جرایم اینترنتی

مجازات هک وای فای چیست؟

متحول شدن حوزه اینترنت در عین حال که مزایای زیادی دارد، داری معایبی نیز می‌باشد و هر ساله شاهد وقوع جرائمی در این زمینه هستیم.

یکی از جرائم سازمان یافته که در زمینه فضای مجازی و اینترنت در حال وقوع است، دسترسی غیر مجاز به داده‌ها و اطلاعات سامانه‌های مخابراتی و غیره می‌باشد. افرادی که به صورت غیر قانونی، اقدام به دسترسی اطلاعات اشخاص دیگر شده، طبق قانون مجرم شناخته می‌شوند.

هک کردن وای فای مانند هک سامانه‌های مخابراتی و داده‌ها رفتاری مجرمانه به شمار می‌رود و آن دسته از اشخاصی از اینترنت خانگی دیگران اسافاده غیر قانونی می‌کنند، طبق قانون جرائم رایانه‌ای با آن‌ها رفتار می‌شود.

در هک کردن وای فای، رمز عبور اینترنت در اختیار افراد قرار می‌گیرد و از طریق آن به راحتی می‌توانند استفاده شخصی از اینترنت داشته باشند. هک اینترنت خانگی به منزله سرقت اینترنتی بوده و مرتکب به مجازات حبس و جزای نقدی محکوم می‌شود.

هک وای فای به جهت آن که مصداق بارز دسترسی غیر مجاز به داده‌های دیگران است، برای اینگونه تخلفات در قانون جرائم رایانه‌ای مجازات خاصی در نظر گرفته شده است.

برخی افراد اینگونه تصور می‌کنند که استفاده کردن از وای فای همسایه جرم نیست و بدون در نظر گرفتن مجرمانه بودن این رفتار، به صورت گسترده اقدام به هک وای فای ساکنین ساختمان نموده و در نهایت مشترکین اینترنت خانگی نیز در صورت متوجه شدن این موضوع، اقدامات لازم برای ثبت شکایت کیفری را انجام می‌دهند.

یافتن افرادی که اقدام به هک وای فای مردم می‌کنند، امری دشوار است اما با استفاده از سرویس‌های اطلاعاتی پلیس فتا انجام این کار میسر می‌باشد.

به منظور شکایت از هک وای فای، لازم است که فرآیند دادرسی در دعاوی کیفری انجام شود که با تنظیم شکواییه و ارسال آن به دادسرا، تحقیقات مقدماتی جرم صورت گرفته و بعد از اتمام تحقیقات و اثبات به وقوع به پیوستن جرم، پرونده برای رسیدگی به دادگاه ارسال می‌گردد.

در این مقاله قصد داریم که به بررسی جرم هک وای فای و مجازات آن بپردازیم. البته همین الان این امکان برای شما فراهم است که با دریافت مشاوره حقوقی از سامانه بنیاد وکلا، با وکلای دادگستری برجسته کشور به گفتگوی حقوقی بپردازید و هرگونه سوال حقوقی و یا مشکلی در این زمینه داشته باشید، با طرح آن از وکیل، مشکلاتتان را حل و فصل نمایید.

اقدامات لازم برای جلوگیری از هک وای فای

شاید در چند سال گذشته، اینترنت در کشور ما و چه بسا دنیا، کارایی زیادی نداشته است اما با قاطعیت می‌توان گفت که بخش مهمی از زندگی جوامع امروزی وابسته به اینترنت است و عملا بدون اینترنت، امکان برقراری ارتباط با جهان وجود ندارد.

جدای از این که فعالیت کسب و کارهای زیادی نیز بستگی به اینترنت دارد و در هر صورت حضور در فضای اینترنت، به یک امر ضروری و مهم تبدیل شده است.

از جمله معایبی که در استفاده از تکنولوژی اینترنتی وجود دارد، می‌توان به هک سامانه‌ها و داده‌های مختلفی اشاره نمود. هک کردن جز آن دسته از جرائمی است که منجر به سرقت اطلاعات سامانه‌ها به صورت اینترنتی می‌شود و در این صورت لازم است که برای جرائم، مجازات معینی تعیین شود.

سرقت اینترنتی اطلاعات می‌تواند در رابطه با هک وای فای باشد و به تبع آن رمز مودم به سرقت رفته و افراد سودجو از آن استفاده می‌کنند. سطح قابل توجهی از مردم، از اینترنت خانگی استفاده می‌کنند و برای این کار باید اقدام به تهیه وای فای و مودم اینترنتی نمایند.

استفاده از وای فای نیز به نحوی است که باید رمز عبور تعیین شده وارد شود تا افراد بتوانند از اینترنت استفاده کنند. زمانی که هر فردی اقدام به روشن کردن وای فای در گوشی موبایل و یا سایر پلتفرم‌ها می‌کنند، انواع مختلفی از وای فای برای آن‌ها نمایش داده می‌شود که سودجویان با نرم افزارهای مختلفی که دارند، اقدام به هک وای فای و یا به نحوی سرقت اطلاعات وای فای می‌کنند.

برای جلوگیری از هک وای فای، کاربران می‌توانند موارد امنیتی را در دستگاه خود قرار دهند تا هکرها نتوانند از اینترنت آن‌ها استفاده شخصی داشته باشند. در این صورت دیگر امکان استفاده رایگان از وی فای شما وجود نداشته و تا حد زیادی راه سرقت اینترنتی اطلاعات و داده‌ها، کاهش پیدا می‌کند.

ناگفته نماند، افرادی که به صورت حرفه‌ای اقدام به هک وای فای مردم می‌کنند، نرم افزارهای بسیار پیشرفته دارند که به راحتی امکان ربودن اطلاعاتی وای فای مانند رمز عبور آن وجود دارد. البته شما می‌توانید از طریق مراجع قانونی، موضوع سوء استفاده از اینترنت خانگی خود را پیگیری نمایید و در این راستا، شکایتی را تنظیم کنید.

در رابطه با این که هک وای فای به لحاظ قانونی جرم است یا خیر و این که در قانون چه مجازاتی برای سرقت اینترنتی سامانه‌های مخابراتی در نظر گرفته شده است، در ادامه به بررسی این موضوعات می‌پردازیم. ضمن آن که وکیل آنلاین متخصص ما در این خصوص در کنار شما خواهد بود.

وای فای

هک وای فای جرم است؟

در بخش قبل پیرامون اقداماتی که می‌توان از هک وای فای جلوگیری نمود، توضیحاتی بیان شد، حال در این زمینه قصد داریم که پاسخ این پرسش را دهیم که آیا هک وای فای جرم است و مستند به چه قانونی می‌توان گفت که این رفتار مجرمانه می‌باشد؟

استفاده رایگان از اینترنت خانگی، در صورتی که با رضایت دارنده نباشد، می‌تواند از طریق هک کردن صورت گیرد و فردی که اقدام به هک وای فای می‌‍کند، در واقع رمز عبور مودم که اصلی‌ترین راه امنیتی اینترنت خانگی به شمار می‌رود را به سرقت برده است.

هک کردن به معنای دسترسی غیر قانونی به اطلاعات و داده‌های سامانه‌های مخابراتی می‌باشد و هر نوع سامانه اینترنتی می‌تواند در معرض سرقت اطلاعاتی و یا هک شدن باشد. وای فای و یا اینترنت خانگی نیز امکان سرقت اینترنتی اطلاعات آن وجود دارد و نحوه هک کردن آن به گونه‌ای است که هکرها، با استفاده از نرم افزارهایی که دارند، رمز عبور آن را به دست آورده و به راحتی از اینترنت همسایه بدون رضایت او استفاده می‌کنند.

در هر صورت می‌توان گفت که هک کردن وای فای به جهت آن که نوعی سرقت اطلاعاتی و داده به شمار می‌رود، رفتاری مجرمانه است. مجرمانه بودن هک کردن وای فای مستند از مواد ۱۲ و ۱۳ قانون جرائم رایانه‌ای است و صراحتا در این فصل از قانون، به ربودن اطلاعات اینترنتی سامانه‌های مخابراتی اشاره شده است.

هکر وای فای به واسطه دریافت رمز عبور و استفاده رایگان بدون رضایت دارنده در واقع به صورت غیر قانونی، داده‌های سامانه دیگری را می‌رباید و با نفوذ خود به این داده چه بسا می‌تواند استفاده دارنده از اینترنت شخصی را با مشکل مواجه کند.

هک وای فای و مجازات آن

تا اینجا مشخص شد که هک وای فای مانند هک کردن سایر داده و سامانه‌ها، جرم است و افرادی که به اقدام ارتکاب چنین تخلفاتی می‌کنند، مجرم هستند. در وقوع جرم دسترسی غیر مجاز به داده و اطلاعات وای فای، احراز ارکان و عناصر جرم ضروری است.

عنصر مادی این جرم همان دسترسی غیر قانونی به وای فای دیگری است که هکر با ربودن رمز عبور آن از اینترنت دیگران به صورت رایگان استفاده می‌کند. گاها فردی که از وای فای دیگری استفاده می‌کند، هیچگونه قصد و نیتی برای آن که استفاده غیر مجاز از اینترنت کند را نداشته است و به نحوی بی آن که اقدامی را برای سرقت رمز وای فای انجام دهد، چنین تخلفی صورت گرفته است. در چنین حالتی نمی‌توان گفت که جرم هک وای فای رخ داده است.

در صورتی که به دنبال یافتن مجازات جرم هک وای فای هستید، لازم است که به قانون جرائم رایانه‌ای اشاره شود. فصل سوم از این قانون به طور مفصل به بررسی جرم کلاهبرداری و سرقت اینترنتی اطلاعات و داده‌ها پرداخته شده است و با توضیحات بیان شده در قانون مزبور می‌توان به مجازات هک اطلاعات مودم و یا دستگاه اینترنت خانگی نیز پی برد.

هک وای فای

ابتدا ماده ۱۲ و سپس ماده ۱۳ قانون جرائم رایانه‌ای را پیرامون مجازات جرم هک وای فای مورد بررسی قرار می‌دهیم.

  • به موجب ماده ۱۲ قانون مزبور، هر کس به طور غیر مجاز، داده‌های متعلق به دیگری را برباید، چنانچه عین داده‌ها در اختیار صاحب آن باشد، به جزای نقدی از ۱۰۰ هزار تومان تا ۲ میلیون تومان و در غیر این صورت به حبس از ۹۱ روز تا یک سال یا جزای نقدی از پانصد هزار تومان تا دو میلیون تومان و یا هر دو مجازات محکوم می‌شود.
  • بر اساس ماده ۱۳ قانون جرائم رایانه ای نیز اگر هر فردی اقدام به نفوذ، محو یا تغییراتی در داده‌ها و یا مختل کردن سامانه‌هایی کند که از این راه بتواند مال و یا منفعت مشخصی را برای خود و دیگری تصاحب کند، مجازات مرتکب علاوه بر رد مال، حبس از یک تا پنج سال، جزای نقدی از دو میلیون تومان تا ده میلیون تومان و یا هر دو مجارات است.

با بررسی مجازات‌های مزبور می‌توان به یک سری نکات مهم در این زمینه دست پیدا کرد. در ابتدا باید گفت که این امکان وجود دارد که فردی تنها اقدام به هک وای فای و به دست آوردن رمز عبور آن می‌کند اما هیچگونه استفاده ای از اینترنت نمی‌کند که در این صورت مجازات مرتکب، می‌تواند حبس تعزیری بین ۹۱ روز تا یک سال یا جزای نقدی از ۵۰۰ هزار تومان تا ۲ میلیون تومان باشد که قاضی می‌توان هر دو مجازات حبس و جزای نقدی را برای مرتکب در نظر بگیرد.

حال در صورتی که ثابت شود که متهم، علاوه بر هک وای فای و سرقت رمز عبور اقدام به استفاده از اینرنت کرده باشد، مجازات او برابر بر ماده ۱۳ قانون جرائم رایانه است.

این که در قانون گفته شده است که در جرم هک وای فای و به طور کلی دسترسی غیر مجاز به سامانه مخابراتی و داده‌های اینترنتی، مرتکب به هر دو مجازات محکوم می‌شود، در نظر گرفتن مجارات حبس به علاوه جزای نقدی بسته به نظر قاضی دارد که اگر متهم تا کنون هیچ سابقه جرم نداشته باشد، غالبا جریمه نقدی برای او تعیین می‌شود.

برای شکایت از هک وای فای چه اقدامی را انجام دهیم؟

در قسمت قبل، مجازات جرم هک وای فای بررسی شد و مرتکبین این جرائم طبق قانون جرائم رایانه‌ای با آن‌ها رفتار می‌شود. مطلع شدن از هک وای فای عموما در شرایطی است که حجم قابل توجهی از اینترنت شما مصرف شده است، بدون آن که استفاده‌ای از طرف شما شم صورت گرفته باشد.

در این صورت اگر پی به هک کردن وای فای خود توسط افراد دیگر در ساختمان خود شدید، در این زمینه بهتر است که اقدامات قانونی در پیش گرفته شود. تخلفات مربوط به هک وای فای غالبا در ساختمان‌هایی که به صورت آپارتمان هستند، صورت می‌گیرد که در هر صورت شاکی می‌تواند اقدام به ثبت شکایت نماید.

جرم هک وای فای

در صورتی که قصد دارید از طریق مراجع قانونی، مشکل هک کردن وای فای را حل و فصل کنید، لازم است که پیگیری‌های مورد نیاز را از طریق مراجع قضایی نظیر دادسرا انجام دهید. با توجه به این که هک وای فای، جرم است، برای شکایت از این تخلف بایستی شاکی مراحل دادرسی دعاوی کیفری را انجام دهد.

به منظور طرح دعاوی قضایی، ضروری است که حساب کاربری در سامانه ثنا داشته باشید. ثبت شکایت و اطلاع از وقت دادرسی و حضور در دادسرا از طریق سامانه مزیور انجام می‌شود و پیش از آن که شکواییه تنظیم نمایید، حتما باید حسابی را در سامانه عدل ایران تشکیل دهید.

نحوه شکایت از جرم هک وای فای

نحوه شکایت از جرم هک وای فای در گام اول با تنظیم شکواییه صورت می‌گیرد. البته شاکی در زمانی که اقدام به ثبت شکواییه می‌کند، باید حساب کاربری در سامانه ثنا داشته باشد که فرآیند ثبت شکایت در سامانه انجام گیرد. با در نظر گرفتن این موضوع که شاکی اقدام به احراز هویت در سامانه قوه قضاییه نموده است، حال می‌تواند شکواییه‌ای را تنظیم کند.

تنظیم متن شکواییه به دلیل تخصصی بودن آن نیازمند کمک گرفتن از وکیل دادگستری است و برای نگارش شکواییه جرم هک وای فای حتما به وکیل کاربلد مراجعه کنید و یا این که در این زمینه مشاوره حقوقی دریافت نمایید. در هر صورت زمانی که برگه شکایت نامه شما تنظیم شد، در این صورت باید اقدام به ثبت شکواییه نمایید.

ثبت شکواییه با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و از طریق سامانه ثنا صورت می‌گیرد. به منظور جلوگیری از اتلاف وقت، حتما پیش از ثبت شکایت، حساب کاربری در سامانه ثنا تشکیل دهید.

علاوه بر شکواییه، هر نوع سند و مدرکی که دارید و می‌تواند ادعایتان را به اثبات برساند، همه آن‌ها را ضمیمه شکایت نموده و برای بررسی به دادسرا ارسال کنید.

به منظور ثبت شکواییه و ارسال آن به مرجع قضایی، بایستی هزینه‌های مربوطه را پرداخت نمایید. در نهایت با پرداخت هزینه دادرسی، مراحل شکایتی که باید در این زمینه طی کنید، به پایان می‌رسد.

مهم‌ترین مرحله در شکایت از جرم هک وای فای، همان نوشتن شکواییه می‌باشد که باید اصول شکواییه نویسی را رعایت نمایید.

وصل شدن به وای فای

نحوه رسیدگی به جرم هک وای فای

بعد از آن که شکواییه ثبت گردید و از طرف دفاتر خدمات الکترونیک قضایی برای بررسی به دادسرا ارجاع داده شد، فرآیند دادرسی جرم هک وای فای آغاز گردید. دادسرا جرائم رایانه‌ای طبق قانون صلاحیت رسیدگی به جرم هک وای فای را برعهده دارد و در این مرحله باید تحقیقات مقدماتی جرم انجام شود.

تحقیقات جرم مورد شکایت ممکن است که تا چند ماه به طول بیانجامد و در نهایت باید برای قاضی این موضوع محرز شود که آیا ارتکاب دسترسی غیر مجاز به سامانه مخابراتی صورت گرفته است و متهم اقدام به هک وای فای نموده یا خیر.

در واقع اگر دلایلی که شاکی مطرح می‌کند، در مورد انتساب جرم مورد ادعای او به متهم کافی نباشد و به نحوی شاکی نتواند ثابت کند که مشتکی عنه، اقدام به هک وای فای نموده، قرار منع تعقیب صادر می‌شود.

حال در صورتی که تمام شواهد ادله پرونده، گویا ارتکاب جرم توسط متهم بوده و او نتواند این اتهامات را از خود رقع کند، کیفرخواست پرونده صادر شده و برای رسیدگی به دادگاه کیفری ارجاع داده خواهد شد. دادگاه نیز کیفرخواست و عنوان اتهامی منتسب به متهم را مورد بررسی قرار می‌دهد و با قطعیت یافتن مجرمیت او، حکم مقتضی را صادر می‌کند.

صدور حکم هک وای فای از طرف دادگاه حسب مورد طبق مواد ۱۲ و ۱۳ قانون جرائم رایانه ای می‌باشد. با صدور حکم، از طرف دادگاه در صورتی که اعتراضی در این زمینه از سوی طرفین دعوا صادر نشود و به نحوی حکم قطعی شود، پرونده به واحد اجرای احکام فرستاده می‌شود تا حکم مورد نظر که می‌تواند حبس یا جرای نقدی و یا هر دوی آن‌ها باشد، اجرا گردد.

مشاوره حقوقی تخصصی بنیاد وکلا

در متن مقاله پیرامون مجازات جرم هک وای فای، توضیحاتی بیان شد و همچنین مراحل شکایتی که شاکی باید انجام دهد، به آن‌ها اشاره گردید. در این راستا اگر به مشاوره حقوقی نیاز دارید، می‌توانید از خدمات سامانه بنیاد وکلا استفاده نمایید.

مشاوره حقوقی که ارائه می‌شود، به صورت حضوری و غیر حضوری است که با دریافت مشاوره حقوقی تلفنی و حضوری، می‌توانید پاسخ کلیه سوالات خود را مورد چگونگی طرح دعوا در دادسرا برای رسیدگی به جرم هک وای فای به دست آورید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا