مهاجرت تحصیلی

چگونه برای تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا اقدام کنم

امروزه بسیاری از دانشجویان مقطع کارشناسی، تلاش می‌کنند که برای مقطع کارشناسی ارشد در کانادا اپلای کنند و در صورت اخذ پذیرش، مهاجرت نمایند و مهاجرت با تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا انجام دهند.

تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا در دانشگاه‌های مختلف و رشته‌های گوناگون ممکن است و هر فردی می‌تواند با توجه به رشته دلخواه خود بررسی کند که کدام دانشگاه‌ها آن را ارائه می‌دهند و سپس با توجه به بودجه و شهر مورد نظر خود، دانشگاه را انتخاب نماید.

در این مطلب نحوه اپلای برای تحصیل کارشناسی ارشد در کاناد و شرایط آن و دانشگاه‌های موجود در این زمینه را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

۱

تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا

در حالت کلی با توجه به اینکه بسیاری از دانشجویان مقطع کارشناسی به این می‌اندیشند که برای ادامه تحصیل و ساخت یک زندگی جدید در یک کشور پیشرفته اقدام نمایند و شرایط زندگی و تحصیلی بهتری را تجربه کنند، مهاجرت تحصیلی به کانادا و اقدام برای آن روزافزون شده است.

علت آن این است که کشور کانادا برای افزایش سطح تحصیلات عالی خود و بهبود آن در سطح جهانی، دانشجویان زیادی را از سراسر دنیا جذب می‌کند و به آن‌ها در مواردی بورسیه‌های تحصیلی نیز اعطا می‌نماید.

بنابراین افراد می‌توانند در صورت دارا بودن شرایط (مانند مدرک زبان و رزومه علمی قوی و توصیه‌نامه) و هزینه تحصیل، برای اخذ پذیرش در دانشگاه‌ مورد نظر خود و تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا اقدام نمایند.

تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا

شرایط تحصیل کارشناسی ارشد

شرایط تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا یا کشورهای دیگر با تحصیل در کشور خود فرد متفاوت است. به همین منظور اقدام برای آن نیازمند دارا بودن یک سری شرایط است که فرد حتما باید آن‌ها را لحاظ کند تا بتواند پذیرش کانادا و ویزای آن را دریافت نماید.

از مهم‌ترین شرایط تحصیل در کانادا در هر مقطعی این است که فرد دارای تمکن مالی زندگی در آن کشور و پرداخت شهریه دانشگاه باشد و بتواند آن را از طریق اموال خود یا خانواده اثبات نماید و گواهی تمکن مالی دریافت کند.

همچنین در هر شرایطی فرد باید دارای مدرک زبان معتبر مانند آیلتس با نمره حداقل ۶ باشد و البته این مورد نیز به دانشگاه بستگی دارد و برخی از دانشگاه‌ها اعلام می‌کنند که نمره آیلتس بالاتری مورد نیاز می‌باشد.

یکی دیگر از نکات برای فردی که ارزش دانشگاه و معتبر بودن آن و همچنین کیفیت تحصیل برای وی مهم است این است که باید دارای معدل بالا و نمرات عالی و رزومه علمی قوی باشد تا بتواند در دانشگاه‌ها برتر کانادا پذیرش بگیرد.

در حالت کلی می‌توان بیان کرد که شرایط تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا در هر دانشگاهی متفاوت است و شرایط یکسانی وجود ندارد بنابراین باید از طریق سایت رسمی دانشگاه مورد نظر و یا دریافت مشاوره از یک فرد خبره و آگاه به امور مهاجرت تحصیلی، اطلاعات لازم را دریافت نمایید.

۲

شهریه تحصیل در کارشناسی ارشد در کانادا

با توجه به اینکه مقطع کارشناسی ارشد بالاتر از کارشناسی است، بسیاری از افراد گمان می‌کنند که تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا نیز هزینه بیشتری دارد و شهریه دانشگاه‌های آن بیشتر است.

این در حالی است که تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا از تحصیل کارشناسی هزینه کمتری دارد و اکثر افراد واجد شرایط می‌توانند آن را بپردازند یا برای ان کمک مالی دریافت نمایند.

شهریه دانشگاه‌های کانادا در مقطع کارشناسی ارشد سالانه حدود ۱۷ هزار دلار است و محصلان خارجی برای تحصیل کارشناسی ارشد نیاز است که سالانه میانگین ۲۰ هزار دلار بپردازند که البته این مقدار با توجه به دانشگاه و نوع آن و همچنین ایالت و استان انتخابی آنان متفاوت است.

همچنین شهریه دانشگاه به رشته انتخابی شما برای ادامه تحصیل نیز بستگی دارد و به همین منظور برای رشته‌هایی مانند MBA شهریه بیشتری در نظر گرفته شده است.

برای مثال شهریه تحصیل در رشته علوم انسانی حدود ۱۴ هزار دلار، حقوق ۱۸ هزار دلار، معماری ۲۶ هزا دلار و دامپزشکی ۹ هزار دلار است و افراد متقاضی به صورت سالانه باید این هزینه‌ها را برای تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا در نظر بگیرند.

هزینه تحصیل کارشناسی ارشد

با توجه به اینکه هزینه تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا و همچنین زندگی در این کشور به صورت سالانه دچار تغییر می‌شود و حتی ممکن است که شهریه‌های جدیدی اعلام شوند، برای برآورد هزینه‌های تحصیل کارشناسی ارشد بهتر است که از کمک‌های یک فرد خبره و مشاور آگاه به امور مهاجرتی استفاده نمایید.

اگر می‌خواهید با کمترین هزینه تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا را تجربه کنید، می‌توانید ارزان‌ترین دانشگاه‌های کانادا را مورد بررسی قرار دهید و برای آن‌ها اپلای کنید. برای مثال شهریه سالانه دانشگاه آتاباسکا از ۱۶۰۰ تا ۱۷۰۰ دلار کانادا است.

در کنار شهریه، باید هزینه‌های دیگر مانند خوراک و پوشاک و مسکن را نیز در نظر گرفت و محاسبه کرد. به طور میانگین هر فردی برای دارا بودن یک زندگی عادی در شهرهای کوچک کانادا باید حدود ۳۰۰ دلار برای خوراک، ۱۰۰ دلار برای حمل و نقل، ۱۱۰۰ دلار برای محل سکونت و ۲۰۰ دلار برای هزینه‌ها دیگر به همراه داشته باشد.

تفاوت هزینه تحصیل کارشناسی ارشد و دکتری کانادا

همانطور که بیان کردیم هزینه کارشناسی و کارشناسی ارشد در کانادا متفاوت هستند و شهریه دانشگاه در مقطع کارشناسی ارشد کمتر است و به همین دلیل هزینه‌های کلی فرد نیز کاهش پیدا می‌کنند.

این تفاوت در کارشناسی ارشد و دکتری نیز وجود دارند و در حالت کلی می‌توان بیان نمود که هزینه تحصیل دکتری در بسیاری از مواقع از کارشناسی ارشد کمتر است و یا حتی بدون هزینه می‌باشد.

برای مثال اگر فرد دانشجو دارای بورسیه‌هایی مانند بورسیه ونیر کانادا باشد که مختص دانشجویان مقطع دکتری هستند، نیاز به پرداخت هیچ هزینه‌ای ندارد و هزینه‌های دانشگاه و زندگی وی پرداخته می‌شوند و تحت پوشش قرار می‌گیرد.

بنابراین پیش از اقدام برای اخذ پدیرش از دانشگاه‌های کانادا در مقطع دکتری یا کارشناسی ارشد، نیاز است که فرد متقاضی، دانشگاه و استان و ایالت مورد نظر خود را مورد بررسی قرار دهد و پس از آن با دریافت پاسخ سوال‌های خود از یک مشاور و فرد خبره، هزینه‌ها را تخمین بزند و به صورت حدودی محاسبه کند.

نحوه تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا

دریافت بورسیه تحصیل کارشناسی ارشد

برای دانشجویان خارجی و بین‌المللی که به تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا علاقه دارند و یا برای آن اپلای کرده‌اند، بورسیه‌هایی در نظر گرفته شده است که اگر واجد شرایط دریافت آن‌ها باشند به آن‌ها اعطا می‌گردد.

نکته قابل ذکر این است که دریافت بورسیه برای تحصیل در هر مقطعی دارای سختی‌ها و شرایط خاصی می‌باشد و به همین دلیل لازم است که افراد متقاضی دریافت بورسیه، دارای رزومه قوی بوده و بتوانند از لحاظ علمی و غیره توانایی خود را اثبات کنند.

همچنین باید در بازه زمانی محدودی که توسط دانشگاه اعلام می‌شود اقدام کنند و اگر از ددلاین بگذرد، نمی‌توانند درخواست دهند و باید برای موعد بعدی که از سوی دانشگاه اعلام می‌گردد صبر کنند.

در حالت کلی فردی که بورسیه دریافت می‌کند باید شرایط خاصی مانند رنک بودن، دارا بودن تجربیات پژوهشی، دستیار استاد بودن و غیره را داشته باشد که در این صورت بتواند شانس خود را برای دریافت بورسیه بالا ببرد.

نکته دیگر این است که فرد باید دستورالعمل درخواست بورسیه و اپلای را به شکل دقیق مطالعه و اجرا کند و به بهترین شکل ممکن آن را انجام داده تا شانس قبولی خود را افزایش دهد.

۳

مراحل اپلای تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا

اپلای برای مقطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد دارای مراحلی است که در مقالات دیگر در رابطه با مهاجرت تحصیلی به کانادا به شکل کامل مورد بررسی قرار گرفتند.

اما در حالت کلی می‌توان بیان کرد که در ابتدا فرد باید مدرک زبان معتبر خود را دریافت نماید چرا که این مسئله بسیار مهم است. پس از آن باید بررسی کرد که کدام دانشگاه با توجه به شرایط فرد مناسب است و می‌تواند برای آن‌ها اپلای کند.

آماده‌سازی مدارک و توجه به ددلاین ثبت درخواست مرحله بعدی است که فرد باید این مرحله را با دقت پشت سر بگذارد چرا که بسیار حائز اهمیت است و اگر مدارک به صورت صحیح ارائه نشوند یا در موعد مقرر نباشند، درخواست فرد مورد بررسی قرار نمی‌گیرد و یا رد می‌شود.

پس از آن باید اپلیکیشن فی را پرداخت کند که با توجه به دانشگاه و رشته و غیره متفاوت است و در صورتی که پرداخت نشود، درخواست او بررسی نمی‌شود.

به این شکل درخواست وی ثبت می‌شود و باید منتظر پاسخ بماند و اگر درخواست او مورد قبول واقع شد، باید برای استادی پلن (study plan) و غیره برنامه‌ریزی نماید و مراحل بعدی برای اخذ ویزای تحصیلی را پیش بگیرد.

نکته قابل توجه این است که پرداخت اپلیکیشن فی برای یک دانشگاه منتخب فرد می‌باشد و نمی‌تواند پس از پرداخت آن دانشگاه مورد نظر خود را تغییر داده و درخواست دیگری داشته باشد.

مدارک لازم برای تحصیل کارشناسی ارشد

مدارک لازم برای تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا باید به صورت دقیق و صحیح ارائه شوند و هرگونه اشتباه در ارائه مدارک باعث می‌شود که درخواست فرد به تعویق انداخته شود یا مورد پذیرش قرار نگیرد.

مدارک لازم برای ارائه درخواست پذیرش دانشگاه‌های کانادا در مقطع کارشناسی ارشد عبارت‌اند از:

  • پاسپورت
  • توصیه نامه
  • رزومه
  • مدارک و گواهی تمکن مالی
  • مدارک دیپلم و لیسانس به شکل ترجمه‌شده
  • ریزنمرات دیپلم و لیسانس
  • مقالات و آثار چاپ شده و پیشینه علمی
  • مدرک زبان با حداقل نمره مورد نیاز

در حالت کلی این مدارک برای همه دانشگاه‌ها درخواست نمی‌شوند و با توجه به نوع دانشگاه‌، مدارک درخواستی نیز متفاوت خواهد بود فلذا لازم است که هر فردی پیش از آماده‌سازی مدارک، دانشگاه مورد نظر خود را مورد بررسی قرار دهد که چه مدارکی را برای ارائه اعلام کرده است.

درباره تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا

نکات مهم تحصیل کارشناسی ارشد کانادا

  • برای دریافت برخی از بورس‌های تحصیلی نیاز به ارائه درخواست جداگانه نیست و در ذیل درخواست اپلای، خود به صورت خودکار بررسی می‌شود و نیازی نیست که درخواست جداگانه برای دریافت بورسیه ارائه شود.

در مورد برخی دانشگاه‌ها نیز سیستم خودکار اعمال نمی‌گردد و به همین منظور درخواست بورس باید جداگانه و از طریق سایت یا اپلیکیشن ارائه شود تا مورد بررسی قرار گیرد.

  • پیش از اپلای برای تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا فرد باید تمام شرایط را در نظر بگیرد و هزینه‌ها و مدارک لازم را نیز برآورد کند تا درخواست پذیرش وی مورد قبول قرار گیرد.
  • هر فردی با توجه به علایق و بودجه خود، می‌تواند دانشگاه مورد نظرش را انتخاب نموده و با مطالعه نحوه اپلای برای آن و مدارک مورد نیاز، درخواست خود را ارائه دهد.
  •  فرد متقاضی دریافت بورسیه باید به طور دقیق بررسی‌ها و سرچ‌های خود را انجام داده و تمامی جزئیات و نکات را به دست آورد تا بتواند به شکل کامل و درست درخواست خود را ارائه دهد.
  • برای درخواست بورس کانادا نیز باید مدارک و انگیزه نامه و رزومه و حوزه‌های تحقیقاتی خود را ارائه دهید تا مورد بررسی قرار گیرند.
۴

رشته های تحصیلی برتر در مقطع کارشناسی ارشد

بسیاری از افرادی که به فکر تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا هستند، تمایل دارند که رشته مرتبط با مدرک لیسانس خود را انتخاب نمایند. به همین منظور به دنبال دانشگاه‌هایی هستند که رشته مرتبط با شاخه‌های رشته تحصیلی خود را داشته باشد.

اما برخی اوقات نیز پیش می‌آید که فرد بخواهد به هر دلیلی مدرک کارشناسی ارشد در رشته‌های دیگری را دریافت نماید و در آن‌ها تحصیل کند تا بتواند موقعیت‌های شغلی بهتری را تجربه کند و درآمد بیشتری داشته باشد.

برای مثال با وجود اینکه تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا در رشته MBA دارای شهریه بیشتری است و خیلی از افراد واجد شرایط تحصیل در آن نیستند، به دلیل بازار کار بسیار خوب آن، توسط افراد متقاضی انتخاب می‌شود و فرد با دارا بودن مدرک آن می‌تواند فرصت‌های جدیدی برای خود خلق کند.

می‌توان بیان نمود که رشته‌های کامپیوتر و آی‌تی همانطور که در داخل ایران دارای خواهان هستند و بازار کار مناسبی دارند، مورد استقبال افراد در خارج از کشور نیز قرار می‌گیرند و بسیاری از آن‌ها برای تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا این رشته و زیرشاخه‌های آن را انتخاب می‌نمایند و پس از پایان تحصیل، با پیدا کردن کار مرتبط با رشته، ویزای کاری دریافت کرده و مدت اقامت خود را بیشتر می‌کنند.

کار در کنار تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا

دانشجویان خارجی یا دانشجویان تبعه کشور کانادا می‌توانند در کنار تحصیل و سال‌های دانشجویی خود، کار کنند و کار دانشجویی داشته باشند.

این موضوع برای اکثر دانشجویان بین‌المللی مزیت محسوب می‌شود چرا که از این طریق می‌توانند هزینه تحصیل و زندگی خود را پرداخت کنند و در واقع کمکی در هزینه‌هایشان محسوب می‌شود.

اما کار کردن در دوران دانشجویی شرایط خاصی دارد و به این صورت نیست که دانشجویان بتوانند کار تمام وقت داشته باشند و یا بیش از ساعت معینی کار کنند.

بنابراین افراد دارای ویزای تحصیلی معتبر و دانشجویان کانادا می‌توانند تا ۲۰ ساعت در هفته کار کنند که این میزان در مواقع مختلف مانند تعطیلات تابستان متغیر است و بیشتر می‌شود.

نکات تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا

اقامت دائم کانادا پس از اتمام تحصیل

در حالت کلی اخذ اقامت دائم برای افرادی که دارای ویزای تحصیلی کانادا هستند و یا اقامت موقت در آن کشور دارند امکان بیشتری دارد و به همین منظور فرد می‌تواند پس از اتمام تحصیل به طرق مختلفی اقدام به اخذ اقامت دائم کند.

برای مثال اگر فرد تا ۶ ماه پس از اتمام تحصیل خود بتواند کار پیدا کند و ویزای کاری دریافت کند، می‌تواند برای دریافت اقامت دائم نیز درخواست دهد و در صورتی که واجد شرایط بودن وی احراز شود، اقامت دائم به وی اعطا می‌گردد.

اما این اقامت دائم نیز شرایطی دارد و مثلا فرد باید چند سال در کشور اقامت داشته باشد و به کشور متبوع خود سفر نکند تا اقامت دائم و پاسپورت کانادایی به او اعطا شود.

جزئیات بیشتر نحوه اخذ اقامت دائم کانادا پس از اتمام تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا را می‌توانید از یک فرد خبره و آگاه به امور مهاجرتی و غیره بپرسید و به طور صحیح برای دریافت آن اقدام نمایید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا