لطفاً اتصال اینترنت خود را بررسی کنید.

آیا این وضعیت بنده شامل مصالح خانواده در ماده ۵۰۱۱ قانون مدنی میشه یا نه؟

پرسیده شده
۵ پاسخ ۵۱۹ #97775178

سلام من ---------------هستم. بدلیل عدم تمکین همسرم از ایشون شکایت کردم. و بدلیل اینکه خانومم بدون هیچ دلیلی زندگی رو ترک کرده و با بنده قطع ارتباط کرده عدم تمکین همسرم رو به بنده دادن.یکی از دلایلش هم اشتغال همسرم بدون اجازه من و با مشاوره های خانواده ش در شهری حدود ۵۰۰ کیلومتر فاصله با محل زندگی من و پسرم بود.حالا بنده میخوام بدلیل اینکه ایشون بخاطر شغلش پرستاری هست و بدون اجازه من بوده و باعث شده الان پسر ۱۰ ساله م با سختی زندگی کنه و کاملا به روی روحیاتش و اخلاقیاتش تاثیر گذاشته و باعث شده پسر من تنها در منزل بمونه و از نعمت مادر محروم شده و با توجه به ماده ۱۱۰۴ قانون مدنی که زن و شوهر باید در تربیت اولاد معاضدت کنن الان پسر من داره تربیت تک والدینی رو تجربه میکنه.لازم به ذکره من با شغل همسرم در محل سکونت خودم و یا حتی در شهر مجاور محل سکونت مشکلی ندارم.ولی متاسفانه خانواده همسرم چون مزه حقوقش رو چشیدن اجازه نمیدن که برگرده سر خونه زندگی.حالا از اساتید میخوام بپرسم آیا این وضعیت بنده شامل مصالح خانواده در ماده ۵۰۱۱ قانون مدنی میشه یا نه؟

مشاوره حقوقی الزام به تمکین
۳,۰۷۲ مشاوره حقوقی الزام به تمکین تا کنون در بنیاد وکلا پاسخ داده شده
وکیل الزام به تمکین
۴,۵۲۰ وکیل الزام به تمکین آماده ارائه خدمت در بنیاد وکلا
گفتگو با وکلای آنلاین ۱۴ وکیل آنلاین
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۳۲۰,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
آنلاین
شروع قیمت از ۳۵۰,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۶۹,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۸۹,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۹۰,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۲۰,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۸۹,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۹۵,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۸۹,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
آنلاین
شروع قیمت از ۲۴۹,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۸۹,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
آنلاین
شروع قیمت از ۲۸۵,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۳۰۰,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۸۶,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۵۰,۰۰۰ تومان
آنلاین
شروع قیمت از ۱۸۹,۰۰۰ تومان
آنلاین
شروع قیمت از ۲۰۰,۰۰۰ تومان
آنلاین
شروع قیمت از ۱۹۵,۰۰۰ تومان
آنلاین
شروع قیمت از ۲۴۹,۰۰۰ تومان
آنلاین
شروع قیمت از ۱۸۹,۰۰۰ تومان
آنلاین
شروع قیمت از ۱۸۹,۰۰۰ تومان
آنلاین
شروع قیمت از ۱۸۹,۰۰۰ تومان
آنلاین
شروع قیمت از ۲۰۰,۰۰۰ تومان
آنلاین
شروع قیمت از ۱۸۹,۰۰۰ تومان
آنلاین
شروع قیمت از ۲۴۹,۰۰۰ تومان
۵ پاسخ برای این سوال ثبت شده

سلام
طبق قانون و بسته به نظر قاضی که تشخیص دهد واقعا شغل همسر شما مخالف مصالح خانوادگی است بله امکان منع اشتغال از همسرتان توسط شما وجود دارد. اما موارد بسیاری بوده است که با طرح شکایت منع اشتغال توسط زوج، قاضی با بررسی های لازمه به این نتیجه رسیده است که شغل زن مخالف منافع فرزند و مصالح خانوادگی نیست.

با سلام
هر چند که طبق اصل ۲۸ قانون اساسی:«هر کس‏ حق‏ دارد شغلی‏ را که‏ بدان‏ مایل‏ است‏ و مخالف‏ اسلام‏ و مصالح‏ عمومی‏ و حقوق‏ دیگران‏ نیست‏، برگزیند ، اما طبق ماده ۱۱۱۷قانون مدنی « شوهر می تواند زن خود را از حرفه یا صنعتی که منافی مصالح خانوادگی یا حیثیات خود یا زن باشد منع کند. ». ماده ۱۸ قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۵۳ نیز مقرر می دارد:« شوهر می تواند با تایید دادگاه زن خود را از اشتغال به هر شغلی که منافی مصالح خانوادگی یا حیثیت خود با زن باشد منع کند .

اگر چنانچه شغل زن شما باعث وارد شدن لطمه به زندگی مشترک شود
شما می تواند مانع رفتن شوید وگرنه کا رکردن زن ایرادی ندارد ونمی توانید بدون دلیل مانع شوید
اگر بدون دلیل تمکین نکند ناشزه محسوب میشود و شما می توانید به شورای حل اختلاف دادخواستی تقدیم کنید

با سلام
اگر با زوجه به توافق قبل از ازدواج رسیده اید که اقامتگاه ایشان باید در منزل زوج بود وبا توجه به اینکه ایشان پرستار می باشد نباید اقامتگاه خودرا بخاطر شغلش تغییر دهد میتوانید درخواست عدم تمکین از دادگاه صادر نماید
اما اگر ایشان پرستار بود و هیچ توافقی بر این مبنا نبود مطابق قانون مدنی زوجه میتواند مطابق شغلش اقامتگاه خودرا تغییر دهد .
البته در صورتی که شان خانواده اعتبار شما خشه وارد بشه میتوان از ورود زوجه ممانت کرد
نکته اخر خانواده در تعیین اقامتگاه زوجه نمیتواند هیچ گونه دخالتی کند
اقامتگاه اشخاص حقیقی شامل اقامتگاه زن شوهردار، اقامتگاه کارکنان دولت، اقامتگاه افراد نظامی، اقامتگاه صغار و محجوران، اقامتگاه کارگران یا خادمان، اقامتگاه تاجر و فرد دارای کار آزاد و اقامتگاه صاحبان اموال غیرمنقول است.


اقامتگاه زن شوهردار،‌‌ همان اقامتگاه شوهر است اما زنی که شوهر او اقامتگاه معلومی ندارد و نیز زنی که با رضایت شوهر خود یا با اجازه محکمه مسکن جداگانه اختیار کرده است، می‌تواند اقامتگاه شخصی جداگانه نیز داشته باشد.


اصل در اقامتگاه زن، تبعیت از شوهر است بنابراین اقامتگاه زن از جمله اقامتگاه‌های اجباری است البته در این زمینه، استثنائاتی وجود دارد.


در صورتی که شوهر اقامتگاه معلومی نداشته باشد، قاعده تبعیت زن از شوهر نمی‌تواند اعمال شود لذا به موجب قانون زن می‌تواند برای خود اقامتگاهی انتخاب کند. همچنین اگر زن و شوهر توافق کنند و شوهر رضایت دهد که زن اقامتگاه مستقلی داشته باشد، این اقامتگاه، اقامتگاه زن شوهردار خواهد بود. این جواز قانونی نشان می‌دهد که قاعده تبعیت زن از شوهر در تعیین اقامتگاه در ماده ۱۰۰۵، قانون آمره‌ای نیست و می‌توان در تعیین اقامتگاه بین دو طرف توافق صورت گیرد.


استثنای دیگری که در این زمینه وجود دارد، این است که اگر بودن زن با شوهر در یک منزل، متضمن خوف ضرر بدنی یا مالی یا شرافتی برای زن باشد، زن میتواند مسکن جداگانه اختیار کند و در صورت ثبوت مظنه‌ ضرر مزبور، محکمه حکم بازگشت به منزل شوهر نخواهد داد و تا زمانی که زن در بازگشتن به منزل مزبور معذور است، نفقه بر عهده‌ شوهر خواهد بود. در این صورت زن به حکم قضایی می‌تواند برای خود اقامتگاه مستقلی انتخاب کند که این مورد نیز، استثنایی بر قاعده تبعیت زن از شوهر در گزینش اقامتگاه است

اگر شغل زن باعث وارد شدن لطمه به زندگی مشترک شود زوج می تواند مانع رفتن شود وگرنه کا رکردن زن ایرادی ندارد ونمی توانید بدون دلیل مانع شود واگر بدون دلیل تمکین نکند ناشزه محسوب میشود شما می توانید در شورای حل اختلاف دادخواست رسیدگی کنید