لطفاً اتصال اینترنت خود را بررسی کنید.

چگونگی ابطال قرارداد سبدگردانی تضمینی را لطفا توضیح دهید؟

پرسیده شده
۱ پاسخ ۵۹۲ #08642183

ضمن عرض سلام
بنده به عنوان سبدگردان بورس یک فقره قرارداد سبدگردانی تضمینی را با یک سرمایه گذار منعقد نموده ام به نحوی که در قرارداد، پرداخت سود ماهیانه و همچنین جبران ضرر و زیان های اصل سرمایه ی سرمایه گذار، توسط سبدگردان (شخصی که معاملات را انجام میدهد) تضمین شده است.
در حال حاضر سرمایه گذار قصد مطالبه کامل خسارات وارده برای اصل و سود تضمین شده (که مجموعا معادل پنجاه درصد سرمایه اولیه است) را از طریق طرح دعوی در دادگاه و به اجرا گذاشتن چک ضمانتی مربوطه دارد.
سوالی که بنده دارم اینست که چون قرارداد سبدگردانی با سرمایه افراد دیگر به نوعی در قالب عقد مضاربه قرار می گیرد آیا با توجه به ماده ۵۵۸ قانون مدنی امکان ابطال این قرارداد تضمینی و منتفی شدن تعهدات جبران خسارت توسط سبدگردان وجود دارد؟
ضمنا بخشی از قرارداد مزبور جهت استحضار بیان می گردد:
ماده ۷ : سبدگردان ضمن تضمین پرداخت سود علی الحساب سالانه ۷۲ درصد در پایان قرارداد و بازپرداخت اصل سرمایه سرمایه گذار در پایان دوره قرارداد، در سود و زیان حاصل از فعالیت سبدگردانی مشارکت داشته و حق الزحمه وی برابر با ۲۵ درصد از سود می باشد.
تبصره ۱: در صورت منفی بودن تراز نهایی پرتفوی سهام، جبران ۱۰۰ درصد خسارت سرمایه گذار بر عهده سبدگردان می باشد.
ماده ۲۷ : مدت زمان پرداخت خسارت وارده بر سرمایه گذار حداکثر یک ماه پس از فسخ قرارداد بوده و مازاد بر آن شامل پرداخت وجه التزام به میزان ماهیانه ۴ درصد مبلغ مورد مطالبه می باشد.
ماده ۳۰ : در صورت کاهش ۲۵ درصد از ارزش پرتفوی سهام نسبت به سرمایه گذاری انجام شده هر یک از طرفین می توانند تقاضای فسخ یک طرفه قرارداد را ارائه دهند.

مشاوره حقوقی دیگر قراردادها
۱۳,۷۴۸ مشاوره حقوقی دیگر قراردادها تا کنون در بنیاد وکلا پاسخ داده شده
وکیل دیگر قراردادها
۴,۲۶۰ وکیل دیگر قراردادها آماده ارائه خدمت در بنیاد وکلا
گفتگو با وکلای آنلاین ۶ وکیل آنلاین
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۳۵۰,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۳۰۰,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۹۹,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۹۵,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۸۹,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۸۹,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۴۹,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۸۹,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۱۸۹,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۸۵,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۸۹,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۷۹,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۸۶,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۶۹,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۵۰,۰۰۰ تومان
آنلاین
شروع قیمت از ۱۸۹,۰۰۰ تومان
آنلاین
شروع قیمت از ۱۹۹,۰۰۰ تومان
آنلاین
شروع قیمت از ۱۸۹,۰۰۰ تومان
آنلاین
شروع قیمت از ۲۰۰,۰۰۰ تومان
آنلاین
شروع قیمت از ۱۹۵,۰۰۰ تومان
شروع قیمت از ۱۹۹,۰۰۰ تومان
شروع قیمت از ۱۸۹,۰۰۰ تومان
شروع قیمت از ۱۸۰,۰۰۰ تومان
شروع قیمت از ۲۴۹,۰۰۰ تومان
شروع قیمت از ۱۸۹,۰۰۰ تومان
۱ پاسخ برای این سوال ثبت شده

با سلام
مخاطب گرامی؛ تنظیم قراردادهای سبدگردانی در بورس اصولا در قالب یکی از عقود معین قانون مدنی از جمله عقد وکالت و یا مضاربه و نیز ماده ۱۰ قانون مدنی صحیح و نافذ بوده و دارای اعتبار قانونی می باشد. اما آنچه که در ماده ۷ قرارداد حاضر شرط شده است تا مضارب یا به عبارتی همان سبدگردان در قرارداد، ضامن اصل سرمایه مالک باشد، برطبق قانون شرط و عقد هر دو باطل می باشد. از طرفی در انتهای ماده مضارب و مالک را شریک در سود و زیان تلقی نموده در حالیکه عقد مضاربه شراکت در سود حاصله می باشد و اگر در باب خسارات شرط شود اگر در صورت ورود خسارات مضارب از مال خود به مقدار خسارت و یا تلف مجانا به مالک تملیک کند چنین شرطی صحیح می باشد، اما اگر درخصوص خسارات شرط گردد که خسارات حاصله متوجه مالک نخواهد بود در این فرض نیز شرط و عقد باطل می باشد. تبصره ذیل ماده ۷ قرارداد مرقوم از آنجا که جبران ۱۰۰٪ خسارات را که میزان آن در زمان توافق مجهول می باشد برعهده مضارب دانسته به نظر درج چنین شرطی باطل بوده که عقد را نیز باطل می گرداند. بهرروی به استناد ماده ۵۵۸ قانون مدنی می توان مانور داد و عقد را باطل دانست. از طرفی مضارب در حکم امین محسوب می گردد؛ بنابراین ضامن مال مضاربه نمی شود، مگر در صورت اثبات تعدی و تفریط وی.

بانک قراردادها بیش از ۱۰۰۰ عنوان قرارداد تخصصی جمع آوری شده طی ۱۵ سال براساس نیازهای اشخاص، شرکت‌ها و نهادها آنلاین تنظیم کنید