لطفاً اتصال اینترنت خود را بررسی کنید.

آیا می توانم ادعا کنم مزایای ناشی از خرید امتیاز برای من است؟

پرسیده شده
۳ پاسخ ۲۰۰ #05980841

با سلام و احترام
اینجانب کارمند استانداری هستم و با همکاران فرمانداری که زیرمجموعه استانداری هستند تعامل نزدیک داریم. تعاونی مسکن فرمانداری حدود یک سال و نیم پیش فراخوان دادند راجع به اینکه زمینی به قیمت نسبتا مناسب خریداری شده و قرار است تفکیک شده و به قیمت تمام شده بین همکاران تقسیم شود، هر یک از همکاران که تمایل به مشارکت دارند می توانند واریز وجه نمایند و برای این کار تا پایان بهمن ۹۷ مهلت در نظر گرفتند. من با هدف خیرخواهی به اقوام اطلاع دادم و سه نفر به همراه من از جمله برادر، خواهر و یکی از اقوام همسرم پول مازادی که داشتند با هدف مشارکت واریز کردند، برادر و خواهرم هم گفتند مقداری به من کمک می کنند تا بتوانم سهم بیشتری داشته باشم، ولی خب کمکی نکردند، در نهایت مجموعا پول مشارکت ما حدودا به اندازه ۲ و نیم قواره شد. روز آخر بهمن واریزی ها زیاد بود و بیش از ظرفیت پیش بینی شده واریز شد. لذا هفته بعد، پس از اتمام مهلت واریزی تعاونی تصمیم گرفتند برای اشخاصی که بصورت آزاد مشارکت نموده اند قیمت بیشتر و برای اعضای تعاونی مزایایی قائل شوند. بنابراین هفته بعد همکاران تعاونی تماس گرفتند و گفتند پروژه محدود به اعضای تعاونی مسکن فرمانداری شده و اگر می خواهید به نفع تان باشد، بهتر است بیایید امتیاز ۲ نفر از اعضای تعاونی مسکن را بخرید. البته با توجه به استقبال و مشارکت ناکافی اولیه بعضا در یک برهه زمانی به تعداد محدود امتیاز اعضای تعاونی مسکن به اعضای خارج از کارمندان استانداری و فرمانداری نیز فروخته شده است و خرید امتیاز اعضای تعاونی مسکن فرمانداری حداقل در آن برهه زمانی منحصر به کارکنان استانداری و فرمانداری نبوده است.
با اوصافی که گفتم هفته بعد از اتمام مهلت واریزی، من به اقوام مشارکت کننده موضوع خرید امتیاز را اطلاع دادم و گفتم "همکاران تعاونی تماس گرفتند و گفتند پروژه محدود به اعضای تعاونی مسکن فرمانداری شده و اگر می خواهید به نفع تان باشد، بهتر است بیایید امتیاز ۲ نفر از اعضای تعاونی مسکن را بخرید" همه قبول کردند و گفتند بخریم، برادرم از ابتدا قصد داشت مالک یک قواره کامل شود و به من گفت من یک قواره ام را می خواهم و برای من یک امتیاز را بخر؛ من هم ۱۰ میلیون طی دو فقره چک بابت پول ۲ امتیاز را شخصا پرداخت کردم و در یک گروه تلگرامی که ایجاد کرده بودم ضمن ارائه شماره کارت به اقوام گفتم سهم هر کدام چقدر می شود و گفتم واریز کنند، چند هفته بعد هم ۵ میلیون تومان بابت خرید امتیاز از بدهی که به برادرم داشتم تهاتر کردم، ولی بقیه اقوام پول امتیاز را حتی تا الان پرداخت نکرده اند.
با توجه به عدم فرمول بندی هیات مدیره تعاونی، جزئیات بهره مندی از سیستم امتیازبندی برای اعضای تعاونی در ابتدای امر مشخص نبود و هیچ کس از کم و کیف منفعتی که از خرید امتیاز ایجاد خواهد شد مطلع نبود، ولی اکنون بعد از ۱۹ ماه از آن موضوع مشخص شده که برای کسانی که امتیاز اعضای تعاونی را خریداری نموده اند نسبت به کسانی که امتیاز خریداری نکرده اند، حدود ۳۷ درصد ارزش ایجاد شده است، به نحوی که : الف- حدود ۱۵.۸ درصد بعنوان ارزش افزوده به سرمایه اولیه ای که آورده اند اضافه شده است. و ب- قیمت زمین برای اعضا ۲۱.۲ درصد ارزانتر محاسبه می شود. لذا به واسطه اینکه این ۲ امتیاز خریداری شد، نسبت به اشخاصی که بصورت آزاد مشارکت کرده اند، مجموعا ۱۶۰ متر زمین بیشتری تعلق گرفته است، یعنی حدودا یک قواره بیشتر از متراژی که به کسانی که به صورت آزاد به همین اندازه سرمایه گذرای کرده اند. ارزش ریالی فعلی این ۲ امتیاز حدود یک میلیارد و یکصد و بیست میلیون تومان می باشد. یعنی به واسطه هر کدام از امتیازات و سرمایه ناشی از مشارکت اقوام به ارزش فعلی هر یک از امتیازات حدود ۵۶۰ میلیون تومان به ارزش قبلی مشارکت اضافه شده است.
باتوجه به اینکه سهم مشارکت خودم بسیار ناچیز بود، پیشنهاد دادم بعنوان کارمند استانداری به واسطه این ارزشی که برای ایشان ایجاد کرده ام، بصورت توافقی هر کدام از اقوام قسمتی از این ارزش ایجاد شده را به من بدهند، ولی قبول نکردند و سهم ناچیزی می دادند. لذا باتوجه به عدم توافق خواستم مزاحم جنابعالی شده و از حقوق قانونی خود اطلاع پیدا کنم؛ با توصیفات فوق، سوالات من این است:
۱- با توجه به اینکه برادرم ادعا می کند هزینه ۵ میلیونی خرید امتیاز را خریداری کرده است، آیا می توانم امتیاز خریداری شده برای برادرم را به نحوی (مثلا خیار غبن یا غبن فاحش) فسخ کنم و خودم را مالک آن بخشی از مزایای ایجاد شده به واسطه امتیاز بدانم؟ در صورتی که از این خیار نشود استفاده نمود، باتوجه به اینکه این امتیاز را ۵ میلیون خریداری نموده ام و به همان قیمت فروخته ام، آیا می توان آن را هبه تلقی کرد و به نحوی آن را پس گرفت؟
۲- باتوجه به اینکه اقوام (خصوصا برادرم که آن زمان هزینه ۵ میلیون تومانی امتیاز را بنحوی پرداخت نموده است.) به هیچ عنوان از موضوع امتیاز مطلع نبودند و ارزش ایجاد شده ناشی از این امتیاز به واسطه ارتباطی که من با همکارانم داشتم ایجاد شده است، آیا می توانم طلب حق دلالی یا چیزی شبیه آن کنم؟ در این صورت با توجه به عدم تعیین حق دلالی، میزان آن چگونه قابل تعیین است؟
۳- با توجه به اینکه خواهرم و فامیل همسرم علیرغم اینکه با خرید امتیاز موافقت نموده اند ولی هزینه ۵ میلیونی خرید امتیاز را پرداخت نکرده اند، آیا می توانم بگویم امتیاز خریداری شده برای برادرم را به نحوی (مثلا خیار غبن یا غبن فاحش یا تاخیر ثمن) فسخ کنم و خودم را مالک آن بخشی از مزایای ایجاد شده به واسطه امتیاز بدانم؟
۴- با توجه به اینکه از بدو امر کسی از ارزش امتیازات مطلع نبود، آیا آنها می توانند به من بگویند اگر تو حقی بابت ارائه امتیازت و یا حق دلالی می خواستی باید از اول به ما می گفتی و چون نگفته ای حقی در این مورد نداری؟ چون به من گفتند اگر می گفتی سهمی می خواهی ما امتیاز شخص دیگری را می خریدیم. البته باتوجه به اینکه پیشنهاد خرید امتیاز از سوی همکاران من بود، آنها حتی از این موضوع مطلع نمی شدند، لکن ممکن است در این خصوص ادعا کنند.
۵- در خصوص امتیاز دوم که مربوط به خواهرم و فامیل همسرم و خودم بوده است، باتوجه به اینکه هزینه خریداری امتیاز را شخصا پرداخت کرده ام، آیا می توانم ادعا کنم مزایای ناشی از خرید امتیاز برای من است؟ یا اینکه آنها می توانند بگویند اگر سرمایه ما نبود برای امتیاز تو چنین مزایایی (الف و ب که در بالا مطرح کردم) ایجاد نمی شد.
۶- باتوجه به اینکه ۲ امتیاز خریده ام و اسناد بنام من صادر خواهد شد و بنوعی این امتیاز به حساب من منظور شده است، ولی با توجه به سهم واریزی کم خودم فقط ۴۰ متر از زمین بهره مند شده ام، در صورتی که هیچ یک از راه های فوق میسر نباشد، آیا می توانم به نحوی پولی را که بابت مشارکت داده اند به ایشان برگردانم که حداقل سهم خودم قابل قبول گردد؟ درصورتی که میسر باشد، این پولی که می توانم عودت دهم چگونه به نرخ روز محاسبه می شود؟

مشاوره حقوقی دیگر قراردادها
۱۳,۷۴۸ مشاوره حقوقی دیگر قراردادها تا کنون در بنیاد وکلا پاسخ داده شده
وکیل دیگر قراردادها
۴,۲۵۴ وکیل دیگر قراردادها آماده ارائه خدمت در بنیاد وکلا
گفتگو با وکلای آنلاین ۳ وکیل آنلاین
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۳۵۰,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۹۵,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۹۵,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
آنلاین
شروع قیمت از ۲۶۹,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۱۹۹,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۸۹,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۶۹,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۸۹,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۸۹,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۵۰,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۸۹,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۷۹,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۴۹,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۱۸۹,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۸۵,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۸۶,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۶۹,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۵۰,۰۰۰ تومان
آنلاین
شروع قیمت از ۱۸۹,۰۰۰ تومان
آنلاین
شروع قیمت از ۱۹۹,۰۰۰ تومان
شروع قیمت از ۱۸۹,۰۰۰ تومان
شروع قیمت از ۱۹۹,۰۰۰ تومان
شروع قیمت از ۲۰۰,۰۰۰ تومان
شروع قیمت از ۱۸۰,۰۰۰ تومان
شروع قیمت از ۲۰۰,۰۰۰ تومان
شروع قیمت از ۱۸۹,۰۰۰ تومان
شروع قیمت از ۲۴۹,۰۰۰ تومان
شروع قیمت از ۱۸۹,۰۰۰ تومان
۳ پاسخ برای این سوال ثبت شده

سلام
نمی توانید با ادعا مزایای ناشی از خرید امتیاز را مطالبه نمایید باید با مدارک و تشریفات قانونی به اثبات برسانید مشاوره با وکیل برای بررسی به صورت دقیق اقدام نمایید

بانک قراردادها بیش از ۱۰۰۰ عنوان قرارداد تخصصی جمع آوری شده طی ۱۵ سال براساس نیازهای اشخاص، شرکت‌ها و نهادها آنلاین تنظیم کنید

سلام ، به نظر نمی‌رسه ادعای شما از راهی که مدنظرتون هست به نتیجه برسه بلکه پیشنهاد میشه نسبت به انتخاب عنوان حقوقی مناسب برای مطالبه حق الزحمه اقدامات انجام شده خود بصورت دقیق و تخصصی و طرح دعوی متناسب اقدام کنید

توضیحاتی که ارائه فرموده اید علیرغم مفصل بودن فاقد جزئیاتی است که برای راهنمائی و اظهارنظر باید از آنها اطلاع داشت .لذا :
اولا- مدارک و فیشها و تاریخهای واریز وجوه باید دقیق بررسی شود . ثانیا- اوراق ثبت نام و خرید سهام دوم مشخص نیست که به نام شماست یا خریداران اولیه . ثالثا- به صرف اینکه اقدام شما در معرفی پروژه یا دادن مشاوره منتهی به سود طرفهای مقابل گردیده نمیتوانید ادعایی پیرامون منافع تحصیلی داشته و مطالبه مبلغی از سود مذکور نمایید . رابعا- توصیه میشود مشاوره حضوری با یک وکیل داشته باشید تا مدارکتان مورد بررسی ایشان قرار گیرد .