لطفاً اتصال اینترنت خود را بررسی کنید.

شهادت دروغین را چگونه پیگیری کنیم؟

پرسیده شده
۴ پاسخ ۱۷۶ #12091516

با سلام . پدربزرگم در قید حیات نیستند . مادربزرگم یک زمینی دارد که دخترهایش روی آن زمین -------- زدن و مادر پیر را بزور تهدید و ترساندن وادار میکنند آن زمین را بدهد به دخترهایش. و بهیچ وجه حاضر نیستند سر سوزنی به برادرها چیزی برسد . سند آن زمین را مادر داد به یکی از پسرهایش تا بگذارد بنگاه تا مشتری برایش پیدا شود و سهم همه را بدهد. بعدش چون دخترها بهش فشار اوردند رفت همه جا گفت سند را دزدیده است یکی دیگر از برادرها, مادر را با قسم و آیه که هیچ نیت سوئی نداریم درخواست کردند وکالت بلاعزل بدهد تا چون مادر پیر و ناتوان است و نمیتواند وارد معامله شود خودشان کارهای معاملاتی را انجام دهند و سپس کل مبلغ را به عدالت بین همدیگر تقسیم کنند مادر به میل خود اینکار را کرده است الان دخترها بو بردند ازین قضیه و فشار ها را بر مادر پیر دو چندان کرده اند و وادار کردند مادر علیه پسرانش شکایت کند که با تهدید و کتک مرا وادار کردند تا مهر بزنم. چهار تا خواهر و یک خواهر زاده معتاد هم بعنوان شاهد در دادگاه شهادت دروغین میدهند که پسران با کتک و تهدید به اینکه اگر اینکار را نکنی دارت میزنیم وادار کردند تا مهر بزند در حالیکه همه شاهد هستند پسرها همیشه با تواضع پیش مادر سر خم کردند و به احترام برخورد کردند. یک دروغ علنی و شاخدار به زبان مادر پیر هشتاد ساله زدند و شکایت تنظیم کرده و شهادت کذب داده اند. حالا ما میتوانیم علیه شهادت دروغ شاهدان شکایت کنیم؟ عروس ها و فرزندانش همیشه شاهد بودند که بالاتر از گل چیزی به مادر نگفتند و مادر هم همیشه اهل افترا و بهتان زدن بوده و هست چون پیر است همیشه کوتاه امدند و همچنان حرمتش را حفظ کردند. حتی یکی از دخترهای خودش هم سال پیش با همسرش رفته بودند خانه مادرش و بحث کرده بودند پشت سرشان مادر همه جا پخش کرده بود که دخترم با شوهرش امدند مرا زدند و رفتند الان همان دختر هم شهادت کذب داده است علیه برادرانشان که مادرم را زدند قابل ذکر است پیامهای تهدید امیز یکی از دخترها هست که میخواستند با تهدید به اینکه بیایید جمع شویم و مادر را بترسانیم که از خانه پدریمان تو را میندازیم بیرون تا مادر حریص به مال دنیا بترسد . ولی پدرم مخالفت شدید کردند که خدا را خوش نمی آید و دور از انسانیت هست گناه دارد . الان مادر پیر را مثل گروگان در خانه خودش اسیر نگه داشتند و آیفون را کندند و اجازه نمیدهند مادر با کسی حرف بزند و خودشان از زبان مادر حرف میزنند و دروغ میگویند. و پسرها هر وقت خواستند به خانه مادر بروند در را باز نکرده و زنگ زدند به صد و ده که برادرها آمده اند تا مادر و ما را بزنند بیایید به دادمان برسید
عذر میخوام طولانی شد راهنمایی بفرمایید.

مشاوره حقوقی کیفری
۲۸,۱۴۷ مشاوره حقوقی کیفری تا کنون در بنیاد وکلا پاسخ داده شده
وکیل کیفری
۴,۲۱۶ وکیل کیفری آماده ارائه خدمت در بنیاد وکلا
گفتگو با وکلای آنلاین ۶ وکیل آنلاین
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۳۲۰,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۳۵۰,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۳۰۰,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۸۹,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۸۹,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۹۵,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۸۹,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۶۹,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۸۹,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۹۰,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۸۵,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۴۹,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۲۰,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۸۶,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۵۰,۰۰۰ تومان
آنلاین
شروع قیمت از ۱۸۹,۰۰۰ تومان
آنلاین
شروع قیمت از ۱۸۹,۰۰۰ تومان
آنلاین
شروع قیمت از ۲۲۰,۰۰۰ تومان
آنلاین
شروع قیمت از ۲۰۰,۰۰۰ تومان
آنلاین
شروع قیمت از ۱۸۹,۰۰۰ تومان
آنلاین
شروع قیمت از ۱۸۹,۰۰۰ تومان
شروع قیمت از ۱۸۹,۰۰۰ تومان
شروع قیمت از ۱۹۹,۰۰۰ تومان
شروع قیمت از ۲۲۰,۰۰۰ تومان
۴ پاسخ برای این سوال ثبت شده

در صورت اثبات شهادت کذب می توانید شکایت کنید که دارای مجازات حبس و جزای نقدی خواهد بود

در ماده ۲۰۱ قانون آیین‌دادرسی کیفری آمده است: در مواردی که دادگاه از شهود و مطلعان درخواست ادای شهادت یا اطلاع کند و بعد معلوم شود که خلاف واقع شهادت داده‌اند، اعم از اینکه به نفع یا به ضرر یکی از طرفین دعوا باشد، علاوه بر مجازات شهادت دروغ، چنانچه شهادت خلاف واقع آنان موجب وارد آمدن خسارتی شده باشد، به تادیه آن نیز محکوم خواهند شد.

به موجب ماده ۶۵۰ قانون مجازات اسلامی «هر کس که در دادگاه و نزد مقامات رسمی شهادت دروغ بدهد، به سه ماه و یک روز حبس و یا به یک میلیون و پانصد هزار تا دو میلیون ریال جزای نقدی محکوم خواهد شد.» که البته به موجب تبصره ذیل این ماده،این مجازات علاوه بر مجازاتی است که در باب حدود و قصاص و دیات آمده است.

سلام
شهادت دروغ جرم بوده و قابل مجازات است؛ اما بایستی بتوانید کذب بودن شهادت را اثبات نمایید. با توضیحاتی که دادید، بعید می دانم دلایلی برای اثبات دروغ بودن شهادت خواهرانتان در اختیار داشته باشید. البته ممکن است بتوانید از پیامهای تلفنی رد و بدل شده استفاده نمایید که این امر بستگی به متن پیامها دارد.

ماده ۱۷۷ قانون مجازات اسلامی شرایط شاهد شرعی را مشخص کرده است. این شرایط عبارتند از؛

بلوغ

عقل

ایمان

عدالت

طهارت مولد

ذی نقع نبودن در موضوع

نداشتن خصومت با طرفین یا یکی از آنها

عدم اشتغال به تکدی

ولگرد نبودن

این شرایط باید توسط قاضی احراز شود و در صورتی که شاهد یکی از این شرایط را نداشت تنها اظهارات او استنماع می شود و تشخیص میزان تاثیر و ارزش این اظهارات در علم قاضی در حدود اماره قضایی می باشد

شهادت کذب

شهادت کذب عبارت است از ادای گواهی دروغ توسط گواه نزد مقامات رسمی در دادگاه.
بر اساس ماده ۶۵۰ بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی، هر کس در دادگاه نزد مقامات رسمی شهادت دروغ بدهد به ۳ ماه و یک روز تا ۲ سال حبس یا به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تا ۱۲ میلیون ریال جزای نقدی محکوم خواهد شد.

عنصر مادی جرم شهادت دروغ

ادای شهادت کذب در دادگاه و نزد مقامات رسمی است. این جرم از جرایم مطلق محسوب می‌شود.

عنصر معنوی

سوء نیت عام به معنی قصد انجام عمل مجرمانه؛ این جرم از جرایم عمدی است و از این رو نمی‌توان کسی را که سهوا و به اشتباه مبادرت به بیان اکاذیب در قالب شهادت کرده است، مشمول مقررات ماده ۶۵۰ دانست دانست. سوء نیت خاص از اجزای تشکیل‌دهنده این بزه محسوب نمی‌شود.
ماده ۲۰۱ قانون آئین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور کیفری نیز آمده است: «در مواردی که دادگاه از شهود مطلعین درخواست ادای شهادت و یا اطلاع کند و بعد معلوم شود که خلاف واقع شهادت داده‌اند اعم از این که به نفع یا ضرر یکی از طرفین دعوا باشد علاوه بر مجازات شهادت دروغ، چنانچه شهادت خلاف واقع آنان موجب وارد آمدن خسارتی شده باشد به تادیه آن نیز محکوم خواهند شد
با توجه به مدارک مستندات خود اقدام قانونی اقدام فرمایید