لطفاً اتصال اینترنت خود را بررسی کنید.

آیا امکان درخواست قرار اناطه به واسطه شکایات حقوقی و کیفری به شرح یاد شده وجود دارد؟

پرسیده شده
۳ پاسخ ۵۰۸ #76214892

با سلام و عرض ادب؛ شخصی تحت عنوان قیم محجور به طرفیت محجور از اینجانب شکایت حقوقی انجام داده و بنده شکایتی تحت عنوان عزل قیم از وی دارم و رسیدگی به شکایت عزل قیم توسط اینجانب تقریبا بیست روز بعد از تاریخ رسیدگی شکایت حقوقی قیم از من میباشد با عنایت به اینکه عزل قیم سبب زوال سمت وی در شکایت حقوقی از اینجانب میباشد و وی در پرونده شکایت از من به واسطه عزل بی سمت میگردد و از طرفی بنده شکایت کیفری از قیم مرتبط با شکایت واهی حقوقی مطرح شده از خود دارم که این شکایت کیفری ارتباط مستقیم با شکایت حقوقی دارد و در صورت اثبات سبب رد دعوا حقوقی از اینجانب میگردد؛ آیا امکان درخواست قرار اناطه به واسطه شکایات حقوقی و کیفری به شرح یاد شده وجود دارد؟؟ و آیا قاضی با درخواست اناطه موافقت میکند؟؟ با تشکر

مشاوره حقوقی دیگر قراردادها
۱۳,۷۴۸ مشاوره حقوقی دیگر قراردادها تا کنون در بنیاد وکلا پاسخ داده شده
وکیل دیگر قراردادها
۴,۲۵۲ وکیل دیگر قراردادها آماده ارائه خدمت در بنیاد وکلا
گفتگو با وکلای آنلاین ۱۰ وکیل آنلاین
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۹۰,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
آنلاین
شروع قیمت از ۳۵۰,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۷۹,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۴۹,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۸۹,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۸۹,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
آنلاین
شروع قیمت از ۲۸۵,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
آنلاین
شروع قیمت از ۲۶۹,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۶۹,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
آنلاین
شروع قیمت از ۲۹۵,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۵۰,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۸۹,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۷۹,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
آنلاین
شروع قیمت از ۲۸۶,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۸۹,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۶۹,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۵۰,۰۰۰ تومان
آنلاین
شروع قیمت از ۱۸۹,۰۰۰ تومان
آنلاین
شروع قیمت از ۱۹۹,۰۰۰ تومان
آنلاین
شروع قیمت از ۱۹۹,۰۰۰ تومان
آنلاین
شروع قیمت از ۱۹۹,۰۰۰ تومان
آنلاین
شروع قیمت از ۱۸۹,۰۰۰ تومان
شروع قیمت از ۲۰۰,۰۰۰ تومان
شروع قیمت از ۲۴۹,۰۰۰ تومان
شروع قیمت از ۱۸۹,۰۰۰ تومان
شروع قیمت از ۱۹۵,۰۰۰ تومان
شروع قیمت از ۱۸۹,۰۰۰ تومان
۳ پاسخ برای این سوال ثبت شده

خیر قرار اناطه صادر نخواهد شد و عزل قیم نیز با دادستان است

بانک قراردادها بیش از ۱۰۰۰ عنوان قرارداد تخصصی جمع آوری شده طی ۱۵ سال براساس نیازهای اشخاص، شرکت‌ها و نهادها آنلاین تنظیم کنید

با سلام. ابتدا توجه شما رو به متن مواد قانونی مرتبط با اناطه جلب می کنم

ماده‌ی ۱۹ آیین دادرسی مدنی

هرگاه رسیدگی به دعوا منوط به اثبات ادعایی باشد که رسیدگی به آن در صلاحیت دادگاه دیگری است، رسیدگی به دعوا تا تصمیم گیری ‌مرجع صلاحیت‌دار متوقف می‌شود. در این‌ مورد، خواهان مکلف است ظرف یک ماه در دادگاه صالح اقامه‌ی دعوا کرده و رسید آن را به دفتر دادگاه ‌رسیدگی‌کننده تسلیم کند، وگرنه، قرار رد دعوا صادر می‌شود و خواهان می‌تواند پس از اثبات ادعا در دادگاه صالح دوباره اقامه‌ی دعوا کند.



۲. ماده‌ی ۲۱ آیین دادرسی کیفری

هرگاه احراز مجرمیت متهم، منوط به اثبات مسائلی باشد که رسیدگی به آنها در صلاحیت مرجع کیفری نبوده و در صلاحیت دادگاه حقوقی باشد، با تعیین ذی‌نفع و با صدور قرار اناطه، تا هنگام صدور رای قطعی از مرجع صالح، تعقیب متهم، معلق و پرونده موقت بایگانی می‌شود. دراین‌صورت، هرگاه ذی‌نفع ظرف یک ‌ماه از تاریخ ابلاغ قرار اناطه بدون عذر‌موجه به دادگاه صالح رجوع نکند و گواهی آن را ارائه ندهد، مرجع کیفری به رسیدگی ادامه می‌دهد و تصمیم مقتضی را اتخاذ می‌کند.

تبصره‌ی ۱: در مواردی که قرار اناطه ازسوی بازپرس صادر می‌شود، باید ظرف سه روز به نظر دادستان برسد. چنانچه دادستان با این قرار موافق نباشد، حل اختلاف بنابر ماده‌ی ۲۷۱ این قانون به‌ عمل می‌آید.

تبصره‌ی ۲: اموال منقول از شمول این ماده مستثنا هستند.

تبصره‌ی ۳: مدتی که پرونده به‌صورت موقت بایگانی می‌شود، جزو مواعد مرور زمان به‌شمار نمی‌آید.

۱.در این خصوص آنطور که گفتید قیم محجور به طرفیت شما به عنوان محجور دعوی حقوقی طرح کرده

۲. شما بعد از دعوی ایشان دعوی تحت عنوان عزل قیم (بیست روز بعد از دعوی اشاره شده در بند ۱) مطرح کردید

۳. در ادامه ظاهرا شما دعوی کیفری علیه قیم با عنوان طرح ادعای واهی حقوقی مطرح کرده اید

۴. سوال شما نتیجتا اینگونه طرح شده که "شکایت کیفری ارتباط مستقیم با شکایت حقوقی دارد و در صورت اثبات سبب رد دعوا حقوقی از اینجانب میگردد؛ آیا امکان درخواست قرار اناطه به واسطه شکایات حقوقی و کیفری به شرح یاد شده وجود دارد؟؟ و آیا قاضی با درخواست اناطه موافقت میکند؟؟ "



پاسخ: نخست اینکه به نظر این حقیر عنوان مجرمانه ای مبنی بر طرح ادعای واهی در سیستم قانونی ما به رسمیت شناخته نشده لذا شکایت کیفری شما در این خصوص رد میشه..

دوم: دعوی عزل قیم نیز تا به نتیجه قطعی و به اصطلاح تایید و قطعیت نهایی نرسیده باشه نمی تواند مانعی برای انجام وظایف قیم و قیمومت اون تلقی بشه..به عبارتی ممکن است..

سوم: اگر بعدا طی حکم قطعی دادگاه خانواده معلوم شود که در هنگام طرح دعوی توسط قیم با عنوان قیم به طرفیت محجور(بر فرض امکان طرح چنین دعوایی به عنوان قیم) قیم فاقد شرایط قانونی بوده، شاید بتوان اثری برای عزل قیم از آن تاریخ بر دعوی قیم علیه محجور (که مطرح به رسیدگی بوده یا با تایید خواسته ی قیم قطعیت یافته) متصور شد

چهارم: یا اینکه شاید در شرایطی بتوان دوام سمت قیمومت را شرط کافی یا لازم برای ادامه دعوی قیم به طرفیت محجور یا امکان اجرای حکمی که بعدا در تایید خواسته ی قیم(ممکن است صادر شود) دانست.

در مورد فرض های بالا صدور قرار اناطه(در مرجع کیفری به دلیلی که عرض کردم منتفی می باشد) اما صدور قرار اناطه در مورد خواسته قیم به طرفیت شما، بستگی به استنباط قضایی قاضی رسیدگی کننده به دعوی قیم دارد و بنده هم به دلیل کلی بودن اطلاعات و عدم اطلاع از جزئیات دعوی قیم به طرفیت شما نمی توانم به شکل دقیق عرض کنم چه تصمیمی توسط قاضی مربوطه گرفته می شود..

پنجم: توضیح اضافی اینکه از طرف دیگر در طرح دعوی قیم به عنوان قیم به طرفیت محجور نیز باید دید که هدف و غایت از طرح چنین دعوایی چیست؟ اگر قیم برای خودش حقی(بخصوص مالی) به طرفیت محجور قائل باشد با ملاکی که ماده ۷۰ آیین دادرسی کیفری و تبصره ذیل اون ماده بدست می دهد به نظر بنده ایشان حق دخالت به عنوان قیم ندارد و باید به طرفیت مدعی العموم و محجور با عنوان حقیقی و عادی خودش طرح دعوی نماید و اگر واقعا در پی حفظ حق محجور به عنوان قیم وی در جهت رعایت غبطه و صلاح اوست و نمی تواند با هماهنگی مدعی العموم به نتیجه لازم برسد طرح دعوی وی به طرفیت محجور و مدعی العموم (همزمان) بدون اشکال به نظر می رسد.
موفق باشید

عزل و نصب قیم با دادستان است و صرف شکایت شما نمیتواند موجب عزل قیم گردد،و قرار اناطه ای در اینمورد صادر نخواهد شد