء سطح علمی و قرار گرفتن در صدر کشورهای باکیفیت از لحاظ علمی به پذیرش دانشجویان برتر از سراسر جهان اقدام نموده و تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان و مقاطع دیگر خواهان زیادی پیدا کرده‌اند.

این کشور همچنین به منظور رشد و پیشرفت اقتصادی خود از مهاجرت کاری به آلمان و ورود نیروهای کار جوان و باانگیزه که در رشد و پیشرفت اقتصادی می‌توانند نقش عظیمی داشته باشند نیز استقبال می‌کند.

همچنین روش‌های دیگری برای مهاجرت به این کشور در نظر گرفته شده است که هر فردی می‌تواند با توجه به وضعیت و شرایط خود آن را انتخاب نموده و برای مهاجرت از طریق آن اقدام کند.

در این مطلب سعی داریم تا تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان را به طور کامل مورد بررسی قرار داده و ببینیم که بهترین شکل آن به چه صورت می‌باشد و چه نکاتی متوجه آن است.

تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان

۱

تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان

کشور آلمان دارای دانشگاه‌ها گوناگونی است که هرکدام سطح خاص خود را دارند و رشته‌های مختلفی نیز در آنجا آموزش داده می‌شود و افراد متقاضی می‌توانند با توجه به اهداف و علایق خود برای تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان در رشته و دانشگاه مورد نظر خود اقدام کنند.

به طور کلی تحصیل در آلمان دارای مزایا و معایبی است که فرد متقاضی باید پیش از اقدام برای مهاجرت تحصیلی به آن کشور آن‌ها را مورد بررسی قرار داده و به صورت دقیق درخواست خود را ارائه دهد.

تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان پرمتقاضی‌ترین مقطع برای تحصیل است و بسیاری از افراد در پس آن هستند که در دوره تحصیلی کارشناسی خود برای تحصیل در این مقطع اپلای کرده و از سنین پایین فرصت‌های طلایی را برای خود به ارمغان آورند.

فرد متقاضی می‌تواند پس از اتمام دوره تحصیلی خود به ایران بازگشته و یا برای اخذ اقامت دائم در آلمان اقدام کند و به صورت همیشگی در آن کشور اقامت داشته باشد.

مدارک لازم برای تحصیل کارشناسی ارشد

تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان نیازمند مدارکی است که فرد متقاضی برای اخذ پذیرش از دانشگاه و یا اخذ ویزای تحصیلی خود باید آن‌ها را به صورت دقیق آماده کرده و ارائه دهد.

از مدارک مورد نیاز می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • نامه پذیرش از دانشگاه
  • پاسپورت دارای اعتبار فرد و دیگر مدارک شناسایی او
  • دو قطعه عکس در ابعادی که سفارت اعلام می‌کند
  • انگیزه نامه فرد
  • مدرک اثبات تمکن مالی
  • مدرک زبان آلمانی یا انگلیسی بسته به تحصیل فرد
  • اثبات محل سکونت در آلمان و همچنین دارا بون بیمه
  • رزومه علمی، فعالیت‌ها و هرچیزی که در پذیرش فرد نقش مفیدی داشته باشد.

شما می‌توانید برای اطلاع از مدارک مورد نیاز تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان و مهاجرتی تحصیلی به این کشور از طریق یک وکیل مهاجرتی خبره اقدام نموده و یا با جستجو و مراجعه به سفارت مربوطه، اطلاعات لازم را به دست آورید.

شرایط تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان چیست؟

شرایط تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان مانند دیگر مقاطع تحصیلی در این کشور و یا کشورهای دیگر می‌باشد و فرد متقاضی باید تمام شرایط لازم را در نظر داشته باشد.

از شرایط لازم و ضروری تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان می‌توان به دارا بودن مدرک زبان اشاره کرد و در واقع فرد متقاضی باید انتخاب کند که قصد تحصیل در چه زبانی را در کشور آلمان دارد و با توجه به آن برای دربافت مدرک زبان و ارتقای توانایی‌های خود اقدام کند.

مهاجرت تحصیلی به آلمان نیازمند دارا بودن شرایط دیگری هم می‌باشد و از آن می‌توان به مدارک تحصیلی فرد متقاضی که حتما باید دارای مدرک کارشناسی باشد تا برای کارشناسی ارشد اقدام کند اشاره نمود و همچنین باید تمکن مالی مورد نیاز برای مهاجرت تحصیلی را نیز دارا باشد.

برای اطلاع از تمامی شرایط مربوط به تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان می‌توانید از تجربه افراد دیگر استفاده کرده و یا با جستجو در اینترنت پاسخ خود را به دست آورید. همچنین می‌توانید به صورت دقیق و درست از مشاوره‌های یک وکیل مهاجرتی استفاده نمایید.

تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان چگونه است

۲

نحوه اقدام برای تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان

اولین قدم برای تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان این است که تمامی دانشگاه‌های مورد نظر خود را در آلمان مورد بررسی قرار داده و نحوه اپلای برای هرکدام را مطالعه نموده و دانشگاه مورد نظر خود را انتخاب کند.

قدم بعدی برای تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان این است که فرد متقاضی باید از دانشگاه مورد نظر خود پذیرش بگیرد و پس از آن برای دریافت ویزای تحصیلی اقدام کند.

تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان به این شکل است که فرد متقاضی می‌تواند برای دریافت پذیرش از دانشگاه مورد نظر خود اقدام نموده و درخواست خود را به همراه رزومه، مدارک و اپلیکیشن فی ارائه دهد و منتظر بماند که درخواست او قبول یا رد شود.

پس از اینکه درخواست او مورد قبول قرار گرفت می‌تواند برای دریافت ویزای تحصیلی آلمان اقدام نموده و از طریق سفارت آلمان در ایران برای دریافت آن درخواست دهد.

برای انجام این کار باید از سفارت آلمان وقت رزرو نموده و پس از آن در وقت معین برای دریافت ویزای تحصیلی درخواست دهد و فرم مربوطه را دریافت نموده و پس از پر کردن آن به همراه مدارک لازم، به سفارت مذکور ارائه دهد.

دانشگاه‌های برتر برای تحصیل کارشناسی ارشد

تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان در بسیاری از دانشگاه‌های این کشور ممکن است و در واقع بسیاری از دانشگاه‌های این کشور هم در مقطع تحصیلی کارشناسی و هم کارشناسی ارشد و دکتری، امکان مهاجرت را برای افراد متقاضی فراهم می‌کنند.

از دانشگاه‌های برتر آلمان که در رنکینگ سال ۲۰۲۱ رتبه بالایی را به دست آورده‌اند می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد و اگر شما متقاضی تحصیل در آلمان هستید می‌توانید در سایت رسمی مربوط به هرکدام شرایط اخذ پذیرش و جزئیات دیگر را مشاهده کنید:

  1. Ludwig-Maximilians-University (LMU) Munich
  2. Technical University of Munich
  3. University of Heidelberg
  4. Charite – Universitatsmedizin Berlin
  5. University of Tubingen
  6. Humboldt University Berlin
  7. University of Freiburg
  8. RWTH Aachen University
  9. University of Bonn
  10. Freie Universität Berlin

بر اساس رتبه‌بندی شرکت QS نیز دانشگاه‌های برتر آلمان در ۲۰۲۲ عبارت‌اند از:

  1. Technical University of Munich
  2. University of Heidelberg
  3. LMU Munich
  4. Freie Universität Berlin
  5. Humboldt University Berlin
  6. Karlsruhe Institute of Technology (KIT)
  7. Technical University of Berlin
  8. RWTH Aachen University
  9. University of Freiburg
  10. University of Tubingen

چه رشته‌هایی برای تحصیل کارشناسی ارشد مناسب‌اند؟

افراد متقاضی می‌توانند در هر رشته‌ای که به آن علاقه دارند و یا از زیرشاخه‌های رشته دوره کارشناسی آن‌ها است برای تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان اقدام نموده و  از دانشگاه مورد نظر خود پذیرش بگیرند.

تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان می‌تواند بر اساس رشته‌هایی صورت گیرد که کمبود نیروی کار در تخصص مربوط به آن‌ها وجود دارد و به همین منظور افراد پس از فارغ‌التحصیلی بتوانند به شکل راحت‌تری برای دریافت ویزای کاری اقدام کنند.

رشته‌هایی که برای تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان مناسب هستند عبارت‌اند از رشته‌های مربوط به حوزه تکنولوژی، هنر، گرافیک، پزشکی، مهندسی، دیتاساینس و غیره.

برخی رشته‌ها مانند حقوق برای تحصیل در آلمان مناسب نیستند و در واقع فرد دانشجو به سختی می‌تواند پذیرش تحصیلی بگیرد چرا که مدرک کارشناسی آن با توجه به حقوق ایران بوده و در واقع علم حقوق در سطح بین‌المللی مزیتی برای فرد ندارد.

شما می‌توانید برای اطلاع از بازار کار مربوط به هر رشته و مزایا و معایب تحصیل در هرکدام از کمک افراد باتجربه و یا کسب اطلاعات از طریق مشاور مهاجرتی استفاده نمایید.

نحوه تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان

۳

طول دوره کارشناسی ارشد در آلمان

تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان مانند کارشناسی نیست و در واقع مدت زمان کمتری برای تحصیل در آن نیاز است. تحصیل در آلمان مانند ایران است و مقطع کارشناسی دارای واحد‌های درسی بیشتری است و بیشتر زمان می‌برد و کارشناسی ارشد مدت زمان کمتری نیاز دارد و به این صورت نیست که حدود ۴ سال برای تحصیل در آن زمان بگذارید.

طول دوره کارشناسی ارشد در آلمان حدود ۱.۵ الی ۲ سال است و در حالت کلی همان دو سال برای آن در نظر گرفته می‌شود و معمولا ویزاهای تحصیلی نیز به همین اندازه اجازه اقامت به فرد را خواهند داد.

فرد متقاضی پس از اتمام مدت اقامت خود می‌تواند با پیدا کردن شغل مناسب و انعقاد قرارداد کاری برای اخذ ویزای کاری و تمدید اقامت اقدام نموده و مراحل لازم مربوط به آن را پیش ببرد.

اخذ اقامت دائم پس از تکمیل کارشناسی ارشد

دغدغه بسیاری از افرادی که قصد مهاجرت به آلمان به صورت دائمی و همیشگی را دارند این است که چگونه می‌توانند پس از اتمام تحصیل خود برای اخذ اقامت دائم آلمان اقدام کرده و در این کشور زندگی کنند.

اخذ اقامت دائم در حالت کلی دارای پروسه راحتی نیست و به همین منظور می‌توان بیان کرد که بسیاری از افراد در روند آن با مشکل مواجه می‌شوند و ترجیح می‌دهند تا از کمک افراد باتجربه در این زمینه استفاده کنند.

روند اخذ اقامت دائم به این صورت است که فرد دانشجو پس از اتمام تحصیل خود باید برای پیدا کردن شغل اقدام نموده و در مدت زمان محدودی شغل پیدا کند که از طریق آن بتواند بلوکارت آلمان را که در مطلب مهاجرت کاری به آلمان در رابطه با آن صحبت کردیم دریافت نماید.

با دریافت بلوکارت و تغییر نوع ویزای خود به ویزای کاری می‌تواند مدت اقامت خود را به مدت ۱۸ ماه تمدید نموده و پس از گذشت ۵ سال از اقامتشان، فرصتی برای دریافت اقامت دائم آلمان پیدا کنند.

بنابراین پس از گذشت ۵ سال از اقامت خود می‌توانید برای اخذ اقامت دائم آلمان درخواست داده و با ارائه مدارک لازم و طی نمودن مراحل مورد نیاز، مقیم کشور آلمان شوید.

تحصیل کارشناسی ارشد و نکات مربوط به آن

  • تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان در دانشگاه‌های دولتی این کشور رایگان است و فرد متقاضی فقط باید هزینه ویزا و روند مهاجرت خود را بپردازد و همچنین قابل بیان است که در صورت تمایل فرد به تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی کشور آلمان، می‌تواند برای دریافت بورسیه تحصیلی آلمان نیز درخواست دهد.
  • برای تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان فرد متقاضی باید دارای نامه پذیرش تحصیلی از یک دانشگاه معتبر در آلمان باشد و پس از آن برای دریافت ویزای تحصیلی اقدام کند.
  • فرد متقاضی تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان باید در نظر داشته باشد که رشته انتخابی برای ادامه تحصیل در آلمان با مدرک کارشناسی‌اش همخوانی داشته باشد و به این شکل نباشد که حوزه دیگری را انتخاب نماید.
  • تحصیل در آلمان مانند بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکایی دارای مزایا و معایبی است که فرد متقاضی باید آن‌ها را بررسی نموده و با توجه به شرایط خود بهترین کشور را انتخاب نماید.
۴

مزایا و معایب تحصیل در آلمان

مهاجرت تحصیلی به آلمان در حالت کلی دارای مزایا و معایبی می‌باشد که هر فردی با توجه به وضعیت و شرایط خود باید آن را انتخاب نموده و با توجه به آن برای نحوه ادامه زندگی خود تصمیم بگیرد.

از مزایای تحصیل در آلمان می‌توان به معتبر بودن مدرک تحصیلی آن در سطح بین‌المللی اشاره کرد و فرد متقاضی می‌تواند با دریافت مدرک تحصیلی در کشورهای دیگر نیز مشغول به کار یا تحصیل شود.

همچنین می‌توان بیان کرد که فرد متقاضی پس از اتمام تحصیل خود به شکل آسان‌تری می‌تواند برای کار در آلمان اقدام نموده و سپس اقامت خود را دائمی کند.

درباره تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان

در حالت کلی دانشجویان با مهاجرت تحصیلی به آلمان می‌توانند به شکل بسیار باکیفیتی به علم‌آموزی پرداخته و از فرصت‌های گوناگون و مناسبی در طول مهاجرت خود بهره‌مند شوند.

از معایب تحصیل در آلمان می‌توان به این اشاره کرد که این کشور مسافت زیادی با ایران فاصله دارد و به همین منظور رفت و آمد برای فرد دانشجو سخت خواهد بود.

همچنین سختی زبان آلمانی و تفاوت فرهنگ آلمانی با ایرانیان باعث می‌شود که افراد در سال‌های ابتدایی مهاجرت خود از این نظر دارای مشکل باشند.

علاوه بر این موارد می‌توان گفت که مهاجرت به آلمان نسبت به کشورهایی مانند ترکیه هزینه بیشتری دارد و نمی‌توان با هزینه کمی برای آن اقدام نمود و بسیاری از افراد به علت مشکلات مالی نمی‌توانند به این کشور مهاجرت نمایند.

تسهیل روند مهاجرت با انتخاب وکیل مهاجرتی

تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان و یا مهاجرت تحصیلی در مقاطع دیگر دارای مراحل و نکات خاصی است که افراد متقاضی باید آن‌ها را به شکل درست و دقیق رعایت نموده تا بتوانند در کمترین زمان ممکن مهاجرت خود را انجام دهند.

با توجه به اینکه دانشجویان درخواست خود را برای اخذ پذیرش فقط در تاریخ‌های مشخصی از سال می‌توانند ارائه دهند و برای انجام آن ددلاین دارند، می‌توان گفت که وقت و فرصت آن‌ها محدود است و بهتر است که از این محدودیت به بهترین شکل ممکن استفاده نموده و در واقع شانس خود را هدر ندهند.

بسیاری از افرادی که قصد مهاجرت به آلمان یا کشورهای دیگر را دارند و سعی می‌کنند از طریق روش‌های گوناگون زندگی جدیدی را در این کشور آغاز کنند، وکیل مهاجرتی معتمدی را برای خود انتخاب نموده و سعی می‌کنند تا از طریق وی به سریع‌ترین و بهترین شکل ممکن ویزای خود را دریافت نمایند.

شما هم می‌توانید با انتخاب یک وکیل مهاجرتی معتمد و باتجربه روند اخذ ویزای خود را سرعت بخشیده و اقدامات لازم را انجام دهید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا