لطفاً اتصال اینترنت خود را بررسی کنید.

شرایط بهره مندی از عفو و بخشودگی عمومی در جرایم کیفری به چه شکل است؟

پرسیده شده
۵ پاسخ ۵,۲۸۵ #04639216

سلام

شرایط استفاده از عفو و بخشودگی عمومی در جرایم کیفری (سرقت به عنف و ضرب جرح) در زندان چگونه میباشد؟

مشاوره حقوقی کیفری
۲۷,۹۶۵ مشاوره حقوقی کیفری تا کنون در بنیاد وکلا پاسخ داده شده
وکیل کیفری
۴,۱۹۷ وکیل کیفری آماده ارائه خدمت در بنیاد وکلا
گفتگو با وکلای آنلاین ۱۰ وکیل آنلاین
شتاب‌دهی
آنلاین
شروع قیمت از ۲۹۰,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۳۵۰,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۹۵,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
آنلاین
شروع قیمت از ۲۸۹,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۴۹,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۸۹,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۸۵,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۶۹,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۵۰,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
آنلاین
شروع قیمت از ۲۶۹,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۸۹,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۷۹,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۷۹,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۸۹,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۸۶,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
آنلاین
شروع قیمت از ۲۶۹,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۵۰,۰۰۰ تومان
آنلاین
شروع قیمت از ۱۹۹,۰۰۰ تومان
آنلاین
شروع قیمت از ۱۹۹,۰۰۰ تومان
آنلاین
شروع قیمت از ۲۰۰,۰۰۰ تومان
آنلاین
شروع قیمت از ۲۲۰,۰۰۰ تومان
آنلاین
شروع قیمت از ۱۸۰,۰۰۰ تومان
آنلاین
شروع قیمت از ۱۸۹,۰۰۰ تومان
شروع قیمت از ۱۹۹,۰۰۰ تومان
شروع قیمت از ۲۰۰,۰۰۰ تومان
شروع قیمت از ۲۴۹,۰۰۰ تومان
شروع قیمت از ۱۸۹,۰۰۰ تومان
۵ پاسخ برای این سوال ثبت شده

با سلام و احترام
عفو شامل حال کسی که سرقت به عنف داشته و باعث ایجاد رعب و وحشت و اختلال در نظم عمومی شده نمی شود

گاهی هم عفو به صورت موردی اتفاق می‌افتد که اساس آن بر رفتار و کردار زندانی در زندان است، به طوری که پیشنهاد اعطای عفو در کمیسیونی به همین نام ارائه می‌شود و سپس با در نظر گرفتن مواردی همچون شرکت زندانی در فعالیت‎های مذهبی، اصلاحی و مانند اینها برای او درخواست عفو خواهد شد.«رافت اسلامی» بهترین عنوان برای عفوهای مناسبتی به زندانیان است، زیرا از یک سو می‌تواند تاثیری عمیق و ماندگار بر ادامه رفتار زندانی در بیرون از زندان و خانواده آن بگذارد و از سوی دیگر، سایر زندانیان را به رویکردهایی مانند عفو در اعیاد و تشویق آنها برای رفتار پسندیده در زندان آگاه کند.به هر حال، اعطای عفوهای مناسبتی از ویژگی بازدارندگی خوبی برخوردار است، زیرا در زمان عفو به تمامی جوانب و زوایا از جمله سوابق، نوع جرم، رضایت شاکی و روحیه خود زندانی توجه می‌شود. در حقانیت این بخشش می‌توان به زندانی اطمینان کرد، زیرا عفو، کاربردی تشویقی برای سایر زندانیان دارد. البته همه زندانیان با شرایط یکسان نمی‎توانند ازعفو بهره مند شوند، زیرا عفو و رافت اسلامی شامل حال نافیان امنیت و مجرمان خشن نمی‎شود.


طبق بند ۱۱ اصل ۱۱۰ قانون اساسی عفو یا تخفیف مجازات محکومان در حدود موازین اسلامی‌ پس از پیشنهاد رئیس قوه قضاییه، از سوی مقام رهبری انجام می‌شود. در آیین‌نامه کمیسیون عفو نیز شرایط اعطای عفو و مواردی که شامل عفو می‌شود، مشخص شده است‌. در ماده ۲۴ این آیین‌نامه، جرایمی که شامل عفو نمی‌شود آمده است. مفهوم مخالف، این است که برای سایر جرایم عفو امکان‌پذیر است‌. بر اساس بند ۲ این ماده، اگر فردی به اعدام محکوم و مجازات آن به حبس ابد تبدیل شده باشد، بعد از گذشت ۱۰ سال ممکن است عفو شامل حال وی شود. همچنین اگر مجازات فردی حبس ابد باشد و آن حبس به ۱۵ سال تبدیل شده باشد، بعد گذشت ۵ سال ممکن است عفو می‌شود.

در ماده ۲۵ آیین‌نامه به صراحت بیان شده است که جرایمی مانند قاچاق مواد مخدر، در موارد حق‌الناس (قصاص که باید ازسوی اولیای دم صورت گیرد)، سرقت مسلحانه، تجاوز به عنف و جرایم علیه امنیت (جاسوسی، محاربه، آدم‌ربایی، اغتشاش) امکان عفو مجرمان وجود ندارد. مفهوم مخالف این ماده این است که عفو شامل جرایم دیگر می‌شود. عفو عمومی‌ را قوه مقننه (مجلس شورای اسلامی) مقرر می‌کند و شامل متهمانی می‌شود که طبق ماده ۹۷ قانون مجازات اسلامی، ‌مثلا در جریان یک شورش، حادثه‌ای اتفاق افتاده و ۱۰۰ نفر در این شورش، هنوز محکوم نشده‌اند و قانون این ۱۰۰ نفر محکوم را از مجازات معاف می‌کند‌.


گروهی از محکومان زندان‎ها را افرادی تشکیل می دهند که بر اثر غفلت یا به جرم ناخواسته، در زندان به سر می‌برند. به عبارت دیگر، این افراد یا محکومان جرایم غیرعمد هستند یا اینکه برای نخستین بار است که محبوس شده‎اند که با توجه به اثر تنبیهی زندان و البته با بررسی پرونده آنان، می‎توانند مشمول عفو شوند. از سوی دیگر، تعدادی از زندانیان هم هستند که متاسفانه رفتار آنها با جرم و جنایت عجین شده است و خروج آنان از زندان، امنیت جامعه را به خطر می‌اندازد. این گروه دوم که از مشتریان دائمی زندان‎ها هستند، به دلیل تعدد ارتکاب به جرایم، مشمول عفو نخواهند شد.با وجود اینکه «تنبه» یکی از موارد مهم در اعطای عفو است، اما مدت زمان طی‌شده از محکومیت هم از جمله معیارهایی است که به آن توجه می‌شود.

عفو عمومی به موجب قانون مقرر می‌شود. قانونگذار همان‌طور که می‌تواند رفتاری را جرم بداند و برای آن تعیین مجازات کند، پس از وقوع جرم نیز می‌تواند بنا به مصالح عمومی، مرتکبان برخی جرایم را مورد بخشش قرار دهد و از تقصیر آنان درگذرد. عفو عمومی نیازمند تصویب قانون است.

عفو عمومی فقط در شرایط خاصی مانند وقوع انقلاب یا ناآرامی‌های اجتماعی با هدف کاهش التهابات اجتماعی و برگرداندن آرامش به جامعه یا بسترسازی برای آشتی ملی یا اعطای فرصت مجدد به متخلفین در خصوص برخی جرایم یا گروهی از مجرمین که تحت شرایط خاص مرتکب جرم شده‌اند، اعطا می‌شود.

عفو عمومی یکی از موارد سقوط مجازات به طور عمومی است و اختصاص به مجرم معینی ندارد و معمولا در مواردی که عده زیادی در جرایم خاصی شرکت کرده باشند، مورد تصویب قوه قانونگذاری قرار می‌گیرد.

این نوع از عفو تمامی مرتکبان را خواه تعقیب شده باشند یا خیر، در بر می‌گیرد و نسبت به تمام محکومان قطعی و غیرقطعی مؤثر است.

براساس قانون، عفو دو نوع است و شامل عمومی و خصوصی می‌شود. عفو عمومی فقط در شرایط خاصی مانند وقوع انقلاب یا ناآرامی‌های اجتماعی با هدف کاهش التهابات اجتماعی و برگرداندن آرامش به جامعه یا بسترسازی برای آشتی ملی یا اعطای فرصت مجدد به متخلفین در خصوص برخی جرایم یا گروهی از مجرمین که تحت شرایط خاص مرتکب جرم شده‌اند، اعطا می‌شود.

عفو عمومی یکی از موارد سقوط مجازات به طور عمومی است و اختصاص به مجرم معینی ندارد و معمولا در مواردی که عده زیادی در جرایم خاصی شرکت کرده باشند، مورد تصویب قوه قضاییه قرار می‌گیرد. این نوع از عفو تمامی مرتکبان را خواه تعقیب شده باشند یا خیر، در بر می‌گیرد و نسبت به تمام محکومان قطعی و غیرقطعی مؤثر است.

عفو خصوصی از سوی بالاترین مقام رسمی کشور یعنی مقام معظم رهبری به گروهی از محکومان اعطا می‌شود و بر خلاف عفو عمومی احتیاج به تصویب قانون ندارد. این عفو مختص مرحله بعد از صدور حکم قطعی است و تا پیش از قطعیت حکم محکومیت قابل اعمال نیست.

معمولا جرائم سرقت مسلحانه و سرقت مقرون به آزار مشمول عفو مقام معظم رهبری قرار نمیگیرند