لطفاً اتصال اینترنت خود را بررسی کنید.

آیا مورد قانونی زیر همچنان دارای اعتبار است؟

پرسیده شده
۳ پاسخ ۱۹۰ #79395082

نظریه شماره ۱۷۴۷/۹۲/۷ ـ ۱۳۹۲/۹/۹

توافق بر جریمه به عنوان وجه التزام خسارت تاخیر تادیه دین، فقط در چـارچوب مقررات قانون عملیات بانکی بدون ربا، مصوب ۱۳۶۲ با اصلاحات بعدی، برای وجوه و تسهیلات اعطائی بانک‌ها پیش‌بینی شده است، ولی در تمام دعاوی که موضوع آن دین و از نوع وجه رایج است مطالبه و پرداخت خسارت تاخیر تادیه بر اساس ماده ۵۲۲ قانون آئین دادرسی مدنی انجام می‌شود و شرط زیاده در تعهدات پولی ربای قرضی محسوب می‌شود. وجه التزام موضوع ماده ۲۳۰ قانون مدنی، ناظر به تعهدات غیرپولی است و قسمت اخیر ماده ۵۲۲ قانون آئین دادرسی مدنی راجع به امکان مصالحه طرفین به نحوه دیگر، ناظر به مصالحه به کمتر از شاخص تورم است؛ زیرا مقررات یاد شده تا سقف شاخص تورم امری بوده و توافق بر بیشتر از آن بی‌اعتبار است.

مشاوره حقوقی دیگر قراردادها
۱۳,۷۴۸ مشاوره حقوقی دیگر قراردادها تا کنون در بنیاد وکلا پاسخ داده شده
وکیل دیگر قراردادها
۴,۲۶۰ وکیل دیگر قراردادها آماده ارائه خدمت در بنیاد وکلا
گفتگو با وکلای آنلاین ۱۵ وکیل آنلاین
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۳۵۰,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۳۰۰,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
آنلاین
شروع قیمت از ۲۹۹,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۹۵,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۸۹,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۸۹,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۴۹,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۸۹,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۱۸۹,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۸۵,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۸۹,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۷۹,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۸۶,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۶۹,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۵۰,۰۰۰ تومان
آنلاین
شروع قیمت از ۱۹۹,۰۰۰ تومان
آنلاین
شروع قیمت از ۱۸۹,۰۰۰ تومان
آنلاین
شروع قیمت از ۲۴۹,۰۰۰ تومان
آنلاین
شروع قیمت از ۱۹۹,۰۰۰ تومان
آنلاین
شروع قیمت از ۲۰۰,۰۰۰ تومان
آنلاین
شروع قیمت از ۱۹۹,۰۰۰ تومان
آنلاین
شروع قیمت از ۱۹۹,۰۰۰ تومان
آنلاین
شروع قیمت از ۲۲۰,۰۰۰ تومان
آنلاین
شروع قیمت از ۱۸۹,۰۰۰ تومان
آنلاین
شروع قیمت از ۲۰۰,۰۰۰ تومان
۳ پاسخ برای این سوال ثبت شده

اولا- مورد مذکور نظریه مشورتی اداره حقوقی قوه قضائیه است و نظرات مشورتی اداره حقوقی برای محاکم لازم الاتباع نمی باشد .
ثانیا- نظریه مذکور تنها به عنوان یک تفسیر و تحلیل از قانون است که از سوی بعضی قضات پذیرفته و اعمال میشود . این موضوع دقیقا مانند نظریه « دارا شدن بلاوجه یکی از طرفین قرارداد» است که بعضی از قضات با استناد به آن خسارات التزام سنگین را نمیپذیرند ، در حالیکه قضاتی هم هستند که اعتقادشان بر خلاف این گروه بوده و وجه التزام را با هر مبلغی مورد پذیرش قرار میدهند .
ثالثا- به نظر میرسد که برداشت و تلقی معموله در این نظریه در تعارض با تصریح ماده ۲۳۰ قانون مدنی باشد . چرا که مدلول صریح ماده ۲۳۰ قانون مدنی در رابطه با « اخذ خسارت» از «متخلف از تعهد» بوده و هیچ قیدی مبنی بر حصر این ماده در امور غیر پولی وجود نداشته و به عبارتی چنین تفسیری جز تفسیر مضیق تعبیر دیگری ندارد . در تصریح به عمل آمده در ماده ۲۳۰ دقیقا از لفظ و واژه «مبلغ» استفاده شده که نمیتواند کاربردی جز تعهدات مالی و پولی داشته باشد .
رابعا - مجموع نظریه مذکور در تعارض با ماده ۱۰ قانون مدنی بوده و توافقات قانونی طرفین قرارداد را بی اعتبار اعلام نموده است !!
خامسا- نظریه اخیر شورای نگهبان و متعاقب آن رای وحدت رویه شماره ۷۹۴ مورخه ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ هیات عمومی دیوانعالی کشور پیرامون «ابطال قراردادهای بانکی با سود تسهیلات بیش از مصوبه بانک مرکزی» که اخیرا از سوی دادستان کل کشور به بانک مرکزی ابلاغ گردیده ، کاملا با نظریه مشورتی مارالذکر در تعارض بوده و در حقیقت با صدور رای وحدت رویه فوق الاشاره ، تمام نظریه مشورتی یاد شده زیر سئوال رفته و فاقد اعتبار تلقی میشود .

بانک قراردادها بیش از ۱۰۰۰ عنوان قرارداد تخصصی جمع آوری شده طی ۱۵ سال براساس نیازهای اشخاص، شرکت‌ها و نهادها آنلاین تنظیم کنید

درود
خیر اخیرا رای وحدت رویه ای به تصویب رسیده است که بیان داشته: وجه التزام تعیین شده اگر بیشتر از شاخص تورم اعلامی هم باشد معتبر است.

با درود مطابق رای وحدت رویه اخیر التصویب وجه التزام از هر نوع قابل مطالبه است اما در نقد این نظریه مشورتی:
اولا :هیچ دلیل منطقی مبنی بر اختصاص وجه التزام تاخیر پرداخت به بانک ها وجود ندارد، اگر گرفتن وجه التزام نارواست چرا باید این کار برای بانک ها مباح باشد!!! و اگر برای بانک ها پذیرفتنی است دلیلی بر اختصاص ان فقط به بانک ها وجود ندارد! در واقع باتوجه به اصل برابری اشخاص در برابر قانون پذیرش امتیاز برای یک دسته نسبت به دیگر اشخاص ناروا، غیر قانونی و غیر منطقی است، با توجه به این که حقوق دان باید تلاش نماید تا همه چیز را به قاعده برگرداند نه ان که نظام حقوقی را از استثناء و تخصیص لبریز کند به این ترتیب، پذیرش امکان مطالبه وجه التزام از سوی بانک ها را باید به معنای تایید اجرای قاعده در یک( مصداق) خاص دانست و از آن اختصاص و استثنا را استنباط نکرد، جالب اینجاست در نظریه یاد شده به قانون عملیات بانکی بدون ربا استناد شده در حالیکه در این قانون، به موضوع مطالبه وجه التزام در تعهدات نقدی پرداخته نشده است، بلکه مستند واقعی را باید در ماده ۱قانون نحوه وصول مطالبات بانک ها مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام اسلامی جستجو کرد.
ثانیا:این سخن که، شرط زیاده در تعهدات پولی ربای قرضی است، سخنی بس نابجاست :ربای قرضی بمعنای قرضی است که قرض دهنده اش بدنبال گرفتن چیزی علاوه بر مورد قرض است، در حالی که در وجه التزام چنین فرضی مصداق ندارد.
چگونه می‌توان در بیعی که برای تاخیر در پرداخت ثمن آن، خسارت تاخیر تادیه روزانه در نظر گرفته شده مدعی بود که قصد دو طرف ربای قرضی است!؟! حتی اگر در عقد قرض شرط شده باشد، این شرط صحیح است.
ثالثا: تخصیص وجه التزام ماده ‌۲۳۰ق. م ناظر به تعهدات غیر پولی درست نیست، فارغ از آن که هیچ دلیلی بر تقیید ماده ۲۳۰ وجود ندارد، بالعکس اطلاق ماده موصوف گویای امکان استناد به ان در کلیه تعهدات پولی و غیر پولی است، زیرا ترتیب چینش مواد بر این امر صحه می‌گذارد بدین گونه که : در ماده ۲۲۸ق.م درباره تعهدات مربوط به وجه نقد سخن می راند، و در ماده ۲۳۰فقط قیدی را به آن می افزاید.
رابعا: در نظریه مشورتی ادعا شده است ، امکان مصالحه طرفین ناظر به مصالحه به کمتر از شاخص تورم است!! در حالی که چنین نیست، از کجای ماده ۵۲۲قانون آئین دادرسی مدنی ، می‌توان مصالحه به بیش از نرخ تورم را قابل قبول ندانست!؟! جالب اینجاست در ماده ۷۱۹ ق. ا. د. مدنی سابق بیش از صدی دوازده قابل مطالبه نبود، آیا با سکوت قانون گذار با علم بر این ماده در قانون سابق، آیا دلالت بر آزادی اشخاص در امکان توافق به هر اندازه که می‌خواهند نمی باشد؟!
ماده ۵۱۵قانون ا. د. مدنی به این آزادی اشخاص بر امکان توافق بیش از نرخ تورم نیز صحه می‌گذارد.قسمتی از ماده ۵۱۵چنین است :
( .......در صورتی که قرارداد خاصی راجع به خسارت بین طرفین منعقد شده باشد برابر قرارداد رفتارخواهد شد......)
نتیجه =بنظر میرسد تعیین وجه التزام به مبلغی بیش از نرخ تورم پذیرفتنی است و رویه قضایی کم و بیش ترجیح می‌دهد خود را پایبند به اصل (آزادی قرادادها) بداند. با این استدلال اما هنوز برخی محاکم نظر مخالف دارند،که رای وحدت رویه اخیر حجت را تمام کرد.