لطفاً اتصال اینترنت خود را بررسی کنید.

خرید خودرو، توقیف چندین ساله، امکان مطالبه منافع ممکن‌الحصول

پرسیده شده
۶ پاسخ ۴۹ #99683003

من یک دستگاه ماشین نیسان سال ۹۳ خریدم، اما بعد از معامله و تحویل آن به جهت عدم ایفای تعهدات فروشنده توقیف شد. کلاهبرداری شکایت کردم، به علت عدم پیگیری مشمول مرور زمان شده و در یکی از شکایت‌ها به عنوان ثالث وارد شدم و مالکیت را ثابت کردم اما بقیه توقیف‌ها در شهرهای دیگر است که طرف‌های مقابل را نمی‌شناسم و سالهاست ماشین در توقیف می‌باشد و حال به عنوان اموال بلاصاحب صورتجلسه شده است. چه اقداماتی انجام دهم؟ آیا منافع ممکن‌الحصول این چند سال را می‌توانم مطالبه کنم؟ دوباره کلاهبرداری می‌توانم شکایت کنم؟

مشاوره حقوقی اموال و مالکیت
۱۱۳ مشاوره حقوقی اموال و مالکیت تا کنون در بنیاد وکلا پاسخ داده شده
وکیل اموال و مالکیت
۱,۶۳۱ وکیل اموال و مالکیت آماده ارائه خدمت در بنیاد وکلا
گفتگو با وکلای آنلاین ۵ وکیل آنلاین
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۳۲۰,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۳۵۰,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۶۹,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۸۹,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۹۰,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
آنلاین
شروع قیمت از ۲۲۰,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۸۹,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۹۵,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۸۹,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۴۹,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۸۹,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۸۵,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۳۰۰,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۸۶,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۵۰,۰۰۰ تومان
آنلاین
شروع قیمت از ۱۸۹,۰۰۰ تومان
آنلاین
شروع قیمت از ۱۹۹,۰۰۰ تومان
آنلاین
شروع قیمت از ۲۴۹,۰۰۰ تومان
آنلاین
شروع قیمت از ۱۹۹,۰۰۰ تومان
شروع قیمت از ۲۲۰,۰۰۰ تومان
شروع قیمت از ۱۹۵,۰۰۰ تومان
شروع قیمت از ۲۴۹,۰۰۰ تومان
شروع قیمت از ۲۰۰,۰۰۰ تومان
شروع قیمت از ۱۸۹,۰۰۰ تومان
شروع قیمت از ۲۵۰,۰۰۰ تومان
۶ پاسخ برای این سوال ثبت شده

سلام ،میتوانید با مدارک خود اقدام به رفع توقیف نموده و نسبت به خسارات وارده دادخواست مطالبه طرح کنید .

با سلام،با مدارک و آرایی که مالکیت شما را ثابت می کند رفع توقیف خودرو را خواستار شوید و با تامین دلیل دادخواست مطالبه خسارت دهید

سلام و عرض ادب
با توجه به اینکه قولنامه ماشین یک سند عادی غیررسمی است که حین انعقاد آن راجع مالکیت خودرو و نیز توقیف یا عدم توقیف سیستمی سند آن استعلامی گرفته نشده؛ باید دید که اصل تاریخ تنظیم قولنامه و انعقاد بیع بین شما و فروشنده نیسان، قبل از هرگونه توقیف سیستمی خودرو بوده است یا خیر.

اگر قبل از اینکه فروشنده با شما قولنامه امضا کند؛ همه یا برخی از طلبکاران به طور سیستمی خودروی ایشان را توقیف کرده بوده باشند و شما حین معامله از آن بیخبر بوده باشید؛ هرگونه معامله راجع اموال توقیفی باطل و بلااثر است و لذا بدلیل بطلان معامله اصلا شما مالک خودرو محسوب نمیشوید و باید به طرفیت فروشنده، دعوای اعلام بطلان معامله و استرداد ثمن و مطالبه خسارات و غرامات وارده طرح نمایید و طرح شکواییه کیفری کلاهبرداری نیز به دلیل شمول مرور زمان امکانپذیر نیست.

اما اگر هرگونه توقیف خودرو به طور سیستمی، بعد از انعقاد قولنامه عادی بین شما و فروشنده رخ داده باشد یعنی چون هنوز خودرو در سیستم ثبت اسناد، به نام فروشنده بوده و شما با یک معامله عادی غیررسمی و غیرثبتی مالک خودرو شده بوده اید، لذا طلبکاران توانسته اند آنرا به عنوان یکی از اموال فروشنده بدهکار، توقیف کنند؛ که دراینصورت باید توجه کنید که درواقع فروشنده در زمان فروش خودرو به شما، مالی که فروخته، آزاد و غیرتوقیفی بوده و بعد از انعقاد معامله، تازه خودرو توقیف شده و لذا ایشان مرتکب جرم کلاهبرداری نشده و طرح شکواییه کلاهبرداری علیه ایشان از اساس بلاموضوع است و در این فرض، شما نیز برای رسیدن به حق خود باید در دادگاه عمومی حقوقی محل اقامت فروشنده، دعوای اثبات بیع و وقوع معامله و اثبات مالکیت و الزام به تحویل مبیع و تنظیم سند طرح نموده و پس از اخذ حکم، با ارائه سیستمی آن وفق مکاتبات قضایی به اداره ثبت و اجرای احکام، از کلیه توقیف های مؤخر به تاریخ مالکیت خودتان، رفع توقیف به عمل آورید.

سلام ، دادخواست مطالبه خسارات را میتوانید بدهید و همچنین با سند مالکیت باقی توقیف‌ها را نیز مرتفع کنید.

سلام کلاهبرداری اعتبار امر مختومه دارد باید همه توقیف ها را با مالکیت خود رفع نمایید و در خصوص منافع میتوانید دادخواست مطالبه خسارت را مطرح نمایبد

با سلام
اگر در قرارداد شرطی بابت مبلغ خودرو درج شده به شرط میتونین استناد کنین
در غیر اینصورت فقط دادخواست مطالبه وجه قراردادی میتونین بذین