لطفاً اتصال اینترنت خود را بررسی کنید.

تناقض بین پذیرش اقرار و استنباط قضایی که در دادخواست افراز و تفکیک داشته است با حکمی که الان صادر کرده است را باید چگونه تفسیر کرد؟

پرسیده شده
۳ پاسخ ۱۸۹ #25350710

با سلام.
ملک مسکونی تجاری است.بالای چهار مغازه تجاری مسکونی می باشد.مالک به صورت یک در میان دو باب از مغازه را با عبارت کل دکان،و تمامیت ششدانگ یک باب مغازه که در زیر ملک مسکونی مالک قرار دارد و دیوارها از تمام جوانب با مالک مشترک و طبقات فوقانی متعلق به مالک است به فروش رسانده است (منظور فروش اعیانی بوده است).الباقی ملک بعنوان مهریه به همسر واگذار می شود.پس از فوت مالک همسر ایشان جهت اخذ سند به اداره ثبت مراجعه کرده و به مشکلاتی از جمله تصرف اعیانی دو باب مغازه برخورد می کند.ناگزیر جهت تعیین وضعیت ملک از خریداران دو مغازه به جهت افراز و تفکیک ملک طرح دعوا میکند.خریداران در دادگاه حاضر شده و بیان می دارند که از همسر خواهان اعیانی مغازه ها را خریداری و سپس هر دو نفر آنها اعیانی مغازه ها را به شخصی دیگری فروخته اند.خواهان نیز تایید می کند که اعیانی مغازه ها توسط همسرش فروخته شده است.لذا دادگاه به دلیل مشاع نبودن ملک(عرصه)و عدم توجه دعوی به خواندگان قرار رد دعوا صادر وخواهان را جهت ادامه عملیات ثبتی و تفکیک به اداره ثبت ارشاد میکند.قرار صادره بدون اعتراض طرفین دعوا قطعی میگردد.در ادامه همسر مالک جهت اخذ سند به اداره ثبت مراجعه میکند.لیکن متصرف اعلام میکند که عرصه و اعیان را از خریدارن اولیه مغازه ها خریده است.ناگزیر همسر مالک به علیه متصرف کنونی دعوای اثبات مالکیت می کند .دادگاه دعوای اثبات مالکیت خواهان را رد می کند و اعلام می کند چون خواهان فروش اعیانی را پذیرفته است و همسر خواهان از کلمه ششدانگ و کل مغازه استفاده کرده و مسیولیت تصرفات دولتی را برعهده خریدار گذاشته است قصد فروش عرصه داشته است.و اگر هم بخواهد اثبات مالکیت کند قبلا باید طرح دعوای ابطال مبایعه نامه بین خریداران اولیه و متصرف را میکرد و حکم بر بطلان دعوا صادر کرد دادگاه تجدید نظر حکم را نقض کرد و بیان داشت که اثبات مالکیت در موازات صدور سند مالکیت اداره ثبت است و مضاف بر ان طرف دعوای خواهان متصرف نمی باشد بلکه خریداران اولیه هستند لذا حکم نقض و قرار رد دعوا صادر می شود قرار هم قطعی گردید.
خواهان مجدد دعوای ابطال مبایعه نامه فروش عرصه مغازه ها بین خریداران اولیه و متصرف را مطرح کرد.دادگاه همان دادگاهی است که در دعوای افراز و تفکیک به علت اقرار صریح خریدارن بر خرید اعیانی و مشاع نبودن عرصه قرار رد دعوا و ارشاد به اداره ثبت کرده است و قرار ان نیز قطعی شده است.
این دادگاه بدون اینکه خریداران منکر اقرار خود باشند راسا اقرار خریداران را اشتباه و بی تاثیر در مقام دعوا دانسته و مجدد بیان داشته چون مالک از عبارت ششدانگ و کل دکان استفاده کرده و تصرفات دولتی رو بر عهده خریدار گذاشته پس منظورش از فروش عرصه و اعیان می باشد لذا حکم بر بطلان دعوای خواهان (همسر مالک) صادر کرده است.
سوال:
آیا قرار قطعی و اقرار صریح که نزد دادگاه که در صورتمجلس نیز قید شده را پذیرفته و اعلام کرده عرصه مشاع نیست مشمول امر مختومه است؟
آیا دادگاه بدون اینکه خریداران اولیه که قاصد مختار،بالغ ،اهلیت دار و جامع شرایط قانونی هستند و منکر اقرار خود حتی به اشتباه نیز نشده اند میتواند چنین رای صادر کند؟تناقض بین پذیرش اقرار و استنباط قضایی که در دادخواست افراز و تفکیک داشته است با حکمی که الان صادر کرده است را باید چگونه تفسیر کرد؟

مشاوره حقوقی ملکی
۱۱,۰۲۶ مشاوره حقوقی ملکی تا کنون در بنیاد وکلا پاسخ داده شده
وکیل ملکی
۴,۶۱۲ وکیل ملکی آماده ارائه خدمت در بنیاد وکلا
گفتگو با وکلای آنلاین ۵ وکیل آنلاین
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۳۲۰,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۹۵,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۴۹,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۴۹,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۳۵۰,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۹۵,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۹۵,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۳۰۰,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۳۰۰,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
آنلاین
شروع قیمت از ۳۰۰,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۹۵,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۹۵,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۳۰۰,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۹۰,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۵۰,۰۰۰ تومان
آنلاین
شروع قیمت از ۲۵۰,۰۰۰ تومان
آنلاین
شروع قیمت از ۲۰۰,۰۰۰ تومان
آنلاین
شروع قیمت از ۱۹۰,۰۰۰ تومان
آنلاین
شروع قیمت از ۲۲۰,۰۰۰ تومان
شروع قیمت از ۲۴۹,۰۰۰ تومان
شروع قیمت از ۲۴۹,۰۰۰ تومان
شروع قیمت از ۱۸۹,۰۰۰ تومان
شروع قیمت از ۱۹۹,۰۰۰ تومان
شروع قیمت از ۱۸۹,۰۰۰ تومان
شروع قیمت از ۱۸۹,۰۰۰ تومان
۳ پاسخ برای این سوال ثبت شده

فروش اعیانی بدون تنظیم قرارداد اجاره یا حق انتفاع نسبت به عرصه ملک مشکل حقوقی داردوعبارت ششدانگ ظهور در عرصه و اعیان است.

سلام و عرض ادب دوست گرامی اقرار حتی اگر در دادگاه باشد یا در دفتر اسناد رسمی باز به طریقی قابلیت استناد به خلاف آن وجود دارد ولی این موضوعی که فرمودید یک موضوع چند بعدی است که راهنمایی در این مورد نیازمند اطلاع دقیق از زیر و بم موضوع است

با سلام..
در خصوص موضوع مطروحه.. راجع به سئوال اولتان در دعاوی حقوقی قرا قطعی صادره و یا اقرا طرفین در محضر دادگاه مشمول امر مختومه نمی گردد و همواره قابل استناد می باشد..
پیرامون سئوالات بعدی شما.. با توجه به طرح چند پرونده با عناوین متعدد در اینخصوص.. لازمه اظهارنظر در خصوص مراتب اعلامی، ملاحظه اوراق و اظهارات و مکاتبات اداره ثبت با دادگاه و بررسی سایر مدارک مستند در اینخصوص در پرونده امر می باشد..
موفق باشید..